Digital Kamera
Fra : Michael Thomsen

Dato : 16-04-02 10:07

Hej

Jeg skal ud og købe et digital kamera. Jeg har bestemt mig for at det skal
koste ca. 5000,-

Er der nogen der kan hjælpe mig lidt?

Jeg vil gerne hvis man kan få kamera som bruger 3½" disketter.

Er der nogen der kan anbefale nogen.. Nogen jeg skal holde mig fra?

Mvh Michael

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 16-04-02 11:17

On Tue, 16 Apr 2002 11:06:58 +0200, "Michael Thomsen"
<gichael@hunters.dk> wrote:

>Jeg vil gerne hvis man kan få kamera som bruger 3½" disketter.

Jeg er ikke sikker på, om man kan få dem mere - men hvorfor vil du
have sådan et? Skal du f.eks. tage et billede i højeste opløsning på
et digicam m. 3,3 mio. pixels kan billedet sagtens fylder over 2 mb.
De fleste digicams bruger CF eller SD-kort, som kan rumme fra 8 mb op
til 1 GB.
Et CF-kort på 128 mb, som fylder 4,3x3,6x0,3 cm. er da også noget
lettere at have med end 85 disketter.

>Er der nogen der kan anbefale nogen.. Nogen jeg skal holde mig fra?

Prøv at kigge på anmeldelserne på f.eks. www.megapixel.net og
steves.digicams.com - det er begge gode steder at starte.

http://www.shortcourses.com/choosing/contents.htm er der et fint
lille kursus, som gør det lettere for dig vælge det rette kamera

Når du har fundet ud af, havd dine krav er, kan du bruge prisdatabaser
som pricerunner.dk til at indsnævre valget.

god fornøjelse

Lars

Fra : Peter

Dato : 16-04-02 11:59

> Jeg skal ud og købe et digital kamera. Jeg har bestemt mig for at det skal
> koste ca. 5000,-

Jeg vil anbefale Canon Digital IXUS 100.

Det har 2X optisk zoom, bruger Compact Flash-kort, som er billige og tager
fantastiske billeder.
Ydermere er det ekstremt småt og er designet rigtigt lækkert.

Hilsen Peter

Fra : Michael Thomsen

Dato : 16-04-02 13:06

Jeg har set på et Canon Digital S30

til 5400,-

her er lidt info
Canon PowerShot S30
Max Resolution: 3.200.000 pixels / 2048x1536
Memory: ? pics
Type: CompactFlash
Display: 1,8" LCD
Zoom: 3X Optical / 10X Digital
Interface: USB
Warranty: 2 Years

Jeg går ud fra at der er 8 mb flash kort med.. Og dertil regner jeg med at
købe 128mb kort. til 700,-

Hvad siger i til det?

Fra : Peter

Dato : 16-04-02 13:48

> Jeg har set på et Canon Digital S30
>
> Jeg går ud fra at der er 8 mb flash kort med.. Og dertil regner jeg med at
> købe 128mb kort. til 700,-

Jeg kan kun anbefale dig at købe et 256 MB kort.
Hvis du skal tage billeder i så høj en opløsning som kameraet kan bliver du
nødt til at have mere end 128MB.

Jeg tager selv kun billeder i 1280*1024 og har 256MB, hvilket svarer til 169
billeder.

Det kan lyde af meget, men forestil dig, at du har kameraet med på ferie,
hvorefter det pludseligt ikke er så meget igen.

Udover det synes jeg du skulle gå ned i en forretning, der har begge
modeller og prøve dem der.
Du vil sikkert hurtigt opdage, at størrelsen på kameraet betyder en del -
IXUS 100 kan manhave i lommen, mens de andre er lidt for store til det.

Hilsen Peter

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 16-04-02 13:57

In <R3Vu8.32306$iY5.1269458@news010.worldonline.dk> "Peter" <no_spam@no.where> writes:

>Jeg kan kun anbefale dig at købe et 256 MB kort.
>Hvis du skal tage billeder i så høj en opløsning som kameraet kan bliver du
>nødt til at have mere end 128MB.

