Kan nogen dementere dette?
Fra : Peter Andersen

Dato : 03-02-01 13:34

Jeg er blevet bildt noget ind af en der påstår han har arbejdet med Unix og
Linux..
At:
- Frem til DOS 4-5 var der en masse komandoer til UNIX som virkede i DOS
fordi Gates kopierede UNIX og lavede lidt om på det og så kaldte det DOS.

- At Linux oprindeligt blev udviklet af IBM, eller det var IBM som var
primus-motor u den udvikling.

- At han kørte med grafisk overflade til UNIX/Linux for 15 år siden....

Er det ikke en gang vrøvl??

Eller: er der noget i udviklingen af UNIX/Linux som vi ikke ved noget om
generelt??
Var det fuldt og helt og ganske ene Linus Thorvald der stod for udviklingen
af Linux?

Vh. Peter Andersen..

Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 03-02-01 13:38

Tja, den første UNIX, var vel AT&T UNIX, mener jeg, og Linux, tja, det
var oprindeligt Linux Torvalds, som skrev den første version, senere er
der så kommet en masse interesseret med i at srkrive kernen...

DOS, tja, IBM var først med den, og den sidste version af DOS som kom
fra IBA, var vidst 5.0,m hvorefter MS købte IBM-DOS, og lavede den om
til MS-DOS.

Grafisk brugerflade, for 15 år siden, øhm... den tror jeg sq ikke lige på...

Så, umildbart - JA - det er noget vrøvl!

/Thomas Løjmann

Fra : Torben

Dato : 04-02-01 12:13

> DOS, tja, IBM var først med den, og den sidste version af DOS som kom
> fra IBA, var vidst 5.0,m hvorefter MS købte IBM-DOS, og lavede den om
> til MS-DOS.

IBM ledte efter et system til deres nye "PC-XT" (det var omkring '80). De
kontaktede først en fyr ved navn Gary Kildall(Digital Research) for at bruge
hans CP/M system, der var den daværende tids mest udbredte OS. IBM havde
samtidig kontakt til MicroSoft(MS) med henblik på at få udvilket en
BASIC-fortolker til systemet. Bill Gates og Paul Allen havde nemlig
implementeret en BASIC-fortolker på en Altair-8800. Og dette på trods af, at
mange havde troet, at dette ikke kunne lade sig gøre.

Kildall og IBM kunne imidlertid ikke blive enige*, så det endte med at IBM
kontaktede MS for at høre om MS var interesserede i at overtage opgaven. Det
var de. MS havde ikke noget system, så de købte Q-DOS (Quick n' Dirty
Operationg System) for $50.000 af et firma ved navn Seattle Computer
Products.

MS videreudviklede på systemet og det blev aflveret til IBM under navnet
MS-DOS 1.0. Det var dog langtfra et færdigt system, der blev aflveret (et
punkt hvor MS ikke har ændret sig meget til IBM. IBM rettede mangfoldige
bugs i DOS og tilføjede forskellige features.

MS ville ikke sælge DOS, idet MS tidligere havde været underleverandør til
et lignende projekt for et fast beløb, og var i den sammenhæng blevet spist
af med et mindre engangsbeløb. systemet (som jeg ikke kan huske navnet på)
blev en stor succes. MS ville derfor hellere indgå en licens- og
samarbejdsaftale. IBM indvilgede. Det var nu et fælles projekt, og IBM og MS
indgik et partnerskab, hvor begge havde rettigherne til systemet.

*) Der er en historie, der går på, at den dag IBM og Kildall havde aftalt et
møde, var det så godt vejr, at Kildall besluttede, at han hellere ville
flyve en tur i sit privatfly end at deltage i mødet. IBM-folkene blev så
fornærmede, at de ringede til Bill Gates i stedet for. Det er sikkert løgn,
men det er en god historie

Fra : frank damgaard

Dato : 05-02-01 09:34

Torben <helledi@--fjernes--hotmail.com> wrote:

> [...]
> fornærmede, at de ringede til Bill Gates i stedet for. Det er sikkert løgn,

Det er vist en lige lovlig forenklet fremstilling.
Men MS havde lovet at levere diverse applikationer, men havde
ikke noget OS, men regnede med at IBM kunne få lavet
en CP/M til i86 (8088/86...) af Digital Research (Gary Kildall)
Desværre var Gary Kildall ikke tilstede og hans sekretær var blevet
frarådet at underskrive "non-disclosure" aftaler mv. med IBM.

