Seagate Barracuda 80gb
Fra : Peter Hansen

Dato : 26-04-02 11:38

Hvad skal man vælge hvis man har En brænder, et cdrom drev, og en harddisk?

Master or single drive
Drive as a slave
Drive as a master with a non ATA compatible slave
Cable select

Det er på et epox 8k3a kt 333

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 26-04-02 11:49

>Drive as a slave

Mvh

Peter Farsinsen

Fra : Martin K

Dato : 26-04-02 11:51

Peter Hansen wrote:
> Hvad skal man vælge hvis man har En brænder, et cdrom drev, og en
> harddisk?

Seagate som master på den primære IDE-device
CD-Rom som slave på den primære IDE-device
CD-RW som master på den sekundære IDE-device

Derved får CD-RW'eren en hel comtroller for sig selv, det kan de vidst godt
li'...
--
Martin K

Fra : Filthy few

Dato : 26-04-02 13:15

"Peter Hansen" <peteradsl@hansen.mail.dk> wrote in message
> [...]
>
> Master or single drive
> Drive as a slave
> Drive as a master with a non ATA compatible slave

For maksimal harddiskydelse vil jeg anbefale følgende setup:

IDE 1:
Seagate HD (cable select eller master)

IDE 2:
CD-R brænder (master)
CD ROM drev (slave)

Jeg har et ligende setup (på et Abit TH7-II) og det fungerer perfekt.

Anders

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 26-04-02 15:01

"Filthy few" <anders@herlevkollegiet.dk> wrote in message

> IDE 1:
> Seagate HD (cable select eller master)
>
> IDE 2:
> CD-R brænder (master)
> CD ROM drev (slave)

Men det er jo ikke så godt, hvis du skal kopiere fra cd til brænder

> Jeg har et ligende setup (på et Abit TH7-II) og det fungerer perfekt.

Hvorfor bruger du dog ikke din ATA 100? controller til harddiske, og cd-rom
og brænder på hver sin ide

Fra : Filthy few

Dato : 28-04-02 03:10

> "Filthy few" <anders@herlevkollegiet.dk> wrote in message

> Men det er jo ikke så godt, hvis du skal kopiere fra cd til brænder

Korrekt, men det er altid sikrest at lave et image først i stedet at kopiere
"on the fly". Desuden vil CD-ROM drevet sløve harddisken hvis begge enheder
arbejder samtidig.

> Hvorfor bruger du dog ikke din ATA 100? controller til harddiske, og
cd-rom
> og brænder på hver sin ide

Fordi der er problemer med, at Highpoint controlleren bruger PCI bussen
inefficient med de nuværende drivere og biosversion. Dette skaber bl.a.
problemer i C&C Renegade og Max Payne, hvor load tiderne er ekstemt lange,
ligesom først nævnte spil hakker voldsomt. Deaktiveres Highpoint
controlleren er der ingen problemer.

Anders