2 Harddiske 2 drev Master Slave eller ???
Fra : ~~Wing~~

Dato : 30-04-02 06:20

Hejsa

Jeg søger lidt forslag til montering af to harddiske og en brænder og et cd
rom drev.
Ide 1 kører i øjeblikket med Harddisk1 (Master) Cd rom drev (Slave)
Ide 2 Kører med Hardisk2 (Master) Brænder drev (Slave)

Det kører stort set udmærket, men har fået at vide at det skulle være lavet
på en anden måde.

Mvh
René

Fra : Jonas Hoffmann

Dato : 30-04-02 08:07

Jeg ville nok sætte det sådan her:

IDE1: Hardisk 1 (master) Hardisk 2 (slave)
IDE2: CDR (master) CD-Rom (slave)

Det er ihvert fald den måde jeg altid har kørt lgn. setups...

Mvh Jonas
www.jedb.dk

Fra : Søren 'Mufoxe' Lund ~

Dato : 30-04-02 08:52

"Jonas Hoffmann" <jh@video-graphic.dk> wrote in message
> Jeg ville nok sætte det sådan her:
>
> IDE1: Hardisk 1 (master) Hardisk 2 (slave)
> IDE2: CDR (master) CD-Rom (slave)
>
> Det er ihvert fald den måde jeg altid har kørt lgn. setups...

Det er bare en uoptimal måde, at have sine IDE enheder siddende på.

1) Harddiskene har nemmere ved at mætte en IDE kanal, dvs. overførsler
mellem dine HD bliver langsom.
2) Det er umuligt at lave direkte kopiering mellem CD-drevene, da deres IO
blokerer kanalen, hvilket kan resultere i fejlbrændinger (self ikke et
problem, hvis man har burn proof eller lign, der går det bare lidt
langsommere).

Fra : Michael Thomsen

Dato : 30-04-02 08:19

Det du kører nu er den optimale måde at sætte harddiskene på.

vær harddisk har sæt kabel. De deler det kun med cd-dreve, men de bruger
ikke så meget.. Hvis du sætter dem på samme kabel så vil de skulle fældes om
det samme kabel.

Fra : Villy Jensen

Dato : 30-04-02 12:38

> [...]
> Ide 2 Kører med Hardisk2 (Master) Brænder drev (Slave)
>
> Det kører stort set udmærket, men har fået at vide at det skulle være

Lad være med at lave om, jeg mener at det sidder optimalt...:

Flaskehalse vil være på 'overførsel mellem 2 drev på samme IDE kabel'.
Dine 'halse' er:
A) fra CDROM til HD1
B) mellem HD2 og brænder
og det får du ikke meget bedre (med mindre du er afhængig af at kopiere
STORE datamængder fra den ene HD til den anden HD)

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-02 22:12

> [...]
> Ide 2 Kører med Hardisk2 (Master) Brænder drev (Slave)
>
> Det kører stort set udmærket, men har fået at vide at det skulle være

Opsætningen er næsten så god som den kan blive, du kan måske vinde lidt ved
at sætte din brænder som sekundær master i stedet for slave, det vil
teoretisk give den bedre dataflow, men jeg tror ikke du vil kunne mærke
forskel.
Det vigtigste er at de 2 CD drev er på hver sin kanal når du kopierer,
ellers kan du ikke kopiere direkte men alle data skal først skrives på en
harddisk.

Hilsen Aksel

Fra : ~~Wing~~

Dato : 02-05-02 07:27

Takker for hjælpen, jeg vil ikke ændre noget

Med venlig hilsen
René

Fra : PeterJ

Dato : 09-05-02 23:01

Din montering virker fornuftig ud fra følgende forudsætninger.

At du ønsker at kopiere fra CDROM til brænder (Copy on the fly) så skal
din brænder og dit CDROM drev sidde på hver sin IDE kanal.
At du skal kopiere meget fra din HD 1 til din brænder.
Du laver et image fra brænder på HD1 for derefter at brænde det på CD.

Hvis du derimod ønsker at kopiere meget fra din HD 2 til din brænder
(hvis du feks laver et image på HD2 fra brænder for at brænde det
bagefter) og ikke skal kopiere CDROM direkte til brænder skal du bytte
om på CDROM og brænder.

Master /Slave instillingerne er ok.
Hvis du skal overføre store datamængder fra et IDE device til et andet
skal de sidde på hver sin kanal.

http://www.kandu.dk/