Kalde funktion med funktion som argument i~
Fra : Kasper Okkels

Dato : 18-04-02 14:13

Hej,

Kan man kalde en function (eller en sub) med en funktion som argument i
VBA/Excel? Jeg har lavet funktionen NumeriskIntegration, og jeg ønsker at
kalde den som
=NumeriskIntegration(a ; b ; EXP(X) )
=NumeriskIntegration(a ; b ; MinEgenFunktion(X) )
osv., hvor a og b er normale tal.

(Hvordan) kan det lade sig gøre?

Kasper

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 18-04-02 15:35

Kasper Okkels <okkels@wanadoo.dk> skrev i artiklen
<3cbec64a$0$11939$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
> kalde den som
> =NumeriskIntegration(a ; b ; EXP(X) )
> =NumeriskIntegration(a ; b ; MinEgenFunktion(X) )

Resultatet af MinEgenFunktion(X) skal først beregnes i et andet felt (lad
os sige A1). Detnæst bruger du så A1 som inputparameter i den anden
funktion, =NumeriskIntegration(a ; b ; A1)

Jeg går ud fra, at du har forsøgt dig med =NumeriskIntegration(a ; b ;
MinEgenFunktion(X) )??

Fra : Kasper Okkels

Dato : 18-04-02 17:05

> [...]
> funktion, =NumeriskIntegration(a ; b ; A1)
>
> Jeg går ud fra, at du har forsøgt dig med =NumeriskIntegration(a ; b ;

Ok, jeg var måske ikke præcis nok. "X" er ikke et tal, men generel
funktions-indmad. Det er altså ikke MinEgenFunktion(3) eller
MinEgenFunktion(-78) der skal være input, men alle tænkelige værdier.
Funktionen benytter MinEgenFunktion måske 1000, måske 100.000 gange - det
finder funktionen ud af, og derfor er den smart. Når jeg skal kalde
funktionen, så skal det eksempelvis være som
=NumeriskIntegration( 1 ; 5 ; EXP(X) )
eller
=NumeriskIntegration(2 ; 4 ; log(1 + sin(x)*exp(1/x)) ),
for at tage en funktion, der nok ikke er lige til at integrere...!

Håber det var mere præcist. Men er det muligt?

Venligst,
Kasper

Fra : Barney Gumble

Dato : 18-04-02 17:06

Et ord: CallFunction

BG

Fra : Kasper Okkels

Dato : 18-04-02 18:20

"Barney Gumble" <dadrinker.nospam@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Et ord: CallFunction

Der er jeg nok nødt til at have lidt mere hjælp. Søger jeg efter ordet
"CallFunction" i såvel Excels som VBA's hjæpefil, finder jeg intet. Søger
jeg på Google, så kommer der stort set kun hits af typen "... Sub
CallFunction() ...", men ikke noget, jeg umiddelbart finder brugbart. Hjælp
ønskes!

Kasper

Fra : Kaj Julius

Dato : 12-05-02 01:41

"Kasper Okkels" <okkels@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg på Google, så kommer der stort set kun hits af typen "... Sub
> CallFunction() ...", men ikke noget, jeg umiddelbart finder brugbart.

Måske hentyder Barney til artiklen
http://www.devx.com/upload/free/features/vbpj/2000/02feb00/mc0200/mc0200.asp
som omhandler en måde at kunne udføre funktioner dynamisk under VB5/6 vha.
callback. Det er så vidt jeg kan se en temmelig avanceret metode og
umiddelbart tror jeg ikke den kan bruges i Excel (VBA).

Kaj

Fra : Kaj Julius

Dato : 12-05-02 03:34

> [...]
> jeg på Google, så kommer der stort set kun hits af typen "... Sub
> CallFunction() ...", men ikke noget, jeg umiddelbart finder brugbart.

Hvis du stadig bruger Excel97 kan du sikkert også bruge Call funktionen til
Excels makroudførende DLL som beskrevet i
http://www.cpearson.com/excel/Call.htm

Metoden Call er blevet fjernet i Excel2000 da den tillod kald til externe
DLLs, hvilket kan være farligt. Microsoft har desuden frigivet en rettelse
til Excel97, som stopper for brugen af Call, så hvis du har denne rettelse
installeret, kan Excel97 jo heller ikke bruges.

