Database i Delphi 5 standart
Fra : Simon Hiort-Lorenzen

Dato : 20-04-02 00:48

Hej,

Jeg vil gerne have mit program til at oprette og bruge en lokal database,
men jeg bruger delphi 5 standart, så jeg har ikke nogen af de database
komponenter der er i pro og enterprise versionerne. Hvordan gør jeg så?

Findes der nogle freeware (eller billige) kompnenter der kan gøre det samme?

Jeg har aldrig arbejdet med databaser i delphi, men jeg har arbejdet med
databaser til hjemmesider.

Mvh.
Simon

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 20-04-02 07:39

Du har et antal muligheder:

1) Find en ældre udgave af Delphi med database indbygget. Kun D5
Standard og D6 Personal mangler databaser.

2) Opgrader til Pro

3) Gå ind på denne side:
http://www.kylecordes.com/bag/list.html
Led efter en løsning, som ikke er afhængig af Tdataset. Der er ikke
mange og de fleste koster penge. Desuden vil de alle lide af ikke at
kunne bruges med såkaldte data-aware kontroller (DBgrid m.v)

4) Prøv noget COM baseret tilgang til ADO eller hvad én af MS mange
database teknologier hedder i øjeblikket.

Hvis pengene er små, så prøv løsning 1.

Hilsen
Uffe

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-02 14:48

"Simon Hiort-Lorenzen" <bulk@NOSPAMhilo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
samme?

> Jeg har aldrig arbejdet med databaser i delphi, men jeg har arbejdet med

Hvis du kan klarer dig med Firebird (der er en gratis version af Borlands
InterBase) så er den her :
http://firebird.sourceforge.net/

Dertil er der nogle komponenter ca. 40 her : http://www.ibobjects.com/ der
virker med Delphi, og jeg vil tro Delphi 5 standard også, jeg mener at de er
shareware, men forfatteren har nogle specielle licensregler, prøv at klik
lidt rundt på hans hjemmeside.

John

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 20-04-02 17:07

"John Larsen" <jola_at_get2net_dot_dk> wrote in message
> Dertil er der nogle komponenter ca. 40 her : http://www.ibobjects.com/
der
> virker med Delphi, og jeg vil tro Delphi 5 standard også

Nej, netop ikke D5 Standard. Kodeordet er "Virtual TDataset
compatibility", hvilket gør at den ikke kan anvendes.

Fra : Thomas Munk

Dato : 24-04-02 07:04

> [...]
samme?

> Jeg har aldrig arbejdet med databaser i delphi, men jeg har arbejdet med

Prøv at læse følgende:

http://groups.google.com/groups?hl=da&newwindow=1&safe=active&selm=sN5Z7.770
7%24aS.1249590%40news010.worldonline.dk

(ja, et langt link - jeg ved det - sættes sammen til een linie)

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 25-04-02 19:58

> [...]
> komponenter der er i pro og enterprise versionerne. Hvordan gør jeg så?
>
> Findes der nogle freeware (eller billige) kompnenter der kan gøre det

Prøv Oracle Direct Access - det er faktisk langt bedre end BDE'en.
http://www.allroundautomations.nl/doa.html

Fra : Simon Hiort-Lorenzen

Dato : 01-05-02 16:12

Hej,

"David A. D. Konrad" <david_konrad@hotmail.com> wrote in message

> Prøv Oracle Direct Access - det er faktisk langt bedre end BDE'en.
> http://www.allroundautomations.nl/doa.html

Den kræver også Pro eller Enterprise, og desuden er den lidt for dyr ($129).

Men ellers tak for de forskellige bud. Jeg finder nok ud af noget.

Simon