Mystisk fænomen
Fra : Mike

Dato : 16-04-02 13:50

Hvorfor mangler der altid en sok, når man har vasket tøj?

Selvom man var overbevist om at man havde et lige antal sokker i
vaskemaskinen, da man startede den. Er der (næsten) altid et ulige antal,
når man skal til at lægge tøjet sammen... Lige meget hvor man leder, synes
sokken at være sporløst forsvundet.

Er der nogen der kender til dette mystiske fænomen, og har en god
videnskabelig / filosofisk forklaring på fænomenet.

MVH
Mike

Fra : Simon Kristensen

Dato : 16-04-02 13:56

"Mike" <hr_mike@hotmail.com> writes:

> [...]
>
> Er der nogen der kender til dette mystiske fænomen, og har en god
> videnskabelig / filosofisk forklaring på fænomenet.

Jeg mener at kunne huske, at i Terry Pratchets "Hogfather" er der et
væsen (the eater of socks), der er ansvarlig for de manglende sokker i
vasken

Alvorligt talt, er du så altid overbevist om, at du fik alle sokkerne
ind i maskinen? Til tider kan sokker også blive flået i stykker af den
hårdhændede behandling, de får i maskinen og ryge i trevleskuffen.

Venligst

Simon

--
The good Christian should beware of mathematicians, and all those who
make empty prophecies. The danger already exists that the

Fra : Sune Storgaard

Dato : 16-04-02 14:42

Hvordan kan du være sikker på at der ikke er kommet 1 sok extra ?

/Sune

Fra : Peter Makholm

Dato : 16-04-02 13:55

"Mike" <hr_mike@hotmail.com> writes:

> Er der nogen der kender til dette mystiske fænomen, og har en god
> videnskabelig / filosofisk forklaring på fænomenet.

At du er et fjols til at vaske tøj. Jeg har ikke mistet tøj under
tøjvask i de sidste to år.

--
Emacs er det eneste moderne styresystem der ikke er multitrådet.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-04-02 17:30

Peter Makholm skrev:

>At du er et fjols til at vaske tøj. Jeg har ikke mistet tøj under
>tøjvask i de sidste to år.

Det tror vi gerne. Hils din mor fra mig.

--
Bertel

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-04-02 15:15

"Mike" <hr_mike@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der kender til dette mystiske fænomen, og har en god
> videnskabelig / filosofisk forklaring på fænomenet.

Hvor tror du, lommeuld kommer fra?

--
-Jens B.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 16-04-02 15:22

Jens Bruun wrote:

> "Mike" <hr_mike@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Hvor tror du, lommeuld kommer fra?

Lommeuld overholder ikke energibevarelsesloven (Storm P.?).

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Morten Kring

Dato : 16-04-02 15:19

Her kan du helt sikkert finde lidelsesfæller og en
god forklaring på dette, ikke helt enkle, problem/fænomen.!!
Morten

http://www.funbureau.com/survey.html
http://www.judithclarke.50megs.com/raves/socks.html
http://www.homepages.hetnet.nl/~perry-01/Sock.html
http://dashdesign.co.nz/story/
http://braden.weblogs.com/2002/02/19

Fra : [6400]stephen freder~

Dato : 16-04-02 16:04

nu er sokker nogle flade væsner der har det med at klæbe sig til indersiden
på vaskemaskinen især på frontsiden øverst oppe, når man så vender sig om
med den første portion man har taget ud af vaskemaskinen, sniger sokken sig
ud og tager hen til de andre sokker.
prøv at vende dig hurtig om igen og man ser en sok hænge halvvejs ude, på
vej til flugt.

stephen

Fra : Martin PH

Dato : 16-04-02 17:29

Jeg har et andet problem:

Jeg tror, at der er kravlet en lille blusevender ind i vores vaskemaskine,
for næsten halvdelen af mine t-shirts vender vrangen ud, når de er blevet
vasket...

Hvordan får man bæstet ud? Og er det mon den samme lille sjover, der spiser
sokkerne?
Svarer forbrændingsenergien af en sok til den energi, som det kræver at
vende en t-shirt på vrangen, eller er "vrangen ud" blot en lavere
energitilstand af t-shirten, således at den foretager spontane vendinger?

Hvis jeg vender vrangen ud på alle t-shirts inden jeg vasker næste gang,
burde det jo afgøre sagen...

