news server
Fra : Karsten Rasmussen

Dato : 27-04-02 23:54

Jeg har fået lavet en lokal newsserver, på en RH7.2 maskine. Den virker
egentlig fint, og jeg har fået oprettet en nyhedsgruppe med ctlinnd.
Man kan dog ikke poste binære filer i gruppen.
Jeg har søgt lidt rundt omkring, men kan ikke rigtigt finde en setup fil,
hvor der står nogen detalier om de enkelte grupper.
Er der nogen her der kan hjælpe ?

Fra : Bo Simonsen

Dato : 28-04-02 00:00

On Sun, 28 Apr 2002 00:54:24 +0200, Karsten Rasmussen wrote:

> [...]
> omkring, men kan ikke rigtigt finde en setup fil, hvor der står nogen
> detalier om de enkelte grupper. Er der nogen her der kan hjælpe ?

Du bør fortælle os hvilken news daemon du bruger, så vi kan hjælpe dig.

/Bo

Fra : Rene Joergensen

Dato : 28-04-02 00:30

Bo Simonsen <paltas@geekworld.dk> wrote:

> Du bør fortælle os hvilken news daemon du bruger, så vi kan hjælpe dig.

ctlinnd som han siger at han har brugt, er en del af INN-pakken.

--
-René

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 28-04-02 12:17

Karsten Rasmussen wrote:

> [...]
> Jeg har søgt lidt rundt omkring, men kan ikke rigtigt finde en setup fil,
> hvor der står nogen detalier om de enkelte grupper.

Man kan poste binære artikler, hvis 'binaer' eller 'binary' indgår i navnet
(f. eks. 'lokal.binaer.billeder'). Hvordan man stiller på denne begrænsning
ved jeg dog ikke

/Rasmus

God put me on earth to accomplish a certain number of things.
Right now I am so far behind I will never die.
-Bill Waterson, Calvin and Hobbes

Fra : Allan Joergensen

Dato : 28-04-02 14:58

Rasmus Bøg Hansen <moffe47@hotmail.com> wrote:

> Man kan poste binære artikler, hvis 'binaer' eller 'binary' indgår i navnet
> (f. eks. 'lokal.binaer.billeder'). Hvordan man stiller på denne begrænsning
> ved jeg dog ikke

Det lyder som om den kører med noget filter. Hvad er fejlbeskeden?

--
Allan Joergensen aka [DW] on eu.openprojects.net

"They don't want to lose their only customers." -- Picard

Fra : Karsten Rasmussen

Dato : 28-04-02 21:51

> Det lyder som om den kører med noget filter. Hvad er fejlbeskeden?

Outlook Express kan ikke sende meddelelsen. Emne 'Re: Vedhæftede filer',
Konto: 'news.borger.ringe.dk', Server: 'news.borger.ringe.dk', Protokol:
NNTP, Svar fra server: '441 437 Binary in non-binary group', Port: 119,
Sikker (SSL): Nej, Serverfejl: 441, Fejlnummer: 0x800CCCA9

/Karsten

Fra : Karsten Rasmussen

Dato : 28-04-02 21:50

> [...]
navnet
> (f. eks. 'lokal.binaer.billeder'). Hvordan man stiller på denne

--------

Det vil jeg straks afprøve..

Fra : Karsten Rasmussen

Dato : 30-04-02 21:15

> navnet
> begrænsning

> --------
>
> Det vil jeg straks afprøve..

bin.billeder
binary.billeder
binaer.billeder

Giver alle samme resultat :

NNTP, Svar fra server: '441 437 Binary in non-binary group'

Et eller andet sted MÅ det da stå.

/Karsten

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 30-04-02 22:56

Karsten Rasmussen wrote:

> [...]
> binaer.billeder
>
> Giver alle samme resultat :
>
> NNTP, Svar fra server: '441 437 Binary in non-binary group'

Har du cleanfeed installeret? Prøv at kigge på block_binaries i
cleanfeed.conf.

Hvis det ikke er cleanfeed må jeg melde pas - det er vist normalt den, der
tager sig af al den slags filtrering...

Som sagt har jeg ikke kigget meget på det, da det på RedHat's rpm'er
fungerer ud-af-æsken. Men mon ikke:

'bin_allowed' => '\.binae?r|^alt\.sex\.pictures|^fur\.artwork'.

fra /usr/bin/filter/filter_innd.pl (cleanfeed) tager sig af det?

