Flere netkort Aggregeret/ "trunket" samme~
Fra : Thomas Thomsen

Dato : 04-02-01 17:59

Jeg var inde på intels hjemmeside for at kigge servernetkort, og her "faldt"
jeg over:

Intel® PRO/100 S Desktop Adapter

Der står i info om dette at:

Scalable Throughput and High Availability
Aggregates bandwidth up to 1.6Gbps, and establishes automatic redundant
connections using any combination of Intel® Server Adapters or LOM
connections.

Betyder dette at man kan sætte flere af denne type netkort i sin server og
så opgradere på denne måde ? (ved at have en "trunket" (mener jeg det
hedder) forbindelse til ens Switches ?)

Eller skal man over og have fat i et net kort som typen Intel® PRO/100+ Dual
Port Server Adapter ?

Og sidste spørgsmål er, findes der programmer der kan tage to helt
"tilfældige" netkort og så gøre det samme ?

Kortet / kortene skal kobles på en "gammel" Olicom 8711 switch som
understøtter "trunking".

Håber på nogle fornuftige svar

Hilsen

Thomas

Fra : Jens Åge Holm

Dato : 04-02-01 21:15

"Thomas Thomsen" <chip@mail.ikasths.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> "tilfældige" netkort og så gøre det samme ?
>
> Kortet / kortene skal kobles på en "gammel" Olicom 8711 switch som

Der er nogle netkort der kan lave det trick men jeg kender ikke ret meget
til det.

Mht. at trunke til en 8711 kan jeg fortælle dig at det ikke kan lade sig
gøre.
Olicom bruger deres egen protokol til deres trunks mellem switche og det
tror jeg næppe du finder noget der understøtter.
Så vidt jeg ved er det ofte en FEC (Fast Ether Channel) at netkort kan lave
og denne standard understøtter din 8711 ikke.

Mvh.
Jens Åge Holm

Fra : Thomas Thomsen

Dato : 04-02-01 21:20

"Jens Åge Holm" <boost@get2net.dk> wrote in message

> [...]
lave
> og denne standard understøtter din 8711 ikke.

Wauw tak for det .. Jeg var ellers sikker på at den godt kunne bruges sammen
med et multiports netkort.
Jeg har nemmelig 2 x 8711 hvor det fint virker imellem dem .

Men hvis man nu gik ud og købte en eller anden, anden switch der
understøtter porttrunking. Ville det så virke imellem 8711 og den ?
Eller SKAL det hele så være Olicom ?

Og er man så heldig at Olicom engang har lavet et sådan Multiports netkort ?

Hilsen
Thomas

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 05-02-01 01:27

On Sun, 4 Feb 2001 21:20:16 +0100, "Thomas Thomsen"
<chip@mail.ikasths.dk> wrote:

> Men hvis man nu gik ud og købte en eller anden, anden switch der
> understøtter porttrunking. Ville det så virke imellem 8711 og den ?

Nej.

> Eller SKAL det hele så være Olicom ?

Ja.

> Og er man så heldig at Olicom engang har lavet et sådan Multiports netkort ?

Unknown. Insufficient data.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 05-02-01 01:13

On Sun, 4 Feb 2001 17:59:18 +0100, "Thomas Thomsen"
<chip@mail.ikasths.dk> wrote:

> Aggregates bandwidth up to 1.6Gbps, and establishes automatic redundant
> connections using any combination of Intel® Server Adapters or LOM
> connections.

1,6 Gbps er et marketing-tal. Teknikker-tallet er 800 Mbps, dvs.
8 netkort á 100 Mbps.

> Betyder dette at man kan sætte flere af denne type netkort i sin server
> og så opgradere på denne måde ?

Ja.

Det kræver dog at både switch og netkort understøtter den samme
form for 'link aggregation', hvor den mest udbredte i øjeblikket
er Cisco Fast/Gigabit EtherChannel, og hvor IEEE 802.3ad må
forventes at blive det, fordi der nu er en formel standard.

> (ved at have en "trunket" (mener jeg det hedder) forbindelse

En trunk er en forbindelse, der bærer flere VLAN. Flere porte,
der optræder som en enkelt fysisk hedder 'link aggregation'. (Men
du er lovligt undskyldt, for nogle leverandører roder også rundt
i begreberne).

> Og sidste spørgsmål er, findes der programmer der kan tage to helt
> "tilfældige" netkort og så gøre det samme ?

Det tror jeg ikke. (Principielt skulle det kunne lade sig gøre).

> Kortet / kortene skal kobles på en "gammel" Olicom 8711 switch som
> understøtter "trunking".

"Trunking" er også i Olicom-sprog blot en port, der bærer mere
end et enkelt VLAN. (Det står i manualen, jeg har lige slået det
op).

8711 understøtter derimod CrossLink, der er Olicoms implemente-
ring af port aggregation, men det er der vist ikke andre end
Olicom der understøtter. Så jeg tror, du er out of luck.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/