Fra : Peter Loumann

Dato : 16-04-02 19:42

Tue, 16 Apr 2002 18:29:25 +0200, "Martin PH" <m.haspang@cafeer.dk>
wrote:

>er det mon den samme lille sjover, der spiser sokkerne?

Mon det også er ham, der propper underbukserne ind i dynebetrækkene?

pl, der ellers mener, vaskemaskinen er det 20. årh.'s mest
menneskekærlige opfindelse.

Fra : Morten Kring

Dato : 17-04-02 06:03

"Martin PH" <m.haspang@cafeer.dk> wrote in message

> [...]
>
> Hvis jeg vender vrangen ud på alle t-shirts inden jeg vasker næste gang,

Ja, og så sparer du på energien...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-04-02 17:30

Mike skrev:

>Hvorfor mangler der altid en sok, når man har vasket tøj?

Jeg ved det ikke, men det er et velkendt fænomen. Hvis der
mangler to sokker, er det med garanti fra hver sit par.

Jeg har i en periode på et par år konsekvent indsamlet de umage
sokker i håb om at jeg af og til ville kunne parre to af dem. Det
skete *aldrig*, og til sidst smed jeg en pose ud med måske 8
forskellige sokker.

--
Bertel

Fra : Jens jensen

Dato : 16-04-02 18:54

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sokker i håb om at jeg af og til ville kunne parre to af dem. Det
> skete *aldrig*, og til sidst smed jeg en pose ud med måske 8

du skulle have prøvet her
http://missingsocks.com/
dit behov for at finde et passende partner til din sokker er forbi.

internetter er meget skummelt.

mvh jens jensen

--
Dark Helmet: How many assholes we got on this ship anyhow?
The Crew: YO!!!!

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 16-04-02 22:04

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message
> [...]
> sokker i håb om at jeg af og til ville kunne parre to af dem. Det
> skete *aldrig*, og til sidst smed jeg en pose ud med måske 8

De kloge starter med at købe 20 ens par. Så er der aldrig den slags kvaler.b

Fra : Peter Jensen

Dato : 17-04-02 16:54

"Christian R. Larsen" scribbled:

> De kloge starter med at købe 20 ens par. Så er der aldrig den slags
> kvaler.b

Det blev engang bevist matematisk at antallet af uens sokker altid vil
stige i en husholdning. Hvis du vasker bare én sok mere end de andre,
har du pludseligt 39 ens sokker og 1 der ser anderledes ud. Hvis nogen
kunne finde artiklen, hvor det stod nævnt ville jeg blive glad.

--
PeKaJe

Fra : Peter Makholm

Dato : 16-04-02 22:23

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> writes:

> De kloge starter med at købe 20 ens par. Så er der aldrig den slags kvaler.b

Problemet er hvis ens forbrugsmønster ikke sikre at alle sokker bliver
vasket lige ofte. Dette kunne være hvis man opbevarede ens sokker i en
stak (til forskel fra i en kø).

--
Emacs er det eneste moderne styresystem der ikke er multitrådet.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 18-04-02 20:07

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> sokker i håb om at jeg af og til ville kunne parre to af dem. Det
> skete *aldrig*, og til sidst smed jeg en pose ud med måske 8

Jamen jeg går kun med umage sokker,
det siger min stylist at jeg skal, fordi det passer til en som mig.

Fra : Leif Chr. Andresen

Dato : 16-04-02 18:41

Mike skriver:

> [...]
>
> Er der nogen der kender til dette mystiske fænomen, og har en god
> videnskabelig / filosofisk forklaring på fænomenet.

De seneste satellitfotos viser tydeligt, at Saturns ringe består af
umage sokker. Der er flere teorier om hvordan sokkerne er kommet fra
vaskemaskinerne til Saturn.

--
Leif Chr. Andresen
http://home13.inet.tele.dk/andresen

Fra : Uffe Holst

Dato : 16-04-02 19:38

In an article of 16 Apr 2002 Mike wrote:

> Hvorfor mangler der altid en sok, når man har vasket tøj?

Mine sokker forsvinder aldrig.

> Er der nogen der kender til dette mystiske fænomen, og har en god
> videnskabelig / filosofisk forklaring på fænomenet.