/Rasmus

If you try to prove Murphy's law - will you fail?

Fra : Karsten Rasmussen

Dato : 01-05-02 23:21

> Har du cleanfeed installeret? Prøv at kigge på block_binaries i
> cleanfeed.conf.

"snip"

Yes, det var lige dér. Takker !

Fra : Michael B Jenner

Dato : 29-04-02 16:23

Alternativt kunne du kigge på http://www.leafnode.org/

Leafnode er velegnet til mindre netværk og er IMHO mere moderne end INN.
Desuden er leafnode MEGET lettere at installere. Sidst jeg kiggede var
INN i hvertfald et mærkeligt bæst som krævede en hel del krum-spring ved
installation. Lidt som gamle biler ... der skal startes med håndsving
kontra mere moderne der skal startes med el-starter

Mvh Michael

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 29-04-02 16:47

Michael B Jenner <mj@kom.auc.dk> writes:

> Leafnode er velegnet til mindre netværk og er IMHO mere moderne end INN.

Du glemmer bare at de oftest bruges til to ret forskellige ting.

Leafnode er en nntpcache, som kan hente grupper ned fra en rigtig
newsserver og servere dem for lokalnettet. Den kan ikke bruges til
lokale grupper. Den kan ikke feede grupper videre osv. Den kan i det
hele taget ikke ret meget andet end det den er lavet til, og det er
ikke at erstatte INN.

--
Jacob - www.bunk.cc
I may be getting older, but I refuse to grow up!

Fra : Michael Jenner

Dato : 30-04-02 07:08

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> [...]
> lokale grupper. Den kan ikke feede grupper videre osv. Den kan i det
> hele taget ikke ret meget andet end det den er lavet til, og det er

Korrekt. Og det gør den selvfølgelig også lettere at konfigurere. Hvis
man ikke har brug for lokale news-grupper er leafnode IMHO at
foretrække. Efter sigende, FAQ'en i hvertfald, kommer leafnode til at
understøtte lokale nyhedsgrupper i version 2.x ... men den kommer vi
måske til at vente på i lang tid.

Nogle som kender alternativer til INN som er "moderne" og som kan bære
lokale nyhedsgrupper?

Mvh Michael

Fra : Allan Joergensen

Dato : 30-04-02 07:20

Michael Jenner <mj@kom.auc.dk> wrote:

> Nogle som kender alternativer til INN som er "moderne" og som kan bære
> lokale nyhedsgrupper?

Hvad er ikke moderne i INN?

--
Allan Joergensen aka [DW] on eu.openprojects.net

"Windws is ine for bckgroun comunicaions" - Bll Gats, 192

Fra : Niels Andersen

Dato : 30-04-02 08:47

Allan Joergensen wrote in <slrnacsdd9.nj9.dw@coredump.nowhere.dk>:
> Hvad er ikke moderne i INN?

Konfigurationen! Den tager en krig at sætte op, i hvert fald indtil man har
brugt *laaang* tid på at lære den at kende.

Det er i hvert fald min erfaring.

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian 3.0

Fra : Allan Joergensen

Dato : 30-04-02 08:53

Niels Andersen <niels-usenet@myplace.dk> wrote:

> Konfigurationen! Den tager en krig at sætte op, i hvert fald indtil man har
> brugt *laaang* tid på at lære den at kende.
> Det er i hvert fald min erfaring.

INN er et komplekst stykke software, der kan næsten alt. Det er vel ikke
så underligt, at det ikke er lige til at sætte op.

Hvis man bruger din argumentation, så er stort set alt større software
jo umoderne.

--
Allan Joergensen aka [DW] on eu.openprojects.net

"Odo, just tell me what I need to know, and this will end." Garak

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 30-04-02 10:11

Niels Andersen wrote:

> Konfigurationen! Den tager en krig at sætte op, i hvert fald indtil man
> har brugt *laaang* tid på at lære den at kende.

Det er klart; det kan jo temmelig mange ting...

Hvis du tager din distributions pakke (rpm, deb whatever), er den typisk sat
op til almindeligt lokalt brug, og du kan nøjes med ganske lidt
konfiguration (organisationsnavn, servernavn ol. i inn.conf.

/Rasmus

[...] Note that 120 sec is defined in the protocol as the maximum
possible RTT. I guess we'll have to use something other than TCP
to talk to the University of Mars.

