Fra Word til anstændig HTML?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 27-04-02 21:54

Jeg får tilsendt en masse Word-dokumenter til indlæggelse på en
hjemmeside. En del er med tabeller, lister og andere former for
formattering som skal bevares og det er altså et hestearbejde at sidde
og lave i hånden.

Jeg nægter imidlertid at godtage den HTML-kode som Word XP genererer.
Hvordan "renser" jeg koden for overflødigt snadsk og i det hele taget
gør HTML'en lækker og overskuelig?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Allan Vebel

Dato : 28-04-02 00:01

Kurt Hansen <kurt@towle.dk> skrev:

> Jeg får tilsendt en masse Word-dokumenter til indlæggelse på en
> hjemmeside.

Synd for dig

> En del er med tabeller, lister og andere former for formattering som
> skal bevares og det er altså et hestearbejde at sidde og lave i hånden.

Jeg plejer at tage hestearbejdet - jeg klipper teksten ud og sætter den
ind i min håndskrevne kode.

> Jeg nægter imidlertid at godtage den HTML-kode som Word XP
> genererer.

Det kan jeg godt forstå - den er frygtelig.

> Hvordan "renser" jeg koden for overflødigt snadsk

Det findes et program fra Microsoft der hedder HTML Tidy. Jeg har dog ikke
erfaret at det kan lave "tidy" kode.

> og i det hele taget gør HTML'en lækker og overskuelig?

Det kan du alligevel hun gøre med css - så i de fleste tilfælde skal du alligevel
lave det hele om.

Når jeg får noget i Word-format, så finder jeg inspiration i hvordan forfatteren
har lavet det, men det ender altid med en css-løsning der viser noget tilsvarende
i browseren - det kan ikke se helt ud som i Word-dokumentet.

Du er altså nødt til at bide i det sure æble - og få det til at ligne med css. Andre
løsninger vil jeg ikke kunne forsvare.

--
Allan

Fra : Jonas Astrup - HTML.~

Dato : 28-04-02 00:24

Allan Vebel wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Det findes et program fra Microsoft der hedder HTML Tidy.
> Jeg har dog ikke erfaret at det kan lave "tidy" kode.

Uha! Det er skam ikke et microsoft produkt - det er et W3C produkt.

Og det virker faktisk ret godt. Det laver ikke en perfekt smuk ren kode ud af MS's
snask - men det er tæt på.

http://www.w3c.org/People/Raggett/tidy/
http://www.netsteder.dk/artikler/tip/tidy.html

(Findes også indbygget i flere teksteditorer som f.eks.
WebCoder International [ http://www.tsw.dk ] eller
HTML-Kit [ http://www.chami.com ] ).

Microsoft har vist også deres eget plug-inn til Word som skulle hjælpe.

Mvh
Jonas

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Allan Vebel

Dato : 28-04-02 10:49

Jonas Astrup - HTML.dk <jonas.usenet@html.dk> skrev:

> Microsoft har vist også deres eget plug-inn til Word som skulle
> hjælpe.

Det var den jeg tænkte på - men det bliver det ikke mere 'tidy' af.

--
Allan

Fra : Peter Loumann

Dato : 28-04-02 00:19

Sat, 27 Apr 2002 22:54:09 +0200, Kurt Hansen <kurt@towle.dk> wrote:

>Jeg får tilsendt en masse Word-dokumenter til indlæggelse på en
>hjemmeside. En del er med tabeller, lister og andere former for
>formattering som skal bevares

*.pdf ?

pl

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 28-04-02 09:38

Kurt Hansen wrote:

> [...]
>
> Jeg nægter imidlertid at godtage den HTML-kode som Word XP genererer.
> Hvordan "renser" jeg koden for overflødigt snadsk og i det hele taget

Jeg vil gætte på at du skal gemme i .RTF format, og så åbne det igen
og gemme det i HTML.

Der efter kan du søge og bytte i alle filerne.

Fra : Kristian Risager Lar~

Dato : 28-04-02 10:52

> Jeg vil gætte på at du skal gemme i .RTF format, og så åbne det igen
> og gemme det i HTML.

Gem dit dokument i .rtf format og importer det med
http://www.arachnoid.com/arachnophilia/ .

Denne løsning er udmærket, har selv brugt den en del gange.
--
Kristian Risager Larsen
http://www.kezze.dk - mailto:kezze@kezze.dk