[.NET] Sequence lignende ting
Fra : Jakob Andersen

Dato : 23-04-02 08:20

Hej Gruppe

Jeg står og skal bruge en slags Sequence objekt ligesom vi kender fra nogle
databaser, men jeg skal blot bruge det i min c# kode.

Jeg har overvejet følgende alternativer:

1. Læg et tal i en variabel og tæl op hver gang man har brugt det.
2. Læg tallet i en application variabel og tæl op hver gang man har
brugt det.
3. Hent id kolonnen fra en tabel med et identity felt og indsæt en ny
record bagefter

Ved løsning 2 har man jo chancen for at tallet ryger hvis serveren går ned,
og løsning 1 og 3 er ikke så performance venlige, er der nogle andre
løsninger?

PS: Jeg har også et fjerde alternativ, det er at bruge et timestamp men jeg
ville nu syntes det ville være rarere med en kontinuerlig nummerrække.
--
Jakob Andersen

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 23-04-02 11:53

> Ved løsning 2 har man jo chancen for at tallet ryger hvis serveren går
> ned, og løsning 1 og 3 er ikke så performance venlige, er der nogle
> andre løsninger?

Hvor ofte skal den opdateres og hvad skal det bruges til? Jeg synes
ideen med timestamp er god. Er der nogen speciel grund til at du hellere
vil bruge en kontinuerlig række andet end at det er "pænt"?

--
Jakob Møbjerg Nielsen | "Five exclamation marks, the
jakob@dataloger.dk | sure sign of an insane mind."

Fra : Jakob Andersen

Dato : 23-04-02 12:14

"Jakob Møbjerg Nielsen" <jakob@dataloger.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor ofte skal den opdateres og hvad skal det bruges til? Jeg synes
> ideen med timestamp er god. Er der nogen speciel grund til at du hellere
> vil bruge en kontinuerlig række andet end at det er "pænt"?

Den skal bruges til at nummerere en række aktiver som jeg danner i
forbindelse med et aktivarkiv problemet er at dataene ligger i XML og ikke
database derfor er det ikke bare lige at sætte et identity felt.

Og det er "kun" fordi det er pænere at jeg gerne vil have kontinuerlige
numre sådan at det er nemmere for brugeren at hoppe til et nummer og sådan
at querystringen er pænere, men du har nok ret, jeg holder mig til
timestampet.
--
Jakob Andersen

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 23-04-02 12:51

> [...]
> forbindelse med et aktivarkiv problemet er at dataene ligger i XML
> og ikke database derfor er det ikke bare lige at sætte et identity

Hvor meget data er der tale om her? Vil det ikke være muligt at hive det
største nummer ud fra XML'en? Evt. at gøre det i Application_OnStart
(eller hvad det tilsvarende nu er i .NET) og så sætte en application
variabel?

Fra : Jakob Andersen

Dato : 23-04-02 12:51

> [...]
> største nummer ud fra XML'en? Evt. at gøre det i Application_OnStart
> (eller hvad det tilsvarende nu er i .NET) og så sætte en application

Det er ikke muligt da ikke alt data er samlet i en fil, men på flere
forskellige filer der ofte flyttes rundt på.

--
Jakob Andersen

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 23-04-02 15:55

> Det er ikke muligt da ikke alt data er samlet i en fil, men på flere
> forskellige filer der ofte flyttes rundt på.

Det burde vel ikke være en hindring. Hvordan ved resten af dine scripts
hvor filerne findes?

Fra : Jakob Andersen

Dato : 23-04-02 16:39

> Det burde vel ikke være en hindring. Hvordan ved resten af dine scripts
> hvor filerne findes?

Ok, jeg fik måske forklaret mig lidt dårligt.

Hele mit system går ud på at folk "tager filerne med sig" dvs. henter
filerne fra serveren hvorefter de slettes fra denne, senere uploader
brugerne så filerne igen.

Hvis nu systemet går ned mens en bruger har filen med højeste ID nummer "med
hjemme" får jeg jo et forkert nummer.

--
Jakob Andersen

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 23-04-02 17:02

> Hvis nu systemet går ned mens en bruger har filen med højeste ID
nummer
> "med hjemme" får jeg jo et forkert nummer.

AHA!

Så kan du jo have tallet i en ganske alm. tekstfil, og så opdatere den
samtidig med XML'en. Jeg kan ikke forestille mig at det skulle have
noget som helst at sige mht. performance. Især ikke når man tænker på at
der maksimalt kan være en opdatering pr. sekund (eller vil
timestampeksemplet jo gå galt).

Fra : Jakob Andersen

Dato : 23-04-02 17:03

> Så kan du jo have tallet i en ganske alm. tekstfil, og så opdatere den
> samtidig med XML'en.

Det ender nok med at det bliver dette. Jeg sad ellers og håbede på at jeg
kunne få noget der mindede om mit PostGreSQL Sequence objekt.

--
Jakob Andersen