MS havde så et problem, de havde lovet applikationer, men havde
ingen OS, så de måtte hurtigt finde på noget (QDOS blev købt,
da det car en CP/M lignende OS til 80x88/86)

CP/M kom dog senere i en version til x86 : CP/M-86
men da var DOS blevet det mest benyttede system.

NB.
I øvrigt købe Novell Digital Research for at få DR-DOS ,
senere købte Caldera hele Digital-Research delen, men
desværre var kildeteksterne til CP/M forsvundet hos Novell ;(
Caldera havde ellers lovet offentliggøre dem .
--
Frank Damgaard

Fra : Kent Friis

Dato : 03-02-01 13:55

Den Sat, 3 Feb 2001 13:34:04 +0100 skrev Peter Andersen:
> [...]
>fordi Gates kopierede UNIX og lavede lidt om på det og så kaldte det DOS.

CD kommandoen er hugget fra Unix, sammen med hele ideen med
subdirectories. Før den tid havde man kun en mappe, og så vist også
de 15 userområder fra CP/M... Jeg kan ikke lige komme på andre.

>- At Linux oprindeligt blev udviklet af IBM, eller det var IBM som var
>primus-motor u den udvikling.

Nul putte.

>- At han kørte med grafisk overflade til UNIX/Linux for 15 år siden....

Linux er efterhånden ca. 10 år gammel (SVJH startede LT i 1991). Men
Unix har eksisteret i mange år, og X11 er efterhånden en halvgammel
sag, og før den tid var der X10...

>Var det fuldt og helt og ganske ene Linus Thorvald der stod for udviklingen
>af Linux?

Han startede med at lave sin egen unix-kerne, som der efterhånden er
mange der udvikler på:

> grep ^P: /usr/src/linux/MAINTAINERS | sort | uniq | wc -l
180

Dertil kommer resten af systemet - GNU står bag en stor del, og
så er der både BSD-folkene og XFree-folkene... Efterhånden er Linux
blevet så populært, at det er ved at gå op for selv IBM...

Mvh
Kent
--
"Intelligence is the ability to avoid doing work, yet get the work done"
- Linus Torvalds

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 03-02-01 14:11

"Peter Andersen" <peterandersen@e-box.dk> wrote in message

> [...]
> fordi Gates kopierede UNIX og lavede lidt om på det og så kaldte det DOS.
Ikke en masse - nogle.

> - At Linux oprindeligt blev udviklet af IBM, eller det var IBM som var
> primus-motor u den udvikling.
Nix'n bix'n

> - At han kørte med grafisk overflade til UNIX/Linux for 15 år siden....
Xeroxs Palo Alto Research Center udviklede GUI'en i 1979. Der kan _muligvis_
(jeg tvivler dog) have været en simpel en til UNIX for 15 år siden. Ikke til
LiNUX - den er ikke så gammel :) Den første GUI til Mac'en (LISA) kom '85 -
for 16 år siden. Han kan muligvis have blandet tingene lidt sammen :)

> Er det ikke en gang vrøvl??
En del af det - jo :)

> Eller: er der noget i udviklingen af UNIX/Linux som vi ikke ved noget om
> generelt??
Omkring UNIX - sikkert! Omkring LiNUX har jeg min tvivl. Den gode Linus har
været ret åben omkring udviklingen af Linux.

> Var det fuldt og helt og ganske ene Linus Thorvald der stod for
udviklingen
> af Linux?
I den allerspædeste start ja - sidenhen nej.

--
Med Venlig Hilsen / Regards
Henrik Bøgh - h_nospam_@boegh.net | http://henrik.boegh.net/

Fra : Peter Andersen

Dato : 03-02-01 16:16

Hejsa

Ja, jeg er enig..

Men hvad så med det om at Microsofts skulle ha "hentet" en del fra Unix til
deres DOS??

Ham jeg snakkede med påstod at man dermed skulle kunne få en DOS til at køre
som host (e.l.) op imod en UNIX maskine UDEN noget extra software.....kan de
umiddelbart snakke sammen??

