Lydløs PC ??
Fra : Jan

Dato : 27-04-02 17:31

Hej NG

Jeg sidder som IT-ansvarlig for et mindre firma og skal indkøbe en lidt
besværlig PC.

Jeg har 2 brugere, som sidder i samme rum. Bruger A har en gl Compaq Armada
1750, som er rimelig lydløs. Bruger B har en Dell Dimension 2100 - som så
absolut ikke er lydløs. Da bruger A er:

1. Chefens kone
2. I besidelse af en ordentlig omgang Tinitus og dermed ikke kan tåle støj

har jeg fået i opdrag at finde en lydløs PC - og jeg mener virkelig lydløs.

Vi bruger også en del Compaq Armada 500, som ellers er rimelig lydløse - men
selv dem syntes hun larmer for meget.

Som I nok kan se, spiller prisen ikke overvældende meget. Men jeg vil helst
have en standard PC af en eller anden slags - som blot er MEGET lydløs. Jeg
har ledt højt og lavt, men syntes ikke jeg kan finde noget, så spørgsmålet
er: Kan I hjælpe med en out of the box lydløs PC ?????

--
Jan

Remove the cat in the email to reach me

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 27-04-02 17:32

Hej!

Jan wrote:

> [...]
> har ledt højt og lavt, men syntes ikke jeg kan finde noget, så spørgsmålet
> er: Kan I hjælpe med en out of the box lydløs PC ?????

Tja, hvad med Sun terminaler? Det kommer jo an på hvilke programmer der skal
anvendes men de er 100% lydløse og fåes med nogle totalt porno plasma-skærme :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader - http://www.kampsax.dtu.dk/~schrader/

OBS: Jeg flytter d. 15 Juni og skifter da e-mail adresse til
mailto:teknik_kim@hotmail.com

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 27-04-02 18:02

Jan <janGARFIELD@vennike.dk> wrote:

[snip]
> [...]
> lydløs. Jeg har ledt højt og lavt, men syntes ikke jeg kan finde
> noget, så spørgsmålet er: Kan I hjælpe med en out of the box lydløs

Prøv at kontakte Intercom. De forhandler CALM compurere, der skulle være
meget stille. De skriver selv "lydløs" og ikke støgsvag, så mon ikke det
virkelig passer?

http://www.intercom.dk/

--
Lars

Få mere styr på OutlookExpress
OE-QuoteFix - http://jump.to/oe-quotefix

Fra : Hans-Jacob Møgelmose

Dato : 27-04-02 18:31

> Prøv at kontakte Intercom. De forhandler CALM compurere, der skulle være
> meget stille. De skriver selv "lydløs" og ikke støgsvag, så mon ikke det
> virkelig passer?
De har nogle probs. med temp. på AMD (svjh. er de varmest...) så med en
Intel P3 eller 4 ville det måske være fint...
Det eneste der er af blæsere er i strømforsyningen og den kan jo fikses med
7 volt hvis ikke det er for lidt... Kabinet luften bliver varm som bare
fanden i forhold til normalt.... Luften står jo stille :(

--
Mvh.
Hans-Jacob

Medlem af TNKD

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 27-04-02 18:41

"Lars Jørgensen" <lagojo@hotmail.DOT.com> wrote in message

> http://www.intercom.dk/

Har faktisk været inde på siden før. Men det slår mig ført nu, at det
faktisk er en omvendt pc´er.. Den første hvor jeg har set bundkortet vendt
på hovedet...

Men man kan jo nok ikke kører med de vildeste graffikort.... Måske eeen
køler, kørende på 5 volt. ville nok være godt for hardwaren genneralt.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 27-04-02 18:45

> [...]

Hvad mon denne stelforbindelse bliver brugt til:

http://www.intercom.dk/images/CALM_cpu-ev.gif

Mon den leder varmen ud på kabinettet eller ligende. For at supplere
vandkøllingen...?

Fra : Deaster

Dato : 27-04-02 18:49

Bjarke Hansen wrote:
> "Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote in message

Hmm, man kan umiddelbart heller ikke få noget hurtigere end P3, hvor fedt er
det lige ?

