Hva faen snakker de om ?? was p4s333
Fra : testpersonen

Dato : 16-04-02 19:03

Haløjsa...

"BUT so far 2-2-2 at 314 (157), Memory"

står der i alle mulige sider om mit bundkort Asus p4s333...

Men hva faen betyder det oga hva kan jeg gøre for at forstå hvorfor jeg ikke
kan køre stabilt med ram sat til 3-5 men stabilt med ram til 3-4 ??? jeg
fatter nata...

Testpersonen

Fra : Dr. Ahcir

Dato : 17-04-02 11:29

"testpersonen" <testpersonen@get2net.dk> wrote in message
> [...]
ikke
> kan køre stabilt med ram sat til 3-5 men stabilt med ram til 3-4 ??? jeg

Ganske enkelt i grunn...
2-2-2 står for hvor mange klokkesykluser det går mellom hver gang minnet gir
fra seg data fra du gir minnet instruksjoner (jo lavere jo bedre men ikke
alle RAM-brikker klarer CAS-latency som er så lav).
Hvis du kjører med en FSB på 100MHz og har satt RAM til 3:5 så kjører minnet
ditt på 166 MHz (100*3/5=166MHz), ved samme FSB og satt minnet til å kjøre
4:5 så vil hastigheten bli 133MHz (100/3*4=133MHz). Dette må ganges med 2
siden det er DDR-RAM.
Har du overklokket FSB til 133MHz så gjenspeiles dette på minnebussens
frekvens (f.eks. FSB=133 og kjører 3:5 så vil RAM kjøre hele 222MHz ganger 2
siden det er DDR-RAM som nevnt tidligere).
Enkelt og greit forholdet mellom FSB hastighet og minnehastighet