Kølning af fermentationsvæsker!
Fra : Psyman

Dato : 02-05-02 21:43

Hejsa NG

Problemstilling:
Om sommeren deltager jeg i diverse festlige begivenheder, hvor der indtages
en del øl. Brugsanvisningen på mine øl siger: "Nydes afkølet", hvilket jeg
er fuldt ud enig i. Desværre er faciliteterne ikke så gode til disse
begivenheder (dvs. ingen el, is, flydende kvælstof el. lign.). Sidste år
blev mine øl opbevaret i et telt, hvilket bevirkede at de fik en temperatur
på ca. 35-40°C (De blev hverken nydt eller var afkølede)

Løsning pt.:
En af de mere kendte virkemåder til div. køleaggregater er at lade et stof
gå fra væske til gasform og udnytte den fordampningsvarme der skabes herved.
Min plan er at bruge vand, da det er et af de stoffer der er forholdsvis let
at skaffe. Planen er så at nedsænke ølbeholderen (flasken/dåsen) i vand og
forsøge at få mest muligt af dette vand til fordampe. Dette vil jeg gøre ved
at give vandet en stor overflade at fordampe fra samt evt. at bruge
solvarmen!

Mit bud på en konstruktion pt.:
En flamingokasse fyldt med vand og et låg lavet af:
1: Træramme med sort stof. På stoffet skal monteres bomuldstråde, der går
ned i vandet og fungerer som væge!
2: En stor svamp!

Kort fortalt: Hvordan køler man sine øl på en festival vha. vands
fordampningsvarme? (hvis der er andre gode bud, skal de selvfølgelig også
være velkommende :)

MVH Henrik
--
- Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de så lavet af
kød?

Fra : Ulrik Jensen

Dato : 02-05-02 23:13

Hej

Psyman wrote:
> Problemstilling:
[snip]

Respekt, det er sq da praktisk videnskab at its peak!...

Jeg følger i hvert fald meget interesseret med!... :)

--
Ulrik Jensen
ulrik@qcom.dk

Fra : Lars Kyndi Laursen

Dato : 02-05-02 23:32

On 02 maj 2002 Psyman enriched usenet with:

> [...]
> i et telt, hvilket bevirkede at de fik en temperatur på ca.
> 35-40°C (De blev hverken nydt eller var afkølede)

SNIP

> Kort fortalt: Hvordan køler man sine øl på en festival vha. vands
> fordampningsvarme? (hvis der er andre gode bud, skal de
> selvfølgelig også være velkommende

Emnet har været diskuteret i gruppen sidste sommer, og jeg mener at
kunne huske, at vinderen var en nedgravet mælkejunge, evt. med hvidt
låg.

--
Lars Kyndi Laursen, representatum nixi

Vinder af Børglumkollegiets Trivial Pursuit-turnering 2002

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 02-05-02 23:00

Nedenstående link hjælper dig ganske vist ikke med hensyn til den
stundende sommers festivaller, men viser, at problemet
"Hensigtsmæssig afkøling af øl" er gammelkendt og ganske velundersøgt.

http://www.ale.dk/afkoling.htm

--
Jens Axel

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 02-05-02 23:05

Et gammelt nummer af gymasieeleven

http://www.gymnasie-eleven.dk/gamlenumre/gemf-00/oel.htm

har følgende low tech-forslag (var der nogen, der sagde blinkende lygter):

Hvordan øllen holdes kold

At øllen holdes tilnærmelsesvis kold er et must for nydelsen af denne.
Derfor er det værd at gøre et stykke arbejde for netop dette.
Her er øl-redaktionens bud, på hvordan du kære campist kan holde din
Festival-øL fortryllende tilfredsstillende på:
Nu skulle din krop være klar til at foretage et stykke arbejde, så nu må
du grave et hul. Jo dybere, jo bedre. Placeringen af dette hul er
frivillig men
husk dog, at et hul foran teltindgangen kan virke overraskende kl. 12:00
om morgenen.
Find nu den plasticpose, hvori du medbragte øllene.
Find en vandhane og fyld den op med vand. KOLDT!
Læg posen i hullet og øllerne i posen, og vupti! du har et køleskab, hvori
jorden (forhåbentligt) vil holde vandet og øllene kolde.

--
Jens Axel

Fra : Magnus Rohde

Dato : 12-05-02 18:14