Igang med Linux
Fra : Martin K

Dato : 16-04-02 16:47

Hejsa

Jeg kunne godt tænke mig at komme igang med linux. Jeg har været med på
Windows-bølgen siden 3.1, men det kunne da være sjovt med lidt forandring...
selvfølgelig ikke på min primære PC, men som et lille hyggeprojekt!

Hvad kræves der?

På forhånd tak...

--
Martin K

Fra : Bo Simonsen

Dato : 16-04-02 17:10

On Tue, 16 Apr 2002 17:47:15 +0200, Martin K wrote:

> Hvad kræves der?

At du skaffer en Linux CD, eller downloader et iso, og læser lidt
dokumentation.

http://www.sslug.dk/linuxbog/friheden/bog/index.html

/Bo

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 16-04-02 20:57

Martin K wrote:

> Hvad kræves der?

Hvis jeg må anbefale noget! :)

Jeg har forsøgt at lege med Linux siden Red Hat 5.1. Stort set hver
gang har jeg givet op, men efter ca. 10 installationer fordelt udover
nogle år, så fandt jeg ud af, hvad der var galt:

Forståelsen for systemet manglede.

Jeg synes det er så vigtigt, at man ved hvordan tingene hænger
sammen. At du ved, hvor den smider programmerne henne.
At du ved, hvor du kan ændre de forskellige settings. Der er faktisk
mere logik i det, end først antaget og jeg vil mene, at der er mere
logik i det, end der nogensinde har været i den måde Windows kører
showet på.

Den for mig eneste måde at finde den logik på, var ved at glemme ALT
om den grafiske brugerflade, glemme alt om at den skal erstatte
Windows som primært OS, for det kan den ikke ved mig (endnu).

Dernæst skal du finde dig nogle mål! Mit første mål var at finde ud
af, hvordan jeg benyttede de mest basale kommandoer - her kan jeg
anbefale:

http://www.sslug.dk/linuxbog/unix/bog/index.html
- Det er det mest basale og det er virkelig enkelt skrevet.

Dernæst satte jeg mig for, at ville have en webserver og en FTP-
server. På den måde sidder jeg ikke og laller rundt i systemet og
forsøger at lære det hele på en gang, men i stedet kan jeg tage
enkelte ting af gangen.

Nu synes jeg efterhånden at jeg har et pænt kendskab til at komme
rundt og ved da også hvordan det nogenlunde er skruet sammen.

Jeg har to linux-bokse:

1. Min server (Kun linux - Debian 2.2)
2. Min PC (Kombineret Windows XP og Red Hat 7.1)

Sidstnævnte kører så med grafisk brugerflade, så jeg kan se hvad det
er for noget, men serveren har intet af den slags (og den får det
heller ikke).

/Søren

--
Fjern "nospam" fra e-mailadressen, hvis du vil skrive til mig!
Så er man godt nok en spade --> http://www.sjl.dk/

Fra : Bjorn Andersen

Dato : 17-04-02 15:48

Martin K wrote:

> Hvad kræves der?

Denne adresse:

http://www.lycoris.com

Bjørn

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 17-04-02 18:58

> [...]

> Windows-bølgen siden 3.1, men det kunne da være sjovt med lidt
> forandring... selvfølgelig ikke på min primære PC, men som et lille

Masser af gå-på-mod Mit råd er at du vælger en distribition, somd der er
mange der bruger. Fx redhat, eller hvis du er sej, Debian. Hvis du ikke
kender nogle der kan hente linux images til dig kan de købes billigt på
linuxpusher.dk Det er bare om at komme i gang med at læse. Du kan fx
starte med at pløje dig igennem sslug.dk/linuxbog ,og så spørge her i
gruppen eller på #linux.dk@quakenet.org når du får problemer

hilsen Esben

Fra : Martin K

Dato : 18-04-02 17:32

Esben Skov Pedersen wrote:

> [...]
> billigt på linuxpusher.dk Det er bare om at komme i gang med at
> læse. Du kan fx starte med at pløje dig igennem sslug.dk/linuxbog ,og

Gå-på-mod er der masser af, da det som bekendt blot er en hyggeprojekt. Jeg
har efterhånden fundet en distrubution der hedder Linux-Mandrake 8.2. Jeg
læste et sted, at den nok var den bedste til begyndere. Linuxbogen har jeg
også set let på, men man skal nok bruge noget mere tid på det end jeg har
gjort indtil nu... Hvis der bliver problemer, spørger jeg bare herinde, selv
om jeg er lidt bange for at det bliver for banalt - folk herinde virker
totalt hardcore... med anyway - tak for svaret

--
Martin K

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 19-04-02 16:43

On Thu, 18 Apr 2002 18:32:10 +0200, Martin K wrote:

> Gå-på-mod er der masser af, da det som bekendt blot er en hyggeprojekt.
> Jeg har efterhånden fundet en distrubution der hedder Linux-Mandrake
> 8.2. Jeg læste et sted, at den nok var den bedste til begyndere.

Jeg har også brugt Mandrake. Det er rigtigt at den er nem på nogle
områder. Den er god til at detektere hardware ved installationen, men
resten af systemet er lidt sminket. Nu bruger jeg Debian. Alt system
konfiguration foregår i en konsol, det er ligeså nemt, som at skulle
sætte sig ind i peg og klik programmer

> spørger jeg bare herinde, selv om jeg er lidt bange for at det bliver
> for banalt - folk herinde virker totalt hardcore... med anyway - tak for

Bare spørg løs. Vi har alle været nybegyndere engang

hilsen Esben

Fra : Jørn Bruun

Dato : 19-04-02 23:55

Hej Martin

Hvis du gerne vil have et skidegodt og nemt styrsystem og
Office-program, så hent Corel Linux på:

www.xandros.net

Dette firma ovetog Corel Linux, som helt klart er den mest gennemførte
og letforståeligste Linux både at installere og bruge. Køb IDG-hæftet
Corel Linux og Star Office 5,2 og hent Star Office hos:

www.sun.com

Jeg har selv brugt ovennævnte i flere år på min bærbare Dell Latitude
150 Mhz. og det fungerer fremragende. Xandros kommer med en endnu mere
avanceret Linux i løbet af kort tid.

Hilsen

Jørn Bruun