Jeg er for så vidt enig, men batterier er også en faktor.
Hvis jeg snupper 20 billeder i træk med blitz med mit kodak,
så gør jeg klogt i at have et sæt friskopladede batterier i
lommen. Så det er lidt overkill at have flashkort med plads
til 10 x hvad nu batterierne kan holde til, men du har selvfølgelig
en pointe, hvis man er på ferie i længere tid og ikke kan komme
til at hælde billederne over på noget andet.

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Henning

Dato : 16-04-02 14:28

> [...]
>så gør jeg klogt i at have et sæt friskopladede batterier i
>lommen. Så det er lidt overkill at have flashkort med plads

Så skal du da vist ha' nye batterier eller nyt kamera? Mit eget
Olympus C900 tager snildt >200 billeder på de originale Olympus
opladelige batterier (1500mAh). Med blits & LCD-søger tændt

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 16-04-02 16:57

It seems Henning wrote:

> Så skal du da vist ha' nye batterier eller nyt kamera? Mit eget
> Olympus C900 tager snildt >200 billeder på de originale Olympus
> opladelige batterier (1500mAh). Med blits & LCD-søger tændt

Mit Canon Ixus S-100 kan til sammenligning tage omkring 100 billeder med
blitz og LCD-søger til (i 1600x1200) Hvis der også kigges løs på de
billeder der bliver taget, så falder antallet.

--
Kasper Mejlgaard

Fra : Esben

Dato : 16-04-02 13:14

"Michael Thomsen" <gichael@hunters.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg skal ud og købe et digital kamera. Jeg har bestemt mig for at det skal
> koste ca. 5000,-
>
> Er der nogen der kan hjælpe mig lidt?

Prøv at kigge i dk.fritid.foto. Der har spørgsmålet været stillet mange
gange før.

--
Esben

Fra : Ole & Christina

Dato : 16-04-02 13:53

"Esben" <sordiahp@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:a9h4it$qjv$1@sunsite.dk...

> "Michael Thomsen" <gichael@hunters.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv at kigge i dk.fritid.foto. Der har spørgsmålet været stillet mange
> gange før.
Men pas på hvor du træder. Der er vist (efter trafikken i dk.admin at dømme) en religionskrig igang derinde... Det er noget med om
digital og analog fotografering er sammenlignelige størrelser.

--
Med venlig hilsen Ole S.

Fra : Esben

Dato : 16-04-02 15:22

> Men pas på hvor du træder. Der er vist (efter trafikken i dk.admin at
dømme) en religionskrig igang derinde... Det er noget med om
> digital og analog fotografering er sammenlignelige størrelser.

Ja - i første omgang kan man få meget ud af blot at kigge de eksisterende
indlæg igennem.

--
Esben

Fra : Peter Holm

Dato : 16-04-02 14:15

der er absolut ingen tvivl - du skal købe et Canon Digital IXUS. Om du så
vælger et IXUS V eller et IXUS 300, det er lidt en smagsag. Med IXUS V får
du 3x zoom istedet for 2x ,men det er en lillebitte smule større.
Det er et fantastisk kamera nomatter - you're gonna love it!
IXUS V, kr. 4395,- hos http://www.kamerahuset.dk/

Peter

Fra : Peter

Dato : 16-04-02 21:30

> der er absolut ingen tvivl - du skal købe et Canon Digital IXUS. Om du så
> vælger et IXUS V eller et IXUS 300, det er lidt en smagsag. Med IXUS V får
> du 3x zoom istedet for 2x ,men det er en lillebitte smule større.

Nu går jeg ud fra, at det blot var en hurtig tastefejl da du skrev IXUS V =
3x zoom - den har kun 2x.

De 3x zoom som IXUS 300 har gør faktisk en hel del forskel, men IXUS 300 er
desværre også væsentligt større og tungere.
Ydermere er de gået tilbage til det gamle knap-system, hvor man tænder
kameraet ved at dreje en knap.
Dette har to store ulemper - den kan drejes, når man putter kameraet i
lommen og folk, der ikke kender kameraet fatter ikke hvordan det tændes.
IXUS 100 har en simpel on/off knap.

