råber af nyfødt
Fra : Dorthe Frederiksen

Dato : 27-04-02 16:07

Jeg har en veninde, derlige har fået en lille pige. Det er altsammen meget
godt og alting lige til den lille begynder at skrige, så begynder min
veninde at råbe af barnet. Hendes mand er ligeglad og foretager sig intet.
Jeg har prøvet at fortælle hende at en lille nys eneste måde at fortælle at
hun mangler noget er at græde, men hun siger det bare er noget hun gør for
at være interresant. jeg er rimelig bekymret - hvad synes i jeg skal sige
til hende eller gøre?

Dorthe

Fra : Martin Edlich

Dato : 27-04-02 16:35

In article <1019919739.930074@mailme.dk>,
"Dorthe Frederiksen" <dorthefrederiksen@mailme.dk> wrote:

> hvad synes i jeg skal sige til hende eller gøre?

Det er lidt ligemeget hvad du siger til hende, bare du råber det så højt
du kan.

--
MVH Martin Edlich
Verdens dejligste dreng kan ses på http://www.edlich.dk/christoffer/

Fra : Kevin & Tina

Dato : 27-04-02 16:53

> Det er lidt ligemeget hvad du siger til hende, bare du råber det så højt
> du kan.
Ja vold avler jo vold.
Virkelig et af de mest konstruktive råd jeg har set, ingen tvivl om at det
hjælper.!

Fra : Kevin & Tina

Dato : 27-04-02 16:59

> Fra: Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk>

> Det er lidt ligemeget hvad du siger til hende, bare du råber det så højt
> du kan.
Mit indlæg var lidt for kort, der manglede noget så jeg prøver lige igen:
Vold avler jo vold
Virkeligt konstuktivt råd, det skal nok hjælpe.!
VH kevin

Fra : Martin Edlich

Dato : 27-04-02 17:18

In article <B8F09759.47D2%kevin.v@mail.dk>,
Kevin & Tina <kevin.v@mail.dk> wrote:

> Virkeligt konstuktivt råd, det skal nok hjælpe.

Det er fint, så kan du måske komme med et mere konstruktivt råd?

Fra : René Rolighed Christ~

Dato : 02-05-02 22:42

"Martin Edlich" <newsspam4@mail.edlich.dk> wrote in message

> Det er lidt ligemeget hvad du siger til hende, bare du råber det så højt
> du kan.

LOL! Du burde være standup komiker - den rammer lige plet! Genialt svar!!!

Cheers
Rolighed

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 27-04-02 16:45

"Dorthe Frederiksen" <dorthefrederiksen@mailme.dk> wrote in message
> [...]
> at være interresant. jeg er rimelig bekymret - hvad synes i jeg skal sige

Hun lyder meget ung og meget umoden.

Hun er nødt til at forstå, at det er hendes
ansvar som mor at tage sig af sit barn,
om det så græder eller ej.
Og hun skal være den voksne, hendes nuværende
opførsel er meget barnlig. Barnet reagerer med
gråd på 1. sult, 2. smerte, 3. våd ble 4. temperatursvingninger
- og ikke nødvendigvis den nævnte rækkefølge.

Fortæl hende, at når barnet græder, skal hun checke
bleen, (skifte barnet, hvis det er vådt eller snavset)
give barnet mad, få barnet til at bøvse af,
og så vugge det i søvn, kærligt og blidt!
Og om kort tid, når barnet vokser bare en lille
smule, vil det også vise sine sociale sider,
og vil snakkes med.

Få hende til at snakke med sundhedsplejersken
om hendes reaktioner, det kan også være andre
problemer, som vi ikke kender noget til.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 27-04-02 20:51

[snip]
> [...]
>
> Få hende til at snakke med sundhedsplejersken
> om hendes reaktioner, det kan også være andre
> problemer, som vi ikke kender noget til.

Lyder som det bedste i den situation. Hvis beskrivelsen dækker over hvad der
er normalt for den lille familie, så kan man ikke sidde med den viden uden
at foretage sig et eller andet. Startende med at tale med forældrene og
forsøge at bringe lidt fornuft og voksen-ansvarsfølelse ind i deres
tilsyneladende ikke alt for kløgtige hoveder.

Hjælper det ikke, ja så ville jeg ikke betænke mig på at gå videre til
sundhedsplejerske/sociale myndigheder, for at sikre at nogen med myndighed
til at gribe ind, i det mindste er informeret.

På den anden side, så skal man også være forbistret sikker på at det man ser
ikke er et enkeltstående tilfælde, for jeg tror alle forældre på et
tidspunkt har haft deres lille guldklump billig til salg...

Mvh
Michael

Fra : WebWoman

Dato : 27-04-02 22:40

"Bodil Grove Christensen" <grovebgcNOSPAM@post8.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3ccac6d0$0$97324$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Hun lyder meget ung og meget umoden.

