parralelport
Fra : Robin Hood

Dato : 18-04-02 22:33

Hej i gruppen

Håber I har et par gode råd:

Jeg har en bærbar hvor jeg nogle gange kobler en printer til
og nogle gange et zipdrev. Alt dette foregår via LPT porten - altså
printerporten.

Mit spørgsmål er om jeg gerne må til og fra koble på LPT porten
når computeren er tændt?? Jeg vil nødig kortslutte noget

hilsen
Robin

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 18-04-02 22:59

Robin Hood wrote:
> Mit spørgsmål er om jeg gerne må til og fra koble på LPT porten
> når computeren er tændt?

Neej. Absolut ikke.

> Jeg vil nødig kortslutte noget

Forståligt nok.

Nogle siger at en seriel port kan man til og fra koble med spænding på,
men jeg har også set adskillige afbrænte serielporte.

mvh
Henning

Fra : Villy Jensen

Dato : 19-04-02 14:42

> Neej. Absolut ikke.

> Forståligt nok.
>
> Nogle siger at en seriel port kan man til og fra koble med spænding på,
> men jeg har også set adskillige afbrænte serielporte.

Tommelfingerregel:
'RS232 kan hotplugges 8-100 gange før katastrofe'
'LPT-porte: Måske 1 gang...'

SLUK I BEGGE ENDER FØR DU PILLER VED PARALLELPORTEN!!!

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : kran

Dato : 19-04-02 02:45

"Robin Hood" <hood@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mit spørgsmål er om jeg gerne må til og fra koble på LPT porten
> når computeren er tændt?? Jeg vil nødig kortslutte noget

Generelt skal man ikke tage stik ud eller isætte stik medens computeren
(eller det tilsluttede udstyr) er tændt. Det gælder især hvis man ikke har
jordforbindelse i netstikkene (der kan ellers være et spændings potentiale
på jord på 115 V AC). Selvom din bærbare kører på batterier så gør printeren
det vel ikke, så du bør som et minimum slukke (eller bedre - trække
netstikket ud) for printeren medens den tilsluttes eller tages fra din
bærbare.

MVH

Kristian