"Jørgen Grandt" skrev d. 22-04-02 22:44 dette indlæg :
> Hej:
>
> Vi er på kanten af Bryggen, ved cykel- og gangstien fra
> Njalsgade til Amager Fælledvej (inden stien blev udbygget til
> Njalsgades forlængelse), på den sydlige side, hvor der senere
> blev anlagt nyttehaver og bygget politiskole og KUA.
>
> Tidspunktet er vel begyndelsen af 1950'erne - og spørgsmålet dette:
>
> Hvor længe var der *helikopterflyvning* fra dette område og til vist
> nok Malmø? Var det civil ruteflyvning af privatpersoner, eller var det
> Flyvevåbnets folk der gik på vingerne? Nå ja, vinger og vinger. Var
> det kun pga. den bycentrale beliggenhed at starter og landinger
foregik
> netop dér og ikke for eksempel på Kløvermarken, som jo tidligere
> agerede flyveplads?
>
> --
> Hilsen: Jørgen /
www.hamigen.dk
> (mails til mig er minus men)
>
>
Hej Jørgen.
Jeg husker tydeligt den omtalte helikopterrute fra Amager til Malmø,
idet jeg på det tidspunkt boede kun ca. 1 km fra heliporten på Amager
Fælleds nordlige ende. Ruten blev befløjet i sommeren 1955. I Københavns
Lufthavns jubilæumsbog fra 1975 kan man læse følgende:
"I maj 1955 åbnedes den første helikopterrute mellem Amager og Malmø.
Det var den til Ostermann Aero udlånte SAS-medarbejder, direktør
Christian Hunderup, senere administrerende direktør for B&W, der
startede foretagendet. Forud var gået en serie helikoterflyvninger med
en lille to personers Bell. Nu indsattes en Sikorsky S-55 med plads til
8 passagerer. Der blev etableret midlertidig heliport på Amager Fælled,
hvorfra to ture om dagen gik via Kastrup til havneområdet i Malmø. Det
blev et vellykket, men dyrt eksperiment. Billetprisen, 28 kroner,
dækkede ikke omkostningerne, og ruten blev indstillet med udgangen af
juli, en måned før beregnet."
Ruten er også kort omtalt i Politikens Hvem-Hvad-Hvor 1956 på side 351.
Med venlig hilsen
Svend-Erik Lindberg
--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"