newbie spørgsmål
Fra : Tonny Jørgensen

Dato : 17-04-02 16:32

select "antal gange at 'række' er mindre end foregående post i 'række'"

kan man det med en simpel / næsten simpel sql query ?

- Tonny

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 17-04-02 18:37

After I finished the 3 Pan Galactic Gargle Blasters, "Tonny Jørgensen"
<tonny@cybercity.dk> just offered me, he muttered some weird stuff,
and I had to correct this gibberish:

>select "antal gange at 'række' er mindre end foregående post i 'række'"
>
>kan man det med en simpel / næsten simpel sql query ?

Nu forstår jeg ikke helt hvad du mener?

Hvad er det der skal være mindre? Et tal i et felt? eller?
--
Nano Martin Mouritzen Phone +45 24899896
Vesterbrogade 30C. 2. Programmer Advanced Simplicty

Fra : Nis Jorgensen

Dato : 18-04-02 10:34

On Wed, 17 Apr 2002 17:32:11 +0200, "Tonny Jørgensen"
<tonny@cybercity.dk> wrote:

>select "antal gange at 'række' er mindre end foregående post i 'række'"
>
>kan man det med en simpel / næsten simpel sql query ?

Ja, for tilstraekkeligt hoeje vaerdier af "simpel", hvis ellers du vil
det som jeg tror du vil, og ikke det du skriver du vil. Jeg antager en
Tabel ved navn "Tabel" med felter ID (et stigende, men ikke
noedvendigvis fortloebende raekkenummer) og Vaerdi. Saa

SELECT Count(*)
FROM Tabel AS T1
WHERE T1.Vaerdi < (SELECT Vaerdi FROM Tabel T2 WHERE T2.ID = (SELECT
Max(ID) FROM Tabel WHERE Tabel.ID < T1.ID));

--
Nis Jorgensen
Amsterdam

Please include only relevant quotes, and reply below the quoted text. Thanks

Fra : -Martin-

Dato : 18-04-02 12:39

On Thu, 18 Apr 2002 11:33:32 +0200, Nis Jorgensen <nis@dkik.dk> wrote:

> [...]
>WHERE T1.Vaerdi < (SELECT Vaerdi FROM Tabel T2 WHERE T2.ID = (SELECT
>Max(ID) FROM Tabel WHERE Tabel.ID < T1.ID));

PS: Virker IKKE i mysql

Fra : Nis Jorgensen

Dato : 18-04-02 13:36

On Thu, 18 Apr 2002 13:39:23 +0200, -Martin- <admin@natten-i.dk>
wrote:

>PS: Virker IKKE i mysql

Uden subselects gaar det nok ikke.

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 22-04-02 09:33

Nis Jorgensen wrote:

> Uden subselects gaar det nok ikke.

Jo da.

select t2.id, count(*)
from T T1, T T2
where T1.id < t2.id
group by t2.id

Kristian Damm Jensen | Feed the hungry at www.thehungersite.com
kristian-damm.jensen@cgey.dk | Two wrongs doesn't make a right,
ICQ# 146728724 | but three lefts do.

Fra : Nis Jorgensen

Dato : 22-04-02 13:48

On Mon, 22 Apr 2002 10:32:35 +0200, Kristian Damm Jensen
<kristian-damm.jensenRE@MOVEcgey.com> wrote:

>Jo da.
>
>select t2.id, count(*)
>from T T1, T T2
>where T1.id < t2.id
>group by t2.id

Ovenstaaende returnerer en "nummereret" liste af alle poster i
tabellen, undtagen det foerste. Det var ikke det der blev bedt om, som
jeg laeste det.

Fra : -Martin-

Dato : 18-04-02 12:41

<tonny@cybercity.dk> wrote:

>select "antal gange at 'række' er mindre end foregående post i 'række'"
>
>kan man det med en simpel / næsten simpel sql query ?
>
> - Tonny

Hvilken database type bliver der snakket om ?

mySQL
PostgreSQL
MS Access
MS SQL Server