Grønt "slam" - hjælp
Fra : Thomas Neumann

Dato : 03-02-01 08:45

Hej NG

Jeg tidligere fået nogle råd her om planter og nu har planterne groet fint i
et stykke tid.

Der begyndte så småt at komme små fine grønne hår på nogle planter, men
disse blev fjerne med hænderne og ved udskiftning af vand fik jeg bugt med
dem.

Nu er der så kommet noget grønt slam som nærmest er som et tæppe på nogle
fintløvede planter.

Jeg har en plante med meget brede blade og den ser ikke ud til at være
angrebet. Heller ikke min plante der har de der lange blade op i overflade
er påvirket.

Det grønne slam ligger ikke på bunden men kun stedvist på planterne.

Jeg belyser cirka i 10-12 timer med 2x18 watt varmhvid ( 128 l akvarie )

Jeg skifter virka 1/4 af vandet en gang om ugen

Hvad skal jeg gøre?

Thomas

Fra : Kent Christensen

Dato : 04-02-01 11:17

Thomas Neumann skrev:

> [...]
>
> Jeg belyser cirka i 10-12 timer med 2x18 watt varmhvid ( 128 l akvarie )
>
> Jeg skifter virka 1/4 af vandet en gang om ugen

Hej Thomas

Du er blevet ramt af en form for Grønalger. Jeg kan udfra din beskrivelse
ikke afgøre, hvilken type Grønalger det er, men det er naturligvis også
mere vigtigt at finde ud af, hvad du kan gøre for at fjerne/undgå dem.

Du har fået algerne pga. fosfatoverskud og for høj nitratværdi. Dette kan
opstå, hvis du har for mange fisk i forhold til planter og liter vand. Fiskenes
efterladenskaber afgiver med tiden næringsstoffer (bl.a. nitrat) til vandet,
som planterne er meget glade for. Har du for få planter, vil der med stor
sandsynlighed komme alger, som vil mæske sig i de overskydende
næringsstoffer.

Du kan også få problemer, hvis du overfodrer dine fisk. Hvis foderet
ligger på bunden, vil forrådnelsesprocessen også afgive næringsstoffer.
Giv kun fiskene en smule foder, og bliv så ved akvariet til de har spist
det op. Spiser de foderet op i løbet af 1-2 minutter, så prøv at give
dem en anelse foder mere. Læg mærke til om noget af foderet når
bunden uden at blive spist, hvilket kun er i orden, hvis du har nogle
bundsøgende fisk. På et tidspunkt kan du se, når fiskene mister
appetitten, og så stopper du med fodringen. Efter nogen tid ved du
præcist, hvor meget foder fiskene skal have, og så kan du give dem
en passende mængde på én gang. Nu ved jeg jo ikke, hvor erfaren
du er, men hvis du har haft fisk længe, ved du selvfølgelig ovenstående.

Algerne vil helst sidde på langsomt voksende planter, da disse planter
kun optager små mængder næringsstoffer. Derfor kan du ikke se
algerne på Vallisneria, som jo nok er "de der lange blade op i overfladen",
som du omtaler i din meddelelse. Vallisneria er nemlig hurtigt voksende
(måske med undtagelse af Vallisneria americana var. biwaensis),
hvorfor algerne ikke kan leve på bladene, da bladene jo snupper
al maden fra algerne. Hvis Vallisneria ikke vokser hurtigt i et akvarie,
skyldes det manglende lys eller næringsstoffer.

Du siger også, at du har en plante med meget brede blade, og det
er sikkert en sværdplante (Echinodorus x), som også optager
meget næring.

Du kan forsøge at suge det grønne slam op med en hævert, men
det er ikke sikkert, at det kan lade sig gøre. Derefter nedsætter du
foderforbruget. Det vil også være klogt anskaffe dig nogle flere
hurtigt voksende planter, fx Echinodorus Bleheri, Vallisneria americana
(gigantea)/(natans), Hygrophila difformis og Egeria densa (vandpest).
Der findes mange andre gode planter. Samtidigt kan du anskaffe dig
et par algeædende fisk, fx Otocinculus affinis eller Crossocheilus
siamensis. Crossocheilus siamensis er efter min mening den bedste af
alle algeædende fisk, men den kan godt være lidt svær at få fat i, og
den forveksles ofte med Epalzeorhynchos kalopterus.

