Pulsur-virker det?
Fra : Ultimativos

Dato : 29-04-02 23:34

Jeg er absolut nybegynder i løbetræning og er flere steder fra blevet
anbefalet at købe et pulsur. Men virker de og kan man således optimere sin
træning? Og i given fald, hvilke modeller skal man kigge efter og hvilke
skal man ikke beskæftige sig med?
m.v.h.

Fra : Klaus Jensen

Dato : 01-05-02 09:30

"Ultimativos" <"prikke@mail.dk"> wrote in message
> [...]
> træning? Og i given fald, hvilke modeller skal man kigge efter og hvilke

Jeg har ikke førstehåndindtryk af andre mærker end polar - men det har også
været et lækkert bekendtskab. Har kendskab til S710 (mit nuværende), M21
(mit gamle) og A3 (min søsters). Alle er topkvalitet - men dyrere end
konkurerence mærker.

Begynd eventuelt med at købe noget af det billigste (300-400kr). Jeg så
Føtex havde et tilbud på et cardiosport forleden, som så rimeligt ud. Bliver
du bidt af det, kan du måske købe et bedre senere, hvor du kan få gavn af
flere features.

En investering i et pulsur er noget af det bedste jeg nogensinde har gjort
for min form.

- Klaus

Fra : Peter

Dato : 01-05-02 09:41

> En investering i et pulsur er noget af det bedste jeg nogensinde har gjort
> for min form.

Hvordan det?
Hvad kan det fortælle dig, som du kan bruge?

Hilsen Peter

Fra : Klaus Jensen

Dato : 01-05-02 10:40

"Peter" <no_spam@no.where> wrote in message
> Hvordan det?
> Hvad kan det fortælle dig, som du kan bruge?

Før jeg købte et pulsur kunne jeg ikke løbe ret langt. Måske 500 meter.

Jeg begyndte - og det gik jo fint - så jeg satte tempoet derefter. Efter 500
meter var min puls helt i skyerne og jeg måtte stoppe, frustreret og med
syre helt op til ørerne.

Så købte jeg et pulsur. Så lod jeg mig 100% diktere af det i begyndelsen.
Definerede nogle min og maks-grænser for, hvor jeg skulle løbe indenfor. Så
gik det meget bedre. Når pulsen blev for høj satte jeg farten ned - måske
helt ned i rask gang. Blev den for lav skruede jeg en anelse op. På den måde
kunne jeg få nogle kilometer i benene på en god måde. I løbet af 4 uger løb
jeg for første gang 6km - 2-3 måneder så løb jeg 10km uden pause.

Undervejs ændrede jeg naturligvis mine pulsgrænser (fordi jeg kunne holde
til at løbe med en højere puls som formen blev bedre) - og lærte at jeg
sagtens kunne overskride dem til sidst f.eks. i en spurt de sidste 500-1000
meter - og brugte det alså som rettesnor og ikke længere diktat.

Rutinerede løbere, der kender deres krop og dens signaler godt, vil
sandsynligvis vide disse ting uden pulsur - men det gjorde jeg (og mange
andre) ikke.

Idag løber jeg ikke længere (dårligt knæ), men jeg anvender pulsuret til
bl.a. spinning. Samme funktion - er pulsen for lav på et givent tidspunkt,
så skruer jeg op for energien, og prøver at få nogle toppe på undervejs -
holde så høj en puls som muligt etc. Jeg ved også, at hvis instruktøren
siger der er 4 minutter med stigende intensistet tilbage af et interval, og
min puls allerede ligger på 190, jamen så er jeg nødt til at skrue lidt
ned - ellers går jeg død. Havde jeg ikke et nøjagtigt indblik i min puls,
ville jeg ikke kunne træne så hårdt som jeg gør.

Derfor har jeg haft og har stadig enormt meget glæde af mit elskede pulsur.

- Klaus

Fra : Peter

Dato : 01-05-02 22:31

> Jeg begyndte - og det gik jo fint - så jeg satte tempoet derefter. Efter
500

[snip]

> Derfor har jeg haft og har stadig enormt meget glæde af mit elskede
pulsur.

