Den nye omskærelse, den nye pagt;
Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 17-04-02 12:17

Den nye omskærelse, den nye pagt;

Kol 2v6 Når I nu har taget imod Kristus Jesus, Herren, så lev i ham, v7
rodfæstede i ham, opbyggede i ham, grundfæstede i troen, som I har lært det,
overstrømmende i jeres tak. v8 Se til, at ingen fanger jer med filosofi og
tomt bedrag, der bygger på menneskers overlevering, på verdens magter og
ikke på Kristus. v9 For i ham bor hele guddomsfylden i kød og blod, v10 og
i ham, som er hoved for al magt og myndighed, er I blevet fyldt med den. v11
I ham blev I også omskåret, ikke med hånden, men ved at aflægge det syndige
legeme, ved omskærelse til Kristus, v12 da I blev begravet sammen med ham i
dåben, og i den blev I også oprejst sammen med ham ved troen på Guds kraft,
der oprejste ham fra de døde. v13 Også jer, der var døde i jeres
overtrædelser, uomskårne på kroppen, gjorde Gud levende sammen med ham, da
han tilgav os vore overtrædelser. v14 Han slettede vort gældsbevis med alle
dets bestemmelser imod os; han fjernede det ved at nagle det til korset; v15
han afvæbnede magterne og myndighederne, stillede dem offentligt til skue og
førte dem i sit triumftog i Kristus.

--
Erik L

"En Økumenisk stridsmand opdigter
et nyt evangelium til hver menighed"

Fra : IChThYS

Dato : 17-04-02 16:13

> [...]
v15
> han afvæbnede magterne og myndighederne, stillede dem offentligt til skue

Det er et godt skriftsted som så mange andre. Det taler til mig om, at vi
skal fokusere på det egentlige, nemlig Jesus Kristus og ikke lade os stille
tilfreds med dogmatik osv. Det er meget fint, hvad Luther fandt frem til,
men jeg kan ikke tro, at han havde alle svarene. Vi må ikke læne os op af
noget, som måske er forkert bare fordi nogle kloge mennesker siger, det er
rigtigt. Bibelen må være øverste autoritet. Hvis man har det in mente, er
man også klar til at møde andre kristne og få noget fornuftigt ud af det.

IChThYS

Fra : Andreas Falck

Dato : 17-04-02 17:05

"IChThYS" <ichthys@e-mail.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> [...]
> være øverste autoritet. Hvis man har det in mente, er man
> også klar til at møde andre kristne og få noget fornuftigt ud

Se, det var jo virkelig kloge og vise ord, - lad os tage dem til os!

"Skabelse og Syndflod" - http://www.syndflod.dk
"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 18-04-02 16:35

"Andreas Falck" <admin@bibeltro.dk> skrev i en meddelelse
> "IChThYS" <ichthys@e-mail.dk> skrev i en meddelelse
>
> [ ... ]
>
> Se, det var jo virkelig kloge og vise ord, - lad os tage dem til os!

Pass?

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 18-04-02 16:34

> [...]
> man også klar til at møde andre kristne og få noget fornuftigt ud af det.

Mit indlæg er en del af den tro, som Jesus har givet til os der vil tro på
at Gud åndeligt omskæret sker i hjertet på den der lader sig døbe (som der s
tår skrevet). Det er en lærdom direkte ud af Bibelen og har stået skrevet i
Bibelen 1500 år før din Luther lærte at skide gult i sin ble.

Men man kan som flere her på dlk altid finde en undskyldning, som du nu også
gør, for at latterliggøre Guds Ord til os og fordreje det til ukendelighed.
Også du læner dig op af noget, noget som ligner en bortforklaring af Guds
Ord.

Fra : IChThYS

Dato : 18-04-02 16:46

"Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> wrote in message

> [...]
ukendelighed.
> Også du læner dig op af noget, noget som ligner en bortforklaring af Guds

Det var ellers noget af en øretæve at få, tak skal du ellers have. Hvordan
mener du, jeg har fejlfortolket dette skriftsted? Der står da netop, at vi
ikke skal lade os fange af filosofi (undskyld, at jeg skrev dogmatik) og
tomt bedrag. Jeg mener da bestemt, at det er en rimelig tolkningaf
skriftstedet, at vi skal fokusere på Jesus og leve i Ham. Har jeg taget
fejl, må du forklare mig, hvordan og hvor...

IChThYS

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 18-04-02 19:15

> [...]
> skriftstedet, at vi skal fokusere på Jesus og leve i Ham. Har jeg taget
> fejl, må du forklare mig, hvordan og hvor...

Indlæget; --- citat
Det er et godt skriftsted som så mange andre.

Det er ikke et indlæg som så mange andre, det er det eneste skriftsted der
fortæller os nøjagtig hvordan vi Tro og lydighed til Guds Ord kan blive
omskåret på hjertet.

Indlæget; --- citat
Det taler til mig om, at vi skal fokusere på det egentlige, nemlig Jesus
Kristus og ikke lade os stille tilfreds med dogmatik osv.

Du kan fokusere i 10.000 år uden at kunne finde det det egentligt handler
om, først når Jesus åbenbare sig selv kan Guds Guddommelighed forstås. Som
jeg forstår de kristne lige fra Folkekirken til LO, er det eneste de alle
har tilfældes, de fokusere alle på Jesus Kristus. Og når de er færdige med
at fokusere, så skændes de højlyt om hvem der har de største og bedste sande
læresætninger.