Øhhhh.... er det ikke for nemt og forenklet/overfladisk at forklare det med
at være ung/umoden? Det fregår i øvrigt ikke at indlægget, hvor ung/umoden
moren måtte være - så hvad ved vi egentlig om det.

Manglende forståelse for et barns reaktioner er mig bekendt ikke relateret
til forældrenes alder. Så om hun så ER ung, behøver det ikke i sig selv være
årsagen til problemet.

> Hun er nødt til at forstå, at det er hendes
> ansvar som mor at tage sig af sit barn,
> om det så græder eller ej.

Måske mener hun, at hun ER ansvarlig! At hun ikke klarer rollen godt er jo
ikke ensbetydende med, at hun ligefrem er uansvarlig.

> Og hun skal være den voksne, hendes nuværende
> opførsel er meget barnlig.

Hendes opførsel har intet med alder at gøre.
Du kan se sådanne reaktioner hos forældre i alle aldersgrupper.

Mvh. Lisbeth

Fra : Martin Edlich

Dato : 27-04-02 23:03

In article <3ccb1cf6$0$3770$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>,
"WebWoman" <webwoman@ FJERN chicks.dk> wrote:

> Du kan se sådanne reaktioner hos forældre i alle aldersgrupper.

Ja, og de kan blive vænnet af med det. At blive råbt ind i øret af sin
kone er ganske effektivt skulle jeg hilse og sige.

Fra : MM

Dato : 28-04-02 13:37

ikke for noget, men kan det ikke være fuldstændig ligegyldigt hvor
gammel/ung moderen er. Hvis barnet bliver råbt af når det græder, er det da
lige usundt om hun er ung eller gammel....

> Ja, og de kan blive vænnet af med det. At blive råbt ind i øret af sin
> kone er ganske effektivt skulle jeg hilse og sige.

Jeg har engang hørt at børn der har meget mellemørebetændelse ofte (ikke
ALTID, OFTE!!!!) kommer fra familier hvor der bliver råbt
meget...Tankevækkende i sig selv egentlig.
Jeg synes helt klart at der skal gøres noget. En snak med moderen er en god
ting at starte med, men hjælper det ikke, er der efter min mening ikke andet
for end at snakke med myndighederne.

--

Venlig hilsen Mia
Jamen så var det jo her jeg skulle reklamere for den rigtig fede hjemmeside,

Fra : Martin Edlich

Dato : 28-04-02 14:13

In article <3ccbebfb$1$97293$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
"MM" <mivse@sol.dk> wrote:

> Jeg har engang hørt at børn der har meget mellemørebetændelse ofte (ikke
> ALTID, OFTE!!!!) kommer fra familier hvor der bliver råbt
> meget...Tankevækkende i sig selv egentlig.

Ja, hvis det er sandt.

> Jeg synes helt klart at der skal gøres noget. En snak med moderen er en god
> ting at starte med, men hjælper det ikke, er der efter min mening ikke andet
> for end at snakke med myndighederne.

Hvordan havde du forestillet dig at det skulle hjælpe?

Fra : Nina Hald

Dato : 28-04-02 15:11

> Jeg har engang hørt at børn der har meget mellemørebetændelse ofte (ikke
> ALTID, OFTE!!!!) kommer fra familier hvor der bliver råbt
> meget...Tankevækkende i sig selv egentlig.

Ja eller også er det sådan at når barnet har mellemørsbetændelse hører det
ikke specielt godt og derfor råbes der???
Bare en tanke.
Nina Hald.

Fra : Iben Holst

Dato : 29-04-02 09:38

> Ja, og de kan blive vænnet af med det. At blive råbt ind i øret af sin
> kone er ganske effektivt skulle jeg hilse og sige.

Ja, eller til man når til den dag hvor man opdager at guldklumpen får et
meget forskræmt ansigtsudtryk så snart man hæver stemmen en lille smule
selvom det ikke var henvendt til ham.
Det går gør så ondt at man næsten ikke kan tilgive sig selv selvom man af
både læge og sundhedsplejerske får at vide, at det var en naturlig reaktion
i den situation man befandt sig i.

Dorthe - inden du begynder at være "bedrevidende" over for denne moder om
hvordan hun skal gøre og ikke skal gøre, synes jeg at du skal tale med hende
for at finde ud af om hun har nogle problemer, som hun læsser af på barnet.
Jeg har selv været hård overfor min søn fordi min blodprocent lige efter
fødslen kun lå på 4 og efter 1/2 år stadig ikke var kommet over 6 .... det
første halve år gik godt trods lidt skænd som dog slet ikke burde have været
der, for jeg koncentrerede mig kun om at være mor. Men da jeg begyndte at
"leve" igen efter dette halve år skændte jeg alt alt for meget på min søn,
fordi jeg var TRÆT ALTID !! Jeg havde slet ikke styr på noget fordi jeg ikke
havde nogen energi overhovedet.
Man kan få en grim depression med tiden, fordi man uden at få det
fortalt, jo udmærket godt ved at man ikke må råbe af et lille barn og derfor
føler man sig ganske uduelig og slet ikke værdig til at være mor!! Det
bliver simpelthen en ond cirkel ...... I mit tilfælde altså pga. en dum for
lav blodprocent !!!!

