Load på Intel PRO/1000-FX
Fra : Claus

Dato : 20-04-02 14:49

Jeg har lige købt sådan et netkort og er egentligt rigtigt godt tilfreds med
den, men jeg mangler bare at kunne kontrollere hastigheden på den og se
efter om den virkeligt KAN smide de der 1Gbit afsted. Jeg havde jo regnet
med, at der var ét eller andet util med til kortet hvor man kunne se aktuel
nuværende overførsel men nej.

Så er mit spørgsmål - er der ét eller andet program der kan vise hvor meget
netkortet sender/modtager liiiige nu? Altså en slags real-time overvågning
hvor man kan se at lige nu sender/modtager den 900/700Mbit? På den måde kan
man jo også se efter når serveren føles sløv om det skyldes at netværket til
serveren er belastet.

Claus

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 20-04-02 15:00

"Claus" <claus@mssn.dk> wrote in message
> [...]
kan
> man jo også se efter når serveren føles sløv om det skyldes at netværket

Jeg fandt "Qcheck" igår:

http://www.netiq.com/qcheck/

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 20-04-02 15:02

> Jeg fandt "Qcheck" igår:
>
> http://www.netiq.com/qcheck/

Nu er det jo ikke realtime overvågning... Men en test af netværket.... Men
ellers kan du vel bruge, hvis du menytter W 2000/XP task managerens egen
overvågning

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 20-04-02 22:35

On Sat, 20 Apr 2002 15:49:07 +0200, "Claus" <claus@mssn.dk>
wrote:

> Jeg har lige købt sådan et netkort og er egentligt rigtigt godt tilfreds
> med den, men jeg mangler bare at kunne kontrollere hastigheden på den og
> se efter om den virkeligt KAN smide de der 1Gbit afsted.

Hvad får dig til at tro, at din hardware (serveren) faktisk er i
stand til at levere 1 Gbps?

> Så er mit spørgsmål - er der ét eller andet program der kan vise hvor meget
> netkortet sender/modtager liiiige nu?

Ja, der er tonsvis af den slags programmer til forskellige OS'er.
Hvilket OS bruger du?

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : John Smith

Dato : 22-04-02 10:52

> Hvad får dig til at tro, at din hardware (serveren) faktisk er i
> stand til at levere 1 Gbps?

Øhh.. hvorfor skulle den ikke kunne dét? Jeg ved godt at jeg ikke kommer
helt op på 1Gbit, men ca.80% burde jeg vel nok kunne regne med at kunne
overføre.

> Ja, der er tonsvis af den slags programmer til forskellige OS'er.
> Hvilket OS bruger du?

Burde jeg jo nok have skrevet Win2000/Server.

Claus

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 22-04-02 11:11

"John Smith" <nowhere@microsoft.com> wrote in message

> Øhh.. hvorfor skulle den ikke kunne dét? Jeg ved godt at jeg ikke kommer
> helt op på 1Gbit, men ca.80% burde jeg vel nok kunne regne med at kunne
> overføre.

Ehm, hvad er specs lige på den server siden du mener den snildt han klare
80% af 1Gbit? :)
Den skal vist være noget mere end velvoksen for at kunne klare den opg.

Du kan evt bruge "ttcp" til at teste om netkortet kan levere varen.

/Dennis

Fra : John Smith

Dato : 22-04-02 11:26

> Ehm, hvad er specs lige på den server siden du mener den snildt han klare
> 80% af 1Gbit? :)
> Den skal vist være noget mere end velvoksen for at kunne klare den opg.

Det er en Intel server (64bit bundkort/netkort) med 2 SCA diske i RAID1.

> Du kan evt bruge "ttcp" til at teste om netkortet kan levere varen.

Den vil jeg kigge efter, tak.

Claus

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 24-04-02 06:31

Hej "Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk>

>Du kan evt bruge "ttcp" til at teste om netkortet kan levere varen.

Det er min erfaring at man opnår fornuftige målinger med ttcp hvis man
bruger flere sessioner.

Det kan gøres med to scripts, et der starter x antal sessioner der
lytter og en anden der starter x antal sessioner der sender. Det er
også sådan man kan teste duplex performance.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 24-04-02 00:17

On Mon, 22 Apr 2002 11:52:10 +0200, "John Smith"

> Øhh.. hvorfor skulle den ikke kunne dét?

Fordi de færreste pc-baserede servere faktisk er i stand til det.