Sandsynligvis blot, at du er et kvaj og et rodehoved.

--
Uffe Holst

Fra : Peter Makholm

Dato : 16-04-02 19:50

"Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk> writes:

> Mine sokker forsvinder aldrig.

Orv, du skal også hilse din mor.

--
Emacs er det eneste moderne styresystem der ikke er multitrådet.

Fra : Martin PH

Dato : 16-04-02 23:01

For at opklare dette mysterium, må vi gå systematisk til værks. Eksempelvis
har jeg netop gennemgået mit klædeskab og fundet:

Fra "skuffen-med-sokker-der-mangler-makker-skuffen" fandt jeg:

1 stk. sort tyk stor sok
1 stk. mørkeblå termo meget stor sok
1 stk. hvid m/motiv1 tennis mellem sok
1 stk. hvid m/motiv2 tennis lille sok
1 stk. grå alm mellem sok

Fra "skuffen-med-sokker-jeg-bruger" fandt jeg (til min overraskelse):

1stk. grå-hvid tennis udjokket sok
1 stk. hvid-grå tennisk knapt-så-udjokket sok
2 enlige næsten-hvide tennissokker, der passede sammen!

Fra tørresnoren: Kun par. Desuden 5/9 t-shirts med vrangen ud.

Fra vasketøjskurven: Kun par

Konklusion:
Det er svært at klassificere sokker. Måske kan man komme til at parre to
sokker, der ligner hinanden, mens deres respektive partnere ligner hinanden
mindre, så man tror, at der er tale om 1par_a + ½par_b + ½par_c
i stedet for ½(par_a + par_b) + ½par_a + ½par_b

Hvis der spontant forsvinder/skabes sokker sker det fra skuffen. Det eneste,
der muligvis kan tilskrives vaskemaskinen er de inverterede t-shirts, også
kaldet
t^(-1)-shirts.

Hvis der skulle være nogen derude, der skulle have/mangle sokker, der svarer
til nogle af de før nævnte, er jeg interesseret i at bytte/handle.

Desværre har jeg ikke gennemgået datamateriale nok, til egentlig at kunne
udtale mig om hvor det er mest sandsynligt at miste/få en sok. Jeg vil
opfordre andre til at lave en lignende undersøgelse af deres klædeskabe, så
vi kan undersøge diverse sammenhænge nøjere...

"Six sick socks suck!"
Mvh. Martin

Fra : Henning Makholm

Dato : 16-04-02 23:06

Scripsit "Martin PH" <m.haspang@cafeer.dk>

> [...]
> mindre, så man tror, at der er tale om 1par_a + ½par_b + ½par_c
> i stedet for ½(par_a + par_b) + ½par_a + ½par_b

Absolut. Er der nogen der vil være med til at skyde penge i et selskab
der skal gøre os stinkende rige ved at tage patent på at sælge sokker
i nummererede par (med produktionsløbenumre broderet på skaftet el.lign)?

--
Henning Makholm "Luk munden og se begavet ud!"

Fra : T.Liljeberg

Dato : 17-04-02 08:20

On 17 Apr 2002 00:05:46 +0200, Henning Makholm <henning@makholm.net>
wrote:

>Absolut. Er der nogen der vil være med til at skyde penge i et selskab
>der skal gøre os stinkende rige ved at tage patent på at sælge sokker
>i nummererede par (med produktionsløbenumre broderet på skaftet el.lign)?

Ak, nu har du publiceret din ide, og ødelagt muligheden for at
patentere den.

Tom

--
Faber quisque fortunae suae.
- Appius Claudius

Fra : Sven Nielsen

Dato : 17-04-02 12:56

On Wed, 17 Apr 2002 00:20:00 -0700, T.Liljeberg
<liljeberg_t@hotmail.com> wrote:

>Ak, nu har du publiceret din ide, og ødelagt muligheden for at
>patentere den.

Det er næppe en forhindring. F.eks. er der lige en dreng i Minnisota,
der har fået patent på "A new method of swinging on a swing," nemlig
at gynge fra side til side, i stedet for frem og tilbage. Det er
formentlig noget som næsten alle børn før ham selv har fundet ud af,
hvorfor det ikke burde kunne patenteres. Men det kan det; se selv:

http://www.newscientist.com/news/news.jsp?id=ns99992178

Med venlig hilsen Sven.

