TCP/IP break ved adsl
Fra : Jetvadat/Jette

Dato : 03-02-01 17:41

Vi har et lille lokalnetværk med 2 pcere koblet sammen gennem router leveret
af Teledanmark (pro@cces 512/512). Begge pc'er er installeret med WinME og
er tilkoblet adsl hver for sig (ikke noget med internetdeling).

Dette kører umiddelbart godt nok, begge får internetforbindelse (også
samtidigt), og down- og upload forløber tilfredsstillende.

Men så til problemet, ind i mellem (ret tit) er det som om netværket går i
stå, og der er absolut ingen
forbindelse til internettet, efter ca. 30 til 60 sekunder kører netværket
igen og man kan surfe videre...

fejlen: TCP/IP afbrudt af server forekommer ind i mellem ???

Problemet opstår uanset om 1 eller 2 pcere er aktive på lokalnettet.

Vi har prøvet forskellige netopsætninger uden bedringer. Begge pc'ere er pt
sat op til:

gateway: routeradresse
IP: automatisktildeling
internetdeling: nej
DNS: Teledanmarks dnsservere

Er der nogen der kan hjælpe os ???

Hilsen Eva og Jette.

Fra : Hauge

Dato : 03-02-01 18:10

Hejsa

"Jetvadat/Jette" <jj@jetvadat.dk> wrote in message
> IP: automatisktildeling

Sæt fast ip på _alle_ netkort, så virker det hele igen som det skal.

Mvh Hauge

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 03-02-01 23:06

Hauge wrote:

> Sæt fast ip på _alle_ netkort, så virker det hele igen som det skal.

Nu skal det her ikke misforstås til at jeg ikke tror på dig, men hvad er
det der går galt ved automatisk tildeling?

Knus
   Regnar
--
Regnar Bang Lyngsø (regnar@writeme.com, regnar@beer.com)
<URL:http://www.daimi.au.dk/%7Erblyngso/>

Fra : Hauge

Dato : 04-02-01 00:08

Hejsa

"Regnar Bang Lyngsø" <regnar@writeme.com> wrote in message
> Nu skal det her ikke misforstås til at jeg ikke tror på dig, men hvad er
> det der går galt ved automatisk tildeling?

Der går det galt, at Windows ikke kan finde ud af hvilket hul den skal på
nettet igennem hvis den selv tildeler ip'en, hvis man så sætter fast ip på
netkortene, så er det problem der ikke. Man kan sige at fejlen er Windows.

Mvh Hauge

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-02-01 00:21

> [...]
> netkortene, så er det problem der ikke. Man kan sige at fejlen er Windows.

Jeg har kun oplevet problemet når der samtidigt var modem og netkort på en
PC.
Men windows overrasker mig ikke længere

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Morten Birkelund

Dato : 03-02-01 23:07

"Hauge" <hauge@CUThrcnet.dk> wrote in message
> Hejsa
>
> "Jetvadat/Jette" <jj@jetvadat.dk> wrote in message
>
> Sæt fast ip på _alle_ netkort, så virker det hele igen som det skal.
Sørg eventuelt også at låse alle netkort på en hastighed hvis du bruger en
100 Mbit Hub så 100 MB half duplex og full ved switche.

--
Morten Birkelund
Ansat hos Azero.dk, Men udtaler sig her for egen regning.

Fra : Christian Bering

Dato : 03-02-01 23:59

On Sat, 03 Feb 2001 22:06:46 GMT, "Morten Birkelund"
<news@remember.dk> wrote:

>Sørg eventuelt også at låse alle netkort på en hastighed hvis du bruger en
>100 Mbit Hub så 100 MB half duplex og full ved switche.

I sidstnævnte tilfælde skal portene på switchen også låses til full
duplex, ellers vil de køre half (hvis switchen har auto detection).

/Christian

Fra : Eivind Olsen

Dato : 04-02-01 18:18

hmmm er vi ikke ude i lidt sludder her ?

det kan være et problem med autodetection på netkort, mod switche der
også har autodetection.

Men der er jo sådan en lille lysdiode eller lign, som oplyser hvad man
kører.

