Betingede og ubetingede løfter til Israel
Fra : Ole Madsen

Dato : 16-04-02 14:49

Findes der ubetingede løfter til Israel?

--
Ole Madsen

ICQ 12969043

http://www.danmarkforjesus.dk - Danmark for Jesus
http://www.creationdays.dk - Creation Days - Maaseh Beréshith
http://www.auningforjesus.dk - Auning for Jesus
http://www.spurgeon.dk - Charles Haddon Spurgeon
http://www.skabelsesberetningen.dk - Skabelsesberetningen - diskutionsboard

Fra : Andreas Falck

Dato : 16-04-02 15:55

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Findes der ubetingede løfter til Israel?

Mon der gør det? Jeg tror det næppe!

"Skabelse og Syndflod" - http://www.syndflod.dk
"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk

Fra : Ole Madsen

Dato : 16-04-02 20:14

"Andreas Falck" <admin@bibeltro.dk> wrote in message
> "Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Mon der gør det? Jeg tror det næppe!

Hvad med Abrahams pakt med Gud?

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 16-04-02 21:00

> Hvad med Abrahams pakt med Gud?

Er Abrahams-pagten ikke knyttet sammen med troen. Han blev jo, som
følge af pagten, stamfader til alle dem med tro?

Men dette er noget af det kommer mere af i tråden om "Stammen og
grenene", hvor turen nu er ved at komme til Guds løfter til sit folk!

Har du fulgt med i den tråd?

Fra : Ole Madsen

Dato : 16-04-02 21:59

> Er Abrahams-pagten ikke knyttet sammen med troen. Han blev jo, som
> følge af pagten, stamfader til alle dem med tro?

Men Gud lovede jo Abraham at gøre ham såre mangfoldig, det ville jo ske
ubetinget.

> Men dette er noget af det kommer mere af i tråden om "Stammen og
> grenene", hvor turen nu er ved at komme til Guds løfter til sit folk!
>
> Har du fulgt med i den tråd?

Det har jeg ikke

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 17-04-02 07:00

> Men Gud lovede jo Abraham at gøre ham såre mangfoldig,
> det ville jo ske ubetinget.

Mon dog?

> Det har jeg ikke

For ikke at skulle gentage en hel masse, kan jeg bedst henvise dig til
at læse tråden!

Fra : Ole Madsen

Dato : 17-04-02 07:55

> Mon dog?

Abraham levede ikke i tusinde år, for at han kunne adlyde Gud, løftet blev
givet til Abraham selvom han gik bort

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 17-04-02 08:12

> Abraham levede ikke i tusinde år,

Nej, lan levede 175 år! og viste sin tro gennem lydighed, - siger
Bibelen!!

> for at han kunne adlyde Gud, løftet blev
> givet til Abraham selvom han gik bort

Ja og alle andre der har fået løfter fra Gud er også døde, - er der
noget bemærkelsesværdigt i det!

Hvilke løfter i Bibelen mener du er givet helt uden nogen betingelser
af nogen art, og hvilke tekster i Bibelen bygger du det på?

Fra : Ole Madsen

Dato : 17-04-02 08:29

> [...]
>
> Hvilke løfter i Bibelen mener du er givet helt uden nogen betingelser
> af nogen art, og hvilke tekster i Bibelen bygger du det på?

Guds løfte til Abraham, det skal jo gå i opfyldelse

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 17-04-02 08:36

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Guds løfte til Abraham, det skal jo gå i opfyldelse

Helt præcist hvilket løfte, og helt præcist hvor det løfte skrevet?

Fra : Ole Madsen

Dato : 17-04-02 10:14

> "Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
>
> [ ... ]
>
> Helt præcist hvilket løfte, og helt præcist hvor det løfte skrevet?

Herren sagde til Abram: »Forlad dit land og din slægt og din fars hus, og
drag til det land, jeg vil vise dig. Jeg vil gøre dig til et stort folk og
velsigne dig. Jeg vil gøre dit navn stort, og du skal være en velsignelse.
Jeg vil velsigne dem, der velsigner dig, og den, der forbander dig, vil jeg
forbande. I dig skal alle jordens slægter velsignes.« 1Mos.12,1-3.

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 17-04-02 10:29

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]

> [...]
> velsigner dig, og den, der forbander dig, vil jeg forbande.
> I dig skal alle jordens slægter velsignes.« 1Mos.12,1-3.

Mener du ikke der er knyttet nogen betingelser til dette løfte?

Fra : Ole Madsen

Dato : 17-04-02 11:31

> Mener du ikke der er knyttet nogen betingelser til dette løfte?

Det står "forlad dit land", men den fremtidige opfyldelse er betingelsesløs

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 17-04-02 12:46

> Det står "forlad dit land", men den fremtidige opfyldelse er
> betingelsesløs

Prøv at se på de øvrige steder for dette løfte til Abraham bliver
omtalt, og se også på de steder senere hen i historien, hvor der vises
tilbage til dette løfte, og hvor der også er knyttet betingelser til
løftet, og lad mig høre om du så ikke kommer til et noget andet
resultat?

