FAX til MAIL ?
Fra : Brian Ipsen

Dato : 17-04-02 21:29

Hej!

Hvad findes der af software til linux, som man kan smide på en mailserver -
og når der så dukker en fax op, så skal den smides ned i en bestemt mailbox
(Maildir) ??

/Brian

Fra : Andreas Hinz

Dato : 17-04-02 23:25

Den Wed, 17 Apr 2002 22:28:43 +0200
skrev "Brian Ipsen" <nobody@home.net>:

> mailserver - og når der så dukker en fax op, så skal den smides ned i
> en bestemt mailbox(Maildir) ??

Hej,
jeg benytter "mgetty+sendfax" og benytter følgende script hos mig selv og
en del kunder. Det giver mig en 1-post med 1 eller flere sider i "png"
format:

#!/bin/sh

MAILTO="xx@localhost"
MAILER=/usr/lib/sendmail

PATH=$PATH:/usr/local/bin:/usr/bin
(
echo "Subject: fax fra $2, $3 side(r)"
echo "To: $MAILTO"
echo "MIME-Version: 1.0"
echo "Content-Type: multipart/mixed; boundary=\"attachment\""
echo ""
echo "This is a MIME encoded email."
echo ""

shift 3

for i in $@
do
if [ "`basename $i | sed 's/.\(.\).*/\1/'`" = "n" ]
then
STRETCH="-s"
else
STRETCH=""
fi

echo "--attachment"
echo "Content-Type: image/png; name=\"`basename $i.png`\""
echo "Content-Transfer-Encoding: base64"
echo ""
g32pbm $STRETCH $i | convert - png:- | mimencode
echo ""
done
echo "--attachment--"
) | $MAILER $MAILTO

exit 0

--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüssen

Andreas Hinz

Fra : Brian Ipsen

Dato : 19-04-02 00:00

"Andreas Hinz" <news1@accci.dk> wrote in message

> jeg benytter "mgetty+sendfax" og benytter følgende script hos mig selv og
> en del kunder. Det giver mig en 1-post med 1 eller flere sider i "png"
> format:

Kan det så også gøres den anden vej rundt - når der kommer en mail i en
bestemt mailbox (i et Qmail/vpopmail system), så sendes den pr. fax til et
forud-defineret nummer ?

/Brian

Fra : Andreas Hinz

Dato : 19-04-02 06:05

Den Fri, 19 Apr 2002 01:00:27 +0200
skrev "Brian Ipsen" <nobody@home.net>:

> Kan det så også gøres den anden vej rundt - når der kommer en mail i en
> bestemt mailbox (i et Qmail/vpopmail system), så sendes den pr. fax til
> et forud-defineret nummer ?

Hej,
ja, det vil jeg tro (jeg kender ikke Qmail/vpopmail).

En kombination af "mimecode -u" og "faxspool" i et script burde være nemt.

Og lægger du faxnummer i fx. "Subject:" linien i e-posten, så kan du endda
sende til det nummer du skriver hér og ikke kun til et forud defineret
nummer, som du leder efter.

Fra : Brian Ipsen

Dato : 21-04-02 00:14

On Fri, 19 Apr 2002 07:05:22 +0200, Andreas Hinz <news1@accci.dk>
wrote:

> [...]
>
>Og lægger du faxnummer i fx. "Subject:" linien i e-posten, så kan du endda
>sende til det nummer du skriver hér og ikke kun til et forud defineret

mimecode - hvilken RPM ligger den i ??? Jeg vil helst undgå alt, hvad
der har X11 at gøre (da det ikke har noget at gøre på en server)...

/Brian

Fra : frank damgaard

Dato : 21-04-02 01:24

Brian Ipsen <spammers@nowhere.net> wrote:

> mimecode - hvilken RPM ligger den i ??? Jeg vil helst undgå alt, hvad
> der har X11 at gøre (da det ikke har noget at gøre på en server)...

