SQL sortering
Fra : Expert Billund

Dato : 04-02-01 17:09

eks. jeg har en access database med det nummer felt indeholder følgende.

6
4
3
32
1
16
13
5
8
7

når jeg sorter med datasource = select * from tabel1 order by nr kommer
følgende resulatat

1
13
16
3
32
4
5
6
7
8

jeg ville gerne have følgende

1
3
4
5
6
7
8
13
16
32

Hvad gør jeg forkert

--
Venlig Hilsen

Expert Billund
Butikstorvet 25
7190 Billund
Tlf.: 75 33 86 55
Fax.: 75 33 86 70
Email: billund@expert.dk

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 04-02-01 17:20

"Expert Billund" <Billund@expert.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 8
> 7
>

> når jeg sorter med datasource = select * from tabel1 order by nr

Den sorterer alfanumerisk. Er feltet "Nr" et tekstfelt og ikke et
numerisk felt?

Mvh

C@rsten

Ved svar pr. direkte e-mail: erstat XX med 10 i returadressen
If replying by e-mail: substitute XX with 10 in my return address

Fra : Jan Damkjær Dahl

Dato : 06-02-01 21:53

med andre ord skriv 0 foran dine tal i databasen hvis det er muligt.

01
03
04
13
16

osv

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 07-02-01 08:18

Jan Damkjær Dahl skrev:
> med andre ord skriv 0 foran dine tal i databasen hvis det er muligt.

Hvor mange nuller?

-------
Tomas

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-02-01 13:15

"Tomas Christiansen" <toc@blikroer.dk.removethis> wrote in message

> Hvor mange nuller?

Så mange som der er behov for...

Har du fx tallene 1 og 2222 i din tabel så skal du minimum have tre nuller
forna 1 tallet for at få sorteret dine data "rigtigt"

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 07-02-01 22:51

Peter Lykkegaard skrev:
> Så mange som der er behov for...

Min pointe er blot, at man måske ikke på forhånd kan vide hvor mange nuller,
som er nødvendige, og som følge deraf kan blive tvunget til at ændre
(formentlig forøge) antallet af nuller. Konsekvensen af dette vil formentlig
være at ALLE - eller næsten ALLE - programmer, SQL-forespøgsler osv. som i
tidens løb er blevet skrevet op mod den pågældende tabel, og som stadig
bruges, skal omskrives.

Med andre ord: PAS PÅ med den slags løsninger. Man ender med at havne i
vedligeholdelseshelvedet!

-------
Tomas

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 09-02-01 09:51

"Tomas Christiansen" <toc@blikroer.removethis.dk> wrote in message

> [...]
> bruges, skal omskrives.
>
> Med andre ord: PAS PÅ med den slags løsninger. Man ender med at havne i

Hvor svært kan det være

Du har et tekstfelt af længden 10 - så skal du fylde nuller på til du når ti
karakterer
Den er fx måden SAP implementerer den slags ting

Hvis man senere har brug for at feltet skal være 20, så er der noget galt
med den oprindelige implementering

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Peter Larsen

Dato : 08-02-01 19:50

Hej
som jeg ser har du brugt tekst som datatype i tabellen
--

/Peter

Fra : Peter Larsen

Dato : 08-02-01 19:55

Hej igen

prøv følgende

datasource = select * from tabel1 order by Val([nr])

Det virker hos mig

/Peter