--
Mvh Jesper (Deaster)
På usenet repræsenterer jeg mig

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 28-04-02 07:13

"Deaster" <removethis@myrealbox.com> wrote in message
> Hmm, man kan umiddelbart heller ikke få noget hurtigere end P3, hvor fedt
er
> det lige ?

Det er fedt til en virksomheds kontormiljø, hvor det vildeste software er MS
Office...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Deaster

Dato : 28-04-02 10:39

Jesper G. Poulsen wrote:
> "Deaster" <removethis@myrealbox.com> wrote in message
> er
>
> Det er fedt til en virksomheds kontormiljø, hvor det vildeste
> software er MS Office...

Det kommet jo ret meget an på hvad den virksomhed laver.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 28-04-02 07:15

> Mon den leder varmen ud på kabinettet eller ligende. For at supplere
> vandkøllingen...?

Den leder statisk elektricitet væk fra køleklodsen. EMC-beskyttelse.

Fra : Søren

Dato : 28-04-02 09:03

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse news:3ccb939f$0$73269$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote in message
>
> Den leder statisk elektricitet væk fra køleklodsen. EMC-beskyttelse.

Næppe på et af de andre foto går den over til en plade der sidder på chip sættet.
På grund af tykkelsen tror jeg den skal lede varme frem fra chip sættet til køle blokken på CPU.

Mvh Søren

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 28-04-02 10:57

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> wrote in message

> Den leder statisk elektricitet væk fra køleklodsen. EMC-beskyttelse.

Okey, men så sælger de vel heller ikke computeren, før de har sikret sig at
kunden har tilsluttet computeren til en stikkontakt med Jord.

Fra : Dr. Ahcir

Dato : 27-04-02 19:14

> [...]
>
> Men man kan jo nok ikke kører med de vildeste graffikort.... Måske eeen
> køler, kørende på 5 volt. ville nok være godt for hardwaren genneralt.

Et bilde sier mere enn tusen ord...
http://www.intercom.dk/images/CALM_grap-ev.gif

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 27-04-02 19:26

"Dr. Ahcir" <rgallagher@c2i.net> wrote in message

> Et bilde sier mere enn tusen ord...
> http://www.intercom.dk/images/CALM_grap-ev.gif

Ja det er et Geforce 2... Men nu tænkte jeg jo også på lidt vildere... Man
skal jo også have et par PCI kort.. De varmer jo også. Man skal da mindst
have et godt graffikkort og lydkort. Unden den standart konfig. pc er
iorden.

Fra : Deaster

Dato : 27-04-02 19:36

Dr. Ahcir wrote:
> "Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote in message

> Et bilde sier mere enn tusen ord...
> http://www.intercom.dk/images/CALM_grap-ev.gif

Netop, der sidder jo kun et GF2 kort i

Fra : Esben

Dato : 27-04-02 20:29

"Deaster" <removethis@myrealbox.com> skrev i en meddelelse

> Netop, der sidder jo kun et GF2 kort i

Et MX endda. De behøver da ofte slet ingen aktiv køling. På den anden side
er det sikkert et ret varmt kabinet.

--
Esben

Fra : Deaster

Dato : 27-04-02 18:26

Jan wrote:
> [...]
> lydløs. Jeg har ledt højt og lavt, men syntes ikke jeg kan finde
> noget, så spørgsmålet er: Kan I hjælpe med en out of the box lydløs

Så ville jeg klart købe en Dell Dimension Optiplex GX240. Jeg har et par
gange været nødt til at kigge bag på computeren og tjekke om blæseren kørte
for jeg kunne simpelthen ikke høre at den var tændt.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 27-04-02 18:39

HP har lavet nogle, efter sigende, lydløse PC'er med ekstern strømforsyning.
Hvilke modeller osv. skal jeg ik' ku' sige noget om !

mvh

Peter Farsinsen

Fra : Preben Charles Niels~

Dato : 27-04-02 19:28

Køb en IBM 6578-PAG desktop, kan ikke høres.
Jeg har serial 556577A stående her på bordet.

-
Preben Charles Nielsen, med loddekolbe og foran "tastaturet" siden 1970.
Mod licens betalte politiske fantaster, luk DR. Spar sponsor penge til
cykling. Copyright ©Giv Tiscalis teknikere lønforhøjelse!

