Kabinetsblæser.
Fra : Madsen

Dato : 16-04-02 21:24

Hej,

Jeg kæmper lidt med køling og støjdæmpning af mit towerkabinet for
tiden. Støjdæmpningen har jeg mere eller mindre opgivet, men jeg har
opdaget at der bliver uhyggeligt varmt oppe i toppen af kabinettet
fordi jeg har placeret mine to harddiske og dvd-drev plus brænder i
toppen af kabinettet.
Nu overvejer jeg at købe en blæser som kan monteres omme på bagsiden
af kabinettet oppe i toppen, hvor der er lavet huller til at montere
en blæser, men skal den blæse luft ud eller suge luft ind? Jeg kan
ikke rigtig gennemskue hvad der er bedst og hvorfor.

Jeg ved heller ikke hvad det er for en blæser jeg skal have fat i.
Der sidder 4 huller med en afstand på ca. 73 mm. Er det så en 80 mm.
blæser jeg skal have fat i og hvis det er, hvilken blæser kan I så
anbefale som er effektiv og støjsvag?

Madsen.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 16-04-02 22:27

"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev:
> Der sidder 4 huller med en afstand på ca. 73 mm.
> Er det så en 80 mm. blæser jeg skal have fat i

Min ene 80mm. blæser er der ca. 66mm imellem hullerne,
fra inderkant til inderkant.

> og hvis det er, hvilken blæser kan I så anbefale som er
> effektiv og støjsvag?

Papst!

/Mikael

Fra : Madsen

Dato : 16-04-02 23:31

Mikael Nørrelund Andersen skrev:

> Min ene 80mm. blæser er der ca. 66mm imellem hullerne,
> fra inderkant til inderkant.

De huller der er lavet i kabinettet til skruerne på blæseren er der ca.
73 mm. imellem hos mig.

> Papst!

Ok. Jeg vil se om jeg kan finde sådan en fætter så.

Madsen.

Fra : Sune Pedersen

Dato : 15-04-02 23:35

Ja det er en 80 mm. jeg har lige målt en af mine blæsere.
Jeg kan osse anbefale en papst. men de er ret dyre. jeg får snart nogle hjem
som kun larmer 22 dBa og arbejder med 25 CFM. så sig til hvis du er
interreseret

mvh sune

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 17-04-02 03:08

> [...]
> en blæser, men skal den blæse luft ud eller suge luft ind? Jeg kan
> ikke rigtig gennemskue hvad der er bedst og hvorfor.

Suge luft ind i fronten (helst forneden) og blæse ud bag på (gerne for
oven).

http://www.papst.de/pdf_dat_d/Seite_18.pdf

--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : Leony

Dato : 17-04-02 08:19

> en blæser, men skal den blæse luft ud eller suge luft ind? Jeg kan
> ikke rigtig gennemskue hvad der er bedst og hvorfor.

Kold luft (fra rummet) skal ind i kabinettet forneden.
Varm luft (fra kabinettets indre) skal ude for oven. Helst i toppen, da man
så får alt luft ud. Monterer man en blæser bagpå i midten kan der ligge
masser af varm luft over denne blæser.
Det skal gøres på denne måde, fordi den varme luft er lettere end den kolde
og dermed stiger til vejrs. Det nytter ikke noget at kæmpe imod naturens
kræfter (heller ikke selvom man har en P4a 1,6@2,5 eller whatever).

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Madsen

Dato : 17-04-02 14:45

Allan Beach Jensen skrev:

> Jeg vil klart anbefale dig at få fat i en blæser mere, som du skal
> sætte i bunden af fronten inkl. et støvfilter!
> Med kun en blæser, som suger luften ud af kabinettet danner du et
> undertryk inde i kabinettet. Dette undertryk vil som du selv
> skriver suge luft ind fra div. hulle rundt omkring. Problemet er
> at du faktisk lige har konstrueret en ministøvsuger. Prøv at gætte
> hvor støvsugerposen sidder?? Jeps... Den sidder inde i dit
> kabinet.