Indlæget; --- citat
Hvis man har det in mente, er man også klar til at møde andre kristne og få
noget fornuftigt ud af det.

Hvis mennesker skal forberede, gøre sig klar, før de kan møde Jesus vil det
aldrigt ske, dertil er menneskerne levevis en forhindring, som kun Gud kan
fjerne.

Den eneste måde Gud kan komme til mennesker er gennem sit budskab sit Ord,
Jesus Kristus, og for at Jesus kan optræde som mellemmand igennem os skal vi
glæmme os selv fulstændigt, vi skal dø med ham på korset og det er den
afsnit af Guds Ord jeg bragte.

Som Paulus skrev; Kol 2v9 For i ham bor hele guddomsfylden i kød og blod,
[...]

Før det sker er der ingen liv med Jesus.

~~~~~~~~~~

Men undskyld hvis jeg har misforstået dig!

Fra : IChThYS

Dato : 18-04-02 19:30

Jeg vil umiddelbart mene, at du har misforstået mig.

Jeg er helt enig i, at vi skal dø fra os selv og lade Jesus leve i os (Gal.
2, 20)

Hvad jeg skriver om at vi skal være klar til at møde andre kristne, skriver
jeg, fordi jeg tænker meget i tværkirkelighed. Det er et emne, jeg brænder
for (jf. mine indlæg om Kristi Legeme). Jeg oplever, at mange kristne ikke
vil arbejde sammen, fordi de netop lader filosofier (dogmatik) og tomt
bedrag, der stammer fra menneskers overlevering og ikke på Kristus, skille.
Derfor skrev jeg, at vi skal fokusere på Jesus, og dermed mener jeg skære
alt, hvad der ikke er fra ham fra (personlige filosofier og dogmer) væk. Jeg
vil kun have Jesus. Jeg er ligeglad med alt andet, og jeg ønsker af hele mit
hjerte at lade ham leve i mig, så det ikke længere er mig, der lever.

Misforståelsen ligger nok i, at jeg så mest på første del af skriftstedet og
du mest på anden del.

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 19-04-02 07:26

> [...]
mit
> hjerte at lade ham leve i mig, så det ikke længere er mig, der lever.

Jeg kan ikke forestille mig Jesus som tværkirkelig, delt op i "trosamfund"
der består af hverisær små dele af evangeliet folkekirken der har lagt i
splid med sig selv i flere århunrede, men mener at IM, LM, Karismatikerne
Grundviganerne osv. er hver sit lem på Jesus menighed. Så som den Økumenieke
kirke ønsker at Pinse, Apstolsk, Baptister, LO, Trosvækkelsen ovs, kan
forenes og blive til et legeme som hver kirke representere hver sit lem.

Jeg kan ikke se andet en at denne Økumenisk/fæles/tværkirkelige er en
overenskomst kirke og kirke imellem, og jeg kan slet ikke se et fældesskab
mellem den stavnerede folkekirken og de kirker der stræber efter de åndelige
gaver. Her mener jeg de få fra folkekiken der stræber efter de åndelige
gaver, må komme ud af busken for at deltage som fire mennesker der ikke skal
tage hensyn til deres fortid i den stavneret folkekirke. Vil de tjene
Kristus skal de også dø fra deres fortid som alle andre, som du selv skrev;
"Derfor skrev jeg, at vi skal fokusere på Jesus, og dermed mener jeg skære
alt, hvad der ikke er fra ham fra (personlige filosofier og dogmer) væk".

På ingen måder kan vi mennesker forene forskelligeheden mellem kirkerne, det
kan kun Gud og Gud gør det kun når vi søger den sande fældesskab med Jesus,
men så gør Gud det også (v47);- ApG 2 v v42 De holdt fast ved apostlenes
lære og fællesskabet, ved brødets brydelse og ved bønnerne. v43 Hver og én
blev grebet af frygt, og der skete mange undere og tegn ved apostlene. v44
Men alle de troende var sammen, og de var fælles om alt. v45 De solgte
deres ejendom og ejendele og delte det ud til alle efter enhvers behov. v46
De kom i enighed i templet hver dag; hjemme brød de brødet og spiste sammen,
og jublende og oprigtige af hjertet v47 priste de Gud og havde hele folkets
yndest. Og Herren føjede hver dag nogle til, som blev frelst.

> Misforståelsen ligger nok i, at jeg så mest på første del af skriftstedet
og
> du mest på anden del.

Eller; jeg for kritisk når det fælleskirkelige dukker op! Dengang spliden
var højest i Holstebro mellem LO og Pinsekirken hjalp dette skriftsted mig
meget; Rom 16v17 Jeg formaner jer, brødre, til at holde øje med dem, der i
modstrid med den lære, I har taget imod, skaber splittelse og fører andre
til fald. Hold jer fra dem! v18 Den slags mennesker tjener ikke vor Herre
Kristus, men deres egen bug, og med søde og indsmigrende ord forleder de
troskyldige mennesker.

Og den befaling har jeg adlydt, uden det er gået mig ringere en dem der
deltog aktiv i spliden. Tværtimod vil jeg påstå, for jeg tilhører Jesus og
ingen kirke eller fældeslærer, mit navn blev skrevet i Livets bog med Jesu
Blod den dag jeg blev døbt til Jesus død på korset, hvor han betalte for mig
med hans Liv.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 19-04-02 11:55

"Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> writes:

> [...]
> gaver, må komme ud af busken for at deltage som fire mennesker der ikke skal
> tage hensyn til deres fortid i den stavneret folkekirke.

Overvej følgende: Mange af de folk i Folkekirken, som stræber efter de
åndelige gaver, er overbeviste lutheranere, der inderligt og ærligt
mener, at den lutherske opfattelse af tingene er om ikke fuldstændigt
korrekt, så i hvert fald det nærmeste noget dansk kirkesamfund kommer
på "korrekt".

I så tilfælde handler det ikke om at tage hensyn til en fortid, men om
at leve i en nutidig tro.

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 19-04-02 14:43

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mener, at den lutherske opfattelse af tingene er om ikke fuldstændigt
> korrekt, så i hvert fald det nærmeste noget dansk kirkesamfund kommer

Jeg ønsker, at man i folkekirken vil starte på at søgte Guds opfattelse og
ikke Luthers. Hvad jeg mener er at folkekirken som har den Lutherske tro og
dåb, har en god grund til at omvende sig til lydighed til de befalinger Gud
forlanger for at man kan få frelsen ufortjænt og gratis. Selv om hele
folkekirke samfundet stræber efter Luthers meninger, står Luther ikke engang
omtalt i Bibelen, men det gør til gengæld Gud.

Der er ikke et eneste skriftsted i hele bibelen, hvor du kan blive tildelt
et "medlemskab" på Jesu Kristi legeme, uanset om du kommer til troen eller
ikke, alle de medlemer der betaler kirkeskat og er medlem af folkekirken på
dette grundlag har overhovedet ikke noget med Gud at gører, om de så er
Karismatiker, IM, LM eller andet folkekirkeligt, så eksistere et sådan
Kristi legeme ikke.

Jesus Kristi legeme set sådan ud;

1 Kor 12v1 Om Åndens gaver, brødre, vil jeg ikke holde jer i uvidenhed. v2