Hvis du vil nøjes med at se på løsrevne tekster isoleret kan du jo få
disse tekster til at sige næsten hvad som helst. Du er jo nødt til at
sammenholde de tekster der taler om nøjagtig samme emne, med hinanden
for at få deres virkelige budskab frem. Ellers er faren jo temmelig
stor for at vi får et forkert resultat ud af disse tekster!

Fra : Niels

Dato : 17-04-02 08:31

"Andreas Falck" <admin@bibeltro.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvilke løfter i Bibelen mener du er givet helt uden nogen betingelser
> af nogen art, og hvilke tekster i Bibelen bygger du det på?

Gud vil ALDRIG igen sende en syndflod

Niels

Fra : Andreas Falck

Dato : 17-04-02 14:24

"Niels" <ikke.til@raadighed> skrev i en meddelelse

> Gud vil ALDRIG igen sende en syndflod

hehe Niels, DEN havde jeg slet ikke tænkt på! Næste gang jorden bliver
ødelagt bliver det ikke med vand!

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 17-04-02 12:28

"Andreas Falck" <admin@bibeltro.dk> skrev i en meddelelse
> "Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Mon dog?

Ja da, de kristne er nu de arvinger Gud lovede Abraham, Guds nye folk " NTs
Jøder "

Gal 3v26 For I er alle Guds børn ved troen, i Kristus Jesus. v27 Alle I,
der er døbt til Kristus, har jo iklædt jer Kristus. v28 Her kommer det ikke
an på at være jøde eller græker, på at være træl eller fri, på at være mand
og kvinde, for I er alle én i Kristus Jesus, v29 og hører I Kristus til, er
I også Abrahams afkom, arvinger i kraft af Guds løfte.

--
Erik L

"En Økumenisk stridsmand opdigter
et nyt evangelium til hver menighed"

Fra : Andreas Falck

Dato : 17-04-02 13:05

"Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> skrev i en
meddelelse news:3cbd5c53$0$97326$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
Kristus
> Jesus, v29 og hører I Kristus til, er I også Abrahams afkom,

Er der her tale om noget BETINGELSESLØST her?

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 19-04-02 14:55

> "Erik Engelbrecht Larsen" <ErikLarsen@oncable.dk> skrev i en
> meddelelse news:3cbd5c53$0$97326$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Kristus
>
> Er der her tale om noget BETINGELSESLØST her?

???? der er tale om Guds folk som får forjættelsens arv og det gælder alle
der har omvendt sig og ladet sig døbe, nøjagtigt som Gud har lovet
(forjættet) det.

Fra : MartiN

Dato : 20-04-02 00:11

On Fri, 19 Apr 2002 15:55, Erik Engelbrecht Larsen wrote:

>..."og det gælder alle, der har omvendt sig og ladet sig døbe,"..

Hvad så med alle dem, der bare kan sige, de har
omvendt sig og som bekræftelse derpå har
fået præstens velsignelse?..
Ja, det lyder unægtelig bekendt -for ikke at sige
besnærende, forjættende og bedårende.
--
Mvh, pmn.

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 20-04-02 13:09

"MartiN" <dangold@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad så med alle dem, der bare kan sige, de har
> omvendt sig og som bekræftelse derpå har
> fået præstens velsignelse?..

Hvem tænker du på??

> Ja, det lyder unægtelig bekendt -for ikke at sige
> besnærende, forjættende og bedårende.

Det står ihvertfald i Bibelen, Mark 16v16

Fra : MartiN

Dato : 20-04-02 21:44

On Sat, 20 Apr 2002 14:08, Erik Engelbrecht Larsen wrote:

ref, pMn:

>Hvem tænker du på??

De såkaldte 'øjentjenere!'

>Det står ihvertfald i Bibelen, Mark 16v16

Sidste del af nævnte vers:
...."men den, som er van{e}tro, skal blive fordømt."

Mht. den dåb, som er fra Gud- og ikke blot symbolsk:
Mt. 3,11: ..."han skal døbe jer med helligånd og ild."

Skriftkykloper samler store skarer af disciple,
hvorf de største kaldes ' verdensreligioner:'
Jødedommen med alle dens 'partier' -Kristendommen
med alle dens sekter, og ligesaa Islam...

Det har omtrent lige så lidt med sand religion at gøre
som et blommetræ har med Kristus at skaffe.

Du taler et sted om Guds forjættelser til det jødiske folk
(jeg kunne ikke her i al hast genfinde stedet).

Hvor Gud kundgør en forjættelse (også en slags løfte)
skal man vare sig for at blande den sammen med selve
udvælgelsen, der forudsætter en så gennemgribende
(og permanent) mentalitetsændring hos den enkelte,
at der skal være tale om en veritabel forvandling.

--
Mvh, pmn.

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 21-04-02 18:04

> [...]
>
> Mht. den dåb, som er fra Gud- og ikke blot symbolsk:
> Mt. 3,11: ..."han skal døbe jer med helligånd og ild."