Fra : Esben

Dato : 27-04-02 20:32

"Peter Farsinsen" <spam@farsinsen.dk> skrev i en meddelelse
> HP har lavet nogle, efter sigende, lydløse PC'er med ekstern
strømforsyning.
> Hvilke modeller osv. skal jeg ik' ku' sige noget om !

Ja, HP e-pc er ret stille. Det er en meget lille kontor PC, som endda fås
med Pentium 4 cpu og matchende TFT-skærm. Strømforsyningen ligner en af dem
til en bærbar PC, og er fysisk adskilt fra kassen.

--
Esben

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 27-04-02 19:22

Jan wrote:
> 2. I besidelse af en ordentlig omgang Tinitus og dermed ikke kan tåle
> støj

Lyder weird - Tinitus "behandles" netop med støj (typisk "hvid" støj)
Tinitus er iøvrigt ofte ledsaget af en hørenedsættelse, om ikke andet i
det område som tinitus-tonen (eller tonerne) ligger...
Jeg har selv en "ordentlig omgang tinitus", og jeg har sværere ved at
høre støjsvage PC'ere end andre - derfor skal der mindre til for at jeg
tilfreds med støjniveauet på kontoret

Anyway...
Du kan evt. forsøge at finde en PC der er opbygget omkring en Cyrix VIA
CPU - de kan køre uden CPU-blæser
Dette kombineret med en støvsvag PSU, og et GFX-kort ligeledes med
passiv køling, så er det blot et spm om at vælge en støjsvag HD - så er
den hjemme

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk/scf

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 27-04-02 19:31

"Søren C. Fischer" <usenet@fischer-streton.dk> wrote in message

> [...]
> Jeg har selv en "ordentlig omgang tinitus", og jeg har sværere ved at
> høre støjsvage PC'ere end andre - derfor skal der mindre til for at jeg

Men Tinitus, hvor du for hyletone fremkaldes vel af stress.. Stress kan jo
også fremkaldes af støj... Jeg kan da også få tinitus, dog er det sjældent.

Her er hvad der står i testen, (det kan dog sagtens være reklamegas)

der er faktisk mange, som efter en
høreskade slet ikke kan tåle støj fra computere.
Det gælder også folk, der er ramt af tinnitus, siger
direktør i Intercom,

http://www.intercom.dk/aboutcalm/Media/PC-Planet_nr5-2002.pdf

> Anyway...
> Du kan evt. forsøge at finde en PC der er opbygget omkring en Cyrix VIA
> CPU - de kan køre uden CPU-blæser

Er du sikker...

Den skal da nok have passiv kølling, iform af en sådan dejlig kal her fx:

http://www.zalman.co.kr/english/product/cnps6100alcu.htm

Fra : Thomas

Dato : 27-04-02 20:49

> Men Tinitus, hvor du for hyletone fremkaldes vel af stress.. Stress kan jo
> også fremkaldes af støj... Jeg kan da også få tinitus, dog er det
sjældent.

Jeg troede ikke at tinitus er noget der kommer og går ...?

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - webcam og undervandsbilleder fra Rødehavet
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash tutorial
http://www.fastfreeway.dk/?ref=11242 - får du trafik nok på din hjemmeside
....?!?

Fra : Esben

Dato : 27-04-02 21:16

"Thomas" <flash4@it.dk> skrev i en meddelelse
> "Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en
meddelelse
> sjældent.
>
> Jeg troede ikke at tinitus er noget der kommer og går ...?

Jo, det kan det sagtens.

--
Esben

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 27-04-02 21:34

Thomas wrote:
> "Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en
> meddelelse news:3ccaee5f$0$58745$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> Jeg troede ikke at tinitus er noget der kommer og går ...?

Fra Netdoktor.dk:
"Tinnitus kan defineres som en lyd, der kun høres af den pågældende
person, og som ikke skyldes støj i omgivelserne. Lyden er enkel i sin
natur, beskrives ofte som en prøvebillede-hyletone, en susen, en summen
eller lignende. Tinnitus er forskellig fra person til person, således at
nogle hører lyden hele tiden, andre kun ind imellem. Ligeledes kan
tinnitus være lokaliseret til det ene øre eller til begge ører. Tinnitus
findes ofte sammen med nedsat hørelse."