Hmm, det kan godt være jeg skulle gøre det og det lyder meget
sandsynligt det du siger. Noget jeg heller ikke havde tænkt over.
Problemet er at jeg ikke aner hvilken blæser der passer til fronten.
Der er lavet huller til det nede i bunden, men jeg kan ikke lige se
hvad det skulle være for en blæser man monterer dér, men jeg må jo
skille skidtet ad og finde ud af det.

Den blæser jeg har købt til bagsiden af kabinettet er denne:
<http://www.studiedata.dk/product.asp?product=134&page=1>
Jeg håber for guds skyld at det er den rigtige, men det tyder på
det.(?)

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 17-04-02 15:20

Madsen skrev:

> [...]
> Der er lavet huller til det nede i bunden, men jeg kan ikke lige se
> hvad det skulle være for en blæser man monterer dér, men jeg må jo

Nu har jeg så haft skidtet skilt ad, men er ikke blevet ret meget
klogere. Er der nogen der kan fortælle mig hvilken blæser jeg skal have
når det ser sådan her ud: <http://home18.inet.tele.dk/madsen/blaesere/>

Kan man få en blæser som passer inde i den sorte plastdims eller hur?
Jeg synes ikke jeg kan se nogle huller på selve metalpladen på
indersiden af fronten hvor jeg evt. kan montere en blæser med skruer
så den må jo skulle sidde inde i den sorte plastkasse?

Madsen.

Fra : Leony

Dato : 18-04-02 07:53

> Nu har jeg så haft skidtet skilt ad, men er ikke blevet ret meget
> klogere. Er der nogen der kan fortælle mig hvilken blæser jeg skal have
> når det ser sådan her ud: <http://home18.inet.tele.dk/madsen/blaesere/>

Havde også sådan en plasticholder i mit kabinet. Blæseren passer lige ind i
den, vil tro det er en 80 mm som der allerede er blevet skrevet.
Man skulle trykke rimeligt hårdt før den gik i hak. Hvis du vil øge
indsugningen så kunne du skære metallet foran væk eller lave hullerne
større.
Vær opmærksom på at dine kabler er til stor gene for airflowet. Disse kan
gøres runde, du kan skære det overflødige kabel væk eller placeres langs
kabinetsiden for at forbedre airflowet. Det er ikke strengt nødvendigt, men
det øger performance.

Fra : Allan Beach Jensen

Dato : 17-04-02 15:56

Det ligner grangivligt en 80mm blæser der lige passer ind der. Prøv at
måle som ikke jeg har ret!

//Beach

Madsen skriver:

Fra : Madsen

Dato : 17-04-02 16:09

Allan Beach Jensen skrev:

> Det ligner grangivligt en 80mm blæser der lige passer ind der.
> Prøv at måle som ikke jeg har ret!

Det tyder på at du har ret.
Der er ca. 81 mm. på hver led at gøre godt med hvis jeg måler inde i
plastdimsen. Jeg forstår blot ikke hvordan man skal få en blæser til
at sidde fast inde i den.

Madsen.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 17-04-02 19:11

"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev:
> Der er ca. 81 mm. på hver led at gøre godt med hvis jeg
> måler inde i plastdimsen. Jeg forstår blot ikke hvordan
> man skal få en blæser til at sidde fast inde i den.

Det er nu ellers nemt nok, når du får blæseren, så bare
prøv at skub den ind og se om ikke den sidder der!

Venligst
Mikael

Fra : Madsen

Dato : 17-04-02 20:41

Mikael Nørrelund Andersen skrev:

> Det er nu ellers nemt nok, når du får blæseren, så bare
> prøv at skub den ind og se om ikke den sidder der!