Iben ( )

Fra : vagn torup

Dato : 29-04-02 11:11

Iben Holst <ria@os.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ccd06e9$0$78772$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> føler man sig ganske uduelig og slet ikke værdig til at være mor!! Det
> bliver simpelthen en ond cirkel ...... I mit tilfælde altså pga. en dum

Hvor har du dog ret.
Det er sgu så nemt at være klog på andres vegne.
Det er svært at bede om hjælp, når det bliver svært og den lykke man fik
fortalt det ville være at få et lille barn synes meget langt væk.
MVH Rikke

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 29-04-02 17:12

"Iben Holst" <ria@os.dk> wrote in message

> [...]
> føler man sig ganske uduelig og slet ikke værdig til at være mor!! Det
> bliver simpelthen en ond cirkel ...... I mit tilfælde altså pga. en dum

Hvorfor i alverden fik du så ikke nogle
ordentlige depot-jerntabletter?

Jeg har altid jernmangel, og er altid nødt
til at spise dem, så jeg ved godt, hvad du
snakker om, men det kan altså repareres på,
det behøver man ikke at finde sig i.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Stine

Dato : 29-04-02 22:44

"Bodil Grove Christensen" <grovebgcNOSPAM@post8.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3ccd7009$0$49211$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
>
> Jeg har altid jernmangel, og er altid nødt
> til at spise dem, så jeg ved godt, hvad du
> snakker om, men det kan altså repareres på,

Jeg havde det samme problem med for lav blodprocent. Desværre får jeg
voldsom kvalme (=opkastninger) af jerntabletter - alle de mange jeg har
prøvet.

Det er altså ikke altid man lige kan løse det problem...:(

/Stine

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-04-02 23:02

In article <aakf0e$8kg$1@sunsite.dk>, "Stine" <unknown@unknown.dk>
wrote:

> Jeg havde det samme problem med for lav blodprocent. Desværre får jeg
> voldsom kvalme (=opkastninger) af jerntabletter - alle de mange jeg har
> prøvet.

Prøvede du noget af det der urtevæske (kan desværre ikke lige huske
navnet) man kan få bl.a hos Matas?

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 30-04-02 07:46

[snip]

> Prøvede du noget af det der urtevæske (kan desværre ikke lige huske
> navnet) man kan få bl.a hos Matas?
>
> --
> MVH Martin Edlich

Kreuterblut (ikke sikker på at det staves sådan)?

Michael.

Fra : Martin Edlich

Dato : 30-04-02 08:02

In article <aaledf$ahk$1@newstoo.ericsson.se>,
"Michael Jørgensen" <michael.jorgensen@REMOVETHIS.ted.ericsson.dk>
wrote:

> Kreuterblut (ikke sikker på at det staves sådan)?

Det lyder nogenlunde rigtigt. Min kone nævnte også at det havde den
fordel at hun ikke skulle fremkalde presseveer når hun skulle lave puha.

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 30-04-02 11:37

Martin Edlich wrote:

> In article <aaledf$ahk$1@newstoo.ericsson.se>,

> Det lyder nogenlunde rigtigt. Min kone nævnte også at det havde den
> fordel at hun ikke skulle fremkalde presseveer når hun skulle lave puha.

Og så har det den fordel, at det er organisk bundet jern, der er nemmere
at optage.

Kreuterblut har mange fordele. Desværre er prisen ikke en af dem.

Kristian Damm Jensen | Feed the hungry at www.thehungersite.com
kristian-damm.jensen@cgey.dk | Two wrongs doesn't make a right,
ICQ# 146728724 | but three lefts do.

Fra : Martin Edlich

Dato : 30-04-02 12:32

In article <3CCE73E4.1A3BEAD@MOVEcgey.com>,
Kristian Damm Jensen <kristian-damm.jensenRE@MOVEcgey.com> wrote:

> Kreuterblut har mange fordele. Desværre er prisen ikke en af dem.

Alt for husfreden

Fra : Mic

Dato : 30-04-02 11:48

> Kreuterblut (ikke sikker på at det staves sådan)?

Kräuterblut er den korrekte stavemåde, hvis det har nogen interesse....