Hvornår og hvordan kom der en grafisk overflade til UNIX? og hvordan
fungerer den? dvs. var den for 10 årsiden på linie med Windows?

vh. Peter

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 03-02-01 17:04

> Hejsa
>
> Ja, jeg er enig..
>
> Men hvad så med det om at Microsofts skulle ha "hentet" en del fra Unix
til
> deres DOS??
Enkelte kommandoer (cd, more m.fl.) og måden man 'piper' på (f.eks. 'dir >
liste.txt' eller 'dir | more' hvor der pipes (m. > og | tegnene) til h.h.v.
liste.txt eller programmet more).

> [...]
køre
> som host (e.l.) op imod en UNIX maskine UDEN noget extra software.....kan
Ikke noget jeg har kendskab til. SVJH så var den eneste måde de gamle DOS'er
kunne kommunikere på uden ekstra software via parallelporten.

> Hvornår og hvordan kom der en grafisk overflade til UNIX? og hvordan
> fungerer den? dvs. var den for 10 årsiden på linie med Windows?
MIT frigav et produkt de kaldte "window system X" i juni '84 - forgængeren
til det X11 folk bruger på Linux-systemer i dag.
Ver. 1 til 6 var monocrome (sort/hvid) og kørte kun på VAX-systemer.
Ver. 7 blev aldrig frigivet.
Ver. 8 og 9 var i farver og igen kun mulige at køre på VAX-systemer.
Ver. 10 ('86) var den første der kunne køre på andet end VAX-systemer.
Ver. 11 ('88) er grundlaget for det X-system vi kender mange steder i dag,
og tilbød så vilde ting
ver. 11 bliver dog først i '93 ported til Intelbaserede systemer.

Fra : Hans Jørgen Jakobsen

Dato : 04-02-01 18:04

"Peter Andersen" <peterandersen@e-box.dk> writes:

>Hvornår og hvordan kom der en grafisk overflade til UNIX? og hvordan
>fungerer den? dvs. var den for 10 årsiden på linie med Windows?

prøv og se:
http://www.megginson.com/SAX/quickstart.html
Specielt 1984 og "windows system X"
men også: http://catalog.com/hopkins/lang/NeWS.html

Selv om der er tidlige MS windows systemer var det først med 3.0 eller
eller var det 3.1 at den blev konkurrencedygtig.
/hjj

Fra : Hans Jørgen Jakobsen

Dato : 04-02-01 21:53

hjj@wheel.dk (Hans Jørgen Jakobsen) writes:

>prøv og se:
>http://www.megginson.com/SAX/quickstart.html
UPS Det skulle have været:
http://www.pla-netx.com/linebackn/guis/guitimeline.html

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 06-02-01 20:20

"Peter Andersen" <peterandersen@e-box.dk> writes:

> Hvornår og hvordan kom der en grafisk overflade til UNIX?

Det må have været da Sun kom med deres første maskine, det var den
første Unix baserede "workstation". Dengang var en workstation
defineret af tre mega'er, et million pixels, en megabyte ram, og, øh,
en en pris på million kroner ?-) Nej, jeg kan ikke lige huske den
tredje.

> og hvordan fungerer den? dvs. var den for 10 årsiden på linie med
> Windows?

Well, den crashede ikke så tit, og skulle ikke genstartes konstant.
Jeg husker SunView som nogenlunde lige så spændende at se på som
Windows 3.11. Lidt mindre forvirrende. Det var heller ikke
netværkstransparent.

For 10 år siden havde næsten alle skiftet til X11.

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 06-02-01 22:33

Per Abrahamsen <abraham@dina.kvl.dk> writes:

> [...]
> defineret af tre mega'er, et million pixels, en megabyte ram, og, øh,
> en en pris på million kroner ?-) Nej, jeg kan ikke lige huske den

1 MB/s nethastighed, mon ikke? 10base-2 coax... næ, hov, de havde tykt
Ethernet og AUI stik til transceivere.

Mmmm. Multiport transceivere. Vi havde en gang fået installeret en
dosis af dem under gulv i en ny kontorgang, men skidtet virkede ikke.
Installatøren kom gentagne gange og checkede først om der var liv i
kasserne, og derefter om stikkene virkede i kontorerne og kunne ikke
finde noget galt. De havde koblet multiport transceiverne på samme
forbindelse som lyset i installationsgangen. Det slukkedes automatisk
efter en halv time....