Kig i øvrigt på www.dpreview.com for ekstremt detaljerede anmeldelser af
digitale kameraer.

Hilsen Peter

Fra : Peter Holm

Dato : 17-04-02 07:11

Ja, det var naturligvis IXUS 300 i forhold til v-modellen jeg mente.

Fra : Michael Thomsen

Dato : 17-04-02 07:51

Hvis jeg kigger på specifationerne på S30 og OPUS V så kan S30 tage en
større opløsning..
Prisen er også en 1000,- højere på S30 men hvad får man for pengene?

Mvh Michael

Fra : Peter Holm

Dato : 17-04-02 08:13

mit sidste ord i denne sag blir - KØB ET IXUS V. Hvorfor skule du købe det
grimme S30, når de laver så smukt et camera. Og hvad skal du bruge alle de
pixels til ? 2.1 mill er rigeligt.

Fra : Michael Thomsen

Dato : 17-04-02 10:40

Det eneste jeg kan se er at med S30 får jeg en opløsning på 2,080 x 1,542 og
med IXUS V får jeg en på 1600x1200. Og der er 16mb CompactFlash på s30 og
8mb på V

Jeg syntes at S30 er pænere og det kan tage flere forskellige opløsninger. 3
x optisk zoom. Ixus V har kun 2x optisk zoom.

Kilde:
http://www.canon-europa.com/CEPF_DB/parser.pl?page=products&product=1011&pro
dtype=27&subprodtype=28
og
http://www.canon-europa.com/CEPF_DB/parser.pl?page=products&product=1043&pro
dtype=27&subprodtype=28

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 17-04-02 10:54

On Wed, 17 Apr 2002 08:50:51 +0200, "Michael Thomsen"
<gichael@hunters.dk> wrote:

>Hvis jeg kigger på specifationerne på S30 og OPUS V så kan S30 tage en
>større opløsning..
>Prisen er også en 1000,- højere på S30 men hvad får man for pengene?

Et mere "professionelt" kamera - forstået på den måde, at på S30 er
valgmulighederne og dermed tilpasningsmulighederne til den enkelte
fotosituation langt større. S30 har en lang række af de
indstillingsmuligheder, som du finder på et spejlreflekskamera, mens
IXUS nærmest er at sammenligne med et fuldautomatisk lommekamera.

Prøv at gå ind på dpreview.com, vælg Buying Guide og Side-by-Side - så
kan du lave en direkte sammenligning på alle punkter mellem de to
kameraer.

S30 er ikke lige så flot eller småt som IXUS - til gengæld er det
teknisk et langt bedre kamera.

Lars

Fra : Michael Thomsen

Dato : 17-04-02 11:43

Jeg er fuld stændig lige glad med hvordan det ser ud.. Bare det tager nogen
meget gode billeder :)

Er der evt. andre mærker jeg skal se på ud over Canon?

Mvh Michael

Fra : René Jensen

Dato : 17-04-02 17:51

Michael Thomsen wrote:
> Er der evt. andre mærker jeg skal se på ud over Canon?

Olympus kamera'er med alt over 2.1MegaPixel opløsning.

--
Med venlig hilsen,
René Jensen

Once a upon a time a wise man said to me:
"I consider Windows like I consider bad weather ... I accept it and hope
for something better"

Fra : Thf

Dato : 20-04-02 17:28

Jeg har lige hentet et Olympus C-700, det har 10*optisk zoom, og det
kan det godt nok, hvis du vil kan jeg poste 2 billeder i en binaer ng.
Et normal billede og et med fuld zoom mod samme motiv.

--
Brøndby
MVH THF Cessna 182S

Fra : Jens G

Dato : 21-04-02 07:18

On Sat, 20 Apr 2002 16:27:37 GMT, tommy_friis@mail.dk (Thf) wrote:

>Jeg har lige hentet et Olympus C-700, det har 10*optisk zoom, og det
>kan det godt nok, hvis du vil kan jeg poste 2 billeder i en binaer ng.
>Et normal billede og et med fuld zoom mod samme motiv.