I ved, hvordan I viljeløst blev drevet med til de stumme afguder, dengang I
var hedninger. v3 Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler
ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er
Herre! undtagen ved Helligånden. v4 Der er forskel på nådegaver, men Ånden
er den samme. v5 Der er forskel på tjenester, men Herren er den samme. v6
Der er forskel på kraftige gerninger, men Gud er den samme, som virker alt i
alle.v7 Det, som Ånden åbenbarer, får hver enkelt til fælles gavn. v8 Én
får gennem Ånden den gave at meddele visdom, en anden kan ved den samme ånd
meddele kundskab. v9 Én får tro ved den samme ånd, en anden nådegaver til
at helbrede ved den ene og samme ånd, v10 og igen en anden får kraft til at
gøre mægtige gerninger. Én får den gave at tale profetisk, en anden evnen
til at bedømme ånder; én får forskellige slags tungetale, en anden evnen til
at tolke tungetale. v11 Alt dette virker den ene og samme ånd, der deler ud
til hver enkelt, som den selv vil. v12 For ligesom legemet er en enhed,
selv om det har mange lemmer, og alle legemets lemmer, så mange som de er,
dog danner ét legeme, sådan er det også med Kristus. v13 For vi er alle
blevet døbt med én ånd til at være ét legeme, hvad enten vi er jøder eller
grækere, trælle eller frie, og vi har alle fået én ånd at drikke. v14 Et
legeme består heller ikke kun af én del, men af mange. v15 Siger
foden: »Jeg er ikke hånd, altså hører jeg ikke til legemet,« er den dog
alligevel en del af legemet, v16 og siger øret: »Jeg er ikke øje, altså
hører jeg ikke til legemet,« er det dog ligefuldt en del af legemet. v17
Var hele legemet øje, hvad blev der så af hørelsen? Og var det hele hørelse,
hvad blev der så af lugtesansen? v18 Gud har nu engang givet hver enkelt
del dens plads på legemet, som han ville det. v19 Hvis det hele kun var én
legemsdel, hvad blev der så af legemet? v20 Men nu er der mange lemmer, men
ét legeme. v21 Øjet kan ikke sige til hånden: »Jeg har ikke brug for
dig,« eller hovedet til fødderne: »Jeg har ikke brug for jer.« v22
Tværtimod, de lemmer på legemet, som synes at være de svageste, netop de er
nødvendige, v23 og de lemmer, som vi synes er mindre ære værd, dem giver vi
desto større ære, og de lemmer, som vi undser os ved, klæder vi med desto
større blufærdighed; v24 de andre lemmer har ikke brug for det. Sådan som
Gud har sammenføjet legemet, har han givet det, som mangler ære, desto
større ære, v25 for at der ikke skulle opstå splid i legemet, men lemmerne
være enige og have omsorg for hinanden. v26 Lider én legemsdel, så lider
også alle de andre. Bliver én legemsdel hædret, så glæder også alle de andre
sig. v27 I er Kristi legeme og hver især hans lemmer. v28 Og i kirken har
Gud sat nogle til at være for det første apostle, for det andet profeter,
for det tredje lærere, endvidere nogle med kraft til at gøre mægtige
gerninger, endvidere nogle med nådegaver til at helbrede, til at hjælpe, til
at lede, til forskellige slags tungetale. v29 Kan alle være apostle? Eller
profeter? Eller lærere? Kan alle gøre mægtige gerninger? v30 Har alle
nådegaver til at helbrede? Kan alle tale i tunger? Kan alle tolke tungetale?
v31 Men stræb efter de største nådegaver! Og jeg vil også vise jer en langt
bedre vej.

> I så tilfælde handler det ikke om at tage hensyn til en fortid, men om
> at leve i en nutidig tro.

Slip fortiden, kom ud af buskatet og følg Jesus

Erik L

Fra : Peter B. Juul

Dato : 19-04-02 21:45

"Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> writes:

> Jeg ønsker, at man i folkekirken vil starte på at søgte Guds opfattelse og
> ikke Luthers.

Jeg ønsker, at du begynder at søge Guds opfattelse og ikke Eriks.

Og så ønsker jeg, at hvis du kritiserer den lutherske kirke (eller den
katolske, den apostolske, den melankolske eller et hvilket som helst
andet samfund), så sætter du dig ind i hvad den står for først.

Din kritik, som gentagne gange er blevet afvist med direkte henvisning
til Folkekirkens bekendelsesskrifter, er ubrugelig.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I desire macaroni pictures."
The RockBear. ((^)) -Moses.

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 20-04-02 12:56

"Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ønsker, at du begynder at søge Guds opfattelse og ikke Eriks.

Typpisk afstumpet herlighedslærer; kan man ikke forklare evangeliet, tager
de fat på chikanen.

> Og så ønsker jeg, at hvis du kritiserer den lutherske kirke (eller den
> katolske, den apostolske, den melankolske eller et hvilket som helst
> andet samfund), så sætter du dig ind i hvad den står for først.

Citat Peter B Juul; --- news:m31ydo67tr.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...

Hvad angår dåben, står der i bemeldte katekismus:

"Den virker syndernes forladelse, genløser fra døden og Djævelen og
giver alle dem, som tror det, den evige salighed, således som Guds ord
og løfte lyder."

Prøv at læse det igen, Erik: "alle dem, som tror det." "SOM TROR DET"
"TROR".

Er det ikke nok til at overbevise dig om, at troen er tvingende
nødvendig ifølge Luther, så ved jeg ikke hvad der er nok.

Citat slut; --

Jeg har spurgt dig en gang før uden svar?? Er det dåben eller Troen der
virker syndernes forladelse ifølge din Luthers katekismus???

> Din kritik, som gentagne gange er blevet afvist med direkte henvisning
> til Folkekirkens bekendelsesskrifter, er ubrugelig.

Citat Peter B Juul; -- news:m37kng3tet.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...

Erik L skrev;--
> Luther har da elles skrevet en ditalieret bog om romerbervet hvor han
> forklare hvordan Gud frelser i gennem dåbens vand ??

Peter B Juul svarede;--
Han angiver klart i den katekismus, du forsøgte at bruge til støtte
for dit sludder, at troen på frelsen i dåben er nødvendig for at den
gælder.
Citat slut; --

Peter du er selv i konflikt med dig selv og derefter har du en konflikt med
Luther nedskrevne katakismus.

Du skriver at Troen på frelsen i dåben er nødvendigt for at den (frelsen
mener du) gælder. Dvs at det jeg skriver på denne tråd er sandheden om
folkekirkens medlemmer, de tror nemlig ikke på en skid og har ingen tro,
derfor kan barnedåben og frelsen ikke være gældende hos dem, som du selv
skrev "Troen på frelsen i dåben er nødvendigt"

Som jeg har gjort klart for Erik (der med garanti ikke fatter det), så
er troen bydende nødvendig også indenfor den lutherske kirke. At visse
præster benægter dette viser mere om dem end om Luther.
~~~~

