P4 kræver det nyt kabinet ?
Fra : Martin S.

Dato : 17-04-02 11:18

Hej, sikkert et åndssvagt spg., men nu har jeg undret mig lidt i den senere
stykke tid.
Jeg overvejer en upgrade fra min dejlige Celeron i Aopen 300 W ATX kabinet.
Hvis man nu overvejer P4, SKAL man så ud at købe et P4 kabinet ?? og i så
fald hvorfor ?

På forhånd tak
Martin S.

Fra : Michael Thomsen

Dato : 17-04-02 11:38

Måske..

Nej det er ikke kabinettet der skal udskiftes, men måske strømforsyningen.
Men det kommer an på hvilken bundkort du køber.

f.eks. mig jeg har et ASUS P4B bundkort. Her er plads til ATX, og et stik
ligende ATX bare med 4 ledninger. Men hvis man ikke har det kan man bare
bruge et almindeligt 5-0-0-12v stik som går i cd-rom og hdd. Det er der
plads til i bundkortet.

Men nogen bundkort er der ikke plads til den stik, så skal du have det ATX
ligende stik i din strømforsyning.

Den ekstra støm som det skal leve er til blæseren, da den kræver lidt mere
end normalt.!

Mvh Michael

Fra : Martin S.

Dato : 17-04-02 11:53

"Michael Thomsen" <gichael@hunters.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ligende ATX bare med 4 ledninger. Men hvis man ikke har det kan man bare
> bruge et almindeligt 5-0-0-12v stik som går i cd-rom og hdd. Det er der

ok. Dvs. man bruger det almindelige ATX-strøm stik som vanligt + et ekstra
som afhænger af mb. Men hvis man vil undgå investering i ny psu, så skal man
have fat i f.eks. asus P4B, som understøtter både ny og "gammel" std. ?
mvh martin...

Fra : Michael Thomsen

Dato : 17-04-02 13:05

> [...]
man
> have fat i f.eks. asus P4B, som understøtter både ny og "gammel" std. ?

Ja..

Eller jeg har set at man i usa kan købe en adaptor fra almindeligt 6-0-0-12v
stik til det speciale stik. (ATX ligende)

Mvh Michael

Fra : Martin S.

Dato : 17-04-02 13:09

Jamen tak for hjælpen....
Nu står jeg bare i den situation om jeg skal vælge P4, XP med eller uden
DDR... jeg har en masse SDram jeg ikke vil "smide" ud...'

Fra : Michael Thomsen

Dato : 17-04-02 14:59

Byt dine SD til DDR og køb en P4 Northwood. Den er der ingen problemer med.
JEg har haft mange problemer da jeg havde en XP.

Køb evt en 1.6Ghz P4 Northwood og en ordentlig køler til 1000,- hos
studiedata.dk
Så kan du clocke den til 2.4GHz

Fra : DaWizeGuy

Dato : 17-04-02 23:20

> Jamen tak for hjælpen....
> Nu står jeg bare i den situation om jeg skal vælge P4, XP med eller uden
> DDR... jeg har en masse SDram jeg ikke vil "smide" ud...'

P4 og SDRAM er en yderst dårlig kombintion, idet SDRAM ikke kan levere dat
hurtigt nok til CPU'en. Med andre ord får du en meget dårlig ydelse. Det
klogeste er nok at satse på DDR RAM, specielt hvis du evt. senere overvejer
at skifte til AMD. Her kunne Abit SD7 RAID være et særdeles godt valg, eller
evt Asus P4S533 hvsi du kan vente lidt endnu. Vil du have den maksimale
ydelse ud af dit P4 system, skal du have et bundkort der understøtter RDRAM,
men ulempen er så bare at denne RAM type ikke kan anvendes med AMD, hvis du
senere øsnker at skifte.

--
Med venlig hilsen/Best regards
Anders Albrechtsen