> Jeg ved godt at jeg ikke kommer helt op på 1Gbit, men ca.80% burde
> jeg vel nok kunne regne med at kunne overføre.

Ja, 800 Mbps er opnåeligt, men der skal en del mere hardware til
end de fleste forventer, ligesom operativsystemet er ret afgøren-
de for performance.

> Burde jeg jo nok have skrevet Win2000/Server.

Hvad er det ved Performance Monitor, du ikke kan lide?

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 24-04-02 06:28

Hej Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG>

>Ja, 800 Mbps er opnåeligt, men der skal en del mere hardware til
>end de fleste forventer, ligesom operativsystemet er ret afgøren-
>de for performance.

Det er min erfaring at det er ret svært at opnå meget over 500Mbps - i
hvert fald hvis man kører uden de avancerede features som checksum
offload o.l. - der som bekendt ikke kan bruges sammen med teaming.

Jeg vil gætte på at skal man se hastigheder omkring 800M så er det
nødvendigt at bruge jumbo-frames - og det har kun en effekt mellem
inter-server kommunikation (gigabit til gigabit).

Man skal også være bevidst om at det kræver sit disksystem at kunne
læse/skrive med f.eks. 50-80 MB/s.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 24-04-02 07:15

On Wed, 24 Apr 2002 07:28:20 +0200, Lars Kim Lund <lkl@fabel.dk>
wrote:

> Det er min erfaring at det er ret svært at opnå meget over 500Mbps

Ja, på en Windows-maskine?

Der er Unix-kasser, AS/400 og S/390 og lignende, der godt kan
levere varen (dvs. tættere på 80% end 50%, men stadig langt fra
100%).

Jeg skrev jo netop: "der skal en del mere hardware til end de

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 24-04-02 16:11

Hej Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG>

>Ja, på en Windows-maskine?

Ja.

>Der er Unix-kasser, AS/400 og S/390 og lignende, der godt kan
>levere varen (dvs. tættere på 80% end 50%, men stadig langt fra
>100%).

Også på PC-servere? Når jeg måler det, så synes jeg bare at
performance flader ud på et tidspunkt - uden at maxe CPU-load - det
traditionelt har været den primære begrænsende faktor.

Så jeg tænker på om det er PC arkitekturen nærmere end
operativsystemet der sætter begrænsningen.

Jeg har dog set målinger på netkort, hvor man har set 80-90%
udnyttelse. Kraftige servere back to back. Men det har været med store
tcp windows og jumbo frames - og således ikke nødvendigvis et ægte
billede af real-life performance.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 24-04-02 22:32

On Wed, 24 Apr 2002 17:11:21 +0200, Lars Kim Lund <lkl@fabel.dk>
wrote:

> Også på PC-servere?

OS/400 eller OS/390 på pc-servere? Nej, det mente jeg ikke.

> Så jeg tænker på om det er PC arkitekturen nærmere end operativ-
> systemet der sætter begrænsningen.

Det afhænger nok af, hvor mange penge man har at købe server for.

Typisk vil man se bedre performance med Unix på en pc-server end
med Windows. Men det er sikkert rigtigt, at når man kommer til-
strækkeligt op i hardware, at OS'et så ikke længere er afgørende.
Mit erfaringsgrundlag med den slags voldsomme pc-servere er ikke
tilstrækkeligt til at have nogen mening om det.

Men hvis man ikke er tilfreds med den performance, man opnår på
en pc-server, så kan man jo køre Solaris på SPARC, AIX på RS/6000
eller som nævnt OS/400 eller OS/390. Eller appliances.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 24-04-02 23:58

> [...]

>en pc-server, så kan man jo køre Solaris på SPARC, AIX på RS/6000
>eller som nævnt OS/400 eller OS/390. Eller appliances.

Eller skalere ved distribution, således at loadet på serverne fordeles
på flere bokse - hvis applikationen i øvrigt tillader det.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Rune Klausen

Dato : 22-04-02 17:33

> [...]
kan
> man jo også se efter når serveren føles sløv om det skyldes at netværket

www.dumeter.com

kan måske godt hjælpe dig, den kan vise hastigheden som MB/sec eller mbps,
der er også indbygget stopur, så du kan se hvor meget du kan over fører på 5
min osv..

-Rune

Fra : John Smith

Dato : 22-04-02 18:14

> [...]
> der er også indbygget stopur, så du kan se hvor meget du kan over fører på

Perfekt - tak. Det var lige hvad jeg manglede og så har den jo en masse
ekstra også

Claus