Som igen vil sige at medlemmerne der er frelst i den danske folkekirke er
efter dette dit udsagn, meget, meget, meget lille.

Lad os være ærligt over for hinnanden Kære Peter; Der er ingen ingen i
folkekirken der har den tro Gud forlanger, en tro fyldt med Helligånden før
de lader sig døbe, vel Peter???

Og et nyt spørgsmål dukker frem, " hvorfor døber folkekirken ikke kun de
mennesker der tror, så dåben (som du selv siger) kan være gældende".

Erik L

Fra : Peter B. Juul

Dato : 20-04-02 13:15

"Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> writes:

> Jeg har spurgt dig en gang før uden svar?? Er det dåben eller Troen der
> virker syndernes forladelse ifølge din Luthers katekismus???

Det er dåben, men kun for den, der tror det. Altså er det i praksis
dåben _sammen_ _med_ troen. Ifølge Luther.

Det skal tilføjes, at jeg er overbevist om, at dåben ikke er nødvendig
for frelsen og at jeg altså personligt mener, at Luther lægger for
stor vægt på dåben.

Ikke desto mindre siger Luther _ikke_ - selv om du påstår det igen og
igen - at dåben alene frelser.

> Peter du er selv i konflikt med dig selv

Nej.

> og derefter har du en konflikt med
> Luther nedskrevne katakismus.

Ja. Jeg er uenig med Luther. Det betyder stadig ikke at Luther har
skrevet det, som du beskylder ham for at have skrevet: At dåben (uden
tro) frelser.

> Du skriver at Troen på frelsen i dåben er nødvendigt for at den (frelsen
> mener du) gælder. Dvs at det jeg skriver på denne tråd er sandheden om
> folkekirkens medlemmer, de tror nemlig ikke på en skid og har ingen tro,

Du dømmer folk, du ikke kender. Vi er masser af folkekirkemedlemmer,
der tror. At der er mange ikke-troende folkekirkemedlemmer er ikke til
diskussion - det er oplagt. Men at skære alle folkekirkemedlemmer over
en kam og påstå at vi "ikke tror på en skid" er intet andet end
sjofelhed fra din side.

