Muligvis OT - mp3 på linux?
Fra : Martin K

Dato : 27-04-02 15:52

Hej Gruppe

Jeg har for en uges tid siden lagt Mandrake Linux 8.2 på min bærbare i
stedet for Win2000. Nu skal jeg imidlertid til en fest, hvor jeg havde tænkt
at bruge den bærbare som 'musikdyr' og derved lægge nogle af mine CD'ere
over på mp3, som så kunne spilles gennem en forstærker i festlokalet.

Hvilket program er anbefalelsesværdigt? Kan WinAmp bruges til linux?
Umiddelbart tror jeg det ikke, eller hva'?

På forhånd tak...

--
Martin K

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 27-04-02 16:16

Martin K wrote:

> Hvilket program er anbefalelsesværdigt? Kan WinAmp bruges til linux?

Nej. Men xmms (www.xmms.org) er næsten med garanti med i Mandrake og er en
fremragende winamp-klon.

> Umiddelbart tror jeg det ikke, eller hva'?

Nej, men der er heldigvis alternativer.

/Rasmus

[ Cancel Cancelled ]
- Pine

Fra : Martin K

Dato : 27-04-02 18:12

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> Nej. Men xmms (www.xmms.org) er næsten med garanti med i Mandrake og
> er en fremragende winamp-klon.

Jae.. det lader til det. Den ser i hvert fald fuld kommen ud som WinAmp
Men imidlertid opdager jeg at Linux ikke selv har installeret driverne til
lydkortet som Win2000 jo gjorde... hvordan får jeg lyden til at spille? Jeg
er en total Linux-newbie, og har kun roddet med sagerne i een uge...

Det er en gammel Siemens Mobile 510, men hvilket lydkort der er i aner jeg
ikke, og jeg ved derfor heller ikke hvilke drivere der skal benyttes...
nogle forslag?

På forhånd tak...

--
Martin K

Fra : Martin K

Dato : 27-04-02 18:15

Jeg så lige tilbage i manualen... her står om Audio:

Compatibility:
Soundchip ES1878 / 1879
Soundblaster Pro, Ad lib, MS soundsystem

Hvor finder man drivere til sådan en fætter...?

--
Martin K

Fra : Mikkel F. S. Anderse~

Dato : 27-04-02 19:35

Martin K wrote:
> Jeg så lige tilbage i manualen... her står om Audio:
>
> Compatibility:
> Soundchip ES1878 / 1879
> Soundblaster Pro, Ad lib, MS soundsystem
>
> Hvor finder man drivere til sådan en fætter...?

Prøv først at hente sndconfig:
http://mirror.hiwaay.net/redhat/redhat/linux/code/sound/sndconfig/

Det program har hjulpet mig meget under installation af lydkort.

Venlig hilsen
Mikkel F. S. Andersen

Fra : Martin K

Dato : 27-04-02 22:37

> Prøv først at hente sndconfig:
> http://mirror.hiwaay.net/redhat/redhat/linux/code/sound/sndconfig/
>
> Det program har hjulpet mig meget under installation af lydkort.

Det vil jeg prøve en gang i morgen... tak for hjælpen
--
Martin K

Fra : Martin K

Dato : 28-04-02 20:45

> Prøv først at hente sndconfig:
> http://mirror.hiwaay.net/redhat/redhat/linux/code/sound/sndconfig/
>
> Det program har hjulpet mig meget under installation af lydkort.

Udemærket, men dette er jo til redhat, vil det også virke til Mandrake...?
--
Martin K

Fra : Mikkel F. S. Anderse~

Dato : 29-04-02 06:22

Martin K wrote:

> Udemærket, men dette er jo til redhat, vil det også virke til Mandrake...?
> --
> Martin K

Det gør det. Mandrake er RedHat kompatibelt på mange områder.

Fra : Martin K

Dato : 29-04-02 17:25

> Det gør det. Mandrake er RedHat kompatibelt på mange områder.

Jamen det er jo fint... nu har jeg hentet alle RPM'erne, men hvordan fan...
får man det til at virke. Den skriver bare at alting er installeret, når
kommendoen urpmi smides i hovedet på den. Når man så skriver urpmi * kommer
den og melder, at 3 pakker kaldet:
sndconfig-0.27-3.sparc
sndconfig-0.296-alpha
sndcongif-0.29-6.sparc
ikke findes.. hvordan håndterer man disse rpmfiler, det er sq ikke lige
til...