When I gave a lecture in Japan,
I was asked not to mention the possible recollapse of the Universe,
because it might affect the stock market.
(Stephen Hawking)

Fra : T.Liljeberg

Dato : 17-04-02 16:34

On Wed, 17 Apr 2002 13:55:37 +0200, Sven Nielsen
<sven@SPAMINGO_scientist.com> wrote:

>Det er næppe en forhindring.

Det er det nu. Publiceret arbejde kan ikke patenteres

> [...]
>formentlig noget som næsten alle børn før ham selv har fundet ud af,
>hvorfor det ikke burde kunne patenteres. Men det kan det; se selv:

Som der også står i artiklen, så er der tale om en fejl begået af et
overbelastet patent system.
Hvis tingene går efter bogen, så kan publiceret resultater ikke
patenteres. Og hvis patentet bliver godkendt, f.eks. fordi
patentkontoret ikke er klar over en offentliggørelse, så kan andre
rejse sag for at få patentet erklæret ugyldigt. Det sker ganske
hyppigt.
I dit eksempel kan patentet for at gynge sidelæns, helt klart ikke
forsvares af patentholder i retten.

Tom

Fra : Sven Nielsen

Dato : 18-04-02 08:38

On Wed, 17 Apr 2002 08:33:53 -0700, T.Liljeberg
> [...]

>patentkontoret ikke er klar over en offentliggørelse, så kan andre
>rejse sag for at få patentet erklæret ugyldigt. Det sker ganske

Jo, men jeg ser det nu også som et tegn på, at patentsystemet er ved
at have spillet fallit. Det er ikke kun i U.S.A., der er problemer.
Eksemplet med gyngemetoden er ikke det eneste eksempel på at folk
forsøger at synliggøre systemets mangler ved at ansøge (og opnå)
absurde patenter.

British Telecom mener f.eks. at de har et patent, der dækker al
fjernhandel over elektroniske kommunikationslinjer, herunder e-handel
over internettet.

Fra : T.Liljeberg

Dato : 18-04-02 16:43

On Thu, 18 Apr 2002 09:38:01 +0200, Sven Nielsen
<sven@SPAMINGO_scientist.com> wrote:

>men jeg ser det nu også som et tegn på, at patentsystemet er ved
>at have spillet fallit.

Jeg er helt enig - der er problemer. Det er bare svært at finde på et
fundamentalt anderledes, bedre system, der er velfungerende. (Kan det
patenteres? .
Det er mere sandsynligt, at man kan reparere på det nuværende system.
Man kunne f.eks. gøre kravene om dokumentation højere. Men som de
fleste andre ideer, vil det ikke alene forbedre systemet, det vil også
gøre det sværere for den lille "Ole Opfinder", eller små firmaer at
beskytte deres IP.

Tom

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 18-04-02 16:37

Sven Nielsen wrote:
> Eksemplet med gyngemetoden er ikke det eneste eksempel på at folk
> forsøger at synliggøre systemets mangler ved at ansøge (og opnå)
> absurde patenter.
En fyr har fået et Australsk innovationspatent på hjulet.

Flere skøre eksempler her:
http://www.softwarepatenter.dk/absurde.html

> British Telecom mener f.eks. at de har et patent, der dækker
> al fjernhandel over elektroniske kommunikationslinjer,
> herunder e-handel over internettet.

British Telecom hævter de har et amerikansk patent på
hyperlinks på nettet, og har sagsøgt Prodigy internet
firmaet. Derimod har et norsk firma Bellboy fået patent
på det at udbyde services via en webside, det og E-handels
betaling med Dankort er fx. patenteret i Danmark.

Begge beskrives på ovenstående website.

(Disclaimer: jeg har skrevet de skrevet en del af
siderne på sitet.)
--
Carsten Svaneborg

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-04-02 16:49

Henning Makholm skrev:

>Absolut. Er der nogen der vil være med til at skyde penge i et selskab
>der skal gøre os stinkende rige ved at tage patent på at sælge sokker
>i nummererede par (med produktionsløbenumre broderet på skaftet el.lign)?

Jeg troede da at vi skulle tilbyde at indsamle alle umage sokker
og så parre dem og sælge dem.