> derfor kan barnedåben og frelsen ikke være gældende hos dem, som du selv
> skrev "Troen på frelsen i dåben er nødvendigt"

Nemlig. Døbte men ikke-troende mennesker har forkastet deres dåb og er
ikke frelst. (Bemærk her, at jeg kun taler om folk, der aldrig selv
har troet. Tidligere troende er et specialtilfælde.)

Om de er medlem af Folkekirken eller ej er sagen aldeles uvedkommende.

> Lad os være ærligt over for hinnanden Kære Peter; Der er ingen ingen i
> folkekirken der har den tro Gud forlanger, en tro fyldt med Helligånden før
> de lader sig døbe, vel Peter???

Jo da. Der er medlemmer i Folkekirken som først er blevet døbt som
voksne, troende mennesker.

Ikke desto mindre kræves der ikke noget af os mennesker for at vi kan
blive døbt, så det er sagen aldeles uvedkommende.

> Og et nyt spørgsmål dukker frem, " hvorfor døber folkekirken ikke kun de
> mennesker der tror, så dåben (som du selv siger) kan være gældende".

Vi døber børn, fordi dåben er en gave givet af Gud, som lige så godt
kan gives så tidligt som muligt, ganske som man har gjort siden
Oldkirken.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I am a Bear of Very Little Brain,
The RockBear. ((^)) and long words Bother me."

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 20-04-02 14:16

> Det er dåben, men kun for den, der tror det. Altså er det i praksis
> dåben _sammen_ _med_ troen. Ifølge Luther.

Ifølge Luther?? Drejer det sig ikke om Gud og hvad Gud ønsker???

> Det skal tilføjes, at jeg er overbevist om, at dåben ikke er nødvendig
> for frelsen og at jeg altså personligt mener, at Luther lægger for
> stor vægt på dåben.

Så mener du dermed, at Bibelen er usand ved at føje tro og dåb sammen; --
Mark 16v16 Den, der tror og bliver døbt, skal frelses;

> Ikke desto mindre siger Luther _ikke_ - selv om du påstår det igen og
> igen - at dåben alene frelser.

> Nej.

Jo!

> Ja. Jeg er uenig med Luther. Det betyder stadig ikke at Luther har
> skrevet det, som du beskylder ham for at have skrevet: At dåben (uden
> tro) frelser.

Jeg beskylder ikke Luther for at have skrevet "At dåben (uden tro) frelser".
MEN at dit kirkesamfund der har den Lutherske tro, Praktisere den Lutherske
dåb, den dåb som Luther har skrevet frelser den der bliver døbt.

Men Bibelen siger der skal tro og dåb til for at blive frelst Mark 16v16 og
det stemmer ikke overens med den dåbspraktis som I praktisere i DIN kirke.

> [...]
> diskussion - det er oplagt. Men at skære alle folkekirkemedlemmer over
> en kam og påstå at vi "ikke tror på en skid" er intet andet end

Sikke noget vrøvl; Hvem har jeg dømt??????

Det er efter min mening mere sjofelt og ondskabsfuldt, at indlære de
stakkels mennesker at de er frelst og har fået Helligånden i dåbsgave og
hvad ska de så stille op den dag Jesus kommer og I troende fra folkekirken
har løjet for dem. Mennesker der havde mulighed for at omvende sig hvis ikke
jeres "åndelige præster" var fulde af Gud istedet for Luther.

> Nemlig. Døbte men ikke-troende mennesker har forkastet deres dåb og er
> ikke frelst. (Bemærk her, at jeg kun taler om folk, der aldrig selv
> har troet. Tidligere troende er et specialtilfælde.)

Kan du ikke se hvor grusom det er, først døber I dem og bagefter lærer I dem
ingen ting og så kalder I (du) dem for Ikke-troende der har forkastet dåben.

Hvad mon Jesus engang vil tale med Jer om???

> Om de er medlem af Folkekirken eller ej er sagen aldeles uvedkommende.

Folkekirkens præstestand og dem Gud har udvalgt (givet Helligånden) har vel
et ansvar som gør det vedkommende.

> Jo da. Der er medlemmer i Folkekirken som først er blevet døbt som
> voksne, troende mennesker.

Og det skulle pynte på menighedens Guddommelig oprigtighed?

> [...]
>
> Vi døber børn, fordi dåben er en gave givet af Gud, som lige så godt
> kan gives så tidligt som muligt, ganske som man har gjort siden

Ja; I folkekirke kristne er vel nok troende uden Bibelsk indhold.

Hvad med Matt 28v20?? som siger I skal lærer de nydøbte og "frelste" børn om
Gud??

Erik L

Fra : Peter B. Juul

Dato : 20-04-02 22:04

"Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> writes:

> Ifølge Luther?? Drejer det sig ikke om Gud og hvad Gud ønsker???

Jo. Det gør det for mig. Det gjorde det også for Luther. Og jeg håber
da sandelig også, at det gør det for dig.

Men der kan være forskellig opfattelse af _hvad_ Gud mon ønsker, for
Han har ikke gjort det utvetydigt klart.

> Så mener du dermed, at Bibelen er usand ved at føje tro og dåb sammen; --
> Mark 16v16 Den, der tror og bliver døbt, skal frelses;

Jeg mener ikke, at Bibelen stiller krav om dåb. JEg mener, at Bibelen
stiller krav om tro.