Ok. Det vil jeg gøre så, men så er det altså den samme type blæser
som den jeg allerede har bestilt til bagsiden? Altså denne her:

Fra : Mads Holmer-Jensen

Dato : 17-04-02 20:57

> <http://www.studiedata.dk/product.asp?product=134&page=1>

Undskyld men har du virkelig brug for to blæsere, som larmer så meget? 37 dB
lyder som meget, men ok så er der da også blæs på drengen ;)

Alternativt er der jo både 1500 og 2050 RPM blæsere fra Papst, som kun
støjer henholdsvis 12 og 19 dB.

M.v.h.

Fra : Madsen

Dato : 17-04-02 21:02

Mads Holmer-Jensen skrev:

> Undskyld men har du virkelig brug for to blæsere, som larmer så
> meget? 37 dB lyder som meget, men ok så er der da også blæs på
> drengen ;)

Hmm, egentlig valgte jeg den fordi den var på tilbud.
Jeg har ikke rigtig nogen idé om hvad 37 dB svarer til, men det kan
godt være at jeg skulle gå lidt længere ned.

> Alternativt er der jo både 1500 og 2050 RPM blæsere fra Papst, som
> kun støjer henholdsvis 12 og 19 dB.

Det kunne godt være at jeg skulle gå en tand ned. Jeg hader nemlig når
det støjer for meget.

Madsen.

Fra : Mads Holmer-Jensen

Dato : 17-04-02 22:51

> Det kunne godt være at jeg skulle gå en tand ned. Jeg hader nemlig når
> det støjer for meget.

Personligt har jeg to 12 dB Papst (de kan godt høres, men det er kun støjen
fra luften der passerer kølegitteret) - en i PSU'en og en nedenunder. Begge
suger luft ud. Min kabinettemp. er på ~28 grader (foret kabinet med OC'ed
CPU og GPU).

Jeg har ikke umiddelbart plads til en indsugningsblæser i fronten, men i så
fald skulle det også være en 12 dB. Men ok, det er "kun" et MIDI tower, så
jeg skal ikke kunne sige, om det er nok til dit tower. Det er da i det
mindste en overvejelse værd.

M.v.h.

Fra : Madsen

Dato : 17-04-02 23:29

Mads Holmer-Jensen skrev:

> [...]
> et MIDI tower, så jeg skal ikke kunne sige, om det er nok til dit
> tower. Det er da i det mindste en overvejelse værd.

Ingen tvivl om det og jeg har allerede bestemt mig for at gå en tand
længere ned i blæserstørrelse. Altså stadig en 80 mm. forstås, men en
der ikke larmer så meget. Det er jo egentlig lidt for dumt at købe
lyddæmpning til ens harddisk fordi man synes den brummer for meget i
kabinettet og så bagefter fylde kabinettet op med støjende blæsere så
jeg tror at du har ret. :)

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 18-04-02 13:04

Leony skrev:

> [...]
> eller placeres langs kabinetsiden for at forbedre airflowet. Det
> er ikke strengt nødvendigt, men det øger performance.

Jeg har i forvejen sørget for at IDE-kablerne/flad-kablerne er klappet
sammen så luftgennemstrømningen er større.
Jeg er bare træt af Studiedata. I går sendte jeg en e-mail til dem om
de ikke lige ville holde min ordre tilbage indtil jeg fik mig bestemt
for hvilke blæsere jeg skulle have. Jeg havde jo i første omgang
bestilt den her 80 mm blæser, Ultra High Output til bagsiden af
kabinettet. I dag har man så blot fået en e-mail at ordren er afsendt.
Pis og papir, men så må jeg jo sende den retur igen hvis den larmer for
meget. De kunne da godt lige tjekke deres e-mails når de møder på
arbejde IMO.

Madsen.

Fra : Leony

Dato : 19-04-02 07:54

> Jeg har i forvejen sørget for at IDE-kablerne/flad-kablerne er klappet
> sammen så luftgennemstrømningen er større.

Udemærket, så skulle det ikke give problemer.

