Hvordan får man ç frem via tastaturet?
Fra : Troels Arvin

Dato : 18-04-02 20:56

Er der nogen, der ved hvordan man får C-cedille (ç) frem, når man benytter
et dansk tastatur under Linux (Red Hat 7). - Og er der tilfældigvis også
nogen, der ved, hvordan det tilsvarende sker i Windows?

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 18-04-02 21:19

On Thu, 18 Apr 2002 21:56:08 +0200, Troels Arvin wrote:

> [...]
> benytter et dansk tastatur under Linux (Red Hat 7). - Og er der
> tilfældigvis også nogen, der ved, hvordan det tilsvarende sker i

På min XFree86 er det alt-gr-, efterfulgt af c, med
flg. tastaturopsætning:

   Option      "XkbRules"   "xfree86"
   Option      "XkbModel"   "pc104"
   Option      "XkbLayout"   "dk"

(4.1.0). Jeg bruger godt nok Debian, men det er da værd at prøve
alligevel.

Mvh.

--
"Ett, två, tre, pang på rödbetan." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 18-04-02 21:34

spamtrap@koldfront.dk (Adam Sjøgren) writes:

> På min XFree86 er det alt-gr-, efterfulgt af c, med
> flg. tastaturopsætning:
>
>    Option      "XkbRules"   "xfree86"
>    Option      "XkbModel"   "pc104"
>    Option      "XkbLayout"   "dk"
>
> (4.1.0). Jeg bruger godt nok Debian, men det er da værd at prøve
> alligevel.

Hos mig giver det et Copyright symbol, ©.

Men hvis man har en Multi_key knap (shift-AltGr hos mig) kan man bruge
den efterfulgt af c og komma. Ellers

xmodmap 'keysym F12 = Multi_key'

og så giver F12-c-, det ønskede.

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Troels Arvin

Dato : 18-04-02 22:34

On Thu, 18 Apr 2002 22:33:43 +0200, Peter Dalgaard BSA wrote:

> hvis man har en Multi_key knap (shift-AltGr hos mig) kan man bruge
> den efterfulgt af c og komma.

Touché. Tak.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 19-04-02 14:57

On 18 Apr 2002 22:33:43 +0200, Peter Dalgaard wrote:

> Hos mig giver det et Copyright symbol, ©.

Det får jeg, når jeg trykker alt-gr-c. Hvis jeg trykker alt-gr-,
(altså holder "Alt Gr" nede og trykker på komma, slipper begge og
trykker derefter på "c"-tasten) og derefter c får jeg et c med cedille
under: ç

alt-gr-c: ©

Er det virkelig distributionsafhængigt?

Mvh.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 19-04-02 17:32

Adam Sjøgren wrote:

> [...]
> (altså holder "Alt Gr" nede og trykker på komma, slipper begge og
> trykker derefter på "c"-tasten) og derefter c får jeg et c med cedille

Under en virtuel konsol virker alt-gr-, - c ikke; det gør det derimod i X
(4.1.0).

/Rasmus

People are lonely because they build walls instead of bridges.

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 19-04-02 16:59

Adam Sjøgren skrev:

> Er det virkelig distributionsafhængigt?

Det er i det mindste opsætningsafhængigt. Når jeg logger ind
på den maskine jeg sidder ved lige nu, kan jeg skrive "ç"
ved at taste [Flyvende tæppe], [C], [,] eller [Flyvende
tæppe], [,], [C]. De kan de fleste af de andre brugere på
maskinen vist ikke.

Jacob
--
"Navier-Stokes-ligningen er som Biblen,
det er randbetingelserne der bestemmer det hele."

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 18-04-02 21:31

> [...]

> benytter et dansk tastatur under Linux (Red Hat 7). - Og er der
> tilfældigvis også nogen, der ved, hvordan det tilsvarende sker i

På min XFree86 er det alt-gr-, ("Alt Gr og komma") efterfulgt af c,