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Allan Olesen

Dato : 07-02-01 01:43

Peter Dalgaard BSA <p.dalgaard@biostat.ku.dk> wrote:

>Det slukkedes automatisk
>efter en halv time....

Hvor jeg arbejder, blev det på et tidspunkt besluttet, at vi skulle
have et EDB-kursuslokale til intern undervisning.

Lokalet blev indrettet efter alle kunstens regler med rigtige 220V
EDB-stik osv.

Første kursusdag oprandt, og alt gik godt indtil klokken 15.30. Så
trådte natsænkningen i kraft, og strømmen til elradiatorerne blev
afbrudt...

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Fra : Lars P. Fischer

Dato : 10-03-01 15:07

> [...]

> defineret af tre mega'er, et million pixels, en megabyte ram, og, øh,
> en en pris på million kroner ?-) Nej, jeg kan ikke lige huske den

MIPS.

3M = 1 mill. pixels + 1 mbyte ram + 1 mill. instruktioner/sekund

/Lars
--
I don't give a fuck
God sent me to piss the world off -- Marshal Mathers

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 04-02-01 12:34

"Henrik Bøgh" <h_nospam_@boegh.net> writes:

> [...]
> LiNUX - den er ikke så gammel :) Den første GUI til Mac'en (LISA) kom '85 -
> for 16 år siden. Han kan muligvis have blandet tingene lidt sammen :)

Suntools og Sun3/50 arbejdsstationer må have været på det lag. Jeg
mener afdelingen købte sine (to!) i 1987. Lad os se... næstældste fil i
mit hjemmekatalog er fra

-rw-r--r-- 1 pd sfe 292 Jan 15 1988 .sunpeter

$ more .sunpeter
#
# @(#)suntools 1.5 87/03/17 SMI
#
# default .suntools file
#
cmdtool -Wp 0 0 -WP 0 0 -Wh 3 -Ww 80 -Wl "<< CONSOLE >>" -WL "console" -C
clock -Wp 497 32 -WP 704 0 -Wi -Wh 1
shelltool -Wp 0 71 -WP 772 0 -Wi -Wh 44 -Ww 80
mailtool -Wp 492 71 -WP 908 0 -Wi

Fra : Lars P. Fischer

Dato : 05-02-01 02:41

"Henrik Bøgh" <h_nospam_@boegh.net> writes:

> Xeroxs Palo Alto Research Center udviklede GUI'en i 1979.

Der omkring. Kay og Goldbergs beskrivelse af Xerox Star og Xerox Alto
maskinerne er helt tilbage fra 1977. Men det er nok en overdrivelse
at sige, at Alto have en rigtig GUI[1]. Den første beskrivelse af en
GUI der nåede ud til en større kreds var BYTEs temanummer om
Smalltalk-80 i August 81. Jeg kan huske at jeg sad med min CP/M
maskine og hakkede i Forth og bare *måbede* over både objektorienteret
programmering og vinduer og menuer og mus og hvad ved jeg. Det var
godtnok noget af et spring.

> Der kan _muligvis_ (jeg tvivler dog) have været en simpel en til
> UNIX for 15 år siden.

Det var der. X10 var ude i 86. Suntools (til Sun arbejdsstationer)
var ude før det.

> Den første GUI til Mac'en (LISA) kom '85 - for 16 år siden.

Nej. LISA er forgængeren til MACen, og den kom i 1983 - den var på
forsiden af BYTE i februar '83. Macen kom året efter - den første Mac
reklame var under Superbowl i '84.

/Lars

[1] til gengæld havde den ethernet, og man kunne printe over nettet,
og den var på ArpaNet og og - mand hvor Xerox bare var langt
foran, dengang.
--
No one can escape the transforming fire of machines. -- Kevin Kelly

Fra : frank damgaard

Dato : 04-02-01 13:40

> [...]

> fordi Gates kopierede UNIX og lavede lidt om på det og så kaldte det DOS.

