/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Elvarme i betongulv
Fra : Snip


Dato : 02-02-01 21:49

Jeg vil lægge klinker på en 7x1m lang gang, hvor det ikke er muligt at lægge
slanger til alm. gulvvarme.
Jeg har derfor overvejet at lægge de nye el-måtter, men hvor dyre er de
egentlig i drift?

Det er selvfølgelig afhængigt af, hvor høj en temperatur man ønsker, men
sådan et bud på tasken, evt. sammenlignet med alm. gulvvarme.

Er de nemme at lægge, - og fungerer de?

--
snip@post8.tele.dk



 
 
Lone Rasmussen (03-02-2001)
Kommentar
Fra : Lone Rasmussen


Dato : 03-02-01 19:04

> Er de nemme at lægge, - og fungerer de?

Jeg har det i badeværelset. Det fungerer fint.

De er nemme at lægge.

Angående forbrug, så kan jeg se at termostaten ofte har tændt for
gulvvarmen, men jeg syntes ikke at det har givet udslag på varmeregning
efter at vi har fået gulvvarmen. Det er dog slukket om sommeren

Hilsen

René



Jørgen Rasmussen (03-02-2001)
Kommentar
Fra : Jørgen Rasmussen


Dato : 03-02-01 20:45

Snip wrote:

> Jeg vil lægge klinker på en 7x1m lang gang, hvor det ikke er muligt at lægge
> slanger til alm. gulvvarme.
> Jeg har derfor overvejet at lægge de nye el-måtter, men hvor dyre er de
> egentlig i drift?
>
> Det er selvfølgelig afhængigt af, hvor høj en temperatur man ønsker, men sådan
> et bud på tasken, evt. sammenlignet med alm. gulvvarme.
> Er de nemme at lægge, - og fungerer de?
> --snip@post8.tele.dk

Jeg ved ikke noget om el-måtterne som du beskriver, men jeg ved en ting:

Nemlig:
Varme fungerer ens, uanset fra hvilken kilde det kommer.! - El-måtter eller
alm. gulvvarme.
Det der er afgørende er hvordan der er isoleret under varme elementet.

At de tilsyneladende ligger tæt på gulvet, (mit gæt) i forhold til varmeslanger
der er støbt ind i betonen, kunne antyde at relativt mere af varmen kommer
opad.! (Hvilket jo er naturligt for varme.)

Mvh. Jørgen




Johan Myhre Andersen (05-02-2001)
Kommentar
Fra : Johan Myhre Andersen


Dato : 05-02-01 20:08

Jørgen Rasmussen wrote:

> Nemlig:
> Varme fungerer ens, uanset fra hvilken kilde det kommer.! - El-måtter eller
> alm. gulvvarme.
> Det der er afgørende er hvordan der er isoleret under varme elementet.

Enig mht. isolering, men prisen for 1 kWh elvarme er måske 3 gange
prisen for 1 kWh fjernvarme (fra kraft-varme-værk).
Men for kun 7 m2 gør det jo ikke så meget.

> At de tilsyneladende ligger tæt på gulvet, (mit gæt) i forhold til varmeslanger
> der er støbt ind i betonen, kunne antyde at relativt mere af varmen kommer
> opad.! (Hvilket jo er naturligt for varme.)

Beton leder varme ret godt, så jeg tror varmetabet nedad er lige stort
for el og vand. Varme stiger kun opad i luft og væsker, der kan
cirkulere. I fast materiale spredes varmen lige meget til alle sider.
Men måske kan man bedre mærke hvor el-varme kablerne ligger i forhold
til varmeslanger 5 cm nede i gulvet?

--Johan

Snip (03-02-2001)
Kommentar
Fra : Snip


Dato : 03-02-01 20:56

Er det fordi I i forvejen har elvarme?

