Hvornår ved man det ?
Fra : Bjarne Christensen

Dato : 30-04-02 19:48

Min kæreste er sat til termin i morgen, og har pt. menstrations lignende
smerter og "muller" i maven. Efter vi har spist til aften er det gået lidt i
sig selv, men hvornår ved man at "nu sker det" ??

Vi er naturligvis klar over der ikke findes en "tjekliste", men er
ovenstående evt. tegn på, at fødslen faktisk er i gang og det nu kun er et
spøgsmål om tid ?

Pft. / Bjarne

Fra : Käthe Mogensen

Dato : 30-04-02 20:00

"Bjarne Christensen" <dyl@city.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Vi er naturligvis klar over der ikke findes en "tjekliste", men er
> ovenstående evt. tegn på, at fødslen faktisk er i gang og det nu kun er et

Det kunne godt være at noget er i gang. Veer er faktisk som
menstruationssmerter der bliver kraftigere og kraftigere. Men det kan snyde.
Jeg har selv prøvet at blive drillet i en uge, før der skete noget. Det kan
starte med små smerter der bliver kraftigere, og man kan evt. begynde at
bløde lidt.
Men en ting er sikkert......man ved, at det er nu, det er nu.
Er det første gang.?

Held og lykke.
Hilsen Käthe.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 30-04-02 21:34

"Bjarne Christensen" <dyl@city.dk> wrote in message
> [...]
>
> Vi er naturligvis klar over der ikke findes en "tjekliste", men er
> ovenstående evt. tegn på, at fødslen faktisk er i gang og det nu kun er et

da jeg var gravid med min søn startede mine veer ret heftigt.... ca hvert 10
minut fredag aften ved 8 tiden.....
veerne fortsatte natten igennem ( en smule aftagende men stadig forholdsvis
regelmæssige)
lørdag aften kom de regelmæssigt med ca 5 minutters mellemrum og ved midnat
blev vi nervøse og mente at nu var tiden kommet og drog afsted mod
sygehuset.... vi ventede der indtil klokken var 3 kun for at komme ind og
blive undersøgt, få at vide at jeg kun er 1 cm åbent og lige så godt kan
tage hjem igen..... og at jeg kunne tage et par pernodiler hvis veerne var
for voldsomme ( jeg havde en "tredelt" termin.... lægen sagde den 15
april... scanningen den 19 april og jordemoderen den 25.... det var her den
16 april)
vi tog hjem, jeg slugte et par pernodiler og sov lidt den nat... veerne
aftog en smule med pillerne men var ellers ret vedholdende.... søndagen gik
begivenhedsløst.... ingen heftige veer eller noget....
mandag styrkede mine veer sig igennem hele dagen og jeg var generelt lidt
utilpas... min kæreste var på job men i det han kommer hjem forklarer jeg
ham om min dag..... vi ringer til sygehuset og forhører os om vi i det
mindste denne gang kunne få en seng... det får vi ja til og drager afsted
mod sygehuset ved 8 tiden om aftenen....
da jeg ankommer er jeg stadig kun 1 cm åben..... men veerne er regelmæssige
og rimelige så jordemoderen finder min seng og jeg får lov at ligge og
slappe af...
de heftige detaljer vil jeg skåne jer for*G*
min søn er født kl 8.51 tirsdag morgen, den 19 april....

som i kan se kan det være lidt forskelligt..... veer kan føles som en tung
dump smerte ( lidt ala menses smerter) i starten.... efter nogen tid føles
det ( for mig) nærmest som om der er spændt et stramt bælte rundt om maven
med tyngden oven på maven og ned i lænden og det så lige som
strammer(kramper).... efterhånden kommer de regelmæssigt og hvis man lige
bruger lidt koncentration kan man nogenlunde sætte en ramme på det..... og
når man så kan pinpointe at smerterne kommer med forholdsvis faste mellemrum
så kan man være sikker på at det ikke blot er plukveer....

et helt sikkert tegn er iøvrigt hvis vandet går*G* og DET kan i ikke være i
tvivl om )

hvis i er i tvivl så kontakt jeres fødeafdeling eller jordemor.... de er
ofte meget søde til at lytte og komme med råd

men iøvrigt*G* det er jo kun et spøgsmål om tid.....

--
knus sabina

Læs mine artikler på www.MandeZonen.dk
Spændende?? Vi kan altid bruge nye skribenter
send os en linie og lad os se hvad vi kan finde ud af.

Fra : Ditte Roldborg

Dato : 30-04-02 23:23

Sabina Hertzum <sabina@worldonline.dk> wrote:

> et helt sikkert tegn er iøvrigt hvis vandet går*G* og DET kan i ikke være i
> tvivl om )

Åh åh ;o/ Det er faktisk temmelig ofte, at kvinder er i tvivl om,
hvorvidt vandet er gået. I den sidste del af graviditeten, hvor den
tunge livmoder trykker mod blæren, er der mange der småtisser i
bukserne. Og hvis man ikke har oplevet det eller ikke har lagt mærke til
det tidligere, kan et pludseligt skvæt nemt forveksles med fostervand.
Mange har også tyndt udflåd, hvilket selvfølgelig ikke kommer i
litervis, men som dog alligevel kan gøre bukserne våde.

