RedHat-7.2 vil ikke snakke med HP LaserJet~
Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 30-04-02 23:13

Jeg har købt en HP LaserJet 1200 og sat den til min RedHat-7.2 boks
via et USB kabel. Det virker nogenlunde i Windows XP.

Jeg har lavet en kernel med USB printer support.

dmesg viser:
usb.c: registered new driver usblp
printer.c: v0.8:USB Printer Device Class driver

og printeren dukker fint op i /proc/bus/usb/devices:
S: Manufacturer=HewLett Packard
S: Product=HP LaserJet 1200
C:* #Ifs= 1 Cfg#= 1 Atr=c0 MxPwr= 2mA
I: If#= 0 Alt= 0 #EPs= 3 Cls=07(print) Sub=01 Prot=03 Driver=usblp

Så vidt jeg kan se, burde printeren være tilgængelig under
/dev/usb/lp0 (hvilket i øvrigt er det device der ikke brokker sig over
"no such device" hvis jeg forsøger at cat'e noget til det).

Jeg har fået at vide, at man som minimum burde kunne cat'e enten en
ascii fil eller en postscript fil direkte over i printerens device.

Imidlertid sker der absolut ingenting overhovedet når jeg forsøger at
bruge printeren.

Jeg har forsøgt mig med RedHat's medfølgende printtool, men den lader
som om, at alting er fint og kommer ikke med nogle fejlmeddelelser
overhovedet.

Er der nogle der har nogle forslag?
--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 30-04-02 23:29

Thomas Bjorn Andersen <tbanews@gen-v.net> writes:

> [...]
> ascii fil eller en postscript fil direkte over i printerens device.
>
> Imidlertid sker der absolut ingenting overhovedet når jeg forsøger at

Det passer ikke helt. Nu kan jeg cat'e en postscript fil til
/dev/usb/lp0, hvorefter printeren blinker lidt, men efter ca. 10
sekunder får jeg beskeden:

$ cat ../output.ps > /dev/usb/lp0
[10 sekunders pause]
cat: write error: No such device

hvorefter det her dukker op i /var/log/messages:
May 1 00:24:26 ted kernel: usb_control/bulk_msg: timeout
May 1 00:24:26 ted kernel: printer.c: usblp0: error -110 reading printer statusMay 1 00:24:26 ted kernel: printer.c: usblp0: nonzero read/write bulk status received: -110
May 1 00:24:26 ted kernel: printer.c: usblp0: error -110 reading printer statusMay 1 00:24:26 ted last message repeated 42 times
May 1 00:24:26 ted kernel: usb.c: USB disconnect on device 7
May 1 00:24:26 ted kernel: printer.c: usblp0: error -110 reading printer statusMay 1 00:24:26 ted kernel: printer.c: usblp0: removed

Der er nok ingen anden udvej end at prøve med et parallelt kabel :-/

Thomas

Fra : Thomas More

Dato : 02-05-02 06:41

Måske du skulle se her :
http://hp.sourceforge.net/

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 02-05-02 08:12

"Thomas More" <thomasmore25@hotmail.com> writes:

> Måske du skulle se her :
> http://hp.sourceforge.net/

Jeps, det har jeg gjort

Jeg har fået printeren til at virke med parallelporten. Jeg ville
hellere have haft USB, men det må blive om et par måneder.