Frelse nævnes altid sammen med tro men kun nogle steder sammen med
dåb.

Paulus nævner ikke dåb i Rom. 10,9.

> Jeg beskylder ikke Luther for at have skrevet "At dåben (uden tro) frelser".
> MEN at dit kirkesamfund der har den Lutherske tro, Praktisere den Lutherske
> dåb, den dåb som Luther har skrevet frelser den der bliver døbt.

.... Såfremt vedkommende tror på denne frelse i dåben, ja. Hvor tit
skal det gentages, for at det siver ind?

> Men Bibelen siger der skal tro og dåb til for at blive frelst Mark 16v16 og
> det stemmer ikke overens med den dåbspraktis som I praktisere i DIN kirke.

Det gør det faktisk. Luther skriver og Folkekirken følger, at der skal
både tro og dåb til.

At du digter et krav om en bestemt rækkefølge af de to ændrer ikke på
virkeligheden - den virkelighed, som du nægter at se i øjnene, fordi
den ikke vil give dig ret.

> Sikke noget vrøvl; Hvem har jeg dømt??????

Folkekirkens medlemmer. Citat Hr. Erik Larsen:

Hvorfor indlader jeg mig igen og igen på at diskutere dit vås? Bliver
jeg aldrig klogere? Du _vil_ jo ikke lære. Du vil kun fordømme blindt.
--
Peter B. Juul, o.-.o "I don't see much sense in that," said Rabbit.
The RockBear. ((^)) "No," said Pooh humbly, "there isn't. But there

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 21-04-02 10:42

> [...]
>
> Men der kan være forskellig opfattelse af _hvad_ Gud mon ønsker, for
> Han har ikke gjort det utvetydigt klart.

Nej, der er kun én Gud og kun én tro (opfattelse) Ef 4

> Jeg mener ikke, at Bibelen stiller krav om dåb. JEg mener, at Bibelen
> stiller krav om tro.

Bibelen stiller et ganske klart krav til dåben " ApG 2v 38 »Omvend jer og
lad jer alle døbe i Jesu Kristi navn til jeres synders forladelse, så skal I
få Helligånden som gave. v39 For løftet gælder jer og jeres børn og alle
dem i det fjerne, som Herren vor Gud vil kalde på.«

Og ligeledes et ganske klart krav til at udøve dåben Matt28 v19 Gå derfor
hen og gør alle folkeslagene til mine disciple, idet I døber dem i Faderens
og Sønnens og Helligåndens navn, v20 og idet I lærer dem at holde alt det,
som jeg har befalet jer. Og se, jeg er med jer alle dage indtil verdens
ende.«

> Frelse nævnes altid sammen med tro men kun nogle steder sammen med
> dåb.
>
> Paulus nævner ikke dåb i Rom. 10,9.

Sikkert ikke , for dåben har Paulus allerrede beskrevet om i Rom 6 som
følges af Rom 8 der handler om Helligåndens dåb og derefter kommer Rom 10,9
som et spædbarn har svært ved at opnå, bekendelsen til Jesus med din mund
før du bliver frelst!

Det må gøre ondt kun at hænge sig fast ved en tro der frelser når man med
munden bekender, for så må også onde ånder være frelst når de tror og
bekende med deres mund at Jesus er Herren Guds søn. (tro) Jak 2v19 Du
tror, at Gud er én; det gør du ret i. Det tror de onde ånder også ­ og
skælver. (bekendelse) Mark 1 v23 Netop da var der i deres synagoge en mand
med en uren ånd, og han skreg: v24 »Hvad har vi med dig at gøre, Jesus fra
Nazaret! Er du kommet for at ødelægge os? Jeg ved, hvem du er: Guds
hellige!«

ER DE ÅNDE ÅNDER DER TROR OG BEKENDER AT JESUS ER HERREN, GUDS SØN OGSÅ
FRELST??? ELLER ER DET KUN MENNESKER DET Rom 10,9 GÆLDER FOR???

frelser".
Lutherske

> ... Såfremt vedkommende tror på denne frelse i dåben, ja. Hvor tit
> skal det gentages, for at det siver ind?

Hele dit eget Kirkesamfund folkekirken tror man bliver frelst i eller ved
dåbshandlingen, og uden dåb er man ikke frelst.

> Det gør det faktisk. Luther skriver og Folkekirken følger, at der skal
> både tro og dåb til.

Luther, Luther og Luther hele tiden er det Luther der siger: Hvor siger
Luther at et lille barn tror, når det bliver frelst i barnedåben dåben???

> At du digter et krav om en bestemt rækkefølge af de to ændrer ikke på
> virkeligheden - den virkelighed, som du nægter at se i øjnene, fordi
> den ikke vil give dig ret.

ApG 2v38 er aldeles ikke mit krav, det er Gud som vil have Omvendelse, tro
og dåb og derfor er det Guds krav.

> Folkekirkens medlemmer. Citat Hr. Erik Larsen:

tro,

Hvad er dommen???

Hvis du hentyder jeg antyder at fortabelsen er over dem der ikke tror, så er
det dit kirkesamfund der har styret dem i afgrunden ved at afvige fra Guds
anordninger hvad forkyndelse om Omvendelse tro og dåb angår og kommer der en
rigtig Åndsfuld Pinsemand og prøver at fortælle om sine oplevelser med
Herren, overfalder din kirke dem der starter med en søgning efter Sandheden
med advarsler om frafald og blasfami når de tager troskridtet og forlade
barnedåben mm.

