AMD Athlon XP PR1900+ & Kølepasta
Fra : Hurricane

Dato : 19-04-02 18:45

Har lige modtaget en AMD Athlon XP PR1900+ og med den fulgte følgende
"vejledning":

-- citat begynd --

Tillykke med købet af din AMD Socket A processor.

HUSK at bruge kølepasta og at kontrollere at køler er monteret korrekt inden
du starter system. (sætter strøm til bundkort)

Garanti på CPU bortfalder såfremt der er synlige skader på CPU eller der er
lavet modifikationer på CPU. (fjernet afstandspuder eller lign.)

Vær derfor påpasselig når du monterer / afmonterer CPU køler - skader du CPU
er der ingen garanti.

-- citat slut --

Jeg er helt med på, at det er for egen regning, hvis jeg under monteringen
smadrer CPU'en. Det jeg er i tvivl om er hvorvidt jeg _behøver_ bruge
kølepasta. Sådan som jeg læser brevet, lyder det jo som om jeg brænder
CPU'en af, såfremt jeg ikke benytter kølepasta. Er det virkelig tilfældet?
For jeg har sgu aldrig monteret en køler med kølepasta, men jeg har
selvfølgelig heller aldrig monteret lige præcis den pågældende type
processor. Jeg er selvfølgelig helt med på, at det er en god idé at benytte
kølepasta, men er det ligefrem nødvendigt i dag for ikke at brænde CPU'en
af?

- Hurricane

Fra : Mogens

Dato : 19-04-02 19:04

On Fri, 19 Apr 2002 19:45:10 +0200, "Hurricane" <slj@chicks.dk> wrote:

> [...]
>kølepasta, men er det ligefrem nødvendigt i dag for ikke at brænde CPU'en

Det er en MEGET god ide at bruge kølepasta. Det behøver ikke at
være den dyre Arctic Silver. En billig pasta kan sagtens gøre det,
men det vil være dumt helt at lade være.
Jeg siger ikke at CPU'en vil brænde af hvis du ikke bruger det,
men den bliver nemt MEGET varm. Især en AMD CPU.

Hverken CPU eller køler er fuldstændig flad. Det vil sige at du vil
få små luftlommer imellem CPU og køler og luft isolerer.
Det er kølepastaens opgave at fylde disse små hulrum, så varmen
kan overføres optimalt fra CPU til køler.

Mvh Mogens

Fra : Jakob M

Dato : 19-04-02 19:44

> [...]
> _behøver_ bruge kølepasta. Sådan som jeg læser brevet, lyder det jo
> som om jeg brænder CPU'en af, såfremt jeg ikke benytter kølepasta. Er

Brug altid enten kølepasta eller den "pude" (TIM) der sidder på nogle
kølere fra ny. Din temperatur vil være væsentligt højere uden noget i
mellem køler og CPU http://www.dansdata.com/goop.htm

Mvh
Jakob

--
"I have a plan so cunning, you can put a tail on it, and call it a
weasel"