Ellers kan jeg tilslutte mig din beskrivelse. Da jeg ventede mit andet
barn, gik jeg 10 dage over tiden og havde den sidste uge op til fødslen,
hvad jeg vil kalde regelmæssige småveer, flere timer hver aften, som gik
i sig selv igen. Nu havde jeg jo født før, så jeg var klar over, at de
ikke kunne give noget i den styrke. Men derfor kan det jo godt være
anstrengende og tage på kræfterne.

Så, Bjarne - mit råd er at du opvarter din kone lidt ekstra de næste
dage. Det er vigtigt at hun er udhvilet, når hun skal i gang med
"arbejdet".

--
Mvh Ditte Roldborg

Fra : Stine

Dato : 30-04-02 22:14

> [...]
> smerter og "muller" i maven. Efter vi har spist til aften er det gået lidt
> sig selv, men hvornår ved man at "nu sker det" ??

Det med "muller" i maven... Med min den første, troede jeg, at jeg havde
fået en kraftig forstoppelse og tog hjem til min mor fordi jeg vidste hun
havde noget der kunne hjælpe mod det - da vandet gik en time efter, blev jeg
klar over, at det nok alligevel ikke var forstoppelse...På trods af, at
vandet gik og stadig tiltagende veer, fødte jeg først 36 timer efter.

Med nummer to, kom slimproppen - og fattet som man jo er som 2. gangs
fødende blev jeg bare på kontoret og tog med toget hjem til sædvanlig tid.
Mens jeg sad i toget blev veerne regelmæssige - og knægten blev født samme
aften!

Sådan er det så forskelligt - endda for samme kvinde.

Held og lykke med det - og bær' over med, at hun bider af både dig og
jordmoderen....:)

/Stine

Fra : vagn torup

Dato : 01-05-02 08:15

Hej Bjarne
Som de andre har nævnt, kan det være svært at gennemskue, hvornår fødslen
går igang.
Med min første fik jeg siven af fostervand og var slet ikke i tvivl om at
det var fostervand, for det lugtede ikke af noget, men ingen veer. Resultat:
efter 24 timer uden veer, fik jeg ve-drop og fødte min ældste ved
ubeskrivelige smerter ialt 35 timer efter vandet begyndte at sive.
Med nr. 2 vågnede jeg kl. 7 om morgenen og havde ondt i maven. Det var 17
dage før termin. Kl. 8 ringede jeg til hvidovre og bestilte en jordemoder
(jeg fødte hjemme). Manden blev ved med at sige, at jeg skulle vente for den
første tog jo megalang tid. Jeg var nu sikker og da jordemoderen kom 1 time
efter var jeg 9 cm åben og min lille Thea blev født 3 kvarter senere i 2
pres. Nemt og tro det eller lad være næsten smertefrit.
Med Nr. 3 rendte jeg frem og tilbage til hospitalet i alt 3 gange og var
sikker på, at det var gået i gang, men hver gang falsk alarm. Skulle ellers
synes, jeg havde noget erfaring. Jeg skulle føde hjemme og skulle derfor
være fulde 37 uger henne, før jeg kunne "slippe" for hospitalet, så jeg var
meget nervøs hver gang. Hver gang jeg tog der ud havde jeg mellemstærke
regelmæssige veer - som altså så gik over igen.
Til sidst var jeg så træt af det, så jeg sagde til min jordemoderen dagen
før de 37 uger var gået. Jeg føder ham i morgen, nu gider jeg ikke mere. Som
sagt så gjort. Kl. 17.00 præcis 21 dage før termin fik jeg veer og kl. 20.27
blev lille Marc født - hjemme som planlagt.
Den sidste var lidt mere drilsk. Jeg var helt sikker på, at jeg ville føde
længe før termin, det var der jo tradition for men nej. Hun lod sgu vente på
sig. Der kom ikke skyggen af tegn på fødsel. Jeg vidste, det ville være den
sidste, så jeg satsede meget på at ramme ned i døgnvagten hos den
jordemoder, jeg har gået til kontrol hos med dem alle 4. Vi havde aldrig
født sammen og det kunne være en flot afslutning på en karriere som gravid.
Det lykkedes tilgengæld og 4 dage før termin ringede jeg efter Anette. 4 cm
åben med regelmæssige mindre veer, der ikke gav en skid. Vi havde en
hyggelig aften Anette, min veninde og jeg forand TV og med masser af
tøsesladder, men til sidst var de ved at være trætte. Kl. var efterhånden
henad 01.00 og de var kommet kl. 18.
Jeg tog en rask beslutning og gik i heftigt tempo igang med at vaske tøj,
tørre borde af og hvad jeg ellers kunne komme i tanke om. Det var åbenbart
det der skulle til for ½ time senere lå jeg ned og havde ONDT og 50 min
efter var Marie født.
En lang historie, men som du kan se, er fødsler utrolig forskellige også
deres start. Held og lykke til jer begge.
MVH Rikke
Bjarne Christensen <dyl@city.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ccee6e0$0$18614$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Tomas O.

Dato : 05-05-02 17:02

Bjarne Christensen skrev:

> Min kæreste er sat til termin i morgen, og har pt.
> menstrations lignende smerter og "muller" i maven. Efter vi
> har spist til aften er det gået lidt i sig selv, men hvornår
> ved man at "nu sker det" ??

Når veerne er så slemme at hun bider i gulvtæppet. Sådan udtrykte
min eks det.

Hilsen
Tomas