Telnet i batch script
Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 02-05-02 09:52

Jeg vil gerne lave et script som lave en login på en mail server, og
deleter mail nr 1. Med telnet"i hånden" ser det således ud:

telnet mail.mailserver.tld 110
user username
pass password
dele 1
quit

hvordan får man lige pakket det ind i et script, som kan køres ?

--
/Jørn

I will report any spam-mail - spam is illegal in Denmark
Use http://spamcop.net

Fra : Lasse Munck Rasmusse~

Dato : 02-05-02 10:01

Jørn Hundebøll <newsuser1@dblue.dk> writes:

> [...]
> dele 1
> quit
>
> hvordan får man lige pakket det ind i et script, som kan køres ?

Du kan bruge expect, her er et lille eksempel til at logge på stofanet via
telnet:

#!/usr/bin/expectk -f
bla-bla-bla
proc Tilslut {valg} {
global login passwd
spawn -noecho /usr/bin/telnet 192.168.30.2 259
set id $spawn_id

expect -i $id -re "Login: ";
exp_send -i $id "$login\r";
expect -i $id -re "Password: ";
exp_send -i $id "$passwd\r";
after 500
expect -i $id -re "Enter your choice: ";
exp_send -i $id "$valg\r";

expect eof
}

--
mvh.
Lasse Munck Rasmussen

Fra : Ole Guldberg Jensen

Dato : 02-05-02 10:03

In article <20020502105225.15c8adc2.newsuser1@dblue.dk>, Jørn Hundebøll wrote:
> Jeg vil gerne lave et script som lave en login på en mail server, og
> deleter mail nr 1. Med telnet"i hånden" ser det således ud:

Jeg aner intet om dit script er OK.. men:

#!/bin/sh

og:

chmod u+x script.sh

/ole
--
see my pgp public key at http://home20.inet.tele.dk/ole_guldberg
or at: http://pgp.mit.edu:11371/pks/lookup?op=get&search=0xEC74D4C5

Pretend to spank me -- I'm a pseudo-masochist!

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 02-05-02 21:08

In <slrnad1vv8.dkr.ole_guldberg@ole-guldberg.dk> Ole Guldberg Jensen <ole_guldberg@mail.dk> writes:

>Jeg aner intet om dit script er OK.. men:

> [...]

Det vil ikke virke.
Derimod

#!/bin/sh
telnet mail.mailserver.tld 110 <EOT
user username
pass password
dele 1
quit
EOT

Fra : DUdsen

Dato : 02-05-02 15:27

Jørn Hundebøll wrote:

> [...]
> dele 1
> quit
>
> hvordan får man lige pakket det ind i et script, som kan køres ?

med expect
#!/usr/bin/expect
spawn telnet -l brugrnavn host
set password "løsen" ;# her står så dit løsen
sleep 2
send $password\r
send dele 1\r
send quit\r
sleep 2
exit

burde have den ønskede effekt ellers se den glimrende man expect

--
Daniel Udsen <dudsen@gjk.dk>
Køer er gudommlige www.koen.dk

Fra : Niels Andersen

Dato : 02-05-02 20:18

Jørn Hundebøll wrote in <20020502105225.15c8adc2.newsuser1@dblue.dk>:
> Jeg vil gerne lave et script som lave en login på en mail server, og
> deleter mail nr 1. Med telnet"i hånden" ser det således ud:

telnet er ikke det rigtige værktøj her, selv om det virker. Det, du
egentlig skal bruge, er jo bare en "rå" tcp-socket. Der plejer man at bruge
netcat.

well, forskellen her er vist bare at skrive "nc" i stedet for "telnet", så
kan du selv vælge. :)

Anyway, expect er en god løsning. Men skal det være meget simpelt, burde
dette virke:

echo 'user username
pass password
dele 1
quit
' | telnet mail.mailserver.tld 110

Sådan har jeg i hvert fald lavet en pæn sjat ftp-ting. :)

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian 3.0

Fra : Kent Friis

Dato : 02-05-02 20:32

Den Thu, 02 May 2002 21:17:56 +0200 skrev Niels Andersen:

> [...]
>quit
>' | telnet mail.mailserver.tld 110
>
>Sådan har jeg i hvert fald lavet en pæn sjat ftp-ting. :)

Det er endnu en forskel mellem netcat og telnet: telnet kan ikke lide
pipes, netcat fungerer fint.

Mvh
Kent
--
Demokrati er lige som den 29. februar - begge dele forekommer
en gang hver fjerde år.

Fra : Niels Andersen

Dato : 02-05-02 22:59

Kent Friis wrote in <aas46j$3e7$2@sunsite.dk>:
> Det er endnu en forskel mellem netcat og telnet: telnet kan ikke lide
> pipes, netcat fungerer fint.

Well, det er vel bare endnu en grund til at telnet kun bør bruges til at
telnette med. :)

--
Mvh.

Niels Andersen