> Hvorfor indlader jeg mig igen og igen på at diskutere dit vås? Bliver
> jeg aldrig klogere? Du _vil_ jo ikke lære. Du vil kun fordømme blindt.

Jeg gør det fordi der endnu er et håb om frelse til dig!

Erik L

Fra : Peter B. Juul

Dato : 21-04-02 12:46

> Nej, der er kun én Gud og kun én tro (opfattelse) Ef 4

Der kan stadig være forskellige opfattelse af, hvad han mener. At
påstå, at det er netop dig (eller netop mig), der har fundet de vises
sten er hovmod i eklatant grad, grænsende til megalomani.

--
Peter B. Juul, o.-.o When you are a Bear of Very Little Brain, and you Think
The RockBear. ((^)) of Things, you sometimes find that a Thing which seemed

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 21-04-02 13:58

> Der kan stadig være forskellige opfattelse af, hvad han mener. At
> påstå, at det er netop dig (eller netop mig), der har fundet de vises
> sten er hovmod i eklatant grad, grænsende til megalomani.

Nej, den ene opfattelse vil ikke være fra Gud, når der er tale om man kan
blive frelst, som du mener af tro allene uden dåb og som jeg mener du må tro
og så blive døbt, er den ene opfattelse ikke fra Gud.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 21-04-02 16:10

> [...]

> blive frelst, som du mener af tro allene uden dåb og som jeg mener du må tro
> og så blive døbt, er den ene opfattelse ikke fra Gud.

Lær så at læse, ikke?

--
Peter B. Juul, o.-.o "når nattehimmelen er mørk bag stjernerne,
The RockBear. ((^)) så er det fordi nattehimmelen er dækket

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 21-04-02 18:23

> Lær så at læse, ikke?

Nu er jeg ikke klar over hvilken at Luthers skrifter du mener, kunne det
være den hvor Luther forklare sin modstand af overøsningsdåben kontra din
dåb der ikke er nødvendigt??

Lær at læse. Kære Peter hvad står der i ApG 2v38, i Mark 16v16, i Kol
2v11-12 og i 1 Pet 3v21 om ikke Gud giver os Helligånden, frelsen,
omskærelsen og frelsen i Dåbens Vandet.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 21-04-02 19:45

"Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> writes:

> Nu er jeg ikke klar over hvilken at Luthers skrifter du mener,

Jeg taler ikke om Luthers skrifter, jeg taler om det jeg skrev. Du har
i dagevis svaret i vest på det jeg har skrevet i øst. Det er det rene
spild.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Mennesker kan ikke få nå at få mere end 6 børn,
The RockBear. ((^)) da de kun kan amme en af gangen."

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 23-04-02 18:04

> Jeg taler ikke om Luthers skrifter, jeg taler om det jeg skrev. Du har
> i dagevis svaret i vest på det jeg har skrevet i øst. Det er det rene
> spild.

Rigtigt, når jeg skriver skriftsteder direkte af efter bibelen, så svare du
i en helt anden verden.

Nej; vi kan aldrig komme i splid for det kræver først enighed. Vi kan måske
den dag du vil erkende ApG 2v38 som værende en Guds befaling blive enige.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 23-04-02 19:00

"Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> writes:

> Rigtigt, når jeg skriver skriftsteder direkte af efter bibelen, så svare du
> i en helt anden verden.

Jeg skrev noget. Senere henviste jeg til det jeg havde skrevet. Du
skrev, at du ikke kunne se hvor hos Luther det stod. Nej, det tror
pokker: Jeg henviste ikke til Luther.

Nu blander du så pludselig dine løsrevne bibelcitater ind i det,
hvilket intet har med sagen at gøre.

Ovenstående udtalelse finder du så nok også ud af at angribe mig for.

Det er for dumt, for plat og for lavt, det du har gang i der, Erik.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Kritikken af dine indlæg skyldes alene det
The RockBear. ((^)) faktum, at du er en idiot."

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 20-04-02 13:38

On Sat, 20 Apr 2002 13:55:38 +0200, "Erik Engelbrecht Larsen"
<ErikLarsen@oncable.dk> wrote:

>Er det dåben eller Troen der virker syndernes forladelse ifølge
>din Luthers katekismus???

Følger man den danske folkekirkes selvforståelse, så er der tale om en
falsk modsætning. Der er ikke noget enten-eller i forholdet mellem dåb
og tro - og hvis man alligevel diskuterer ud fra det udgangspunkt, så
får man problemer med folkekirken. Den eneste præst som i nyere tid er
blevet afskediget fra folkekirken på grund af kætteri tog netop det
udgangspunkt ved at udlægge en lutherprædiken om genfødelse i dåben
således:

"....så at det må stå klart, at Luther her siger, at vi bliver genfødt
ved troen, *og altså ikke* ved dåben."

I den efterfølgende læresag som resulterede i præstens afskedigelse
lød Landsrettens vurdering:

"Her bruges Luthers udsagn om genfødelse i troen (imod Luther selv)
til at udelukke talen om en genfødelse i dåben, hvorved den
sakramentale flerdimensionalitet reduceres fra at være et 'både-og'
til at blive et 'enten-eller'."