--
snip@post8.tele.dk
"Snip" <snip@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:95f6en$hvl$1@news.inet.tele.dk...
> Jeg vil lægge klinker på en 7x1m lang gang, hvor det ikke er muligt at
lægge
> slanger til alm. gulvvarme.
> Jeg har derfor overvejet at lægge de nye el-måtter, men hvor dyre er de
> egentlig i drift?
>
> Det er selvfølgelig afhængigt af, hvor høj en temperatur man ønsker, men
> sådan et bud på tasken, evt. sammenlignet med alm. gulvvarme.
>
> Er de nemme at lægge, - og fungerer de?
>
> --
> snip@post8.tele.dk
>
>



villyskov@my-deja.co~ (04-02-2001)
Kommentar
Fra : villyskov@my-deja.co~


Dato : 04-02-01 09:53

De er ufattelig nemme at lægge, der er bare et par tips du skal kende,
dem giver jeg gerne.

Jeg har lagt deviheat el-måtter i køkkenet, og vandslanger i
badeværelset.

Fordelen ved elvarme er at man kan få en ordentlig styrring af
tidspunktet hvor det skal være tændt.

Jeg har købt en Deviheat 550 styrrenhed, og på den kan man automatisk
sætte tidspunkter hvornår den skal varme, og uret er på ugebasis.

Det smarte ved netop denne model er, at hvis jeg fortæller den at jeg
vil have at temperaturen er 20 grader kl. 7.00, så regner den selv ud
hvornår den skal gå i gang. Modsat de fleste andre, de går igang kl. 7.
Afhængig af rumtemperaturen går der så 30-60 minutter at få temperaturen
op på 20 grader. Dvs ofte er de 30 min spildt.

Via de slanger jeg har støbt ned i gulvet i badværrelset er der også
termostat på, men der er intet ur på. De køre bare på fuld knald hele
tiden. Jeg gider ikke rende skrue op og ned hele tiden.

/villy

In article <95f6en$hvl$1@news.inet.tele.dk>,
"Snip" <snip@post8.tele.dk> wrote:
> Jeg vil lægge klinker på en 7x1m lang gang, hvor det ikke er muligt at
lægge
> slanger til alm. gulvvarme.
> Jeg har derfor overvejet at lægge de nye el-måtter, men hvor dyre er
de
> egentlig i drift?
>
> Det er selvfølgelig afhængigt af, hvor høj en temperatur man ønsker,
men
> sådan et bud på tasken, evt. sammenlignet med alm. gulvvarme.
>
> Er de nemme at lægge, - og fungerer de?
>
> --
> snip@post8.tele.dk
>
>


Sent via Deja.com
http://www.deja.com/

Lone Rasmussen (04-02-2001)
Kommentar
Fra : Lone Rasmussen


Dato : 04-02-01 14:37


> Jeg har købt en Deviheat 550 styrrenhed, og på den kan man automatisk
> sætte tidspunkter hvornår den skal varme, og uret er på ugebasis.
>
> Det smarte ved netop denne model er, at hvis jeg fortæller den at jeg
> vil have at temperaturen er 20 grader kl. 7.00, så regner den selv ud
> hvornår den skal gå i gang. Modsat de fleste andre, de går igang kl. 7.
> Afhængig af rumtemperaturen går der så 30-60 minutter at få temperaturen
> op på 20 grader. Dvs ofte er de 30 min spildt.

Problemet med et betongulv er bare at det kan tage mellem 12-24 timer, før
det bliver varmt.

Hilsen

Lone.



villyskov@my-deja.co~ (05-02-2001)
Kommentar
Fra : villyskov@my-deja.co~


Dato : 05-02-01 21:48

Så skal man jo lade være med at lave betongulv. Jeg har lagt fliser på
spunplader, det er også meget bedre for ben og knæ at gå på end det
beton.

/villy


In article <aVcf6.154$Bu5.3458@news.get2net.dk>,
"Lone Rasmussen" <lonelr@get2net.dk> wrote:
>
> > Jeg har købt en Deviheat 550 styrrenhed, og på den kan man
automatisk
> > sætte tidspunkter hvornår den skal varme, og uret er på ugebasis.
> >
> > Det smarte ved netop denne model er, at hvis jeg fortæller den at
jeg
> > vil have at temperaturen er 20 grader kl. 7.00, så regner den selv
ud
> > hvornår den skal gå i gang. Modsat de fleste andre, de går igang kl.
7.
> > Afhængig af rumtemperaturen går der så 30-60 minutter at få
temperaturen
> > op på 20 grader. Dvs ofte er de 30 min spildt.
>
> Problemet med et betongulv er bare at det kan tage mellem 12-24 timer,
før
> det bliver varmt.
>
> Hilsen
>
> Lone.
>
>


Sent via Deja.com
http://www.deja.com/

Johan Myhre Andersen (05-02-2001)
Kommentar
Fra : Johan Myhre Andersen


Dato : 05-02-01 22:28

villyskov@my-deja.com wrote:
>
> Så skal man jo lade være med at lave betongulv. Jeg har lagt fliser på
> spunplader, det er også meget bedre for ben og knæ at gå på end det
> beton.