Mic

Fra : vagn torup

Dato : 30-04-02 20:54

Hejsa
Blot for en god ordens skyld, så vil jeg lige nævne, at det kan tage enormt
lang tid (mange uger, måneder) før man for alvor mærker virkningen af
jerntilskud.
Der kan nemlig kun dannes nyt blod ud fra stamceller og ikke fra det "nye"
blod.
Det vil altså sige at det nye blod, som jernet danner ikke "formerer" sig
2 -4 -8- 64 osv som man skulle tro, men derimod 2-4-6-8-10.
MVH Rikke
Mic <mico@mandezonen.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cce763e$0$49128$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Iben Holst

Dato : 01-05-02 07:53

Hvis det er den jeg tror det er, er der så ikke noget med at man skal
indtage en hel del dagligt for at det har nogen speciel virkning ??

Iben

Fra : Stine

Dato : 30-04-02 22:34

"Martin Edlich" <newsspam4@mail.edlich.dk> skrev i en meddelelse
> In article <aakf0e$8kg$1@sunsite.dk>, "Stine" <unknown@unknown.dk>
> wrote:
>
> Prøvede du noget af det der urtevæske (kan desværre ikke lige huske
> navnet) man kan få bl.a hos Matas?

Næh - det kender jeg ikke! Læger har det altså med at udelade ting, som ikke
er "apotekerting". Men eftersom jeg stadig har problemer med jernmangel, vil
jeg da klart prøve det!

Tak for tippet

/Stine

Fra : Martin Edlich

Dato : 30-04-02 23:02

In article <aan2qc$m4h$1@sunsite.dk>, "Stine" <unknown@unknown.dk>
wrote:

> Tak for tippet

Velbekommen, håber det hjælper.

Fra : Iben Holst

Dato : 01-05-02 07:59

> [...]
>
> Jeg har altid jernmangel, og er altid nødt
> til at spise dem, så jeg ved godt, hvad du
> snakker om, men det kan altså repareres på,

Jeg har fået hvad der iflg. min læge er de bedste; Ferro Duretter.
Og min blodprocent er nu helt i orden igen (ligger på 8,5), men det har bare
taget en pokkers lang tid ..... Faktisk 2 år !!

Iben

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 01-05-02 15:28

> [...]
bare
> taget en pokkers lang tid ..... Faktisk 2 år !!

Tillykke med det, det er de absolut bedste, du får.
Det er også dem, jeg tager. Min eneste irritation er,
at jeg er meget følsom over for mangel på jern,
dvs. 4-5 dage uden jern kan mærkes, og det giver
bagsmæk et par uger bagefter.ØV!
Men så er det jo godt, at vi lever i Vesten, hvor det
kan købes for penge, og jeg bare selv skal se at huske dem.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-05-02 17:33

In article <3ccffa77$0$11918$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
"Bodil Grove Christensen" <grovebgcNOSPAM@post8.tele.dk> wrote:

> [...]
> uger bagefter.ØV!
> Men så er det jo godt, at vi lever i Vesten, hvor det kan købes for

Nu sidder jeg altså og får helt vildt lyst til at fyre dumme kommentarer
af...

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 01-05-02 19:00

> Nu sidder jeg altså og får helt vildt lyst til at fyre dumme kommentarer
> af...

Tænk, jeg er så dum, at jeg ikke kan se komikken?
Mvh.Bodil.

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-05-02 19:52

In article <3cd02c47$0$11913$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
"Bodil Grove Christensen" <grovebgcNOSPAM@post8.tele.dk> wrote:

> Tænk, jeg er så dum, at jeg ikke kan se komikken?

Du har aldrig lyttet til mandehørm?

Jeg *kan* ikke få mig selv til at uddybe det nærmere.

Fra : Ditte Roldborg

Dato : 01-05-02 20:43

Jeg har tilladt mig at ændre på overskriften, da denne tråd markant har
ændret mening...

-----
Bodil:
[...]

Martin:
[...]

Ha ha ha ha ha. Jeg må med skam indrømme, at jeg ikke fattede pointen
første gang jeg læste den, så jeg sætter pris på at tråden fortsatte.
Den var sjoooov... (apropos tidligere tråde om ligestilling )

--
Mvh Ditte Roldborg

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-05-02 21:01

In article <1fbiwo4.8zj8ho1jfcvlsN%dnospam.roldborg@mail.dk>,
dnospam.roldborg@mail.dk (Ditte Roldborg) wrote:

> Jeg har tilladt mig at ændre på overskriften, da denne tråd markant har
> ændret mening...

Det sker af en eller anden grund ofte for mig.

> Ha ha ha ha ha. Jeg må med skam indrømme, at jeg ikke fattede pointen
> første gang jeg læste den, så jeg sætter pris på at tråden fortsatte.
> Den var sjoooov... (apropos tidligere tråde om ligestilling )

Ligestilling og jern - jeg tror jeg stopper her, ellers rabler det snart
for mig

Fra : Ditte Roldborg

Dato : 01-05-02 21:39

> Det sker af en eller anden grund ofte for mig.

Hvo'n mon det ka' være?

> Ligestilling og jern - jeg tror jeg stopper her, ellers rabler det snart
> for mig

....."og der er ro i jernet", udtaler LO-formanden...

Ej, jeg tænkte blot, at det er pudsigt, hvad man kan købe sig til her i
vesten - det plejer jo at være mandens lod, at købe sig til det der du
ved...

--
Mvh Ditte Roldborg

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-05-02 22:02

In article <1fbj00l.qqzdzvjwvhzaN%dnospam.roldborg@mail.dk>,
dnospam.roldborg@mail.dk (Ditte Roldborg) wrote:

> Hvo'n mon det ka' være?

Jeg har på fornemmelsen at jeg er et sludrechatol.

> ...."og der er ro i jernet", udtaler LO-formanden...

Det kunne han såmænd nok godt finde på at sige.

> Ej, jeg tænkte blot, at det er pudsigt, hvad man kan købe sig til her i
> vesten -

Mine tanker gik i en helt anden retning.

> det plejer jo at være mandens lod, at købe sig til det der du
> ved...

Egentlig mærkeligt - når man er kommet til at lytte til kvindehørm, så
får man opfattelsen af at der skulle være et enormt marked.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 01-05-02 22:31

> Du har aldrig lyttet til mandehørm?
>
> Jeg *kan* ikke få mig selv til at uddybe det nærmere.

Efter at have læste næste mail, gik der en prås op for mig.
Uhadada, som man kan forårsage ufrivillig komik.

Nå, ja, mandehørm - det er ikke i min verden, heldigvis.
Jeg tilhører Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige,
så derfor................

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-05-02 22:37

In article <3cd05db3$0$49217$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
"Bodil Grove Christensen" <grovebgcNOSPAM@post8.tele.dk> wrote:

> Jeg tilhører Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige,
> så derfor.

Så er det i det mindste ikke fordi du er dum

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 02-05-02 14:03

> Så er det i det mindste ikke fordi du er dum

Tak, det har jeg nu heldigvis også papir på,
at jeg ikke er. Det var ironisk ment, det jeg skrev
om dumheden.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Kevin & Tina

Dato : 02-05-02 20:46

> Fra: "WebWoman" <webwoman@ FJERN chicks.dk>

Snip
> [...]

> til forældrenes alder. Så om hun så ER ung, behøver det ikke i sig selv være
En stor dansk undersøgelse, har vist at alder har meget stor betydning for
hvordan man opfatter sit barn, jo ældre jo mere nuanceret.
Undersøgelsen er lavet som et intervievundersøgelse på Århus universitet og
omfatter over 6000 par nybagte forældre, 1995 ( 4 mdr efter fødslen, og de
er blevet intervievet igen da børnene er 3 år) der er udkommet en bog som er
meget interessant, om første halvdel af projektet, den hedder "at blive en
person"
forfatteren og forskningslederen hedder Dion Sommer.
Et lille udpluk fra en anmeldelse:
Bogen omhandler bl a.:
Fædrenes arbejde: tidlig påvirkning af børnenes emotionelle tilstand? Unge
og ældre forældre: positiv eller negativ betydning for børnene?
Mor-barn-relationen og børnenes emotionelle tilstand. Børnenes følelsesliv,
faderskab og det tidlige far-barn-forhold. Kvinders og mænds perspektiver på
parforholdet: enighed/uenighed og børnenes velbefindende. Samlet konklusion
og perspektivering: at blive en person i den nære personverden.
VH kevin

Fra : WebWoman

Dato : 03-05-02 07:37

"Kevin & Tina" <kevin.v@mail.dk> skrev i en meddelelse

> En stor dansk undersøgelse, har vist at alder har meget stor betydning for
> hvordan man opfatter sit barn, jo ældre jo mere nuanceret.

Og...... ?

Dermed mener jeg, at hvad du fortæller, desværre ikke siger meget om,
hvilken betydning forældres alder har for barnets udvikling.

Hvis du kender undersøgelsen, vil det være interessant at høre om den - det
bliver nemlig ikke foreløbig jeg får tid til at læse Dion Sommers bog (har
læst hans foregående)

Men anyway ... at konkludere i det konkrete tilfælde VI hørte om med en
råbende mor, at det er morens alder, der er årsagen, synes jeg er
overfladisk og forenklet.

Så lidt vi fik at vide om situationen, var det i det hele taget urimeligt at
konkludere ret meget om årsag. Det kunne jo også slet og ret handle om
uvidenhed. Mange mennesker tror, at spædbørn er små beregnende, egoistiske
satan'er, der velovervejet plager forældre med skrig og skrål. Og jo mere de
hyler, jo mere beregnende og krævende er de.....

Du kan finde dårlige forældre i alle aldersgrupper. Og gode. At være
ung/"gammel" er ikke i sig selv lig med, at man er god eller dårlig som
forælder. Og hver alder har uden tvivl sine fordele.

