PC LARM!!! igen igen.. bare et spørgsmål??
Fra : Sune Hansen

Dato : 28-04-02 21:41

Kære NG!

Jeg har nu fået skiftet min gamle Compaq Presario 5240 ud, da jeg syntes den
var blevet for sløv, larmene osv. ud med en ny hurtig kraftig pc. XP2000

Men har nu konstateret at den gamle sløve var støjsvag ved siden af denne
'jetmotor'....

Og ja... Det er for sent nu at være bagklog med at jeg kunne ha' valgt Intel
osv.. Det er jeg godt klar over :)..

Mit ene spørgsmål ligger i at jeg har pc'en stående under vores bord, har
har tænkt mig at bygge et 'lydtæt' skab uden om den. Bore et hul gennem
væggen (mod øst) og ud i det fri (træhus) monterer et ventilationsrør med
rist i hver ende.

Spørgsmålet er så om den ventilation er nok til pc'en uden at man skal have
en ventilator yderliger monteret i vægen... ???

Nogen der ved om det er løsningen, eller om det er noget møg???

Mvh. Sune Hansen

Fra : Esben

Dato : 28-04-02 21:52

"Sune Hansen" <swh@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Spørgsmålet er så om den ventilation er nok til pc'en uden at man skal
have
> en ventilator yderliger monteret i vægen... ???
>
> Nogen der ved om det er løsningen, eller om det er noget møg???

Det lyder umiddelbart som en rigtig god løsning. Afhængigt af hvor godt
kassen kommer til at isolere for varmen, kan det være nødvendigt med
ventilatorer til at skifte luften ud i kassen. En god idé kunne så være at
bruge meget store blæsere der kan køre ved lavt omdrejningstal; for at
mindske larmen.

--
Esben

Fra : Flemming Joensson

Dato : 28-04-02 22:24

"Sune Hansen" <swh@tdcadsl.dk> wrote in

> [...]
> bord, har har tænkt mig at bygge et 'lydtæt' skab uden om den. Bore
> et hul gennem væggen (mod øst) og ud i det fri (træhus) monterer et

Hvis det træhus har bare en nogenlunde population af edderkopper og
andet kryb kan du være sikker på at de på et eller andet tidspunkt vil
synes at det der varme skab er et herligt sted at bygge redde og
udklække unger.
Derfor vil jeg stærkt råde dig til at montere ikke bare en rist, men et
filter i den ende af ventilationsrøret der befinder sig i træhuset.
Ellers kan din PC hurtigt blive rimeligt grum at skille ad, når den dag
oprander
På den anden side, hvis det er nogle rigtig velvoksne 'kopper du har
dig i dit træhus så burde en rist kunne gøre det, og der er også mindre
luftmodstand i en rist end der er i et filter - så måske en rist er den
optimale løsning alligevel .

> Spørgsmålet er så om den ventilation er nok til pc'en uden at man
> skal have en ventilator yderliger monteret i vægen... ???

Med mindre der er meget træk i dit træhus, så vil jeg tro at du skal
sætte en blæser inden i din lydtætte kasse (eller muren - gør hvad du
nu finder lettest) som suger kold luft ind i kassen, eller puster den
ud. Jeg er ikke det store aerodynamiske orakel så jeg ved ikke det at
suge kold luft ind eller blæse varm luft ud er mest optimalt (Jeg har
selv en blæser der suger kold luft ind i kabinettet for neden henne
foran og en anden der blæser varm luft ud for oven i kabinettet nede
bagi - det virker i hvert fald glimrende).
Der skal helst være rimelig kølig luft inde i kabinettet med kølig
taler vi lige omkring stuetemp. gerne lavere ellers bliver CPUen for
varm (de almindelige T-birds bliver i hvert fald ret varme hvis der er
en 30 C inde i kabinettet). Så en vis luftudskiftning skal der til.
Jeg tror med andre ord ikke du kan undvære en blæser og blot lukrere på
den kolde luft uden for trækker ind i kassen. Men hvis kassen er
lydisoleret, så gør det vel heller ikke så meget at der sidder et par
blæsere inden i kassen der hhv. puster varm luft ud, og suger kold luft
ind.

> Nogen der ved om det er løsningen, eller om det er noget møg???

Jeg tror ikke min boligforening vil være særlig glad for at jeg udvider
lejligheden med et blæsehul , jeg tror ikke engang jeg ville prøve
hvis jeg boede i eget hus - men hvis du tør bore hul i væggen så kan
jeg ikke se hvorfor det ikke burde virke efter hensigten.

Flemming

Fra : Jess Nygaard Pederse~

Dato : 28-04-02 22:48

"Sune Hansen" <swh@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
SNIP
> [...]
> har tænkt mig at bygge et 'lydtæt' skab uden om den. Bore et hul gennem
> væggen (mod øst) og ud i det fri (træhus) monterer et ventilationsrør med
SNIP

Ikke fordi jeg ved specielt meget om køling af computere, men jeg ville jeg
være meget betænkelig ved at anvende udeluft direkte til køling, da jeg kan
forestille mig, at fugtig luft og elektronik er en dårlig cocktail.

Derudover kan der også opstå problemer med fyge sne...

Mvh. Jess

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 29-04-02 00:54

Invester i en ThermalTake Silent Viking.... den er sgu da lækker... jeg kan
bare ikke huske om den er godt kendt til så stor en CPU. Find lige selv ud
af det :)

Fra : Leony

Dato : 29-04-02 07:36

> [...]

> har tænkt mig at bygge et 'lydtæt' skab uden om den. Bore et hul gennem
> væggen (mod øst) og ud i det fri (træhus) monterer et ventilationsrør med

Udover problemet med dyr og kryb, så skal du sikkert også passe på at du
ikke hiver for kold luft ind i dit skab. Hvis skuret ikke er isoleret så kan
du let få meget kold luft om vinteren, dette kunne måske skabe noget kondens
på computerens elektronik. Om sommeren ville du hive meget varm luft ind og
det ville ikke køle særlig meget.

Ideen med at bygge et skab til computeren er ikke så tosset.
Har set en på nettet (siden er desværre død) der lavede en kasse isoleret
med tempurskum. Han havde 2 støjsvage blæsere til at hive luft ind forneden
og 2 til at hive den varme luft ud for oven. Ifølge hamselv så var det en
effektiv løsning, han slap også for at slå et hul i muren.

Som der er en der har været inde på, så synes jeg, at du skal prøve med en
støjsvag blæser, inden du begynder at slå huller i muren eller bygge kasser.
Det kunne spare dig for mange ærgelser.

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : ScooterHead

Dato : 29-04-02 09:01

Hej Sune,

Jeg havde selv samme problem med min XP1800, fordi den køler jeg havde fået
med, var dimensioneret til at køre med virkelig mange omdrejninger for, at
kunne køle tilstrækkeligt.

Jeg gik derfor ind til en lokal forhandler og købte en "low noise" (25dBa)
CPU køler til ca. kr. 150,-

Havde nu igen fået en støjsvag PC.

Derfor - glem alt om din Storm P løsninger, - køb evt. yderligere støjsvag
køler hvis du er helt fanatisk. (kan fås helt ned til <21dBa)

/ole

Fra : Sune Hansen

Dato : 29-04-02 23:06

Kære 'kloge hoveder' :)

takker for de mange gode og spændende svar i er kommet med.....

Tror jeg vil undersøge det med en 'low-noise' køler i første omgang.. inden
der går for meget Storm P. i den ;)

Mvh. Sune