Store spring tekststørrelse
Fra : Lars Klingenberg

Dato : 16-04-02 13:46

Hi,

Jeg oplever meget store forskellige i tekststørrelsen, når man ændrer denne
med den indbyggede funktion i Internet Explorer. Se fx her
www.ifi.ku.dk/information.

Jeg har eksperimenteret en del med forskellige måder at sætte
tekststørrelsen på, da de forskellig browsere tolker nedarvning forskelligt.
Mit største problem er at mi design er bygget op som en tabel (ja, det burde
man jo heller ikke gøre men det er svært at komme udenom) og problematikken
om nedarvning giver problemer når man har tabeller inden i en celle. Jeg har
flere gange været tæt på at råbe p.. og indføre absolutte tekststørrelser
over det hele, men så ryger hele ideen med tilgængelighed jo.

Er der nogen der har en god idé til hvordan man løser dette så de fleste
browsere (excl. NN/IE<4) er rimelig tilfredse.

Starten på sidens css ser ud som nedenstående. Det er font-size under de to
nederste angivelser der skaber problemerne (1.0em !important og 1.0em).
Fjerner jeg dem fungerer IE-skaleringen fint, men til gengæld får jeg
problemer med tekststørrelsen i nogle browsere.

BODY
{
margin-top: 0px 0px 0px 0px;
padding : 0px 0px 0px 0px;
color: black;
background: #FE9B37;
font-size: .8em !important;
font-size-adjust: .58
}

a, abbr, acronym, address, b, bdo, big, blockquote, button, caption, center,
cite, dd, del, dfn, dir, dl, dt, em, fieldset, font, hr, i, img, input, ins,
isindex, kbd, label, legend, li, link, map, menu, meta, ol, optgroup,
option, p, pre, q, s, samp, select, small, strike, strong, style, sub, sup,
textarea, tt, u, ul, var
{
font-size: 1em !important;
font-family: Verdana, Myriad Web, Syntax, helvetica, arial, sans-serif
!important;
}

table, td, th, tr, tt
{
font-size: 1em;
font-family: Verdana, Myriad Web, Syntax, helvetica, arial, sans-serif;
}

Lars Klingenberg
________________________________
L K N e t - webdesign og -udvikling
[ www.lknet.dk | info@lknet.dk ]

Fra : Jonas Astrup - HTML.~

Dato : 16-04-02 22:23

Lars Klingenberg wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Er der nogen der har en god idé til hvordan man løser dette

Hvad nu hvis du overhovedet ikke pillede ved skriftstørrelsen for <table>,
stylesheet.

Så ville skriftstørrelsen jo være 100% og det ville dermed være ligegyldigt
hvor mange tabeller du puttede indeni andre tabeller - nedarvingen ville så
blot være 100% af 100% = 100%!

Dernæst angiver du f.eks. 70% i fontstørrelse for de øvrige relevante

Så skulle du uden problemer kunne bruge dine elementer inden i flere lag
tabeller.

Hvis du så skal bruge tabeller på den rigtige måde (til tabulære data) kan du
blot angive en class sådan her:

Og derefter i dit stylesheet sætte forntstørrelsen for .data til 70% eller
hvor meget du nu ønsker.

Jeg har IKKE testet det jeg lige har skrevet - men så vidt som jeg lige kan
regne ud må det virke ---- tror du ikke?

Bedste hilsener
Jonas

--
KONKURRENCE PÅ HTML.dk:
fortæl hvordan din drømmeeditor ser ud

Fra : Lars Klingenberg

Dato : 17-04-02 11:42

> Jeg har IKKE testet det jeg lige har skrevet - men så vidt som jeg lige
kan
> regne ud må det virke ---- tror du ikke?
Det virker fint nok - bortset fra de steder hvor man har en "nested bulleted
list":

<ol>
<li>linje 1
<li>linje 2
<ul>
<li>linje 3
<li>linje 4
</ul>
<li>linje 5
</ol>

Her bliver linje 3 og 4 mindre, da font-size nedarves.

Derudover er der lidt "bøvl" med afsnit under headings - dem må man smidde
en <p> efter. Evt. en <p style="margin-top: 0px">

/Lars