Regler for bil til erhverv og privat når m~
Fra : Jimmy

Dato : 16-04-02 09:55

Hej

Vil prøve at lave et regneark der skulle gøre det lidt nemmere at finde ud
af hvilken type af løsning der egner sig bedst til en, når man skal have bil
til et enkeltmandsfirma hvor man kun er sig selv. Det er jo ens egne penge
uanset om det er virksomheden eller firmaet der betaler. Som jeg ser det er
der 4 typer af ordninger:

1. Firmaet køber bilen
2. Bilen købes privat
3. Firmaet leaser bilen
4. Bilen leases både privat og erhvervsmæssigt

1. Her går jeg ud fra at momsen kan trækkes fra hvis den 100% bliver brugt
erhvervsmæssigt. Ellers kan momsen ikke trækkes fra. Er det korrekt?
Hvad med fradraget (Er det ikke lig med afskrivning?)? Er det for beløbet
inkl. moms eller excl. moms? Er der ikke noget med at man kan gøre det over
flere år?
Hvordan gør man med driftsudgifter, som benzin, værksted m.m.?
Køres der privat i bilen skal man betale en eller anden procent sats pr. år
som ekstra beskatning for fri bil. Er det korrekt?

2. Her mener jeg ikke at noget kan trækkes fra. Er det korrekt?
Til gengæld mener jeg at man for 2001 kan trække 2,76 kr. pr. km fra, af de
første 20.000 kr. Er det korrekt?
Hvor opgiver man det beløb på selvangivelsen?
Udgifter til benzin m.m. betales vil privat og er derfor ikke
fradragsberretiget?

3. Her kan leasingprisen trækkes fra på regnskabet, momsen kan ligeledes
trækkes fra. Er det ikke korrekt?
Hvad sker der i dette tilfælde, hvis man også kører privat i bilen?
Kan benzin og lign. stadig trækkes fra på samme måde som under punkt 1?

4. Denne er så vidt jeg kan forstå ganske ny. Der skal ikke betales afgift
af fri bil, da du selv er med til at lease den. Nøglen for hvor meget der er
privat og hvor meget der er erhverv bestemmes ud fra kørebogen.
Driftsudgifterne kan trækkes fra inden for samme fordelingsnøgle. Dvs. det
der er erhvervsmæssigt. Er det ikke korrekt forstået?

Håber at i kan hjælpe med at svare på spørgsmålene. Hvis i kan tal og
procentsatser må i meget gerne skrive dem på. Hvis der er ting jeg ikke har
taget højde for, vil jeg blive glad, hvis i gør mig opmærksom på dette.

På forhånd tak...

--

Mvh Jimmy

Fra : Henrik Olesen

Dato : 16-04-02 10:04

> [...]
> uanset om det er virksomheden eller firmaet der betaler. Som jeg ser det

Denne her tråd forklarer ganske godt mange af principperne :)

http://www.startfirma.dk/startfirma/forum_vispost.php?id=115&pg_name=&lng=dk
&kat=1530

--
Mvh Henrik
www.startfirma.dk

Fra : Kjeldgaard

Dato : 17-04-02 15:12

Øh Henrik, jeg får at vide, at denne side eksisterer ikke, når jeg prøve dit
link ??

"Henrik Olesen" <henrik@nospam.talkative.dk> skrev i en meddelelse

> Denne her tråd forklarer ganske godt mange af principperne :)

http://www.startfirma.dk/startfirma/forum_vispost.php?id=115&pg_name=&lng=dk
> &kat=1530

Har du et bedre?

m.v.h. Lise

Fra : Jimmy

Dato : 17-04-02 16:04

Det er fordi at resten af linket står på linjen lige under den linie som
"første del af linket" står på. Så du bliver nødt til lige at lege lidt med
Copy/Paste for at få skrevet den korrekte adresse i din adresselinie i
browseren.

--

Jimmy

Fra : Kjeldgaard

Dato : 18-04-02 15:17

> "første del af linket" står på. Så du bliver nødt til lige at lege lidt
med
> Copy/Paste for at få skrevet den korrekte adresse i din adresselinie i
> browseren.

Jamen selvfø´lig ........ prøver igen.

Lise

Fra : Lars Gosvig

Dato : 16-04-02 17:26

> 1. Her går jeg ud fra at momsen kan trækkes fra hvis den 100% bliver brugt
> erhvervsmæssigt. Ellers kan momsen ikke trækkes fra. Er det korrekt?
Hvis du køber en personvogn (hvide plader) kan momsen ved køb og drift ikke
fratrækkes.
En varevogn (maks 3 tons totalvægt) er momsmæssigt fradragsberettiget både
køb (100%) erhvervsmæssig benyttelse og drift. Hvis du ikke benytter bilen
100% erhvervsmæssigt, er momsen ikke fradragsberettiget.