Ja, det er mere fjedrende, men hvis man er krakilsk mht. indemiljøet,
kan man sige at spånplader kan afgive formaldehyd, specielt ved varme og
fugt.

Mht. trægheden for opvarmning af beton-gulv, så kan det også være en
fordel ifm. solvarme eller brændeovn (m. vandtank til centralvarme),
fordi gulvet kan virke som varmelager.

--Johan

Jan Boegh (06-02-2001)
Kommentar
Fra : Jan Boegh


Dato : 06-02-01 20:14

"Johan Myhre Andersen" <jma@cpk.auc.dk> wrote in message
news:3A7F1ADF.D4BA501F@cpk.auc.dk...

> Ja, det er mere fjedrende, men hvis man er krakilsk mht. indemiljøet,
> kan man sige at spånplader kan afgive formaldehyd, specielt ved varme og
> fugt.

Er det efterhånden ikke mange år siden man forbød brugen af
formaldehyddampende spånplader?

mvh
Jan



villyskov@my-deja.co~ (06-02-2001)
Kommentar
Fra : villyskov@my-deja.co~


Dato : 06-02-01 21:49

Jo, det findes vist ikke i handlen mere.

/villy

In article <95pid5$geo$1@news.net.uni-c.dk>,
"Jan Boegh" <jan@boegh.X_net> wrote:
> "Johan Myhre Andersen" <jma@cpk.auc.dk> wrote in message
> news:3A7F1ADF.D4BA501F@cpk.auc.dk...
>
> > Ja, det er mere fjedrende, men hvis man er krakilsk mht.
indemiljøet,
> > kan man sige at spånplader kan afgive formaldehyd, specielt ved
varme og
> > fugt.
>
> Er det efterhånden ikke mange år siden man forbød brugen af
> formaldehyddampende spånplader?
>
> mvh
> Jan
>
>


Sent via Deja.com
http://www.deja.com/

Johan Myhre Andersen (06-02-2001)
Kommentar
Fra : Johan Myhre Andersen


Dato : 06-02-01 23:58

villyskov@my-deja.com wrote:
>
> Jo, det findes vist ikke i handlen mere.
>
> /villy
>
> In article <95pid5$geo$1@news.net.uni-c.dk>,
> "Jan Boegh" <jan@boegh.X_net> wrote:
> > Er det efterhånden ikke mange år siden man forbød brugen af
> > formaldehyddampende spånplader?
> >
> > mvh
> > Jan
> >
> >
>
> Sent via Deja.com
> http://www.deja.com/

Det er rigtigt, at der er kommet mere skrappe krav til spånplader, men
findes der spånplader 100% fri for formaldehyd?

--Johan

Allan (11-04-2001)
Kommentar
Fra : Allan


Dato : 11-04-01 12:45

"Snip" skrev d. 02-02-01 21:49 dette indlæg :
> Jeg vil lægge klinker på en 7x1m lang gang, hvor det ikke er muligt at lægge
> slanger til alm. gulvvarme.
> Jeg har derfor overvejet at lægge de nye el-måtter, men hvor dyre er de
> egentlig i drift?
>
> Det er selvfølgelig afhængigt af, hvor høj en temperatur man ønsker, men
> sådan et bud på tasken, evt. sammenlignet med alm. gulvvarme.
>
> Er de nemme at lægge, - og fungerer de?
>
> --
> snip@post8.tele.dk
>
> Hej de er hammerende nemme at lægge .
Forbruget ligger omkring de 50 kWh ved en komfortvarme på de ca. 20 grader året rundet i gennemsnit så 50 x kwh pris = årets forbrug

Vi købte vores her http://www.heat.com.com

Anders


Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177517
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408636
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste