VPN virker halvt!
Fra : Thostrup

Dato : 20-04-02 09:00

Hej ...

Jeg har lige fået oprettet en VPN forbindelse mellem to w2K prof. maskiner.
VPN forbindelsen bliver lavet, men så ryger min internet forbindelse og jeg
kan stadig ikke komme til at se den anden computer.
Hvordan skal jeg dele mapperne på VPN "serveren" så jeg kan bruge dem fra
VPN klienten?

På forhånd tak

Mvh

Thostrup

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 20-04-02 12:54

Hej Thostrup

Hvilken VPN protokol benytter du ? Er maskinerne på samme LAN eller kører du
det over internettet ? Evt. med NAT/NAPT imellem maskinerne ?

/Uffe Callesen

Fra : Thostrup

Dato : 20-04-02 15:25

> Hvilken VPN protokol benytter du ?
Jeg benytter bare Windows VPN løsning

>Er maskinerne på samme LAN eller kører du
> det over internettet ?

Det foregår over internettet.

>Evt. med NAT/NAPT imellem maskinerne ?

Gennem en Cisco 677 router i "server" enden og et kabel modem hos klienten.

Mvh

Thostrup

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 20-04-02 16:18

> Jeg benytter bare Windows VPN løsning

Windows 2k/XP understøtter PPTP/L2TP og IPsec - hvilken af dem ? De 2
Sidstnævnte har et lidt anstrengt forhold til NAT - måske er det problemet..

Fra : Thostrup

Dato : 21-04-02 14:17

> Windows 2k/XP understøtter PPTP/L2TP og IPsec - hvilken af dem ?

PPTP

Men jeg kan jo godt logge på ... men kan bare ikke se nogle af de computere
det er på fjern netværket.

Mvh

Thostrup

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 21-04-02 16:19

hmm ok - kan ikke sige jeg er ekspert på området men har da lige en enkelt
idé..

Får klienterne der kopler på via PPTP tildelt IP adresser fra samme range
som maskinerne på det Lokalnet de kobler op imod ?

Fra : Thostrup

Dato : 21-04-02 21:24

> Får klienterne der kopler på via PPTP tildelt IP adresser fra samme range
> som maskinerne på det Lokalnet de kobler op imod ?

Ja det gør de. 192.168.0.xxx
Ved du evt hvor man kan læse mere om det?

Mvh

Thostrup

Fra : John

Dato : 22-04-02 00:01

Jeg oplever cirka samme problem, som beskrevet i denne tråd.
Kan nogle give tips til optimale sikkerheds/ipindstillinger samt eventuelle
andre informationer fx hvilke porte der skal åbnes i routeren (Cybercity
Cisco)

/John

Fra : Thostrup

Dato : 22-04-02 07:35

> Kan nogle give tips til optimale sikkerheds/ipindstillinger samt
eventuelle
> andre informationer fx hvilke porte der skal åbnes i routeren (Cybercity
> Cisco)

Jeg spurgte om det samme tidligere, og Simon H. Pedersen svaredet dette:

set nat entry add [LAN-IP på server] 1723 [WAN-IP på router] 1723 tcp
set nat entry add (LAN-IP på server] 0 [WAN-IP på router] 0 47

og det virkede
Også en Cisco 677 fra CC

Mvh

Thostrup

Fra : John G. Pedersen

Dato : 23-04-02 16:24

Hej Thostrup! (og andre)

> [...]
>
> set nat entry add [LAN-IP på server] 1723 [WAN-IP på router] 1723 tcp
> set nat entry add (LAN-IP på server] 0 [WAN-IP på router] 0 47

Jeg har stadig nogle problemer. Kan connecte med ingen andre se eller
høre. -o)

Savner lidt en slags "begynders vpn".
Protokoller, portnumre, faldgruber osv.

/John

Fra : Thostrup

Dato : 23-04-02 21:10

> Jeg har stadig nogle problemer. Kan connecte med ingen andre se eller
> høre. -o)
>
> Savner lidt en slags "begynders vpn".
> Protokoller, portnumre, faldgruber osv.

Så er du nået dertil hvor jeg også er! og jeg har stadig ikke fundet en
løsning.

Mvh

Thostrup

Fra : Martin Djernaes

Dato : 23-04-02 21:31

Hej,

Thostrup wrote:

> Så er du nået dertil hvor jeg også er! og jeg har stadig ikke fundet en
> løsning.

Microsoft "VPN" benytter RAS .. og RAS er lidt anstraengt hvad angaar
det at "se" andre maskiner (i hvert fald i NT4).

Proev at gaa ind i Start|Run og skriv \\<ip> f.eks. \\192.168.0.1 (ikke
nogen backslash i enden).

Det kan nogle gange ske at man ikke kan "se" de andre maskiner, men godt
"naa" dem alligevel.

Hvis det ikke virker, saa boer du/i gaa helt tilbage. Check IP
adresserne paa de to maskiner (c:\>route print) og ping fra baegge sider
... hvad sker der?

Martin

Fra : Rune Zimmermann

Dato : 24-04-02 16:14

"Martin Djernaes" <martin@djernaes.dk> wrote in message
Microsoft "VPN" benytter RAS .. og RAS er lidt anstraengt hvad angaar
det at "se" andre maskiner (i hvert fald i NT4).

Dette problem skulle efter sigende kunne løses med en WINS, jeg har dog ikke
haft tid til at efterprøve det. "Kør" komandoen virker normalt, og når man
har fundet den anden pc, kan man oprette en netværksdrev, og så en din sk..
slået..

Rune Z.

Fra : Thostrup

Dato : 25-04-02 08:09

Thostrup wrote:

> Så er du nået dertil hvor jeg også er! og jeg har stadig ikke fundet en
> løsning.
Har jeg skrevet det? Der er vist klippet forkert

>Proev at gaa ind i Start|Run og skriv \\<ip> f.eks. \\192.168.0.1 (ikke
>nogen backslash i enden).

Dette virkede og jeg kan nu benytte min forbindelse ... MANGE TAK FOR
HJÆLPEN

Mange tak for hjælpen

Mvh

Thostrup