Jeg har haft et Olympus C-700 siden sidste sommer, og må sige at jeg
stort set er tilfreds. Men som mangeårig manuel spejlrefleksbruger,
har jeg ret svært ved at vænne mig til autofocus, og sommetider får
jeg taget nogle ret utydelige billeder. Jeg ved ikke om det er C-700
eller mig der er dårlig til autofocus.

Da jeg kiggede på digital kamera var nogle af de ting jeg lagde vægt
på søger og god optisk zoom. Og det fik jeg med C-700.

Da de medfølgende batterier var flade, gik jeg over til at bruge
alcaline batterier. Der går en del til, hvis man skal bruge blitz til
alle billeder. Jeg tror jeg brugte 3x4 batterier før kortet var fyldt.
Nu har jeg købt nogle 1700mAh Ni-MH batterier og en lader. Med dem kan
jeg fylde et 64MB kort med 1600x1200, ca 130 billeder, og bruge blitz
og zoom til samtlige billeder. Der er sgu' sket noget med opladelige
batterier, må jeg sige. Jeg er meget overrasket over hvor gode de er.

--
Hilsen/Best Regards
Jens G

Fra : Thf

Dato : 21-04-02 20:40

> [...]
>Nu har jeg købt nogle 1700mAh Ni-MH batterier og en lader. Med dem kan
>jeg fylde et 64MB kort med 1600x1200, ca 130 billeder, og bruge blitz
Jeg købte også en lader med 4*1800 mAh for 495- med det samme, og
jeg glæder mig til at arbejde med kameraet, nu skal jeg bare skaffe mig
en lille taske, me prisen er lidt grov, ca 370-. ;-|

--
Brøndby
MVH THF Cessna 182S

Fra : Schafdog

Dato : 17-04-02 23:25

> Jeg er fuld stændig lige glad med hvordan det ser ud.. Bare det tager
nogen
> meget gode billeder :)

Jeg kan som ejer at et S30 kun tilslutte mig de positive anmeldelser af S30.
Det var det mindste af små kameraer der kunne at hvad man kan ønske sig af
indstilningsmuligheder. Det som jeg har benyttet mig meget af er muligheden
for at emulere ISO 800, så det er muligt at tage aften/nat billeder
selvfølgelig i dårlige kvalitet.

Jeg har en 128 MB som jeg mener vil kunne klare det fleste behov. Bateriets
levetid er måske det svageste punkt.

Større/måske mindre pænt end IXUS, men ikke begrænset i mulighederne.

Dennis

Fra : Casper Holm Kristian~

Dato : 18-04-02 21:09

> [...]
nogen
> meget gode billeder :)
>
> Er der evt. andre mærker jeg skal se på ud over Canon?

Jeg har et olympus C3030, og det tager rigtige gode billeder. Og de
forskellige canon jeg har prøvet, er ikke noget jeg vil kaste gode penge
efter.
Min mening er enten olympus eller nikon fra 3Megapixel.

Fra : Michael Thomsen

Dato : 17-04-02 07:51

Jeg glemte lige at sige at de tal som bliver oplyst siger mig ikke så
meget.. Andet end jo større jo bedre! :)

Fra : Henrik

Dato : 17-04-02 14:30

"Michael Thomsen" <gichael@hunters.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil gerne hvis man kan få kamera som bruger 3½" disketter.

Jeg vil nok, som de andre i gruppen siger, få et kamera med flash-kort. Men
skal det være med 3½"-disketter skal du gå efter Sony - De laver den slags -
Faktisk også med CDR.

- Henrik

Fra : Casper Holm Kristian~

Dato : 18-04-02 21:11

"Henrik" <henrik@_DELETE_adrenalin.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Men
> skal det være med 3½"-disketter skal du gå efter Sony - De laver den

Man kunne også vælge at købe en SmartDisk.