--
Bertel

Fra : klaus

Dato : 17-04-02 17:06

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev i en meddelelse > Absolut.
> [...]
> der skal gøre os stinkende rige ved at tage patent på at sælge sokker
> i nummererede par (med produktionsløbenumre broderet på skaftet

Ideen ligger betænkelig nær på http://www.10socks.com/
Om de bliver stinkende rige eller om de har taget patent ved jeg dog
ikke.

/Klaus

Fra : Henning Makholm

Dato : 17-04-02 18:49

Scripsit "klaus" <klaus@supertel.NOSPAM.dk>

> Ideen ligger betænkelig nær på http://www.10socks.com/
> Om de bliver stinkende rige eller om de har taget patent ved jeg dog
> ikke.

Jeg tror hverken man kan tage patent på eller blive stinkende rig af
en fuldstændig blank webside.

--
Henning Makholm "Jeg skrællet har kartofler; min ene tommeltot
røg vistnok med i gryden. Jeg har det ellers got."

Fra : klaus

Dato : 17-04-02 19:12

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev i en meddelelse > Scripsit
"klaus" <klaus@supertel.NOSPAM.dk>

> Jeg tror hverken man kan tage patent på eller blive stinkende rig af
> en fuldstændig blank webside.
Nej - siden er åbenbart 100% flash-baseret. Jeg kan nu godt se den, men
du har ret i at det begrænser indtjeningsgrundlaget.
De sælger 10 par nummererede sokker for 450 kr.
/Klaus

Fra : Mike

Dato : 18-04-02 08:22

> Jeg tror hverken man kan tage patent på eller blive stinkende rig af
> en fuldstændig blank webside.

Prøv at installere Java til din browser

MVH
Mike

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 18-04-02 08:43

> Prøv at installere Java til din browser
>
> MVH
> Mike
Jeg tror ikke at Java hjælper meget, når siden bruger flash

--
Mikkel Bundgaard
IT University of Copenhagen

Fra : Mike

Dato : 18-04-02 22:38

> Jeg tror ikke at Java hjælper meget, når siden bruger flash

haha... Nej du har 100% ret... Jeg ved ikke lige hvad det var for noget
vrøvl jeg fik fyret af der

MVH
Mike

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 20-04-02 09:38

http://www.10socks.com/ ... :)

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 20-04-02 12:42

"Jesper Stocholm" <spam200204@stocholm.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.10socks.com/ ... :)

Hvad med følgende "sokkerelaterede" råd:

Q: What to do with pale legs?
A: Never show them.

- med tilhørende billede!

--
Jens Axel

Fra : Henning Makholm

Dato : 20-04-02 15:02

Scripsit Jesper Stocholm <spam200204@stocholm.dk>

> http://www.10socks.com/ ... :)

Denne blanke webside har allerede været nævnt en gang i tråden. Har
den andet end navnet at gøre med sokker?

--
Henning Makholm "You propose to avoid dying? I will be
interested to hear the method you plan for this endeavour."

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 20-04-02 16:34

> Scripsit Jesper Stocholm <spam200204@stocholm.dk>

> Denne blanke webside har allerede været nævnt en gang i tråden. Har
> den andet end navnet at gøre med sokker?

Det skyldes, at siden benytter ShockWave.

Siden hører til et dansk firma, som sælger sokker.
Sokkerne i et par har indbroderet det samme nummer, så man
altid kan parre sine sokker rigtigt. Det bliver altså svært at
få patent på idéen med nummerede par.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 18-04-02 18:57

Mike wrote:

> Hvorfor mangler der altid en sok, når man har vasket tøj?

Det er drille nissen!

Fra : Niels Jørgen Jensen

Dato : 18-04-02 23:04

> Er der nogen der kender til dette mystiske fænomen, og har en god
> videnskabelig / filosofisk forklaring på fænomenet.
>
> MVH
> Mike

SÅ er det halve af problemet løst...Jeg har den anden sok. Så mangler vi
kun at finde ud af hvordan den er kommet ind i min vaskemaskine

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 19-04-02 09:04

"Niels Jørgen Jensen" <bigmac@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> SÅ er det halve af problemet løst...Jeg har den anden sok. Så mangler vi
> kun at finde ud af hvordan den er kommet ind i min vaskemaskine

Det er Jørgen, der er sokketyv!

(duck)
--
Jens Axel