Fra : Niels Andersen

Dato : 30-04-02 20:45

Rasmus Bøg Hansen wrote in <aaln2p$il0$1@carlsberg.amagerkollegiet.dk>:
> Det er klart; det kan jo temmelig mange ting...

Det er også i orden. Det må gerne være avanceret. Men det kan altså godt
være avanceret uden at være kompliceret.

Fx. anser jeg Apache for at være ret avanceret, men den er alligevel ret
nem at sætte op.
Især hvis man har forstand på TCP og HTTP, så er det peace of cake.

> Hvis du tager din distributions pakke (rpm, deb whatever), er den typisk
> sat op til almindeligt lokalt brug, og du kan nøjes med ganske lidt
> konfiguration (organisationsnavn, servernavn ol. i inn.conf.

Sådan var det ikke sidst jeg kiggede på det. Efter omkring en times forsøg
kunne jeg ikke for en helt almindelig lille lokal newsserver til at køre.

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian 3.0

Fra : Michael B Jenner

Dato : 30-04-02 12:29

Niels Andersen wrote:

> Konfigurationen! Den tager en krig at sætte op, i hvert fald indtil man har
> brugt *laaang* tid på at lære den at kende.

Hørt!!! Jeg kunne ikke havde udtrykt det bedre selv

Et evigt tilbagevendende diskussions-emne vedr. installation af software
i øvrigt

Nogle (jeg skal/tør ikke komme ind på hvem, person-typer o. lignende
syntes at det er fint at man skal læse 30 man sider, at det nærmest er
en selvfølge at man også lige læser 10 RFC'ere, og at man derudover
prøver sig lidt frem fordi ikke alle implementationer følger RFC'erne
til punkt og prikke (eller måske fordi man ikke på et endeligt antal
sider kan beskrive alle snirkel-kroge, hvorfor RFC'erne og praksis kan
afvige)

.... og alt det for at sætte en news server up ... *suk*

Dælme jeg er glad for at der efterhånden er flere der har "set lyset".

Mvh Michael

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-04-02 14:40

http://sourceforge.net/projects/clnews/

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-04-02 13:57

Niels Andersen <niels-usenet@myplace.dk> wrote in

> Konfigurationen! Den tager en krig at sætte op, i hvert fald
> indtil man har brugt *laaang* tid på at lære den at kende.
>
> Det er i hvert fald min erfaring.

Jeg synes ikke den var vanvittig svær at få til at køre, det svære
kommer først når man skal bruge nogle af de lidt mere specielle ting
i den.

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 30-04-02 20:51

On Tue, 30 Apr 2002 21:45:20 +0200, Niels Andersen wrote:

> Fx. anser jeg Apache for at være ret avanceret, men den er alligevel
> ret nem at sætte op. Især hvis man har forstand på TCP og HTTP, så
> er det peace of cake.

Mener du at inn er svær at sætte op hvis man har forstand på nntp?

(Det er muligt at mit indtryk af den er farvet af at jeg bare kørte
'apt-get install inn2', kiggede konfigurationsfilerne i /etc/news
igennem og rettede et par af dem til, og så ctlinnd newgroup'ede som
jeg lystede... piece of cake).

Mvh.

--
"Q: Who tells you what to do? Adam Sjøgren
A: The Bell Telephone Company. The telephone rings asjo@koldfront.dk

Fra : Niels Andersen

Dato : 30-04-02 22:38

Adam Sjøgren wrote in <87heltufs2.fsf@virgil.koldfront.dk>:

> Mener du at inn er svær at sætte op hvis man har forstand på nntp?

Ja. I hvert fald sidst jeg prøvede.

> [...]
> 'apt-get install inn2', kiggede konfigurationsfilerne i /etc/news
> igennem og rettede et par af dem til, og så ctlinnd newgroup'ede som

Well, det går jo hurtigt med Debian. Måske man skulle prøve igen, der kan
være sket meget siden sidst.

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian 3.0

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 30-04-02 12:38

Michael Jenner <mj@kom.auc.dk> writes:

> Efter sigende, FAQ'en i hvertfald, kommer leafnode til at
> understøtte lokale nyhedsgrupper i version 2.x ... men den kommer vi
> måske til at vente på i lang tid.

Nu har vi i hvert fald ventet i de to år jeg har brugt Leafnode. Der
har stået om version 2 i FAQ'en rigtig længe.

--
Jacob - www.bunk.cc
War doesn't prove who's right, just who's left.