Hvilken uge?
Fra : Mogens Andersen

Dato : 22-04-02 06:46

Hejsa.

Jeg er interesseret i at finde ud at hvilken uge i året en vilkårlig dato
ligger i. Jeg ved at der
er tilføjet et funktion til D6 (WeekOfYear) som kan noget tilsvarende,
hertil er mit spørgsmål
bare at jeg har hørt der er forskellige regler fra land til land om hvornår
en uge egentlig
begynder. Er der nogen der kender reglen for Danmark og/eller har et link
til en kilde?

Nå, men jeg sidder jo egentlig selv med D5, så hvis der er nogen der har en
kodestump til
den udgave, så vil jeg være taknemmelig.

Fra : PL

Dato : 22-04-02 08:00

Hej Mogens

Værsgo'

function PFUDayToWeekOfYear(ADate : TDateTime) : word;
var
year, month, day : word;
FirstOfYear, ThursdayOfWeek : TDateTime;
begin
ThursdayOfWeek := ADate - DayOfWeek(ADate - 1) + 4;
DecodeDate(ThursdayOfWeek, year, month, day);
FirstOfYear := EncodeDate(year, 1, 1);
Result := Trunc(ThursdayOfWeek - FirstOfYear) div 7 + 1;
end;

Mvh
PL

Fra : Bjarke Dahl Ebert

Dato : 22-04-02 21:52

"Mogens Andersen" <mogensa@NOofirSPAM.dk> wrote in message

> [...]
> en uge egentlig
> begynder. Er der nogen der kender reglen for Danmark og/eller har et link

Jeg kan godt nok ikke henvise til nogen bestemt kilde, men jeg kender godt
reglen i Danmark (lad os bare sige at den er empirisk eftervist år efter år
.

Reglen i Danmark er at hvis en uge ligger hen over årsskiftet, så hører den
til det år som flest af dagene ligger i. Så er det heldigt at en uge har et
ulige antal dage, således at vi aldrig får stemmelighed .
Det betyder altså at det er torsdagen der bestemmer hvilket år ugen
tilhører: Uge 1 er den uge som årets første torsdag tilhører.

I andre lande starter ugen om søndagen (vistnok bl.a. USA?), og det er
følgeligt den første ONSDAG i året der ligger i uge 1.
Jeg er dog ikke sikker på at amerikanerne er lige så vilde med at regne med
ugenumre som vi er i Danmark. Her kan andre måske hjælpe.

Dato-aritmetik (herunder tidszoner, sommertid, skudår og forskydelige
helligdage) er en evig kilde til beskæftigelse, fejlretning og finpudsning
for programmører . Det er sgu da altid noget at russerne ikke stadig er
to måneder bagud - er var det foran?

Bjarke