Pludselig guppy død
Fra : Torsten Koster

Dato : 19-04-02 20:30

Hej ,

Jeg har en 60L selskabsakvarium, med Sværdrager ,guppyer (købe + egen avl) ,
ildhale , sugemalle . Akv. har kørt ca. 1½ år.
Jeg skifter vand - ca ½ delen hver 14. dag

Jeg supplerede for ca. 1 uge siden bestanden men nyindkø af 1 guppy han, 10
røde neon og 2 sværddrgaer.

Det gik fint nok . Men i går opdagede jeg at alle mine engen Guppyer
undtagen den ny indkøbte han var døde , undtagen en (der var ca. 4-6 stk.) .
De øvrige fisk
ser ok ud . I dag er så den sidste Guppy han også væk . (Jeg skiftede vand i
går) - og de øvrige arter ser stadig ud til at stortrives.
Jeg har taget en vandprøve og der er ikke noget bemærkelsværdigt , hverken
før eller efter vandskift.

Findes der en specile sygdom der kun rammer Guppyer ??
Eller er der andre muigheder ?

vh
Torsten

Fra : ole larsen

Dato : 20-04-02 00:03

,
> [...]
>
>Det gik fint nok . Men i går opdagede jeg at alle mine engen Guppyer
>undtagen den ny indkøbte han var døde , undtagen en (der var ca. 4-6 stk.)
..
> [...]
>før eller efter vandskift.
>
>Findes der en specile sygdom der kun rammer Guppyer ??

Hvis du nu skulle være HELT ærlig tror du så selv at du kunnne få
din opsæting til at fungere ?
Mængden og typen af fisk i forhold til volumen og ekspertise - eller mangel
på samme -
får mig til at foreslå, at du samler frimærker i stedet

Ole

Fra : mudj@

Dato : 20-04-02 09:44

Jeg synes at du, Ole Larsen, kommer med nogle spydige bemærkninger, der ikke
hører hjemme her. Der er vel en grund til at han spørger. Ikke alle
akvarister er eksperter!

Hvis dit akvarium har kørt fejlfrit i over et år, så vil jeg mene, der er et
eller galt. Selv har jeg ingen erfaring med guppy, men jeg synes det lyder
voldsomt, at du skifter halvdelen af vandet hver 14. dag. Er det ikke mere
"normalt", at der kun skiftes 1/3 vand.

Jeg ved det ikke, men måske er dine Neonfisk nogle bidske bæster , der
simpelthen napper så meget til guppyerne at det slutteligt dør af det. Har
du lagt mærke til det?

Når du skifter så meget vand pr. gang, tilsætter du så også baktier til at
modne vandet? Jeg ved jo ikke hvor klorholdigt vandet i dit område er.

Mvh,

Morten

Fra : ole larsen

Dato : 20-04-02 10:56

mudj@ skrev i meddelelsen <3cc12a35$0$254$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
>Jeg synes at du, Ole Larsen, kommer med nogle spydige bemærkninger, der
ikke
>hører hjemme her.

Hvis man fylder et 60 L som beskrevet, er dyrene bedre tjent med at man
beskæftiger sig med
frimærker. Det kræver stor ekspertise at få et overfyldt akvarium til "at
køre" og hvis man i selvgod
ignorance mener at kunne tillade sig at behandle levende dyr som stabelvare,
må man kunne tåle
at få det at vide. Og man er så efter min opfattelse bedre tjent med det end
med dårlige råd. Forudsat,
naturligvis, at man ikke opfatter denne gruppe som en socialpædagogisk
vuggestue.

Ole

Fra : Torsten Koster

Dato : 22-04-02 20:02

til Ole ,

Jeg kan se du i forbindelse med andre indlæg har givet udtryk for at "du i
din sprogverden opfatter ... som uforskammet "

Hvordan tror du så dit svar på mit og Mortens indlæg bliver opfatte HVA DIN
KÆMPE NAR - HVAD FANDEN BILDER DU DIG IND !!!!

Som jeg skrev har mit akvarium kørt uden problemer - stor set - i mere end
et år.
Det tyder jo ikke ligefrem på dyremishandling vel - men du kommer måske og
lukker fiskenen ud af mit akvarium , ligesom visse andre lukker mink ud ?
At fiskene formere sig indicerer heller ikke at dyrene har det ok ?
Hvordan kan du vide at mit akv. er overfyldt ? Ud fra de opl. jeg har givet
kan du ikke se hvormange fisk jeg har i alt .

Du må sgu ha' et rigtigt trist liv, forhåbentlig er det kun en periode ,
side du kan finde på at svare på den måde . Det er synd for dig.

Med ønske om god bedring
Torsten

Fra : Torsten Koster

Dato : 22-04-02 19:52

Hej Morten ,

Tak for forsøget - nej jeg tror nu ikke mine neon fisk er en slags forklædte
piratfisk - men jeg har siden jeg skrev indlægget observeret at min
ildhale er blevet ret agressiv - så ...

Bortset for det , er der ingen der er døde siden ....

vh
Torsten
p.s. Jeg giver der ret mht. Ole

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 20-04-02 08:45

"Torsten Koster" <koster@kosterconsulting.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> før eller efter vandskift.
>
> Findes der en specile sygdom der kun rammer Guppyer ??

De guppyer man finder i vore dage er temmelig indavlede og kan tit være
"ikke særlig holdbare" - især når de skifter opholdsakvarie......

/Jan