Endvidere kan de fleste Windows9X maskiner ikke håndtere full duplex særligt
godt
(har jeg ihvertfald hørt af en netværksguru)

hvis man vil have en god duplex håndtering skal man have et godt netkort, en
god driver
+ et godt styresystem ala Linux eller WIN2000.

Og inden jeg bliver overfaldet, så vil jeg lige sige at ja det ser ud til at
virke, men mål f,eks performace på
lortet og I vil se hvad jeg mener

Eivind

Fra : Christian Bering

Dato : 04-02-01 19:16

On Sun, 4 Feb 2001 18:18:08 +0100, "Eivind Olsen"
<eivind.olsen@xxxmail.tele.dk> wrote:

>hmmm er vi ikke ude i lidt sludder her ?

Næh.

>det kan være et problem med autodetection på netkort, mod switche der
>også har autodetection.

Ja, og hvis man låser duplex til full på sit netkort, vil switchen
(hvis den kan lave auto negotiation) forsøge at forhandle duplex
settings mod netkortet. Det kan det ikke, når det er låst fast, og
derfor skal switchen automatisk falde tilbage til half duplex. Hvis
man vil låse duplex på en forbindelse (PC <-> switch, PC <-> PC, eller
switch <-> switch), så skal det gøres i begge ender.

>Men der er jo sådan en lille lysdiode eller lign, som oplyser hvad man
>kører.

På nogle netkort, ja. På nogle switche, ja.

/Christian

Fra : Christian Mygind

Dato : 04-02-01 21:44

Christian Bering <christian@bering.gl> skrev:

> Næh.

Jo. Temmelig meget, endda.

Vi taler om 2 maskiner, der er koblet op på hubben i PA-routeren. Glem nu
lige det duplex, fast-ip & switch-skufle.
Der er tale om et flowstop fra serveren. Det sker! TDC skal lige vænne sig
til ADSL!

/Chr

Fra : Jetvadat/Jette

Dato : 04-02-01 13:34

Jeg har lige forsøgt det, det gør ikke den store forskel...

Fra : Erik Wildau Nielsen

Dato : 04-02-01 16:39

"Jetvadat/Jette" <jj@jetvadat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> stå, og der er absolut ingen
> forbindelse til internettet, efter ca. 30 til 60 sekunder kører netværket

Lyser SYNC-lampen på modemet (ikke routeren) grønt under disse anfald? Hvis
lampen lyser rødt, er det selve ADSL forbindelsen der er problemer, og det
vil give nøjagtigt de symptomer I beskriver.

Erik

Fra : Jetvadat/Jette

Dato : 05-02-01 18:25

> [...]
> lampen lyser rødt, er det selve ADSL forbindelsen der er problemer, og det
> vil give nøjagtigt de symptomer I beskriver.

SYNC-lampen lyser rødt under udfaldende. Det virker nærmest som modem
'booter',

1) 3 grønne lamper --> alt ok i 1-2 minutter.
2) SYNC skiftevis fast og blinkende rød --> problemer
3) ATM slukkes + SYNC fast rød i ca. 1 minut.

Og så begynder vi forfra...;-}

Jeg har meldt fejlen til TDC, og de mener at det er en fejl på ADSL-linien,
og er igang
med at undersøge sagen...

Mange tak for de deltagende svar!

Hilsen Jette.

Fra : Erik Wildau Nielsen

Dato : 05-02-01 18:54

>SYNC-lampen lyser rødt under udfaldende. Det virker nærmest som modem
>'booter',

Det er sansynligvis ikke helt forkert beskrevet, tekninkerne fortalte mig i
sin tid at det var udstyr på centralen, der genstartede når dette skete.

> Jeg har meldt fejlen til TDC, og de mener at det er en fejl på
ADSL-linien,
> og er igang
> med at undersøge sagen...

Godt det lyder meget som den fejl jeg havde i starten på min ADSL
forbindelse. Jeg måtte fejlmelde den to gange (og teledk forsøgte at rete
det 2 gange) før det lykkedes. Det gode ved det er at da det først var
rettet kørte det bare der ud af.
Held og lykke med det.

Erik