Menneskeret - Islam og Kristendom
Fra : MC

Dato : 18-04-02 19:38

Hej. Jeg stillede tidligere nogle spørgsmål i dk.politik.
Jeg gentager dem herved i denne gruppe, da de vel egentlig hører til her.

Jeg går ud fra at stening er forbudt ifølge Verdenserklæringen om
Menneskerettigheders Artikel 5.
"Ingen må underkastes tortur eller grusom, umenneskelig eller vanærende
behandling eller straf."
Jeg nævner dette, da jeg betragter menneskerettighederne som sund fornuft og
et udtryk for respekt for mennesker.

Spørgsmål:
1) Bifaldes straffe, der strider imod denne artikel af Gud, ifølge Koranen?
(Eller er det noget praktiserende muslimer selv har opfundet?)
2) Bifaldes straffe, der strider imod denne artikel af Gud(/Kristus), ifølge
Det Nye
Testamente?

Det jeg efterlyser er konkrete tekststykker fra både Koranen og NT.
Jeg ønsker dokumentation. Ikke bare ja og nej.

Jeg håber, at der sidder nogle kloge hoveder, der kan svare.

Med venlig hilsen MC

Fra : Amina

Dato : 18-04-02 20:58

"MC" <mcnNOSPAM@e-box.dk> wrote in message

> [...]
> Menneskerettigheders Artikel 5.
> "Ingen må underkastes tortur eller grusom, umenneskelig eller vanærende

Her kunne der så nævnes, at dødsstraf er tilladt i nogle stater i USA, og at
også Danmark er blevet kritiseret for at overtræde menneskeretserklæringen
flere gange, bl.a. på grund af den måde isolationsfængsel har været
(bliver?) brugt.

> [...]
>
> Det jeg efterlyser er konkrete tekststykker fra både Koranen og NT.
> Jeg ønsker dokumentation. Ikke bare ja og nej.

Du kan ikke få et klart ja eller et klart nej fra nogen af lejrene. Hvis vi
ser på de kristne, så er der i dag et sted mellem 25.000 og 30.000 kristne
grupper, hver med deres bibeltolkning. Nogle som f.eks. Ku Klux Klan læser
tydeligvis bibelen på en måde, som tillader overgreb på andre mennesker. Al
religion der støtter sig til et helligskrift, vil altid været et spørgsmål
om tolkninger, som er afhængige af tid, sted og mentalitet hos den aktuelle
gruppe.

I Per Bildes nye bog "En religion bliver til", som bruges til undervisning i
kristendommens grundlæggelse på det religionsvidenskabelige studie,
argumenteres der for, at Jesu oprindelige projekt IKKE var at gå imod
Moseloven, tværtimod. Indtil år ca. 150 opfattede de kristne sig som en
jødisk sekt (eller rettere, de "sande jøder"), til hvem der blev stillet
strengere krav angående overholdelse af loven. I forbindelse med denne
argumentation citeres bl.a. følgende (som selvfølgelig er blevet helt
omtolket af Lutheranere m.m.):

"Tro ikke, at jeg er kommet for at nedrive loven eller profeterne. Jeg er
ikke kommet for at nedrive, men for at opfylde. Sandelig siger jeg jer:
"Førend himlen og jprd forgår, skal ikke det mindste bogstav eller det
mindste skrifttegn i loven forgå, førend alt er sket. Den, der bryder ét af
disse mindste bud og lærer mennesker at gøre det samme, skal kaldes den
mindste i himlenes rige. Men den, der praktiserer og belærer (om det samme),
han skal kaldds stor i himlenes ringe. For jeg siger jer: "Hvis jeres
retfærdighed* ikke er meget større end de skriftkloges og farisæernes, vil I
slet ikke komme i himelens ring" (Matt 5,17-20)

Hvis vi så ser på, hvad der står i Moselovene, så er det ikke småting, som
ifølge Jahve skal betyde dødsstraf. Se f.eks. Tredje Mosebog 20, eller
24,10-16

Heldigvis tolker den gennemsnitlige kristne og jøde ikke deres helligbøger
på denne måde i dag, selv om det da tydeligvis er en mulig tolkning af
bibelens budskab. Som altid, giver det mest mening at se, hvordan den
enkelte tolker og bruger skrifterne.

> Jeg håber, at der sidder nogle kloge hoveder, der kan svare.

Du kan også spørge i dk.videnskab.religion - der er jo f.eks. ingen muslimer
her, som kan svare ud fra deres egen korantolkning. Til gengæld er der vist
en del muslim-hadere og sekteriske kristne.

- Corax

Fra : MC

Dato : 18-04-02 21:20

> [...]
> også Danmark er blevet kritiseret for at overtræde menneskeretserklæringen
> flere gange, bl.a. på grund af den måde isolationsfængsel har været

Jeg er ikke vild med USA, og særlig ikke deres primitive hang til vold.

Der er jo nuancer. Stening til døden er da en grovere overtrædelse end
varetægtsfængsling,
selvom denne er langvarig.
Det er jo heller ikke målet ifølge vores retsopfattelse. Kommer der kritik
laver vi om på systemet.
Jeg spørger til de to religioner I og K. Hvis deres hellige bøger entydigt
tillader tortur, kan deres
tilhængere jo ikke bare lave om på dette.

> [...]
> religion der støtter sig til et helligskrift, vil altid været et spørgsmål
> om tolkninger, som er afhængige af tid, sted og mentalitet hos den

Det jeg spørger om er tekststykker hvor der f.eks. siges: "Gud har sagt at
en vantro skal
have fingrene skåret af som straf" eller lignende.