Min tinitus er kombineret med en hørenedsættelse, og min tinitus er
permanent.
Den bliver forværret når jeg er nødt til, at spise smertestillende
medicin (velkendt fænomen), eller kortvarigt forværret hvis jeg udsætter
mig selv for meget støj...
(Erhvervede min tinitus da jeg aftjente min værnepligt, og pludseligt
under en øvelse uforskyldt befandt mig <1 meter fra et blålyn; fik
senere en mén-erstatning efter at den blev anerkendt som arbejdsskade)

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 27-04-02 21:29

Bjarke Hansen wrote:
> [...]
>
> der er faktisk mange, som efter en
> høreskade slet ikke kan tåle støj fra computere.
> Det gælder også folk, der er ramt af tinnitus, siger

Og en computersælgers ord (nuvel, han er direktør så det ham der
fortæller sælgerne hvad de skal bilde folk ind *GG*) skal man jo altid
tro på...
Øhhh NOT

> Er du sikker...
>
> Den skal da nok have passiv kølling, iform af en sådan dejlig kal her
> fx:
>
> http://www.zalman.co.kr/english/product/cnps6100alcu.htm

Ja, det er vældigt...
Jeg har selv en server kørende med en VIA Cyrix C3 Samuel (600 MHz)
udelukkende kølet med et lille bitte køleprofil...

Fra : Esben

Dato : 28-04-02 01:02

"Søren C. Fischer" <usenet@fischer-streton.dk> skrev i en meddelelse

> Og en computersælgers ord (nuvel, han er direktør så det ham der
> fortæller sælgerne hvad de skal bilde folk ind *GG*) skal man jo altid
> tro på...
> Øhhh NOT

Vi har da fx en kunde der hvor jeg arbejder som har tinnitus, og han er
slemt plaget, hvis han er i nærheden af pc'er der summer for meget. Men er
støj generelt ikke generende for tinnitus-patienter?

--
Esben

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 28-04-02 09:49

Esben wrote:
> meget. Men er støj generelt ikke generende for tinnitus-patienter?

Ikke undertegnede - men hvis jeg er på diskotek, eller steder hvor der
er mange mennesker der snakker (højt), så plages jeg...
Computeren der summer/snurrer plager mig ikke pga. min tinitus, men det
irriterer mig. På samme måde som det irriterer andre...

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 28-04-02 07:23

> Men Tinitus, hvor du for hyletone fremkaldes vel af stress.. Stress kan jo

Ikke nødvendigvis. Jeg har en hyletone ved 6.4 kHz stort set altid, men det
er ikke altid jeg lægger mærke til den. Susen oplever jeg aldrig.

Der er så mange forskellige måder at opleve tinnitus på, så man ikke kan
generalisere.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 28-04-02 09:51

Jesper G. Poulsen wrote:
> Ikke nødvendigvis. Jeg har en hyletone ved 6.4 kHz stort set altid,
> men det er ikke altid jeg lægger mærke til den. Susen oplever jeg
> aldrig.

Jeg har også (høje) hyletone(r) mellem 4 og 6.5kHz permanent.
Susen har jeg heller ikke.

> Der er så mange forskellige måder at opleve tinnitus på, så man ikke
> kan generalisere.

Nemlig.

Fra : jakob

Dato : 27-04-02 23:56

> [...]
> Jeg har selv en "ordentlig omgang tinitus", og jeg har sværere ved at
> høre støjsvage PC'ere end andre - derfor skal der mindre til for at jeg

Jeg synes bestemt ikke det lyder weird. Jeg har selv en mild tinitus i
det højfrekvente område, og er ret allergisk overfor den højfrekvente
hylen der kommer fra blæsere. Af samme grund skal jeg have fundet en
løsning med grafikkort etc. på min nyindkøbte pc, bla.andet overvejer
jeg at fjerne blæseren fra mit gf4mx440.