Mvh. Lisbeth

Fra : Kevin & Tina

Dato : 03-05-02 08:17

> Og...... ?
snip

"Manglende forståelse for et barns reaktioner er mig bekendt ikke relateret
til forældrenes alder. Så om hun så ER ung, behøver det ikke i sig selv
være årsagen til problemet. "

Citatet har var årsagen til mit indlæg.

"mig bekendt" betyder vel at du antager at din viden kan være begrænset,
hvis ikke ville du vel have skrevet at du vidste eller var sikker på noget.
Jeg har kun forholdt mig til denne del af indlægget, ikke om du har ret
eller ej.
Hvad diskussionen i øvrigt angår er der for mig at se ikke oplysninger nok.
Men det kan jo være at de kommer på et eller andet tidspunkt?
VH Kevin

Fra : WebWoman

Dato : 03-05-02 14:25

> [...]
relateret
> til forældrenes alder. Så om hun så ER ung, behøver det ikke i sig selv

Ja. Jeg mangler stadig at blive overbevist om, at forståelse for et barns
reaktioner er relateret til alder i den forstand, at forståelsen bliver
bedre med alderen. Og hvilken alder taler vi om i givet fald? Det er muligt,
at Dion Sommers undersøgelse viser det - men det har du end ikke antydet
indtil nu.

Du skrev, at jo ældre forældrene er, jo mere nuanceret opfatter de barnet.
Det er ikke nødvendigvis lig med, at den 30-åriges forståelse for barnets
reaktioner og årsagerne dertil er bedre end den 20-åriges. "Nuanceret
fortståelse" kan være mange ting.

> "mig bekendt" betyder vel at du antager at din viden kan være begrænset,

Efter min mening har vi alle en begrænset viden. Også jeg. *S*

> hvis ikke ville du vel have skrevet at du vidste eller var sikker på
noget.

Jeg kender unge forældre med stor forståelse for børn.
Jeg kender "ældre" forældre med stor forståelse for børn.

Og jeg kender unge/ældre forældre med en helt igennem elendig forståelse for
børns reaktioner og behov.

Jeg ved også, at Børnepsykolog John Aasted Halse ikke mener, at det er nogen
fordel, at over halvdelen af alle børn i dages fødes af kvinder over 30.

Der er flere årsager til, at John Aasted Halse mener, det klart er at
foretrække at få børn i begyndelsen af 20'erne. Han mener:

»Tilknytningen til barnet bliver tyndere, hvis man venter, til der er ræs på
karrieren, og set i et længere perspektiv kan det blive et problem, at der
er så mange år imellem to generationer. Forældre og børn opnår ikke den
samme form for venskab, når der er 35 år imellem dem, som hvis der er 22.
Især i teenageårene kan det give sig udslag i voldsomme konflikter. Jo ældre
forældrene er, jo sværere har de ved at sætte sig ind i børne- og
ungdomskultur. I stedet for nysgerrigt at lytte med på den nyeste musik,
sidder de og spekulerer på, hvor meget de har sat ind på deres
kapitalpension.«

Det kan godt være, at ældre forældre har en mere nuanceret forståelse for
spædbarnets behov? Men det betyder jo ikke nødvendigvis, at det i det lange
løb er bedst for barnet. Ligesom unge forældres måske større forståelse for
teenagebarnet ikke heller behøver være bedst for barnet i det lange løb...
selvom Halse godt nok synes at mene, at 22 års forskel er langt bedre end 35
år.

Mit udgangspunkt er derfor stadig en dyb tvivlen på, at en råbende mor skal
forklares med ung alder/umodenhed. Er mest tilbøjelig til at formode, at den
råbende mor er en dårlig forælder uanset hvornår i livet hun får barn. Hun
har formodentlig (???) svært ved overhovedet at sætte sig i barnets sted.

Mvh. Lisbeth

Fra : Kevin & Tina

Dato : 03-05-02 19:09

> [...]
> at Dion Sommers undersøgelse viser det - men det har du end ikke antydet

Meget kort fortalt er der en pointe i undersøgelsen som jeg vil fremhæve i
denne forbindelse, og det er at det er forældrene selv der udtaler sig.
altså de eks 20-25 årige opfatter sig selv som dårligere forældre og
opfatter også deres børn som sværere at trøste, mere hysteriske og krævende
i signifikant højere grad end ældre forældre. De er kort fortalt mere
usikre.
Selvfølgelig er der afvigelser og det modsatte er selvfølgelig også
tilfældet, men ikke i tilnærmelsesvis så høj grad.
Det der er helt epokegørende ved denne undersøgelse er at det er et enormt
materiale, og at det er forældrene selv der sætter standarderen for om deres
børn er til at have med at gøre.
Det mener disse psykologer rent faktisk at forældrene er de bedste til.
VH kevin