DOS var først blot CPM*10 og byggede en hel del på CP/M.
Men det glippede med at få en CP/M til PC'en/intel 8088,
så det blev QDOS (quick and dirty OS - cp/m efterligning)
som MS købte til deres applikationer for vistnok <= 50.000 $ .

Senere ville man have det til at ligne Unix, men kludrede gevaldigt med dette.
( / => \ osv...)

> - At han kørte med grafisk overflade til UNIX/Linux for 15 år siden....

Se http://www.x.org/ : 1986 startede X , før Windows OS/2 ?
men det X kræver også en windowmanager mv. Det er en grænseflade
som sågar virker over netværk....
så ja X er vist 15 år nu.

> Er det ikke en gang vrøvl??

til dels.

Se evt. http://www.sslug.dk/artikler/linux_history_1.html
og evt. http://www.sslug.dk/artikler/Linux_is_obsolete.txt
--
Frank Damgaard

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 04-02-01 17:27

"frank damgaard" <frank.damgaard@no.spam> wrote in message

[...]

> Se http://www.x.org/ : 1986 startede X , før Windows OS/2 ?
> men det X kræver også en windowmanager mv. Det er en grænseflade
> som sågar virker over netværk....
> så ja X er vist 15 år nu.
[flueknep start]
Den første kommercielle kom i 86. X var på banen allerede i 84 til
VAX-maskiner.
[flueknep slut]

Fra : Lars P. Fischer

Dato : 05-02-01 02:07

"Peter Andersen" <peterandersen@e-box.dk> writes:

> Frem til DOS 4-5 var der en masse komandoer til UNIX som virkede i DOS
> fordi Gates kopierede UNIX og lavede lidt om på det og så kaldte det DOS.

Snik-snak. En lille smule af kommando-syntaksen ligner, men det er
blot fordi kommando-fortolkerne i de fleste OSer er inspireret af
hinanden. UNIX henter masse af inspiration i andre systemer.

> - At Linux oprindeligt blev udviklet af IBM, eller det var IBM som var
> primus-motor u den udvikling.

Snik-snak. IBM kørte på med fuld skrue i deres OS/2 fiask^H^H^H^Hprojekt
dengang.

> - At han kørte med grafisk overflade til UNIX/Linux for 15 år siden....

1986? Lyder rimeligt. Jeg brugte Suns propreitære vindues-systemer
omkring 85. Jeg vil tro jeg installerede X første gang i 86.

Det var naturligvis ikke til Linux, da det jo ikke fandtes endnu. Men
X blev portet til Linux meget tidligt - allerede i version 0.11 a
kernen, eller deromkring. X kom for en rigtig IP stak, så det var lidt
underligt. Jeg kan huske at vi[1] biksede med at få xdvi, TeX og Sun's
olwm window manager til at spille på en meget tidlig kerne - det må
ha' været i foråret 1992.

> Var det fuldt og helt og ganske ene Linus Thorvald der stod for udviklingen
> af Linux?

Njah. Thorvalds skrev kernen selv, helt fra starten. Han fandt
inspiration i eksisterende UNIX systemet og måske lidt i Tannenbaums
minix source kode (publiceret som appendix til Tannenbaums "Operating
Systems" i 1987). Men Linus brugte ikke meget fra Tannenbaum, fordi
Thorvalds ikke er enig i, at mikrokerner er et fornuftigt ideal[2][3].
Men der var lige fra starten en masse mennesker der syn's a Linux var
en glimrende ide og begyndte at hjælpe med projektet. Linux udviklede
sig lynhurtigt til et open source community projekt.

/Lars

[1] en flok AUC-rødder
[2] Thorvalds har skrevet en fin beskrivelse af sit syn på mikrokerner
i "Open Sources" (Stone, Dibona & Ockman, på O'Reilly)
[3] Det kom der iøvrigt en morsom flamewar mellem Tannenbaum og
Thorvalds ud af.
--
No one can escape the transforming fire of machines. -- Kevin Kelly

Fra : jb@amukbh.dk

Dato : 16-02-01 10:20

> - At han kørte med grafisk overflade til UNIX/Linux for 15 år siden....
> Er det ikke en gang vrøvl??