Den i artiklen nævnte sti til Microsofts hjælpefil er åbenbart blevet ændret
til
http://www.microsoft.com/downloads/release.asp?releaseid=12917

Jeg står umiddelbart noget tvivlende overfor om metoden, som påstået i
artiklen, skulle være hurtigere end at bruge evaluate fra VBA, men jeg har
ikke prøvet, så what do I know...

Kaj

Fra : Allan Olesen

Dato : 25-04-02 18:35

"Kasper Okkels" <okkels@wanadoo.dk> wrote:

>Kan man kalde en function (eller en sub) med en funktion som argument i
>VBA/Excel?

Kan du ikke lade din funktion køre argument-funktionen med
'eval'?

--
Allan

Fra : Kasper Okkels

Dato : 26-04-02 08:16

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Kan du ikke lade din funktion køre argument-funktionen med
> 'eval'?

Jo, jeg har (efter hjælp fra Leo Heuser i dk.edb.regneark) forsøgt med noget
lignende

Function FuncStr(FuncName As String, a As Double, b As Double) As Double
dummy = Replace(Str(a / b), ",", ".")
FuncStr = Evaluate(FuncName & "(" & dummy & ")")
End Function

Grunden til at 'dummy'-variablen skal replaces er for at sikre
overensstemmelse med brug af komma og punktum som decimalseparator.
Problemet med metoden er dog, at det tager ualmindelig lang tid at benytte
denne fremgangsmåde. Simple test har vist, at det tager ca. 150 gange så
lang tid hvis jeg skal Replace/Evaluate hver gang, i stedet for at kalde en
VBA-funktion. Og det har jeg ikke tålmodighed til. Nedenfor er mine koder
gengivet, og hvis nogen skulle have en god ide til hvordan farten kan sættes
op, hører jeg det gerne.

Kasper

Den funktion jeg testregner på er

Function Func(ByVal x As Double)
Func = 1 / Sqr(x)
End Function

og den funktion (der er en simpel numerisk integrations-algoritme) der
kaldes med såvel Evaluate/Replace som direkte er:

Function NumIntegration(a As Double, b As Double, n As Long, FuncName As
String)

Dim r As Long
Dim h#, p#, MellemRes#, z As Double

If Int(n / 2) * 2 <> n Then
n = n + 1
End If
h = (b - a) / n
a = Replace(Str(a), ",", ".")
b = Replace(Str(b), ",", ".")
p = Evaluate(FuncName & "(" & a & ")") + Evaluate(FuncName & "(" & b & ")")
'p = Func(a) + Func(b)
z = 4
For r = 1 To n - 1
MellemRes = Replace(Str(a + r * h), ",", ".")
p = p + z * Evaluate(FuncName & "(" & MellemRes & ")")
'p = p + z * Func(a + r * h)
z = 6 - z
Next
NumIntegration = h * p / 3

End Function

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 26-04-02 09:27

> [...]
> Double
> dummy = Replace(Str(a / b), ",", ".")
> FuncStr = Evaluate(FuncName & "(" & dummy & ")")
Læs kun dette hvis dummy ikke er erklæret et andet sted. Her
oprettes der her en ny Variant variabel for hvert kald. Du kan evt.
erklære dummy på "modulniveau" (øverst oppe) og så af typen String
så den kun skal erklæres en gang i løbet af kode (burde dog ikke
give den helt store gevinst).

> [...]
> algoritme) der kaldes med såvel Evaluate/Replace som direkte er:
>
> Function NumIntegration(a As Double, b As Double, n As Long,

Prøv med (hvis det bare er en test om lige/ulige)
If n Mod 2 > 0 Then
Burde også være lidt hurtigere men ikke meget

> h = (b - a) / n
> a = Replace(Str(a), ",", ".")
> b = Replace(Str(b), ",", ".")
> p = Evaluate(FuncName & "(" & a & ")") + Evaluate(FuncName & "("
> & b & ")") 'p = Func(a) + Func(b)
> z = 4
> For r = 1 To n - 1
> MellemRes = Replace(Str(a + r * h), ",", ".")
> p = p + z * Evaluate(FuncName & "(" & MellemRes & ")")
> 'p = p + z * Func(a + r * h)
> z = 6 - z
> Next
> NumIntegration = h * p / 3
>
> End Function
Hej Kasper