> 3. Her kan leasingprisen trækkes fra på regnskabet, momsen kan ligeledes
> trækkes fra. Er det ikke korrekt?
Personvogn: Delvist fradrag.
Varevogn: 100% erhvervsmæssig = 100% fradrag. Delvist erhvervsmæssig 1/3
fradrag. Drift 100% fradrag.

Venlig hilsen
Lars

Fra : Jimmy

Dato : 17-04-02 07:57

"Lars Gosvig" <gosvig@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
bilen
> 100% erhvervsmæssigt, er momsen ikke fradragsberettiget.

Ok, men hvad med udgiften til drift og for købet af bilen. Det kan jeg vel
trække fra på regnskabet som en udgift i virksomheden, selom jeg stiller
frit til rådighed som privatbil for mig selv eller...?
....og hvis det er korrekt, er det så det fulde beløb incl. moms der kan
trækkes fra på regnskabet, eller kun beløbet uden moms?
Er der ikke noget med at man kan gøre det over flere år (jeg mener at det er
det man også kalder for afskrivning???)?

Sådan som jeg forestiller mig det:

Firmabil med privat kørsel:

Køb:

Bil 330000,00
moms fratræk 0,00
Udg. 330000,00
Fradragsret 330000,00

Drift:

Benzin 24000,00
Drift, fors. m.m. 15000,00
Omkostning 39000,00
moms fratræk 0,00
Udg. 39000,00
Fradragsret 39000,00
Merbeskatning 72600,00

Er det ikke sådan nogenlunde sådan det skal forstås?

Mvh Jimmy

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 18-04-02 13:43

Jimmy wrote:

> Sådan som jeg forestiller mig det:
>
> Firmabil med privat kørsel:
>
> Køb:
> Bil 330000,00

> Fradragsret 330000,00

Ja, i princippet, men max 25% af saldoen pr år,
dvs 330 * 25% år 1 = 82.500 i fradrag
år2 330 - 82.5 * 25 % = 61.875 osv.
Ved salget er gevinst / tab skatteplitig.

Den gns årlige afskrivning beregnes som købspris - salgspris /
antal år, her vel 330 k - 200 k / 3 år = 43.333 kr
Hertil kommer renter af den gns værdi.

> Drift:
>
> Benzin 24000,00
> Drift, fors. m.m. 15000,00
> Udg. 39000,00
> Fradragsret 39000,00

Så skal du indtægtsføre værdi af fri bil 300 k * 25% = 75
                30 k * 20% = 6

Ialt skal du beskattes af 81 kkr, og har gns fradrag for
afskrivning 43 kkr og drift 39 kkr = 82 kkr.
Plus evt. forskelle i rentefradrag.

Har du større værditab / større driftsudgifter er fri bil ok,
har du lavere værditab - har bilen længere koster det.
Bruger du VS ordning er det lidt mere kompliceret at vurdere.

Og det er vist et generelt krav, at kørselsgodtgodtgørelse
kræver en kørebog med al kørsel.

--
Regards Erik G. Christensen
Ikke ansvarlig for en ski'

Fra : Lars

Dato : 18-04-02 00:12

"Jimmy" skrev:

> 2. Her mener jeg ikke at noget kan trækkes fra. Er det korrekt?

Nej, ikke andet end det nedenfor.

> Til gengæld mener jeg at man for 2001 kan trække 2,76
> kr. pr. km fra, af de første 20.000 kr. Er det korrekt?

Erhvervsmæssig kørsel:

Satserne for udbetaling af skattefri godtgørelse til dækning af udgifter ved
benyttelse af egen bil til erhvervsmæssig kørsel i indkomståret 2002 er:

Kørsel til og med 20.000 km årligt: 2,84 kr./km (for 2001 var satsen 2,76
kr./km).

Kørsel ud over 20.000 km årligt: 1,58 kr./km (for 2001 var satsen den
samme).

> Hvor opgiver man det beløb på selvangivelsen?

Det fratrækkes i virksomhedens regnskab.

> Udgifter til benzin m.m. betales vil privat og er derfor ikke
> fradragsberretiget?

Nej, kilometersatsen ovenfor dækker alt. Det er hvad du kan trække fra (men
2,84 kr/km er nu også et ganske pænt beløb, hvis man kører i en fornuftig
bil).

- Lars