Næ, det er såmend ikke noget vrøvl! I midten af firserne brugte vi X på
SunOS!

/Jan

Fra : Peter Jespersen

Dato : 02-03-01 15:30

On Sat, 3 Feb 2001 13:34:04 +0100, Peter Andersen wrote:

> [...]
>fordi Gates kopierede UNIX og lavede lidt om på det og så kaldte det DOS.

Der er en del kommandoer i DOS der hedder det samme...men DOS er
ikke en UNIX klon.
Derimod er der mange indikationer på at DOS er en CP/M klon der
dengang var det mest udbredte.
Skægt nok var Microsoft den gang forhandler af AT&T UNIX

>- At Linux oprindeligt blev udviklet af IBM, eller det var IBM som var
>primus-motor u den udvikling.

Linux blev udviklet af Linus Torvalds, der ikke mente at Minix
var godt nok (Minex var en billig UNIX "lignende ting"/klon,
udviklet til universitetsstuderende).
Men IBM har betydet meget for udbredelsen af Linux i
erhvervslivet. For eksempel har IBM termineret Monterey
projektet og er istedet ved at integrere AIX og Linux (For at
bringe Linux op i AIX-klasse og dermed bringe IBM en UNIX de kun
behøver at bruge minimale kræfter på for at vedligeholde)..Linux
har altså en nøgleposition i IBM's strategi (Hvor længe det så
varer ved er noget andet. OS/2 er et glimragende eksempel på
hvad der sker med et produkt som IBM ikke kan hive øjeblikkelig
profit ind på..uanset kvaliteten)

>- At han kørte med grafisk overflade til UNIX/Linux for 15 år siden....

Vel.....Xerox stod med en GUI...tror vist at det var i midten
eller sidst i 70'erne...så der har nok været en eller anden form
for grafisk UNIX skal for 15 år siden...tror SUN havde gang i
noget!

>Er det ikke en gang vrøvl??
>
>Eller: er der noget i udviklingen af UNIX/Linux som vi ikke ved noget om
>generelt??

Der er en masse vi ikke ved...sikkert også en del vi ikke vil
vide noget om

>Var det fuldt og helt og ganske ene Linus Thorvald der stod for udviklingen
>af Linux?

Linus skabte den første version.....benyttede vist Minex
filsystemet, og lagde den ud til offentlig beskuelse....Hvilket
var noget de studerende syntes godt om....pludselig begyndte der
at dukke hacks (rettelser/tilføjelser) op...og strømmen er endnu
ikke aftaget.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, Team OS/2 Denmark
flywheel@worldonline.dk
http://www.worldonline.dk/~flywheel/
He who laughs last probably isn't using Windows.

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 02-03-01 15:54

"Peter Jespersen" <flywheel@worldonline.dk> writes:

> Der er en del kommandoer i DOS der hedder det samme...men DOS er
> ikke en UNIX klon.
> Derimod er der mange indikationer på at DOS er en CP/M klon der
> dengang var det mest udbredte.

Mneeejda... DOS 1 (og 2?) var ret CP/M agtig med flad filstruktur og
8+3 navne. Senere kom hierarkisk filsystem, omdirigering og (en slags)
pipes, som altsammen er lånt fra Unix.

> Skægt nok var Microsoft den gang forhandler af AT&T UNIX

Xenix (er det det samme?)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-03-01 16:15

Peter Jespersen wrote:

> Der er en del kommandoer i DOS der hedder det samme...men DOS er
> ikke en UNIX klon.
> Derimod er der mange indikationer på at DOS er en CP/M klon der
> dengang var det mest udbredte.

Da DOS gik til version 2.0 kom alle de kommandoer som minder om Unix,
herunder pipes, more.exe og <, > osv.

Dette er klart Unixinspireret fordi det kunne DOS 1.0 (som klonede CP/M)
ikke.

> Skægt nok var Microsoft den gang forhandler af AT&T UNIX

Som siden blev til Xenix.

> [...]
> eller sidst i 70'erne...så der har nok været en eller anden form
> for grafisk UNIX skal for 15 år siden...tror SUN havde gang i

Sagtens. X er fra starten af firserne, og det er mere end 15 år siden.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...sound of...Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear