Firewall - Hardware/Software
Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 18-04-02 18:16

Jeg er ved at flikke et mindre netværk sammen og overvejer i den forbindelse
om jeg skal anvende en hardware eller en software firewall til at beskytte
netværket mod uvedkommende trafik fra Internettet.

Netværket kommer til at bestå af to stationære PC'ere og to bærbare samt to
printere koblet via en printserver som jeg endnu ikke har valgt.

De stationære PCere og printserveren skal kobles via RJ45 og de bærbare skal
kobles trådløst.

Internetforbindelsen bliver en standard ADSL løsning.

Formålet med Netværket er udelukkende at dele internetforbindelse og
printere.

Jeg påtænker at anskaffe en Netgear FR314GE wireless ADSL/kable
router+firewall, da jeg ser den som et økonomisk attraktivt alternativ til
en PC sat op som firewall.

Er der nogen herinde som vil øse lidt af deres erfaringer med firewalls og
som kan argumentere lidt for og imod de to løsninger?

Claus

Fra : Stine

Dato : 18-04-02 20:01

Jeg har prøvet MS proxy Server 2.0, som vel er en form for firewall. Contra
de billige semiprofessionelle fra 3 Com, som er meget nyere, var 3 coms kun
bedre på rapporterings området. Og det jeg har hørt om de billige
softwareløsninger, gør at jeg tror at en billig hardware løsning, er lige så
"dårlig" som en software løsning. Men den er jo mere driftsikker.

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 18-04-02 20:36

Hej "Stine" <stine.nordlund@get2net.dk>

>Jeg har prøvet MS proxy Server 2.0, som vel er en form for firewall.

Hvor god tror du MSP2 er som firewall, når Microsoft selv fraråder at
bruge den til det formål?

Det er muligt at den oprindeligt var tænkt som et all-purpose
firewall/proxy produkt, men i praksis kan det kun anbefales at bruge
den som (reverse) proxy. Det er den dog ganske fornuftig til.

P.S.
Microsoft Proxy er afløst af ISA.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : ..::jmj::..

Dato : 19-04-02 07:38

> [...]
>
> Er der nogen herinde som vil øse lidt af deres erfaringer med firewalls og
> som kan argumentere lidt for og imod de to løsninger?

Efter at have bokset med software firewalls i en periode, tog jeg springet
ud i en hardware-ditto, og kan ikke se andet, end at det er det rigtige.
Min erfaring med software firewalls er generelt ustabilitet, efter vi satte
en hardwarefirewall op, har vi ingen problemer haft.
Vores scenarie ligner LIDT på det du nævner, vi har dog et par servere
kørende, samt 4-6 arbejdsstationer. Vi valgte en Zywall 10 (router og
firewall), og har også ADSL. Det har været noget nemmere for os at åbne og
lukke porte efter behov med Zywall'en, så vi har generelt oplevet en større
fleksibilitet og større driftssikkerhed.

Jørgen

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 20-04-02 12:55

Zywall'en kan jeg kun sige god for - Bruger en ZyWall 1 til at beskytte mit
private LAN.

/Uffe Callesen