Omvendt osmoseapparat - teknik
Fra : Martin

Dato : 19-04-02 21:16

En bekendt har tilbudt mig at købe et brugt Avifauna RO-anlæg for en
slik (jeg er ved at skaffe modelnummeret).

Men jeg er kommet i tvivl om, hvorvidt jeg kan være sikker på, at det
stadig kan bruges. Jeg ved ikke hvor gammelt anlægget er, eller hvor
mange liter der er presset igennem membranerne, og jeg har hørt at
RO-anlæg indeholder aktivt kul og dyre membraner som forfalder og skal
skiftes fra tid til anden.

Vil en måling af osmosevandets KH/DH være en rimelig korrekt indikator
af apparatets tilstand?

Eller skal jeg underkaste det andre tests for at sikre, at det vand
der kommer ud af den reelt kan bruges som 'nulvandsmixer' til
tilberedning af discus-vand?

Den lette løsning: at skifte apparatets membraner og kul med det samme
har jeg ikke råd til lige nu.

Tak og hej fra

Martin

Fra : Søren Lange

Dato : 20-04-02 12:11

Du kan sagtens tage noget ledningsvan fra vandhanen og teste med det....det
kommer selvfølgelig an på hvor i landet du bor, men en rimelig hårdhed er
der nu altid.... Et osmosefilter kaldes også populært et
"Totalafsaltningsanlæg" idet du vil fjerne al hårdheden i vandet hvis det
virker. Hvis du har grejet til at måle den totale hårdhed med kan du jo
prøve at måle før og efter gennemløb i osmoseanlægget..... Hvis ellers det
virker tilfredsstillende nok til dine fisk, skulle der ikke være noget i
vejen med at køre med det i nogen tid, dog er der jo ingen garati for at
skidtet går i stykker.....

Jeg vill ikke være bange for at købe, hvis ellers prisen stod mål med
usikkerheden i anlæggets resterende levetid på de nuværende membraner.....

--

Mvh.:
Søren Lange

Fra : Martin

Dato : 21-04-02 12:39

Tak for godt input. En anden bekymring jeg har er typen af membran og
dens vedligeholdelse.

Er der nogen måde jeg kan identificere membrantypen på, hvis sælger
ikke har nogen data på apparatets filter-konfiguration?

mvh
Martin

Fra : Martin

Dato : 21-04-02 22:49

Som jeg har forstået det, så har postevand, som filtreres gennem et
RO-anlæg med aktivt kul, ikke noget (eller forsvindende lidt) klor
tilbage.

Dette betyder vel, alt andet lige, at vandets modtagelighed for
bakterievækst er større.

Hvor længe og under hvilke omstændigheder vil man kunne opbevare
osmosevand uden at løbe risiko for sygdomsfremkaldende bakterievækst i
vandet?

Her tænker jeg også på det osmosevand, som f.eks. Planteimporten
sælger... Hvor længe kan man lade sådan noget stå ved stuetemperatur
og stadig forvente at det er egnet til akvariebrug ?

Fra : John Borring

Dato : 23-04-02 22:48

Hej Martin,

Avifaunas RO-anlæg hedder aquatec. Hvis du beskriver dit
osmoseanlæg for dem (antal membraner, ydelse, model eller andet)
vil de helt sikkert kunne fremskaffe reservedelene.

Når du opbevarer osmosevand bør du have et filter eller iltsten kørende,
så vandet ikke bliver stillestående. Vandet bliver dårligt og mængden af
bakterier vil stige. Jeg selv har mit tilbredte vand stående mellem 1
og 3 døgn uden problemer. Hvis du har et behov for lang opbevaringstid
kunne du anskaffe et UV filter. Det vil holde bakterierne nede. En anden
metode er at tilsætte lidt acraflavin, det dræber alle bakterier. Jeg
mener ikke at det er løsning på sigt.

Mvh John