Ja, Helligåndens dåb. Men det er ikke lige den Åndelige dåb jeg har
diskuteret og det er sikkert en fejl fra min side.

> [...]
> med alle dens sekter, og ligesaa Islam...
>
> Det har omtrent lige så lidt med sand religion at gøre
> som et blommetræ har med Kristus at skaffe.

Det har du ret i!

> Du taler et sted om Guds forjættelser til det jødiske folk
> (jeg kunne ikke her i al hast genfinde stedet).

Den eneste forjættelse Gud har til Jøderne i statens Israels er ApG 2v38 der
er nemlig ingen forskel på Jøder, Græker og hedningerne vi skal alle dø med
Jesus på korset for at opnå frelsen idag.

ApG 4v11 Jesus er den sten, som blev vraget af jer bygmestre, men som er
blevet hovedhjørnesten. v12 Og der er ikke frelse i nogen anden, ja, der er
ikke givet mennesker noget andet navn under himlen, som vi kan blive frelst
ved.«

Så f.eks. Moses Hansens frelserplan for statens Israels Jøder, hvor han
forkynder at Gud vil give Jøderne et Tempel igen i Israel, strider imod
evangeliet om Jesus der blev forkynt af Apostelerne Peter, Johannes og
Paulus. Derudover er det tvivlsom at alle 12 stammer eksistere idag.
Endvidere er der ingen forskrifter for hvilken forsoningsoffer/slagteoffer
Jøderne skal offer førete gang og derefter, med untagelse af ApG 4v11-12.

Men der er måske en her på DLK der vil oplyse os om hvordan
forsoningsoffer/slagteoffer skal tage plads i det nye Tempel???

> [...]
> (og permanent) mentalitetsændring hos den enkelte,
> at der skal være tale om en veritabel forvandling.

Hvem er Guds forjættelser i Jesus Kristus til, om ikke alle der ønsker at
tage imod dem kan få del i dem. Jeg siger Jo, alle kan få del i
forjættelserne, for de tilhøre ingen nogen spicielt Jøde folke som MH vil
fordreje forjætterlserne hen til ved at kalde dem "Guds egendomsfolk", men
forjættelserne tilhøre alle mennesker der vil tage imod Jesus.

Erik L

Fra : MartiN

Dato : 22-04-02 01:10

On Sun, 21 Apr 2002 19:04, Erik Engelbrecht Larsen wrote:

>..."Men det er ikke lige den Åndelige dåb jeg har
> diskuteret og det er sikkert en fejl fra min side."

Om det var en fejl skal jeg ikke kunne sige; men blot
vi måtte sanse at skelne mellem ritualer og mirakler.

ref. pMn:

>Det har du ret i!

Hvad udsagnet /specielt/ hentyder til er måske lige
knapt så tydeligt indtil videre. Men det hænger sammen
med min lidt utraditionelle opfattelse af begreber som
Det forjættede Land etc...

For selve ordet 'jætte' betegner -ganske vist i anden
sammenhæng- noget magtfuldt, kæmpemæssigt og
jævnthen bedragerisk. -Og at det netop med enhver af
slige 'massebevægelser' skulle dreje sig om en forjættelse
vil jeg om føje stunder sandsynliggøre.

-Ja, så fandt jeg alligevel stedet -"skjult" som det
ofte kan synes, når noget er lige for næsen af een:

-Andreas Falck skrev, d. 17.04.02; 14.04,
subj. "Betingede og ubetingede løfter til Israel."..

Jeg har plukket nogle små stykker ud af 'dagens tekst'...

>"Den eneste forjættelse Gud har til Jøderne i statens Israel
> er ApG 2v38 -der er nemlig ingen forskel på Jøder, Græker
> og hedningerne: Vi skal alle dø med Jesus på korset
> for at opnå frelsen idag.

ref. pMn, subj. "Re: Guds Folk (1)" d. 17.04.02, 14.06...

Den tolvte stamme -og sidstfødte søn- af Jakobs hus!
Men hvad kan vi så lære af dét... Ja, hvem sidder nu
på flæsket i det gamle land?

> [...]
> eksisterer idag."..
>

>"Men der er måske en her på DLK der vil oplyse
> os om hvordan forsoningsoffer/slagteoffer skal tage

Det er en problematik jeg her vil springe over.

>"Jeg siger jo, at alle kan få del i forjættelserne,
> for de tilhører ikke nogen specielt... {><} men
> forjættelserne tilhøre alle mennesker,
> der vil tage imod Jesus."

Når talen falder på selve omvendelsen mener jeg,
det er en ganske anden sag. Vi kan måske se
lidt nærmere på det senere... Dette indlæg vil
jeg slutte af med henv. til 2.Pet. 3, v.7-13,
hvor den omstridte glose optræder i v. 9:
"Herren nøler ikke med at opfylde forjættelsen
(><), men han har langmodighed med jer"...

--
Mvh, pmn.