Tak for svaret - Det blev jeg en del klogere af.
jeg vil fluks finde mig et fornuftigt pulsur at købe

Hilsen Peter

Fra : Morten Dall

Dato : 02-05-02 06:49

"Peter"...
> Tak for svaret - Det blev jeg en del klogere af.
> jeg vil fluks finde mig et fornuftigt pulsur at købe

Et pulsur er fint som motivator og på den måde Klaus har beskrevet, men det
er mit indtryk, at mange køber et pulsur, så de er sikre på at træne i
"fedtforbrændingszonen". DET ER EN MYTE! Det gavnlige ved at befinde sig i
den imaginære zone er noget, der er opfundet af producenterne af pulsure, og
som på yderst kritisabel vis er blevet promoveret af inkompetente mennesker
som f.eks. Claus Styker.
Se evt. dokumentation for min påstand her:
http://www.motion-online.dk/ufedt_dr.htm

Hvis du/I køber et pulsur, så gør det ikke på grund af
fedtforbrændingszonen.

Mvh.

Morten

Fra : Klaus Jensen

Dato : 02-05-02 08:24

"Morten Dall" <dall@hum.auc.dk> wrote in message
> [...]
> er mit indtryk, at mange køber et pulsur, så de er sikre på at træne i
> "fedtforbrændingszonen". DET ER EN MYTE!

Helt enig i dette - fedtforbrændingszonen er en myte.

Godt at se jeg ikke er den eneste, der bruger motiononline herinde. :)

- Klaus

Fra : izeqb

Dato : 02-07-02 23:30

On Thu, 2 May 2002 09:23:57 +0200, "Klaus Jensen"
<i@remain.anonymous.com> wrote:

>Helt enig i dette - fedtforbrændingszonen er en myte.

Jeg vil give jer begge ret i at man forbrænder mere, ved at lave høj
intensitets træning i kortere tid, men det er jo ikke fedt man
forbrænder.

Hvis man vil forbrænde fedt, så skal man holde sig på de der 50-60 %
af sin max.

At man taber sig hurgtigere og kommer i bedre form af at træne på den
anden måde er så en anden sag

Fra : Bo Thomsen, \"fjerne~

Dato : 03-07-02 13:57

enig også

> Jeg vil give jer begge ret i at man forbrænder mere, ved at lave høj
> intensitets træning i kortere tid, men det er jo ikke fedt man
> forbrænder.
jo, hvis man træner tit. jo bedre form og jo oftere man træner,
desto bedre er kroppen til at iværksætte forbræningen af fedt.

utrænede personer vil primært bruge deres kulhydrat lager under
aktivitet, hvor trænings-gale meneskers krop er hurtig til at på-
begynde forbrændingen af fedt - da fedt giver 38kj pr. gram
og kulhydrat 17kj pr.g. men det er et ? om hvor "optimeret"
kroppens forbrænings proces er.

> Hvis man vil forbrænde fedt, så skal man holde sig på de der 50-60 %
> af sin max.
nej for p... det var jo netop det "fedtforbrænings myten" handlede om.
den eneste grund til at man skulle forbrænde fedt på denne måde er hvis
man så kompensere for det lavere niveau ved at træne i dobbelt så lang tid.
( 50% x2 =100% ). folk med dårlig kondi har nemmere ved at træne
let træning i 2 timer end hård træning i 1 time. dette er grunden til at
de ikk når at forbrænde noget særligt hvis de kører på med 100% under
træningen. men skal man forbedre sin form mv. så skal kroppen presses
til at yde mere end den gør til hverdag, da den så vil tilpasse sig efter
det
højere stress niveau ( og så yde mere ).

> At man taber sig hurgtigere og kommer i bedre form af at træne på den
> anden måde er så en anden sag
øh hvordan forklarer du, at du skriver man forbrænder mere fedt ved 50-60%
men dog taber sig hurtiger ved 100% ( -væsketabet )??
mvh
bo thomsen

Fra : Anders H. Andersen

Dato : 03-07-02 23:43

On Wed, 3 Jul 2002 14:57:15 +0200, "Bo Thomsen, \"fjernes_\" i email"
<fjernes_bbt@ishoejby.dk> wrote:

>enig også
enig også.

Kan man ikke sige at man skal holde den højeste intensitet man kan
holde i den tid man har til at træne.