En lydløs pc er drømmen, men af økonomiske grunde kan det være at det
ender med en kasse over maskinen

Hygge

Jakob

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 28-04-02 07:20

> [...]
> Jeg har selv en "ordentlig omgang tinitus", og jeg har sværere ved at
> høre støjsvage PC'ere end andre - derfor skal der mindre til for at jeg

En af mine kammerater har tinnitus (mere end jeg selv har) og han
foretrækker en støjfri PC og så selv spæde til med sin masker. Noget med
lettere at kunne høre hvad andre siger.

Selv sidder jeg mellem 2 ikke-støjoptimerede maskiner og jeg klager ikke...
Men de kunne nu godt sige lidt mindre, for de overdøver også telefonen inde
i stuen :-/

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 28-04-02 12:08

"Søren C. Fischer" <usenet@fischer-streton.dk> skrev:
> så er det blot et spm om at vælge en støjsvag HD - så
> er den hjemme

Intet problem, Seagate Barracuda IV.

/Mikael
- Der selv har 2 stk. 40GB (1 plade!).

Fra : Esben

Dato : 27-04-02 20:36

> [...]
> har ledt højt og lavt, men syntes ikke jeg kan finde noget, så spørgsmålet
> er: Kan I hjælpe med en out of the box lydløs PC ?????

Du skriver ikke rigtigt noget om PC'ens anvendelsesområder og krav til
skalerbarhed. Er det en grafisk arbejdsstation med krav om SCSI, RAID,
hurtigt grafikkort etc, eller er det blot en kontor-pc der skal køre
internet, word, ecxel og concorde?

--
Esben

Fra : Jan

Dato : 28-04-02 15:38

"Esben" <sordiahp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> skalerbarhed. Er det en grafisk arbejdsstation med krav om SCSI, RAID,
> hurtigt grafikkort etc, eller er det blot en kontor-pc der skal køre

Det var dog en frygtlig masse god jeg har fået og tak for det.

Men for at svare Esben: Den skal hovedsalig køre Office programmer og til
nød lidt Photoshop. Men en 900-1000 mHz ville være udemærket til denne
bruger.

Fra : Esben

Dato : 28-04-02 16:01

> Men for at svare Esben: Den skal hovedsalig køre Office programmer og til
> nød lidt Photoshop. Men en 900-1000 mHz ville være udemærket til denne
> bruger.

Det gør det en del lettere at finde/bygge en stille maskine :)
Jeg vil foreslå at tage et kig på intercoms pc'er www.intercom.dk eller HP's
e-pc serie.

--
Esben

Fra : Jan

Dato : 03-05-02 18:48

> "Jan" <janGARFIELD@vennike.dk> skrev i en meddelelse

> Det gør det en del lettere at finde/bygge en stille maskine :)
> [...]
Jeg har dags dato bestilt 4 stk lydløse PC'ere fra Intercom.

Og fik en lille nyhed med: I løbet af en måneds tid kan man købe deres
kabinetter i løs vægt.

Fra : Rasmus Waehrens

Dato : 28-04-02 10:44

Jan wrote:

[KLIP]
> [...]
>har ledt højt og lavt, men syntes ikke jeg kan finde noget, så spørgsmålet
>er: Kan I hjælpe med en out of the box lydløs PC ?????

HP's Vectra PC'ere siger ikke ret meget - ihvertfald ikke modellerne
med P3. De har ikke processorkøler, men en "tragt" af en slags, som
leder luft fra en kabinetblæser hen over nogle store kølerribber på
CPU'en.
--
Rasmus Waehrens

Fra : Esben

Dato : 28-04-02 15:59

"Rasmus Waehrens" <rw@_NOSPAM_hestefest.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med P3. De har ikke processorkøler, men en "tragt" af en slags, som
> leder luft fra en kabinetblæser hen over nogle store kølerribber på

Det kommer lidt an på hvilken model der er tale om. De nyere P3-baserede har
ihvertfald egen cpu-blæser, men det er stadig meget stille maskiner. De nye
Vectra VL420 med P4 har iøvrigt en lækkert udforrmet PSU som er bygget op
med en 120mm blæser der sidder på "indersiden" og blæser luft fra kabinettet
op igennem strømforsyningen.

--
Esben