Passwords ved Linux-reinstallation
Fra : Morten Bakkedal

Dato : 04-02-01 21:58

Jeg er af forskellige grunde nød til at reinstallere RH7 på
min computer. Jeg har selv oprettet fire brugere og en
enkelt gruppe, siden jeg sidste gang installerede Linux. Mit
spørgsmål er nu hvordan jeg bedst genbruger de gamle
passwords på den nye installation. Kan jeg blot kopiere de
respektive linier af

/etc/passwd
/etc/passwd-
/etc/group
/etc/shadow

til de nye filer, og skal jeg eventuelt først oprette
brugerne ved useradd-kommandoen?

--
Morten Bakkedal
http://www.bakkeland.dk/

Fra : Morten Bakkedal

Dato : 04-02-01 22:26

"Morten Bakkedal" skrev:

> Kan jeg blot kopiere de respektive linier af [...]

Jeg kan se, at hvis jeg opretter en ny bruger og kopiere
password-delen i /etc/shadow fra en anden bruger, så kan jeg bruge
samme password til den nye bruger. Hvis derimod jeg manuelt
indtaster det nye (men samme) password med passwd-kommandoen, så
bliver linien i shadow-filen anderledes.

Hvordan kan det så være, at det virker alligevel?

--
Morten Bakkedal
http://www.bakkeland.dk/

Fra : Allan Olesen

Dato : 04-02-01 23:55

"Morten Bakkedal" <nospam@bakkeland.dk> wrote:

>Hvordan kan det så være, at det virker alligevel?

Den kryptererede password-streng genereres ud fra password samt noget,
der kaldes et "salt" (hvis jeg husker rigtigt). Hver gang du opretter
et password, bruges der et nyt salt, og den krypterede password-streng
bliver derfor anderledes. Dvs. at der er mange krypterede strenge, som
passer til et password.

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 04-02-01 23:55

In <95khdg$mo2$1@news.inet.tele.dk> "Morten Bakkedal" <nospam@bakkeland.dk> writes:

> [...]
>indtaster det nye (men samme) password med passwd-kommandoen, så
>bliver linien i shadow-filen anderledes.

De foerste to tegn i det krypterede passwd er den saakaldte salt.
Det er to tilfaeldelig tegn, saa giver 12 bit (=4096) forskellige
krypterede passwd pr. passwd.

man 5 passwd

Mvh
Martin