På forhånd tak...

--
Martin K

Fra : Martin K

Dato : 29-04-02 17:44

Martin K wrote:

> [...]
> sndconfig-0.296-alpha
> sndcongif-0.29-6.sparc
> ikke findes.. hvordan håndterer man disse rpmfiler, det er sq ikke

Nu har jeg da fået sndconfig til at køre, men når man vælger at den skal
autodetecte... står den bare og laver ingenting.... noget specielt man skal
være opmærksom på?

--
Martin K

Fra : Martin K

Dato : 29-04-02 18:53

Martin K wrote:
> Nu har jeg da fået sndconfig til at køre, men når man vælger at den
> skal autodetecte... står den bare og laver ingenting.... noget
> specielt man skal være opmærksom på?

Tja.. hvis man bare går ud af lokalet i 2-3 minutters tid kommer den jo
nok... Og ja, jeg fik satme lo... til at spille, så nu er det lidt lyd i
svinet! Tak til alle som har hjulpet!

--
Martin K

Fra : DUdsen

Dato : 27-04-02 19:33

Martin K wrote:

> Jeg så lige tilbage i manualen... her står om Audio:
>
> Compatibility:
> Soundchip ES1878 / 1879
> Soundblaster Pro, Ad lib, MS soundsystem
>
> Hvor finder man drivere til sådan en fætter...?

De burde ligge som moduler til mandrakes standard kerne ES1878 er så vidt
jeg husker ganske undbredte.
log ind i en konsol som root og skriv sndconfig.

--
Daniel Udsen <dudsen@gjk.dk>
Køer er gudommlige www.koen.dk

Fra : Martin K

Dato : 28-04-02 20:44

> De burde ligge som moduler til mandrakes standard kerne ES1878 er så
> vidt jeg husker ganske undbredte.
> log ind i en konsol som root og skriv sndconfig.

hmmm... den skriver command not found!
--
Martin K

Fra : Bo Simonsen

Dato : 27-04-02 23:45

On Sat, 27 Apr 2002 16:52:27 +0200, Martin K wrote:

> [...]
> tænkt at bruge den bærbare som 'musikdyr' og derved lægge nogle af mine
> CD'ere over på mp3, som så kunne spilles gennem en forstærker i

Hvis du skal rippe og encode on-the-fly, kan grip god anbefales.
(Find det på http://freshmeat.net)

/Bo

Fra : Jacob Atzen

Dato : 30-04-02 13:28

"Martin K" <kirschmeyer@hotmail.com> writes:

> [...]
> at bruge den bærbare som 'musikdyr' og derved lægge nogle af mine CD'ere
> over på mp3, som så kunne spilles gennem en forstærker i festlokalet.

<Festdræbermodus>
Hvilket du selvfølgelig ikke er klar over er ulovligt
</Festdræbermodus>

--
Med venlig hilsen / Regards
- Jacob Atzen

Fra : Martin K

Dato : 30-04-02 13:36

Jacob Atzen wrote:
> Hvilket du selvfølgelig ikke er klar over er ulovligt

Er det? Det vidste jeg egentlig ikke... troede det var ok, når det var mine
egne CD'ere. Men så gør jeg det selvfølgelig ikke - men jeg fik da mit
lydkort til at virke, så denne tråd har da været godt for et eller andet!

--
Martin K

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 30-04-02 13:42

Martin K wrote:
> [...]

Under forudsætning, at man har cd'erne er der vel ikke noget problem?

> Er det? Det vidste jeg egentlig ikke... troede det var ok, når det
> var mine egne CD'ere.

Prøv at spørge i juragruppen.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Lasse Munck Rasmusse~

Dato : 30-04-02 14:01

> [...]
> egne CD'ere. Men så gør jeg det selvfølgelig ikke - men jeg fik da mit
> lydkort til at virke, så denne tråd har da været godt for et eller andet!

prøv at kigge her:
http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forbruger/alle/cdbrand/

--
mvh.