En anden fordel ved højre intensitet er at det forlænge den periode
hvor kroppen "efterforbrænder" fedt efter træning.

mvh
Anders

Fra : Bo Thomsen, \"fjerne~

Dato : 03-07-02 23:58

> Kan man ikke sige at man skal holde den højeste intensitet man > kan holde
i den tid man har til at træne.
jo, og kunsten er så at holde af, at pine sig selv til at træne så
hårdt at man kan køre 45 min. og så presse sig til de sidste
15 min. ( imo )

> En anden fordel ved højre intensitet er at det forlænge den periode
> hvor kroppen "efterforbrænder" fedt efter træning.
jep, prøv bl.a. at lunte i 3 minutter og så se hvor længe
du har øget vejrtrækning bagefter. og sammenlign det så
med hvor du lige har spurtet i 1½minut.
mvh
bo

Fra : Klaus Jensen

Dato : 02-05-02 08:25

> pulsur.
> Tak for svaret - Det blev jeg en del klogere af.
> jeg vil fluks finde mig et fornuftigt pulsur at købe

Det lyder som en plan. Held og lykke med det! :)

- Klaus

Fra : Lars Lauridsen

Dato : 11-05-02 20:40

Klaus Jensen <i@remain.anonymous.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ccfa78a$0$18635$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> været et lækkert bekendtskab. Har kendskab til S710 (mit nuværende), M21
> (mit gamle) og A3 (min søsters). Alle er topkvalitet - men dyrere end
[SNIP]

Goddag Klaus
Jeg kan se du ikke vil oplyse din mail, derfor skriver jeg her.

Min kære far har købt et Polar pulsur (S610), men vi har lidt problemer med
at få den infrarøde modtager til at virke. Bruger du selv dette? (altså
"forbinde" det til computeren")

Mvh. og på forhånd.
Lars

Fra : Klaus Jensen

Dato : 11-05-02 21:27

"Lars Lauridsen" <Gert_Kristensen@post.tele.dk> wrote in message
> Jeg kan se du ikke vil oplyse din mail, derfor skriver jeg her.

Det er egentligt ikke fordi jeg har noget imod at folk i nyhedsgruppen
kender adressen, men jeg modtager bare enorme mængder spam på adresser, jeg
har brugt på newsgroups...

> Min kære far har købt et Polar pulsur (S610), men vi har lidt problemer
med
> at få den infrarøde modtager til at virke. Bruger du selv dette? (altså
> "forbinde" det til computeren")

Ja, jeg har USB-udgaven og det kører totalt problemfrit. Jeg har slet ikke
haft problemer med det. men generelt er infrarøde porte (ikke mindst via
seriel/COM-porten) problemfyldt farvand. Af selvsamme årsag valgte jeg at
give lidt ekstra og få USB-udgaven. Så jeg kan desværre ikke umiddelbart
hjælpe dig. Jeg har dog flere gange set på www.run4fun.dk, at en ansat hos
Polar Danmark har hjulpet der, så prøv eventuelt i deres forum for pulsure.

- Klaus

Fra : Lars Lauridsen

Dato : 12-05-02 11:56

Klaus Jensen <i@remain.anonymous.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cdd7e9d$0$11903$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]

> Det er egentligt ikke fordi jeg har noget imod at folk i nyhedsgruppen
> kender adressen, men jeg modtager bare enorme mængder spam på adresser,

Jeg kender mange, som bare skriver noget i stil med "youdothepuzzle" i deres
e-mail, eller bare skriver 1234fjernes, eller et eller andet fis...

> [...]
> hjælpe dig. Jeg har dog flere gange set på www.run4fun.dk, at en ansat hos
> Polar Danmark har hjulpet der, så prøv eventuelt i deres forum for

Det er også USB-udgaven denne her. Men den er vel infrarød? Altså det er en
modtager, som man lægger uret i nærheden af, hvorefter den bør modtage
oplysningerne. Skal der ikke installeres en driver af en art til
USB-modtageren?

Mvh.
Lars

Fra : Klaus Jensen

Dato : 12-05-02 17:34

> [...]
> modtager, som man lægger uret i nærheden af, hvorefter den bør modtage
> oplysningerne. Skal der ikke installeres en driver af en art til

Ja, det skal der - og den er ikke indbygget i Windows XP. Den ligger dog på
den cd, der følger med uret. Bare lad windows søge efter driveren på cd'en,
så går det af sig selv (det gjorde det her anyway).

- Klaus

Fra : Lars Lauridsen

Dato : 13-05-02 15:48

Klaus Jensen <i@remain.anonymous.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cde999f$0$97284$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]

cd'en,
> så går det af sig selv (det gjorde det her anyway).

Ok, så er det nok der problemet ligger, for den finder intet på min cd :)

Mvh.
Lars

Fra : Klaus Jensen

Dato : 13-05-02 22:13

> Ok, så er det nok der problemet ligger, for den finder intet på min cd :)

Prøv at kigge på Polars hjemmeside under support, der kan du sikkert
downloade driverne.