Videre henvistes til Confession Augustana, artikel 9:

" 'Om dåben lærer de, at den er nødvendig til frelse, og at Guds nåde
tilbydes ved dåben....'. I denne tekst, der skal læses i bekendelsens
sammenhæng og på baggrund af den reformatoriske teologi i øvrigt, skal
'tilbyde' netop udtrykke, at en gave rækkes frem og konstituerer et
nyt forhold til Gud. Det afgørende for en reformatorisk tankegang er,
at Gud skænker sig selv med sit løfte og tilsagn. Hos Bent Feldbæk
Nielsen bliver det tvivlsomt, om der i dåben bliver tilsagt noget, som
fra Guds side står ved magt, og som et menneske efterfølgende kan
vende tilbage til."

Dommen i sin helhed kan læses på:

http://www.teo.au.dk/html/syst/aljacob/landsretsdom.html

>hvorfor døber folkekirken ikke kun de mennesker der tror, så dåben
>(som du selv siger) kan være gældende

Fordi man først begyndte at problematisere rækkefølgen af dåb og
omvendelse flere hundrede år efter kirkens indstiftelse og fordi
argumenterne for at rækkefølgen skulle have nogen videre betydning er
og bliver dybt fortænkt.

Med venlig hilsen
Lars Erik Bryld
20 apr AD 2002
Skt. Marian

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 20-04-02 17:57

"Lars Erik Bryld" <lars-erik@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Nielsen bliver det tvivlsomt, om der i dåben bliver tilsagt noget, som
> fra Guds side står ved magt, og som et menneske efterfølgende kan

Tusind tak, Jeg håber Peter B Juul også læser afgørelsen da den kan give ham
indsigt i hvad hans kirke egentlig tror og handler på.

> [...]
> omvendelse flere hundrede år efter kirkens indstiftelse og fordi
> argumenterne for at rækkefølgen skulle have nogen videre betydning er

Men gøres til en mekanisme der træder i kraft den dag troen indtræffer og
udelukker at man aflægger det gamle menneske og opstår til et nyt menneske
gennem dåben (genfødslen). Dette at en forvandling sker i dåbsøjeblikket
kunne være en katolsk tankegang, Paulus var ikke katolik men kristen og det
gør det til en bibelsk tankegang som katolikerne kunne have opsamlet fra
Pauluses breve.

Min erfaring er, at den dag jeg blev døbt skete der et mirakel med mig og
ingenting var derefter det samme. Men jeg var 36 år og troede på Jesus før
jeg i lydighed lod mig døbe.

Erik L

Fra : Peter B. Juul

Dato : 20-04-02 21:58

"Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> writes:

> Tusind tak, Jeg håber Peter B Juul også læser afgørelsen da den kan give ham
> indsigt i hvad hans kirke egentlig tror og handler på.

Dit slagsmål mod vindmøllerne begynder at trætte mig.

Lars skriver intet, som kommer som en overraskelse eller som jeg ikke
allerede har skrevet. (altså rent læremæssigt. Det om dommen har jeg
jo ikke skrevet)

--
Peter B. Juul, o.-.o "I'm so glad to see you, Son of Homo Habilis, and
The RockBear. ((^)) Daughter of Australopithecus Afarensis!" cried Bill.

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 21-04-02 12:40

> Dit slagsmål mod vindmøllerne begynder at trætte mig.

Ja, det kan man sige, men en dag åbnes øjnene på vindmøllerne

> Lars skriver intet, som kommer som en overraskelse eller som jeg ikke
> allerede har skrevet. (altså rent læremæssigt. Det om dommen har jeg
> jo ikke skrevet)

Men afgørelsen; der fortæller hvordan tro og dåb i dit kirkesamfund
forholder sig til hinnanden, om det kan skilles som du gør eller ikke. Og
dine præsters forholdet til hvad Luther har ment (ikke hvad Paulus skrev) om
tro og dåbs sammenhæng eller adskillelse.

Afgørelsen må da sige dig noget, for elles er du total uforstående over for
det evangelium din kirkesamfund tilbyder den danske befolkning.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 21-04-02 12:47

"Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> writes:

> Afgørelsen må da sige dig noget, for elles er du total uforstående over for
> det evangelium din kirkesamfund tilbyder den danske befolkning.

Afgørelsen er præcis hvad jeg hele tiden har sagt: At tro og dåb er en
enhed i den lutherske opfattelse af hvad det er Gud mener.

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 21-04-02 18:47

> Afgørelsen er præcis hvad jeg hele tiden har sagt: At tro og dåb er en
> enhed i den lutherske opfattelse af hvad det er Gud mener.

Citat ; news:m31ydo67tr.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
Erik spørger;
>Hvis du ikke mener du er frelst i din barnedåb, men ved troen allene, så
> ligger du i splid med dig selv og din kirkesamfund der siger du blev
frelst,
> genfødt og blev fornyet i Helligånden da du blev barnedøbt.

Peter svarer;
Bortset fra, at det kirkesamfund siger, at jeg kun har disse ting, når
jeg tror.

Citat slut;

Folkekirken siger at barnet bliver genfødt, frelst og får Helligåndsgaven i
dåben, hvis ikke det sker er dåben ugyldigt og kraftløs og uden indhold.

Men du Peter er først blevet genfødt, frelst og fik Helligåndsgaven da troen
på Jesus kom og gør derved dåben ugyldigt og kraftløs og uden indhold.

Det må være flovt og forvirende??

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 19-04-02 15:48