Det er et tekst-mode tool, alle programmer er tekstmode
da scriptet jo kører uafhængig af X.
(I debian er det en pakke for sig selv, måske det samme gælder for RPM)

--
no signature :)

Fra : Allan Olesen

Dato : 21-04-02 08:36

Brian Ipsen <spammers@nowhere.net> wrote:

>mimecode - hvilken RPM ligger den i ???

I mine Redhat-dage plejede jeg at generere en stor tekstfil
med det fulde output fra en 'rpm -qipl *.rpm', foretaget på
installations-CD'en. Altså noget i retning af:

mount /mnt/cdrom
cd /mnt/cdrom/sti/til/rpm-pakker
rpm -qipl *.rpm > ~/rhcontents.txt

(Eller var det mon -quipl? Prøv selv at checke, om der findes
en option -u, og hvad den gør.)

Denne fil indeholdt så pakkenavne, -beskrivelser og alle
pakkernes filer. Hver gang jeg manglede en fil, søgte jeg
tekstfilen igennem. Kan evt. gøres smart med en dobbelt grep:
filnavn="mimecode"; grep -i -e $filnavn -e "Name:" rhcontents.txt | grep -i $filnavn -B 1

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Fra : Dennis Jørgensen

Dato : 21-04-02 14:34

Brian Ipsen (spammers@nowhere.net) wrote:

>mimecode - hvilken RPM ligger den i ??? Jeg vil helst undgå alt, hvad
>der har X11 at gøre (da det ikke har noget at gøre på en server)...

Den slags (altså hvilken RPM har ...) kan du oftest finde på
<http://rpmfind.net> hvor du også kan downloade rpm'en, husk at vælge den
rigtige til din distribution.

Mvh.

Dennis Jørgensen

Fra : Andreas Hinz

Dato : 21-04-02 08:42

Den Sun, 21 Apr 2002 01:13:47 +0200
skrev Brian Ipsen <spammers@nowhere.net>:

> mimecode - hvilken RPM ligger den i ??? Jeg vil helst undgå alt, hvad
> der har X11 at gøre (da det ikke har noget at gøre på en server)...

HEj,
som Frank skriver har det intet med X at gøre.

Nu er jeg heller ikke så stør i RedHat, men en søgning på
http://google.com -> linux mimencode rpm -> gav mig "metamail".

Så den er åbenbart den del af metamail pakken.

Fra : Andreas Hinz

Dato : 22-04-02 07:31

Den Sun, 21 Apr 2002 23:28:54 +0200
skrev "Brian Ipsen" <nobody@home.net>:

> faxspool vil bruge gs (GhostScript) - og hvor mange ekstra pakker skal

Hej,
du kan droppe "faxspool" og benytte "sendfax" direkte.

Men hvis filen allerede er i "g3" eller "pbm" format, så benyttes "gs"
ikke.

Eller du kan vælge den nemme løsning og hente "gs" version 7.02 og "jpeg"
som source og compilere det selv.

Konfigurér og installér med "./configure --without-x" -> make -> sudo make
install

Jeg har lige prøvet for at være sikker på at det virker og hér er hvad gs
behøver/benytter:

"ldd /usr/bin/gs":
libpng.so.2 => /usr/local/lib/libpng.so.2 (0x4001d000)
libz.so.1 => /usr/local/lib/libz.so.1 (0x4004a000)
libm.so.6 => /lib/libm.so.6 (0x40059000)
libc.so.6 => /lib/libc.so.6 (0x40075000)
/lib/ld-linux.so.2 => /lib/ld-linux.so.2 (0x40000000)

Fra : Andreas Hinz

Dato : 22-04-02 07:48

Den Mon, 22 Apr 2002 08:30:35 +0200
skrev Andreas Hinz <news1@accci.dk>:

> Men hvis filen allerede er i "g3" eller "pbm" format, så benyttes "gs"
> ikke.

Hej,
jeg glemte at tilføje, at du også kan benytte "convert" fra "ImageMagick".
Også den har X tilknytning, men mon ikke det også kan slås fra.