Lidt privat kalder jeg Crossocheilus siamensis for "Ægte Siamesisk
Algeæder", men hvis du siger det til en akvariehandler, vil du sikkert få
en forkert fisk (Epalzeorhynchos kalopterus eller en helt anden), hvis det
da ikke er en akvariehandler, som er meget inde i sagerne. Nogle kalder
CE for "Siamesisk Flying Fox", og nogle kalder EK for "Flying Fox".
De ligner hinanden meget, men CE er meget blank på oversiden, det er
EK ikke

Fra : Thomas Neumann

Dato : 05-02-01 14:37

Jeg takker mange gange for dine råd...

Men...

Jeg tror at det er næringen i akvariet som du siger... jeg har nemlig lagt
bundgødning under gruset.

Tror du det vil hjælpe med at skifte vand.. måske 1/3 en gang om ugen..
eller hvad?

Tak

Thomas

Fra : Kent Christensen

Dato : 05-02-01 23:04

"Thomas Neumann" <thomas@neumann.dk> skrev i en meddelelse news:f0yf6.15718$zw.293024@twister.sunsite.dk...
> [...]
> bundgødning under gruset.
>
> Tror du det vil hjælpe med at skifte vand.. måske 1/3 en gang om ugen..

Hej igen Thomas

Du må gerne skifte 1/4 - 1/3 af akvarievandet om ugen, men du skal
gøre det for fiskenes skyld, og ikke for måske at kunne hæmme en
algevækst.

Det er dine planter og evt. algeædende fisk, der skal udkonkurrere
algerne. Store vandskift hjælper ikke på sagen. Tværtimod kan store
vandskift tage næring fra planterne, og måske give algerne en chance
for at få ordentligt fat. Men som sagt er et vandskift på 1/4 - 1/3 om
ugen helt OK.

Lige et fif. Hvis dit akvarium kører godt med klart vand og sunde,
glade fisk, så lad være med at skifte vand så tit. Prøv i stedet
1/3 hver 14. dage. Det er godt for balancens skyld, som alle
akvarister forsøger at opnå (og aldrig opnår). Et vandskift er
samtidigt en stressfaktor for dine fisk, og den vil du jo halvere. På
den anden side er dårlig vandkvalitet en meget større stressfaktor, så
skift kun vandet sjældnere, hvis alt kører fint. Jeg skifter fx 1/3 hver
14./ 21. dag.

Du siger, at du mener, det er bundgødningens skyld, at du har
overskud af næringsstoffer i akvariet. Har du da gravende fisk? Du
har vel ikke bundfilter? Intet ondt ord om bundfilter, men har du
bundfilter, må du ikke bruge bundgødning. Det ved du sikkert også
godt, og jeg siger det bare lige for en sikkerheds skyld

At overvinde algerne kan være en lang og sej kamp. Om 14 dage kan
du måske, hvis du er heldig, se en tilbagegang. Der kan også gå meget
længere tid. Hav tålmodighed.

Den hurtigste tilbagegang vil du se, hvis du hurtigst muligt anskaffer
dig nogle effektive planter og fisk jvf. min tidligere meddelelse.

Lad høre fra dig.

Vh
Kent

Fra : Thomas Neumann

Dato : 06-02-01 23:15

Jeg takker for din hjælp.

jeg vil forsøge at skifte vand sjældnere... har dog kun få fisk i akvariet..
men det er vel ikke derfor algerne kommer?

Jeg tjekker lige om fiskehandlerne i området har den der alge-spiser-fisk...
den ægte. Men hvad med de der små "rejer".. de siges at tage alger også !

Ellers mange tak for hjælpen

Thomas