At få Sendmail til at redirect post
Fra : Claus

Dato : 19-04-02 14:06

Vi har en SMTP server (nææ men dog - hvem har ikke dét) Som det er p.t.
så bliver alt det post vi sender internt i huset (altså f.eks. hvis vi
skriver hans@firmanavn.dk) sendt videre til vores udbyderes mail-relay, som
så sender det tilbage til vores POP3 server (som ikke er den samme som SMTP
serveren). Men for at spare den transport igennem internettet, er der så
ikke en mulighed i Sendmail, at man kan få alt @firmanavn.dk sendt til en
intern server på f.eks. 192.168.2.15?

Jeg synes i hvert fald ikke umiddelbart jeg kan se nogen option til det. Vi
køre med FreeBSD og Sendmail v.8.11.2

Claus

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 19-04-02 14:10

Claus wrote:
> [...]
> serveren). Men for at spare den transport igennem internettet, er der så

Med FEATURE(`mailertable',`dbm /etc/mail/mailertable')dnl i din
sendmail.mc kan du putte

firmanavn.dk    esmtp:internmailserver.firmanavn.dk

Saa vil al post, som jeres sendmail modtager, der er til domaenet
firmanavn.dk, blive sendt videre til jeres interne postserver og ikke
sendt videre ud til jeres ISPs postserver.

Husk at jeres interne DNS skal lade MX for internmailserver.firmanavn.dk
pege paa internmailserver.firmanavn.dk selv.

Vh,

--
Ole Michaelsen, Darmstadt, Germany
http://www.fys.ku.dk/~omic

Fra : Claus

Dato : 19-04-02 15:00

> Med FEATURE(`mailertable',`dbm /etc/mail/mailertable')dnl i din
> sendmail.mc kan du putte
>
> firmanavn.dk esmtp:internmailserver.firmanavn.dk

Efter jeg har kompileret den igen, skriver den blot:

su-2.05# /usr/sbin/sendmail -bd -q30m
554 5.0.0 /etc/mail/sendmail.cf: line 123: readcf: map mailertable: class
dbm not available

Jeg har så også prøvet:
/usr/sbin/makemap hash /etc/mail/mailertable < /etc/mail/mailertable.txt

Men det hjalp desværre ikke.

> Husk at jeres interne DNS skal lade MX for internmailserver.firmanavn.dk
> pege paa internmailserver.firmanavn.dk selv.

Hvis jeg pinger "internmail.firmanavn.dk" som jeg så videresender til fra
SMTP, så pinger den fint.

Claus

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 22-04-02 08:52

Claus wrote:

> [...]
> dbm not available
>
> Jeg har så også prøvet:
> /usr/sbin/makemap hash /etc/mail/mailertable < /etc/mail/mailertable.txt

Og du har

FEATURE(`mailertable',`hash /etc/mail/mailertable')dnl i din
sendmail.mc?

Fra : John Smith

Dato : 22-04-02 10:27

> Og du har
> FEATURE(`mailertable',`hash /etc/mail/mailertable')dnl i din
> sendmail.mc?

Nej. Jeg havde nu skrevet det med "dbm" istedet for "hash".
Nu ser det ud til at fungere. Mange tak for hjælpen!

Claus