Jeg ved ikke om jeg er enig eller om det du fremhæver er mere rigtigt, den
måde der diskuteres på her i gruppen er desværre præget af at det meget
sjæøldent handler om at diskutere, men mere om at overbevise hinanden om at
noget er rigtigt.
Jeg skal jo bl.a ikke kunne sige om froskningsmetoden ikke er helt hen i
vejret, der er i hvertfald meget statistik med, som jeg jo ikke lige kan
gennemskue.
Jeg ville bare gøre deig opmærksom på at der findes noget meget
veldokumenteret og meget anerkendt materiale der ikke er enig med dig.
Jeg er således ikke ude på at overbevise dig om noget.
I al venskabelighed.
VH Kevin

Fra : WebWoman

Dato : 03-05-02 22:01

> [...]
krævende
> i signifikant højere grad end ældre forældre.

Ikke så underligt. Man bliver sædvanligvis mere og mere sikker på sig selv
med årene!

Jeg var usikker på, om jeg var god nok til at klare mit barn! I dag kan jeg
se, at jeg faktisk var en ganske glimrende mor - endda langt bedre, end jeg
dengang vurderede i min usikkerhed.

Jeg har i øvrigt netop i dag hørt om en ung kvinde, hvis barn er anbragt i
familiepleje, fordi hun vitterlig ikke magter at klare det.

Det interessante er, at den unge kvinde har en mor, der i EKSTREM og
udstrakt grad har overbevist den unge mor om, at hun ikke var i stand til at
klare sit barn. Bedstemor har - i stedet for at støtte og hjælpe - valgt at
overtage, nedgøre, latterliggøre og bidrage til den unge mors usikkerhed.

Tilfældet er ekstremt.... men det er desværre meget almindeligt, at unge
forældre mødes med negative forventninger til, om de nu er voksne nok til at
klare opgaven. Det er en udbredt opfattelse i vores samfund (!!) at man skal
være voksen og veletableret, før man er moden til at håndtere et barn. Vi
bidrager med andre ord til at GØRE unge forældre usikre. Og så er det da
ikke så underligt heller, hvis de er det. Men jeg vil ikke dermed
konkludere, at de også ER dårligere end de måske 10 år ældre og skråsikre
forældre.

> [...]
> måde der diskuteres på her i gruppen er desværre præget af at det meget
> sjæøldent handler om at diskutere, men mere om at overbevise hinanden om

Jeg har ikke behov for at du skal blive overbevist og mene som jeg.
Men jeg synes det er interessant at udveksle forskellige meninger og viden -
specielt når man er uenige, fordi man dermed får nuancer frem, som man måske
ikke selv har øje for *S*

> Jeg ville bare gøre deig opmærksom på at der findes noget meget
> veldokumenteret og meget anerkendt materiale der ikke er enig med dig.

Det er jeg desværre ikke sikker på, at du har ret i. Jeg synes stadig, at
din udlægning af undersøgelsen er for enkel til at vi kan konkludere, at
unge forældre er dårligere forældre end "ældre" ditto. Vi har kun DIN
udlægning af undersøgelsen! Måske er den korrekt, men jeg vil gerne have
flere fakta og flere nuancer. Får jeg tid, vil jeg måske dykke ned i den,
fordi emnet interesseret mig. Men det bliver ikke foreløbig *S*

Din konklusion strider i øvrigt mod John Halses.

Mvh. Lisbeth

Fra : Kevin & Tina

Dato : 04-05-02 07:30

> [...]
> flere fakta og flere nuancer. Får jeg tid, vil jeg måske dykke ned i den,
> fordi emnet interesseret mig. Men det bliver ikke foreløbig *S*

Jeg er ikke ude efter at få ret, det er ikke en og da slet ikke min
udlægning af undersøgelsen, men et referat af et ef mange resultater.

> Din konklusion strider i øvrigt mod John Halses.
Undersøgelsens konklusion strider muligvis imod John Halses

Her er et enkelt link med en noget længere og mere nuanceret men aligevel
kort udgave af nogle af diskussionerne i bogen.

http://www.boernogunge.dk/internet/BoernOgUnge.nsf/0/539DC575E525FEC6C1256A4
E00420C1B!OpenDocument

VH kevin
Du kunne jo finde noget lignende om John Halses, så kan vi jo begge få noget
mere at vide.

Fra : WebWoman

Dato : 10-05-02 21:18

> Her er et enkelt link med en noget længere og mere nuanceret men aligevel
> kort udgave af nogle af diskussionerne i bogen.

Linket virker desværre ikke

> Du kunne jo finde noget lignende om John Halses, så kan vi jo begge få
noget
> mere at vide.

Halses mening kan man blandt andet finde i Jyllands-Postens arkiv.
Der, samt i diverse aviser i papirudgave, har jeg fundet hans udtalelser.

Mvh. Lisbeth

Fra : Martin Edlich

Dato : 10-05-02 21:48

In article <3cdc2c32$0$242$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>,
"WebWoman" <webwoman@ FJERN chicks.dk> wrote:

> Halses mening kan man blandt andet finde i Jyllands-Postens arkiv.

Det er vist ikke gratis at bruge.

Fra : Kevin & Tina

Dato : 12-05-02 10:12

Hej Lisbeth
Kvis du vil læse artiklen kan det lade sig gøre ved at gå ind på på
http/:www.boernogunge.dk og søge på Dion Sommer.
Så er det den først artilel der hedder "børnefamilien den dynamiske trio"
VH Kevin

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 03-05-02 13:23

"WebWoman" <webwoman@ FJERN chicks.dk> wrote in message

> [...]
>
> Dermed mener jeg, at hvad du fortæller, desværre ikke siger meget om,
> hvilken betydning forældres alder har for barnets udvikling.

Nu er vi jo nogle stykker, der har oplevet flere somre...............

Og vi har vel alle erfaret, at tålmodighed kommer med alderen?........

Så det............

Mvh. Bodil.

Fra : WebWoman

Dato : 03-05-02 14:57

"Bodil Grove Christensen" <grovebgcNOSPAM@post8.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3cd28039$0$78802$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Nu er vi jo nogle stykker, der har oplevet flere somre...............
> Og vi har vel alle erfaret, at tålmodighed kommer med alderen?........

Jeg er ikke uenig med dig i, at alderen giver større tålmodighed, men....

Du behøver bare tage en tur i et supermarked lige omkring
daginstitutionernes lukketid - så kan du opleve hysteriske forældre - også
dem med grå hår - der ikke har ret stor forståelse for og ikke ret stort
overskud til deres børn. Stressede forældre, som råber af deres børn for
ingenting

Selv de somre jeg efterhånden har oplevet - herunder nogle stykker som
medhjælper i en vuggestue - har ikke overbevist mig om, at den tålmodighed,
der kommer med alderen, kommer børn til gode i nævneværdigt omfang. Det
forekommer mig endda, at tålmodigheden først kommer i den alder, hvor der er
en helt anden ro på tilværelsen, end man har som småbørnsforældre.

Tåmodigheden er slet ikke stor, hvis forældrene har travlt med karrieren og
store krav på arbejdet - og travlt med at tjene til alle de statusgoder folk
i 30'erne ikke synes at kunne leve uden.

Mvh. Lisbeth

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 03-05-02 18:42

> [...]
folk
> i 30'erne ikke synes at kunne leve uden.

Mon ikke det ender med, at vi i virkeligheden er enige?

Det, det handler om, er vel i bund og grund at sætte tid og
økonomi af til børnene først og fremmest, ikke sætte sin
egen karriere/ferie/anskaffelser/pension osv. forrest.

Hvor mange gange har vi ikke hørt: Vi har ikke råd til
flere børn? Latterlig begrundelse, for hvis man virkelig
ønsker flere børn, ville man i de fleste tilfælde omprioritere
sin økonomi.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : WebWoman

Dato : 03-05-02 21:43

"Bodil Grove Christensen" <grovebgcNOSPAM@post8.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3cd2cbd4$0$49092$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Hvor mange gange har vi ikke hørt: Vi har ikke råd til
> flere børn? Latterlig begrundelse, for hvis man virkelig
> ønsker flere børn, ville man i de fleste tilfælde omprioritere
> sin økonomi.

Jeg blev gravid ved et uheld - på et tidspunkt, hvor jeg "ikke havde råd
til" at få barn. Min indtægt var så lav, som den overhovedet kunne være. Og
der var ikke engang noget at "omprioritere"!

Den dag i dag kan det derfor chokere mig, når selv folk med gode indtægter
og statussymboler diverse taler om, at de ikke har råd til barn/børn.

Mvh. Lisbeth

Fra : Louise

Dato : 27-04-02 16:42

Hej Dorthe

Det er meget sørgeligt at hun råber af den lille når den græder. Det er jo
den eneste måde det kan kommunikere på!
Det første jeg tænker på er om hun mon har fået en depression... Men der kan
være andre ting der spiller ind!
Mon ikke du skulle tage fat i hendes sundhedsplejerske. De plejer at være
utrolig hjælpsomme. Det var min da jeg fik en fødselsdepression med min den
yngste på snart 5 år nu!
Håber du finder ud af noget for det er synd for dem alle 3!

Hilsen
Louise, mor ttl to

Fra : Uffe Holst

Dato : 28-04-02 15:34

In an article of 27 Apr 2002 Dorthe Frederiksen wrote:

> [...]
> at være interresant. jeg er rimelig bekymret - hvad synes i jeg skal sige

Tag hende med i teatret og se "Hitlers barndom" -- det stykke fortæller
en masse om børneopdragelse. Går vist frem til starten af maj.

--
Uffe Holst