Netværkets begyndelse
Fra : Simon D. Hansen

Dato : 04-02-01 18:15

Hej Ng

Jeg har fået til opgave at skrive om netværkets begyndelse, men har dog
lidt svært ved at finde f.eks. en side hvor der står noget om det.

Er der nogen af jer der kender til en hjemmeside eller en bog, ville jeg
være meget taknemlig.
--
Med Venlig Hilsen - Kind Regards
Simon D. Hansen aka Sputte

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 04-02-01 19:11

"Simon D. Hansen" wrote:

> [...]
> lidt svært ved at finde f.eks. en side hvor der står noget om det.
>
> Er der nogen af jer der kender til en hjemmeside eller en bog, ville jeg

Her er en håndfuld:

<URL:http://www.webopedia.com/quick_ref/timeline.html>
<URL:http://www.lk.cs.ucla.edu/>
<URL:http://www.ibiblio.org/pioneers/index.html>
<URL:http://www.acm.org/classics/apr96/>

Knus
   Regnar
--
Regnar Bang Lyngsø (regnar@writeme.com, regnar@beer.com)
<URL:http://www.daimi.au.dk/%7Erblyngso/>

Fra : Simon D. Hansen

Dato : 04-02-01 21:06

Regnar Bang Lyngsø wrote:

> Her er en håndfuld:
>
> <URL:http://www.webopedia.com/quick_ref/timeline.html>
> <URL:http://www.lk.cs.ucla.edu/>
> <URL:http://www.ibiblio.org/pioneers/index.html>
> <URL:http://www.acm.org/classics/apr96/>

Mange tak, dog er tre af dem om internettets baggrund/historie, men det kan
oxo godt bruges et stykke hen af vejen.

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 05-02-01 02:17

"Simon D. Hansen" wrote:

> Mange tak, dog er tre af dem om internettets baggrund/historie, men det kan
> oxo godt bruges et stykke hen af vejen.

Jeg formoder at du henviser til de tre første?

Jeg kan godt se at de går meget op i at det var de her fyre, der opfandt
Internettet. På den anden side giver de henvisninger til mange af de
"første" artikler. Baran, Davies og Kleinrock med packet/message
switching. Vint Cerf og Bob Kahns beskrivelse af TCP må også siges at
være et af arnestederne til netværkets baggrund. Dernæst kommer
Metcalfe, som er far til Ethernet.

Som du selv har vært inde på - din opgaveformulering er meget "løs".
Hvis det er en historisk gennemgang du vil lave kommer du ikke uden om
Arpanet/Internet - det var her grundlaget blev lagt. Hvis du skal vide
noget om computernetværks barndom er det godt at have blandt andet de
navne der er nævnt ovenfor med, hvis du vil lave søgninger på WWW.

Knus
   Regnar

Fra : Arne Keller

Dato : 04-02-01 19:57

Hej Simon

"Simon D. Hansen" <Sputte@mail.dk> wrote in message
> [...]
> lidt svært ved at finde f.eks. en side hvor der står noget om det.
>
> Er der nogen af jer der kender til en hjemmeside eller en bog, ville jeg

Hvis du får lavet en god beskrivelse kunne et samendrag være lækkert på:
http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=start

Jeg søgte på "metcalf+ethernet" via google og fandt 1750 sider.

Her er en stribe links, den første går tilbage til Samuel Morse:
http://www.mta.ca/~amiller/cs3851/
http://www.thetech.org/revolutionaries/metcalfe/
http://www.rware.demon.co.uk/ethernet.htm
http://www.seas.upenn.edu:8080/~gaj1/metgg.html

--
Arne Keller
Kemp & Lauritzen Kommunikation

Fra : Simon D. Hansen

Dato : 05-02-01 01:33

Arne Keller wrote:

> Hvis du får lavet en god beskrivelse kunne et samendrag være lækkert på:
> http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=start

Gerne, ville være mig en ære, hvis noget af det kan bruges der.

Fra : Simon D. Hansen

Dato : 04-02-01 22:06

"Simon D. Hansen" wrote:

> Hej Ng
>
> Jeg har fået til opgave at skrive om netværkets begyndelse, men har dog
> lidt svært ved at finde f.eks. en side hvor der står noget om det.

Jeg kan se på de links jeg har fået af jer, at jeg har fået formuleret mig
lidt skidt.

Jeg skal skrive om udviklingen i IT-netværk. Jeg går her udfra at min lærer
mener, ethernet osv. Jeg tager dog lige kontakt til ham mandag, for at få
det bekræftet.

Fra : Arne Keller

Dato : 04-02-01 22:22

Hej Simon

> Jeg kan se på de links jeg har fået af jer, at jeg har fået formuleret mig
> lidt skidt.

Ja det er jo vigtigt at præcisere opgaven hvis man vil have andre til at
løse den for sig

> Jeg skal skrive om udviklingen i IT-netværk. Jeg går her udfra at min
lærer
> mener, ethernet osv. Jeg tager dog lige kontakt til ham mandag, for at få
> det bekræftet.

Så der de links jeg skrev til dig det rigtige sted at starte.
Udviklingen af Ethernet startede hos Xerox, DEC mfl.
Opfinderen var en mand som hed Bob Metcalfe.

Fra : Simon D. Hansen

Dato : 05-02-01 01:32

Arne Keller wrote:

> Ja det er jo vigtigt at præcisere opgaven hvis man vil have andre til at
> løse den for sig

Mit mål er på ingen måde at få andre til at løse min opgave. Er bare af den
opfattelse, at mange af dem der følger med herinde, arbeder med netværk. Derved
kende til sider, jeg ikke lige ville falde over i f.eks. en søgemaskine. Der er
tale om en 3. års opgave på en handelsskole, og jeg er IKKE interesseret i at
skrive af efter noget. Ville blot tjekke om i havde noget mere brugbart. Håber
det afklarer mit spørgsmål.

> Så der de links jeg skrev til dig det rigtige sted at starte.
> Udviklingen af Ethernet startede hos Xerox, DEC mfl.
> Opfinderen var en mand som hed Bob Metcalfe.

Jeps, er oxo i fuld sving med at læse

Du skal ha tak

Fra : t.bop@image.dk

Dato : 05-02-01 18:59

On Sun, 4 Feb 2001 22:22:27 +0100, "Arne Keller"
<arne.keller@get2net.dk> wrote:

>Opfinderen var en mand som hed Bob Metcalfe.
^^^^

DS "Helt" F. hth.

T.BoP.

Fra : Michael Madsen

Dato : 05-02-01 16:31

Hej Simon.

Der findes et hæfte fra IDG: "Netværk i praksis" det er efter min mening et
godt udgangspungt.

http://www.idgforlag.dk

Michael

Simon D. Hansen <Sputte@mail.dk> skrev i en