> [...]
> kristendommens grundlæggelse på det religionsvidenskabelige studie,
> argumenteres der for, at Jesu oprindelige projekt IKKE var at gå imod

Jeg synes det er vigtigere i denne sammenhæng, at mange kristne ikke
betragter
GT som "vigtigt", men tværtimod som om at Jesus ophævede GT, mht. bl.a.
hævn.
Selvom den historiske Jesus måske forsvarede GT, kan kristendommen jo
godt tage afstand, hvis de kristne mener at Jesus også tog afstand. Derfor
spørger
jeg kun til NT.

Tak for dit svar.

MVH MC

Fra : Corax

Dato : 18-04-02 21:46

"MC" <mcnNOSPAM@e-box.dk> wrote in message

[...]

> Jeg spørger til de to religioner I og K. Hvis deres hellige bøger entydigt
> tillader tortur, kan deres
> tilhængere jo ikke bare lave om på dette.

Det både kan og gør de. Enhver tekst kan tolkes på meget forskellige måder,
og enhver tekst tolkes i forhold til andre tekster, og vægtes i forhold til
disse. Resultatet bliver, at man kan nå frem til to helt forskellige
tolkninger. Tit vil det end ikke være muligt, at afdække forfatterens
oprindelige intention, selv om man prøver at gå historisk til værks.

> Jeg synes det er vigtigere i denne sammenhæng, at mange kristne ikke
> betragter
> GT som "vigtigt", men tværtimod som om at Jesus ophævede GT, mht. bl.a.
> hævn.

Det er fordi, de tolker NT på den måde, de nu engang gør. Under
heksebrændingerne og korstogene tolkede de dem på en anden måde, selv om de
også den gang lagde vægt på NT. Se f.eks. Luthers udfald mod jøderne. Enhver
tid har sin egen tolkning af bibelens budskab.

> Selvom den historiske Jesus måske forsvarede GT, kan kristendommen jo
> godt tage afstand, hvis de kristne mener at Jesus også tog afstand. Derfor
> spørger
> jeg kun til NT.

Og enhver Muslim kan tillade sig at tolke Koranen på en måde, så budskabet
enten bliver næstekærligt eller fundamentalistisk. Kort sagt, Bibelen og
Koranen kan ikke bruges til at måle de to religioner i forhold til hinanden.
Man må se på specifikke grupper og deres specifikke tolkning og handlinger.

mvh

- Corax

Fra : IChThYS

Dato : 18-04-02 22:04

> Det jeg spørger om er tekststykker hvor der f.eks. siges: "Gud har sagt at
> en vantro skal
> have fingrene skåret af som straf" eller lignende.

Jeg vil udarbejde noget til dig...

Det er rigtigt. Man kan ikke skille GT og NT, som mange gør. Hvis man vil
vide, hvad Gud mener om tingene, må man høre på (læse) hvad han siger, og da
vi i kristendommen tror på treenigheden (at Fader, Søn og Ånd er ét) må Jesu
ord være Guds ord. Når han siger, at han ikke er kommet for at afskaffe
loven, mener han det.

> [...]
> Selvom den historiske Jesus måske forsvarede GT, kan kristendommen jo
> godt tage afstand, hvis de kristne mener at Jesus også tog afstand. Derfor

Tolker man på den måde, kan man få en hvilken som helst mening frem - den,
der passer én bedst. Det er ikke godt.

Det er et svært spørgsmål, som mange vil gå i stå i, fordi der netop står
meget om straf og dom i GT og nåde i NT.

I'll work on it...

IChThYS

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 19-04-02 14:35

On Thu, 18 Apr 2002 20:37:45 +0200, "MC" <mcnNOSPAM@e-box.dk> wrote:

>Det jeg efterlyser er konkrete tekststykker fra både Koranen og NT.
>Jeg ønsker dokumentation. Ikke bare ja og nej.

Johannesevangeliet 8 vers 3-7 (specielt v7)

v3 Men så kommer de skriftkloge og farisæerne med en kvinde, der var
grebet i ægteskabsbrud; de stiller hende foran ham

v4 og siger til ham: »Mester, denne kvinde er grebet på fersk gerning i
ægteskabsbrud,

v5 og i loven har Moses påbudt os at stene den slags kvinder; hvad
siger du?«

v6 Det sagde de for at sætte ham på prøve, så de kunne anklage ham. Men
Jesus bøjede sig ned og gav sig til at skrive på jorden med fingeren.

v7 Da de blev ved med at spørge ham, rettede han sig op og sagde til
dem: »Den af jer, der er uden synd, skal kaste den første sten på
hende.«

--
Mvh. Stefan
Website: http://www.3x7.dk/ | http://ghashul.dk/

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 19-04-02 14:40

On Fri, 19 Apr 2002 15:34:53 +0200, Stefan Bruhn <devnull@bruhn.tk>
wrote:

>Johannesevangeliet 8 vers 3-7 (specielt v7)

Den her del skulle måske også med:

v10 Jesus rettede sig op og sagde til hende: »Kvinde, hvor blev de af?
Var der ingen, der fordømte dig?«

fordømmer dig. Gå, og synd fra nu af ikke mere.«

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 19-04-02 15:32

Stefan Bruhn <devnull@bruhn.tk> wrote:

> Den her del skulle måske også med:

Man kunne her også citere fra Bjergprædikenen, hvor han direkte tager
afstand fra "øje for øje, tand for tand".
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.