- Klaus

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 02-06-02 09:32

"Klaus Jensen" <i@remain.anonymous.com> writes:

> Jeg har dog flere gange set på www.run4fun.dk, at en ansat hos Polar
> Danmark har hjulpet der, så prøv eventuelt i deres forum for
> pulsure.

For et års tid siden var der en tråd, hvor et antal bruge raporterede
om udstabile Polar-ure: Udfald mellem bryst-gizmoen og selve uret,
uforklarlige peaks i aflæseningerne m.v. Kom der nogensinde en
konklusion?

-j

--
Akademisk Opgavebank
http://akademiskopgavebank.dk

Fra : Klaus Jensen

Dato : 03-06-02 14:05

"Janus Sandsgaard" <janus@akademiskopgavebank.dk> wrote in message
> [...]
> om udstabile Polar-ure: Udfald mellem bryst-gizmoen og selve uret,
> uforklarlige peaks i aflæseningerne m.v. Kom der nogensinde en

Hmm... Der er flere rapporter om folk der oplever mærkelige udfald på
bestemte steder. En af mine løberuter har et bestemt sted på et fortov, hvor
min pulsmåler opfører sig mærkeligt. Mit nuværende pulsur gør det dog ikke.
Det kan efter sigende være strømførende ledninger og den slags, der generer.
Det ved jeg der er flere, der har rapporteret om med alle mærker af pulsure.

- Klaus

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 03-06-02 19:27

"Klaus Jensen" <i@remain.anonymous.com> writes:

> En af mine løberuter har et bestemt sted på et fortov, hvor min
> pulsmåler opfører sig mærkeligt. Mit nuværende pulsur gør det dog
> ikke.

øhhh..?

Hvad for en model har du? Polar S710?

-j

Fra : Klaus Jensen

Dato : 03-06-02 21:53

> Hvad for en model har du? Polar S710?

Det er POlar S710 ja, tidligere havde jeg et Polar M21.

Om det er uret der er bedre, eller der er ændret noget ved det sted, der
tidligere var problemer med mystiske målinger ved jeg ikke.

- Klaus

Fra : Lars Lauridsen

Dato : 04-06-02 21:14

Janus Sandsgaard <janus@akademiskopgavebank.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:kyvg92nksj.fsf@mimer.null.dk...

> [...]
> om udstabile Polar-ure: Udfald mellem bryst-gizmoen og selve uret,
> uforklarlige peaks i aflæseningerne m.v. Kom der nogensinde en

Nu har uret så været inde hos Polar uden at de fandt nogle problemer, så det
må vel næsten være modtageren, da vi også har prøvet på en anden computer?

Mvh.
Lars

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 05-06-02 23:41

"Lars Lauridsen" <Gert_Kristensen@post.tele.dk> writes:

> Nu har uret så været inde hos Polar uden at de fandt nogle
> problemer, så det må vel næsten være modtageren, da vi også har
> prøvet på en anden computer?

Det skal jeg ikke kunne svare på.
Er du en af de uheldige fra run4fun's debatforum?

-j

Fra : Lars Lauridsen

Dato : 06-06-02 22:37

Janus Sandsgaard <janus@akademiskopgavebank.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:kyofepcpse.fsf@mimer.null.dk...

> Det skal jeg ikke kunne svare på.
> Er du en af de uheldige fra run4fun's debatforum?

Nej, hvad der?

Mvh.
Lars

Fra : Klaus Jensen

Dato : 10-06-02 10:24

> Nu har uret så været inde hos Polar uden at de fandt nogle problemer, så
det
> må vel næsten være modtageren, da vi også har prøvet på en anden computer?

Det ved jeg desværre ikke, men prøv at kontakte Polar.

- Klaus

Fra : Bo Thomsen, \"fjerne~

Dato : 27-05-02 21:55

> [...]
> træning? Og i given fald, hvilke modeller skal man kigge efter og hvilke

jeg har lige købt et cardio exel fordi det kan gemme pulsen automatisk
så jeg kan kigge på det efter træningen.
normalt når jeg løber så skal jeg ha et los for at holde et højt tempe i
lang
tid, så jeg sætter alarmen til at bibbe hvis pulsen kommer under 160 og
over 180, det sørger for at jeg laver noget hele tiden.
mvh
bo