> Jeg er bare træt af Studiedata. I går sendte jeg en e-mail til dem om
> de ikke lige ville holde min ordre tilbage indtil jeg fik mig bestemt

Jeg er til dels enig med dig. Du skal huske på, at man ikke kan vide hvordan
andres arbejde er før man har prøvet det. Mange ting som man anser for let,
fordi man kun er 1 person, men i firmaet er man blot en af mange der skal
tages hensyn til den dag.
Det kan være svært at få det til at glide i et sådan i et firma, selvom man
har de bedste intentioner.
Hvis du sender det til en sælger, som skal give lageret besked. Sælgeren har
måske lige noget andet og så er du glemt. Måske siger han det mundtligt til
en middagsspisende lagermedarbejder, som glemmer at tage ordren fra når han
returnerer.
Der er mange ting der kan gå galt.
Endelig kan det også være at de har en politik der siger: de ordrer vi får
pakker vi, vi holder ikke ordre tilbage eller lignende, da det er for svært
at administrere.

Jeg har selv arbejdet på et lager, hvor vi nogen gange kunne pakke en ordre
om 3 gange fordi kunden ombestemte sig, skulle have noget mere eller helt
afbestilte til sidst, det er rimeligt træls + det er svært at holde styr på,
når der bliver pakket 100 - 150 ordrer om dagen.

Det er ikke min mening at give en lektion, bare et par oplysninger om
hvordan tingene kunne forholde sig. Jeg blev grebet af inspiration under
vejs. Undskyld.

Fra : Madsen

Dato : 19-04-02 15:10

Leony skrev:

[Snip mulig forklaring på hvorfor ordre er blevet sendt alligevel]

> Det er ikke min mening at give en lektion, bare et par oplysninger
> om hvordan tingene kunne forholde sig. Jeg blev grebet af
> inspiration under vejs. Undskyld.

Du har ret og det skal du bestemt ikke undskylde. Tværtimod.
Det er jo heller ikke værre end at jeg blot kan sende blæseren retur og
få den byttet til en anden. Jeg undrede mig blot lidt over hvorfor de
havde sendt den når jeg nu havde sendt en e-mail dagen før, og der kan
snildt tænkes at være sket det du nævner. Jeg har faktisk modtaget en
e-mail med en undskyldning fra Studiedata i dag hvor de skriver at de
beklager at de ikke havde fået læst e-mailen inden de sendte ordren.
Det havde de ikke engang behøvet efter min mening, men det vidner om
god kundeservice.

Madsen.

Fra : Leony

Dato : 20-04-02 12:56

> Det havde de ikke engang behøvet efter min mening, men det vidner om
> god kundeservice.

Enig.

Fra : Madsen

Dato : 17-04-02 13:02

Leony skrev:

> [...]
> toppen, da man så får alt luft ud. Monterer man en blæser bagpå i
> midten kan der ligge masser af varm luft over denne blæser.

Ok.
Jeg har bestilt en kabinetsblæser som skal placeres helt oppe i toppen
bagpå kabinettet. Jeg går så ud fra at den blæser ud.
Dog har jeg ikke bestilt en blæser til bunden på fronten. Måske skulle
jeg have gjort det, men jeg har bemærket at den ene side af mit kabinet
har en del huller nede ved bunden af kabinettet og hvis jeg fører
hånden hen over disse huller så kan jeg mærke at der bliver suget luft
ind den vej. Pladen er også iskold hen over disse huller så mon ikke
den nye blæser i toppen kan hæve luftgennemstrømningen en del? Det vil
jeg håbe i hvert tilfælde. Hvis ikke så må jeg jo købe en blæser til
fronten også.

Madsen.

Fra : Allan Beach Jensen

Dato : 17-04-02 14:32

[...]
Jeps... Den sidder inde i dit kabinet. Den vil simpelthen stå og suge støv
og snavs ind i dyret fra det øjeblik du tænder for maskinen.
Så få dig en blæser mere samt et støvfilter. Monter dette i bunden af
fronten, gerne så der dannes et lille bitte overtryk (mere luft ind i
kabinettet end ud) så får du en super god køling + du er fri for støv mm.
så... Blæs luft ind i bunden og sug den samme luft ud igen i toppen

//Beach

Madsen skriver: