LAN netværk: kan ikke altid se andre compu~
Fra : Ingolf

Dato : 01-05-02 10:06

Hej

Jeg hat et lille netværk med 2 computere. Den ene kører winxp, og den anden
win2000, begge pro. Begge pc'ere kører tcp/ip netværk, og hastigheden er
100mbit. I xp'eren sidder der 3 netkort.. et til mit lan netværk, et til
adsl, og et ekstra når jeg tilslutter en bærbar computer.

Alle netkort er af samme fabrikat og type.

Problemet er at nogle gange tager det 5-20 minutter at finde den anden
computer på lan nettet, og de fleste gange resulterer det i at den aldrig
finder den anden omputer. Begge har faste ipadresser, og hvis jeg åbner en
stifinder og taster \\192.168.0.20, som er ip adressen til win2000
computeren, tager det meget lang tid. \\192.168.0.1, er ipadressen til xp
maskinen, hvis der har noget at sige.

Jeg har derfor benyttet nogle af de tricks der stopper søgning efter
"scheduled tasks", men det løser ikke problemet. Det er irriterende at
skulle genstarte begge maskiner, og så være heldig at få kontakt. Andre
gange kører det første gang.. hvilket jeg syntes er ret mystisk.

Jeg benytter programmet "remote administrator"(RA) for at fjernstyre win2000
computeren fra winxp. Det underlige er at nogle gange hvor jeg ikke kan få
kontakt til den anden pc, kan jeg stadig godt fjernstyre den gennem RA. Jeg
kan også "ping'e" den anden computer, men stifinder kommer aldrig med noget
indhold.. den står bare og "hænger".

Jeg har forsøgt med IPX/SPX protokollen, men det har heller intet hjulpet.
Jeg har prøvet at tænde og slukke den indbyggede firewall i XP, men det
hjælper heller intet.

Jeg benytter også Tiny Personal Firewall, og problemet har været der før den
var installeret.. :(
Jeg har også oprettet en bruger konto, med admin rettigheder på xp'eren,
hvor brugernavnet er navnet på win2000 computeren. Eller skal det være
brugerens navn den skal oprettes i? Det er bare det at den bruger er
selveste "administrator", så den kan jeg jo ikke benytte.

Er der noget jeg har overset her ?

Fra : Bent Lylloff

Dato : 01-05-02 20:19

Hej.