Dette er et skud i tågen (og ikke særligt kønt), men du kunne evt.
kigge på metoden InsertLines (du kan ikke finde noget om den i Excel
97s hjælp, men den findes i Access). Se
http://www.cpearson.com/excel/vbe.htm både for hvordan du findes
hjælpen (hvis du ikke har noget nyere end 97) og for et par
eksempler.
Se efter funktionerne InsertLines, DeleteLines og ReplaceLine. Disse
funktioner kan henholdsvis indsætte, fjerne og erstatte en linie
kode i et modul. Du kunne evt. bruge dette til at lave noget
"selv-modificerende" kode (meget fyfy), så du slipper for mange
(måske alle) af de Evaluate kald og du slipper måske også for
Replace kaldene (men det kan jeg ikke lige gennemskue så tidligt om
morgenen ).

FUT dk.edb.regneark
--
Mikkel Bundgaard
IT University of Copenhagen

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 27-04-02 00:06

Kasper Okkels skrev:
> [...]
>
> Grunden til at 'dummy'-variablen skal replaces er for at sikre
> overensstemmelse med brug af komma og punktum som decimalseparator.

??? Er der så stor forskel på VBA og VB, at Str-funktionen gør noget
ret forskelligt i disse to *VB* varianter ???

Hvis der sker det samme i VBA som i VB, vil resultatet fra
Str-funktionen ALTID indeholde punktum som decimalskilletegn, hvorfor
kaldet af Replace er ganske unødvendigt.

Iøvrigt er det lidt spild at bruge en variabel her, når man ligeså
godt kunne skrive udtrykket således (i fald Replace ønskes):

FuncStr = Evaluate(FuncName & "(" & Replace(Str(a / b), ",", ".") &
")")

-------
Tomas

Fra : Kasper Okkels

Dato : 27-04-02 09:37

"Tomas Christiansen" <toc@blikroer.removethis.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis der sker det samme i VBA som i VB, vil resultatet fra
> Str-funktionen ALTID indeholde punktum som decimalskilletegn, hvorfor
> kaldet af Replace er ganske unødvendigt.

Desværre er det nødvendigt når man i Excel benytter punktum som
decimalskilletegn. Excel giver en #VÆRDI!-fejl, hvis man ikke sørger for at
bruge Replace-kommandoen.

> Iøvrigt er det lidt spild at bruge en variabel her, når man ligeså
> godt kunne skrive udtrykket således (i fald Replace ønskes):

ok, forstået!

Kasper

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 28-04-02 23:31

Kasper Okkels skrev:
> Desværre er det nødvendigt når man i Excel benytter punktum som
> decimalskilletegn. Excel giver en #VÆRDI!-fejl, hvis man ikke sørger
for at
> bruge Replace-kommandoen.

Jamen resultatet af Str-funktionen er jo netop en streng, hvor der
benyttes punktum som decimalskilletegn! Replace-funktionen vil derfor
aldrig nogensinde ændre nogetsomhelst.

Jeg kan IKKE få min Excel til at komme med #VÆRDI!-fejlen, selvom jeg
fjerner brugen af Replace.

Prøv at kalde denne funktion fra Excel:

Function FS (a As Double, b As Double) As String
FS = Str(a / b)
End Function

Resultatet skulle gerne indeholder punktum som decimalskilletegn.

Prøv derefter at udskifte funktionen Str med CStr, og svaret vil nu
indeholde det decimalskilletegn, som din computer er sat op til at
bruge.

-------
Tomas

Fra : Kasper Okkels

Dato : 29-04-02 08:30

> Jamen resultatet af Str-funktionen er jo netop en streng, hvor der
> benyttes punktum som decimalskilletegn! Replace-funktionen vil derfor
> aldrig nogensinde ændre nogetsomhelst.

Ja, det kan jeg da godt se. Jeg var blot kommet i den tro, at jeg blev nødt
til at have såvel Replace som Str med, men det virker jo lige så fint
udelukkende med Str. Tak for hintet!

Hastigheden er blevet forbedret en smule. Det, der tidligere tog knap 20
sekunder, er nu nede på 16 sekunder. Men det er stadig meget tidskrævende i
forhold til de 0,11 sekunder det tager, hvis jeg helt dropper
Evaluate/Str-metoden...

Kasper