Link fra Flash tæller ikke i statestik
Fra : Ole Westermann

Dato : 17-04-02 16:58

Hej
Jeg har et problem! Jeg laver nogle små flash reklamebannere som jeg har på
min side, men når man klikker på dem og havner på annoncørens side vises der
ikke i hans statistik hvor hittet er kommet fra? se evt. flash på
www.bulldogs.dk/tegne.htm jeg kan ikke lige løse problemet så jeg håber en
af de mange eksperter her i gruppen kan hjælpe.

--
Med de venligste hilsner/Kind regards
Webmaster Ole Westermann

Fra : Ole Westermann

Dato : 17-04-02 17:19

Jeg glemte jeg laver dem i Firestarter fra coffeeCup

Fra : Peter Brodersen

Dato : 18-04-02 04:31

On Wed, 17 Apr 2002 17:57:42 +0200, "Ole Westermann"
<bulldogs@SLETbulldogs.dk> wrote:

>Jeg har et problem! Jeg laver nogle små flash reklamebannere som jeg har på
>min side, men når man klikker på dem og havner på annoncørens side vises der
>ikke i hans statistik hvor hittet er kommet fra?

Jeg går ud fra at der på annoncørens side tjekkes på
"Referer"-headeren, som normalt sendes med.

Jeg har lavet et par tests - her lader det ikke til at der sendes en
referer-header med, når man åbner et link fra Flash (i mit tilfælde
smed jeg noget HTML med et link i, ind i et textfelt).

Lidt mere test viser, at Flash blot bruger den aktuelle browser, og IE
vælger ikke at smide en referer med, når man går videre fra et sådan
link. IE har samme opførsel, hvis man fx har noget JavaScript, der når
det aktiveres smider folk hen til en anden URL (eller åbner en popup);
her kommer der heller ikke nogen referer.

Teorien bekræftes af at IE heller ikke smider nogen referer med, når
man fx har gang i en LoadVariables(). Derimod testede jeg
efterfølgende på en Netscape (der godt sender en URL med som referer,
når man klikker på et JavaScript, fx en bookmarklet), både med et link
og med LoadVariables. I begge tilfælde var der en referer tilbage til
HTML-siden, der havde OBJECT/EMBED-koden med Flash-henvisningen i.

Løsningen er at have en mere konkret mellem-side, der kan få et
request (og så redirecte), i stedet for blot at måle på referer, der i
det hele taget er en header, der kan opføre sig spøjst.

Jeg skrev i øvrigt lidt om udsving i referer-headers for knap et år
siden, i dk.edb.internet:
(find evt. indlægget via http://groups.google.com/ , hvis din
newsserver ikke har det liggende mere).

Jeg vil tro at IE er meget tilbageholden om at smide referer med, når
det ikke drejer som helt almindelige links og referencer på helt
almindelige sider. Jeg har selv været ret irriteret over dette (der
for mig mere virker som om, IE-folk blot vælger den lette løsning mht.
privacy-overvejelser, fremfor at implementere noget grundigt). På den
anden side har jeg dog tilsvarende været lidt irriteret over at min
gamle NN4 valgte at smide den aktuelle sides URL med som referer, når
man klikkede på en bookmarklet (Javascript-kode til at viderestille én
til en side). Det gav lige så lidt mening og var lige så lidt ønsket,
som at sende den aktuelle sides URL med som referer, når man klikkede
på en helt almindelig bookmark.

--
- Peter Brodersen